2017-02-20, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

Knappast, det finns åtskilliga människor som kan tolka utifrån objektiv grund. I ditt fall får du nog försöka komma till rätta med om det är ett bristfälligt regelverk eller vissa utövares oförmåga att förhålla sig till att regelverket är för tillåtande som utgör ditt huvudargument.

Det var inte vad du skrev, du skrev att ens teorier bygger på ens uppfattning om tingens ordning. Detta gäller även för dig.

Man har inget annat än sin egen uppfattning att förhålla sig till. "Objektiv grund" är subjektivt utifrån ens eget medvetande.

Man får försöka tolka utifrån det som de flesta anser objektivt, för oss i vår tid brukar det vara vetenskapen, som följer en fastställd metod, som anses kunna visa vilka teorier som är svårast att falsifiera och därmed mest troligt är mest korrekta. Det var därför jag bad dig leta fram rapporten som visar på att Björgens preparat inte är prestationsfrämjande. Om jag anser att hon är en fuskare eller inte är irrelevant, likväl vad du känner, men du frågade varför jag tyckte det.
Senast redigerad av grobiankungen 2017-02-20 kl. 15:38.
Citera
2017-02-20, 15:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är väl ingen som påstått att man inte bör se över det?

Vi kommer inte längre i diskussionen när du har en så naiv uppfattning.

Knappast, det finns åtskilliga människor som kan tolka utifrån objektiv grund. I ditt fall får du nog försöka komma till rätta med om det är ett bristfälligt regelverk eller vissa utövares oförmåga att förhålla sig till att regelverket är för tillåtande som utgör ditt huvudargument.
Nej, min uppfattning är inte naiv. Allt jag skrev i inlägget stämmer, och det är jag övertygad om att du vet - men enligt mig så låtsas du om som annat eftersom du ej vill stå svarslös.

Vänligen svara på min fråga: När Johann Mygel fullständigt manglade Elof och de andra åkarna, anade du då ugglor i mossen, eller tänkte du att det fanns naturliga förklaringar till hans överlägsenhet?
Citera
2017-02-20, 15:44
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angelfuck666
"Profilert CAS-advokat ber WADA droppe Johaug-anke"

http://www.vg.no/sport/langrenn/johaug-tatt-i-doping/profilert-cas-advokat-ber-wada-droppe-johaug-anke/a/23929453/

Vad är nu detta för något? Min norska är rätt kass. Låter ju oroväckande.

Advokaten är ju säkert partisk. Han har anlitats och fått betalt av tidningen, förmodligen.

anke betyder förstås överklaga, jag slog upp och kollade

Jag hoppas sådana här artiklar inte påverkar FIS eller WADA.

Att TJ inte överklagar är väl uppenbart. Hon har ju fått snällast tänkbara "straff" av sina norska kompisar. Hon riskerar ju definitivt värre i CAS.

Att advokaten är CAS-advokat betyder ju att han försvarat andra dopade idrottsmän. Han jobbar ju inte vid CAS.
Senast redigerad av wwr 2017-02-20 kl. 15:48.
Citera
2017-02-20, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Advokaten är ju säkert partisk. Han har anlitats och fått betalt av tidningen, förmodligen.

anke betyder förstås överklaga, jag slog upp och kollade

Jag hoppas sådana här artiklar inte påverkar FIS eller WADA.

Att TJ inte överklagar är väl uppenbart. Hon har ju fått snällast tänkbara "straff" av sina norska kompisar. Hon riskerar ju definitivt värre i CAS.

Det verkar vara en advokat som har försvarat dopade utövare i CAS tidigare som går ut och säger att de inte ska överklaga. Oklart om WADA låter sig påverkas av sådant..
Citera
2017-02-20, 15:49
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Det verkar vara en advokat som har försvarat dopade utövare i CAS tidigare som går ut och säger att de inte ska överklaga. Oklart om WADA låter sig påverkas av sådant..
Tack skall du ha för förtydligandet. Jag lade precis till det i svaret.
Citera
2017-02-20, 16:13
Medlem
Discgears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Jävlar.. Här står det ju svart på vitt att Norge aktivt försöker utnyttja regelverket och gränsvärdena till max.
Finns det gränsvärden på saker som är prestationsfrämjande så kommer norrmännen göra sitt bästa för att komma så nära dom som möjligt. Oavsett om dom behöver det eller inte. Varför skulle astma-medicinering vara annorlunda?
Jag kan inte se detta som nått annat än ytterligare ett "bevis" på att dom missbrukar även astmamedicin...

Har kvällstidningarna sett detta? Tycka vad man vill om det men sånt här är dom bra till.

Ja, det är uppsendeväckande hur de resonerar. Tyvärr översvämmas tråden av pseudodiskussioner för närvarande. Här är en länk till ett resonerande och klokt inlägg från vårt västra grannland. Förutom den obligatoriska brasklappen om att rysk dopning naturligtvist är miljoner gånger värre är det mycket läsvärt.
http://www.andreasselliaas.no/2017/02/18/skiforbundet-ble-ikke-friskmeldt-de-fikk-en-diagnose/
Citera
2017-02-20, 16:30
Medlem
angelfuck666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr

Tack för svar! Jag trodde redan att World Anti Duck Association hade tappat bort Johaugs anka

Skämt åsido, tur att det inte var något man behöver notera. Endast norrmännen som rapporterar för hemmamarknaden. Dom försöker väl släta ut lite såhär före VM för bättre tittarsiffror.
Citera
2017-02-20, 16:53
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
Ja, det är uppsendeväckande hur de resonerar. Tyvärr översvämmas tråden av pseudodiskussioner för närvarande. Här är en länk till ett resonerande och klokt inlägg från vårt västra grannland. Förutom den obligatoriska brasklappen om att rysk dopning naturligtvist är miljoner gånger värre är det mycket läsvärt.
http://www.andreasselliaas.no/2017/02/18/skiforbundet-ble-ikke-friskmeldt-de-fikk-en-diagnose/
Ja, det känns som att det kanske var fel att såga rapporten baserat på tidningarnas utspel, dom verkar som vanligt gå direkt på skidförbundets info. I den genomgången så låter det som att rapporten hade en del rätt rejäla saker att klaga på. Som han skriver, det var inte en friskskrivning, det var en diagnos.

Och uppenbarligen en diagnos som skidförbundet verkar skita i...
Citera
2017-02-20, 16:59
Bannlyst
Alla kan se, tråden igenom, hur HerrGickhan löpande ser till att avkräva svar från andra, för vad det än må gälla - men vägrar själv svara på den enkla frågan huruvida han anade ugglor i mossen eller ej, kring Johann Mygel.

Han vet att han gällande Norge har skygglappar, och därför är en ohederlig debattör (f.ö. gränsfall om man ens kan kalla hans trams för att debattera. Enligt min mening så är han bara ute efter att retoriskt ohederligt vrida och vända på folks inlägg för att försöka dämpa den befogade kritiken som förs mot Norge, så jag skulle enbart kalla hans inlägg för trams).

Har man mage att löpande utkräva svar från andra, men inte följer det själv, så är man ohederlig. Måhända kan ju någon annan ha vägrat svara på någon fråga han ställt, men inte jag - alltså är han ohederlig och kan enligt min mening ej tas på allvar som debattör.

Skulle han svara att han tyckte att Mygels åkning var normal, så vet han att i princip alla skulle anse honom vara totalt okunnig.

Skulle han svara att han anade ugglor i mossen kring Mygels åkning, så vet han att han av i princip alla skulle anses vara en hycklare eftersom han anser Björgens resultat komma från Björgens unika genetik. Alla vet att Mygel var allt annat än en sparris, kroppsligt.

Herr Skygglapp borde då anse samma (att förklaringen stavas GENETIK) med Johann Mygel, för att vara konsekvent. Men alla vet hur det låg till med Johann Mygel, så nu har Herr Skygglapp målat in sig i ett hörn.

Varför ha skygglappar just när det gäller de norska åkarna?

Herr Red Knight: du är av någon obskyr anledning, uppenbarligen en sorglig norgekramare/norgerunkare - du kommer nog aldrig svara på frågan varför det är så, och det är inte heller viktigt - det som är viktigt är att nu en gång för alla kunna konstatera att du är en norgekramare med skygglappar, och därför 'debatterar' ohederligt.

Du har en gång för alla visat dig vara en patetisk Red Knight, och därför kan man inte ta dig på allvar.

Herr Red Knight/halmgubbe fra topp till tå: Du har diskvalificerat dig från positionen som hederlig debattör.

Vi sitter ingalunda här och påstår att maskinen Björgen ska dömas för doping, eftersom alla vet att hon enligt dagens regelverk ej fuskar. Vi torgför åsikten att hon är dopad rent (smutsigt) moraliskt, eftersom hon och alla andra fattar hur mycket bättre hon blir med sin faktiska doping (således vill vi givetvis att regelverket ändras).

Du kör halmgubbar på löpande band, din ohederliga 'debattör'.

Ingen utom du tror på allvar på att maskinen Björgen endast uppnår normalnivå med sin idag regelrätta doping, Herr Skygglapp. Du är partisk och onyanserad fra topp till tå.

Du är här med en partisk och därmed ohederlig agenda, och du försöker löpande agera sanningssägare med tolkningsföreträde för alla andra som inte vill lyda dig - därför är du en trådens cancersvulst, ett samvetslöst trådcreep som inte är bra för någon - i förlängningen inte ens för dig själv.

Du är totalt samvetslös, och jag skäms å dina vägnar för detta.

Du är en tvättäkta BULLY, HerrBULLY!

En klassisk BULLY som i vanlig oordning tyvärr får hållas till någon får nog och sätter ner foten!
Senast redigerad av brigantin 2017-02-20 kl. 17:43.
Citera
2017-02-20, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
Den långa texten[/url]
Intressant, jag har insett att mina åsikter på FIS har varit rätt naiva. Man kan göra en googling med två sökord "FIS corruption" där man kan se många arga artiklar om FIS. Detsamma gäller däremot inte på WADA.

Nästa fråga till fb-folket - kan man be någon frivillig(tex min italienska vän) att testa några gram salvan via läppen och köpa drogtest för hemmabruk och därefter informera oss. Absurt nog ja men rätt billigt och effektivt sätt att kolla upp... OM resultatet visar sig vara något som inte stämmer så kommer vi sönderspamma WADA, ok? Inte fan ska Johaug smita från grovt straff.
Citera
2017-02-20, 23:49
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slotten
Intressant, jag har insett att mina åsikter på FIS har varit rätt naiva. Man kan göra en googling med två sökord "FIS corruption" där man kan se många arga artiklar om FIS. Detsamma gäller däremot inte på WADA.

Nästa fråga till fb-folket - kan man be någon frivillig(tex min italienska vän) att testa några gram salvan via läppen och köpa drogtest för hemmabruk och därefter informera oss. Absurt nog ja men rätt billigt och effektivt sätt att kolla upp... OM resultatet visar sig vara något som inte stämmer så kommer vi sönderspamma WADA, ok? Inte fan ska Johaug smita från grovt straff.
Finns det tester för hemmabruk för clostebol? Dessa tester ger ofta bara svaret positivt/negativt (inte värdet i siffror). Tröskelvärdet för testen bör då ligga under 13 ng/ml som jag vill minnas Johaug hade, och testet vara negativt.

Ett argument man nog skulle mötas av är att TJs munsår gjorde att innehållet i salvan togs upp lättare än från läpparna på en frisk försöksperson.

Att göra detta skulle nog inte räcka som enda argument.

Men att räkna på mängder kan man ju göra. Jag tror du gjort det tidigare.

Salvan är märklig. Innehåller helt olika beståndsdelar med namn som låter lika, i olika länder. Som gjort för att kunna användas i "domstol" för att förklara positiva dopingprover.

Den forskning du länkade till visade att innehållet kan överföras via samlag. Skräddarsydd forskning för att förklara positiva dopingprover.

Men finns det forskning som visar att salvan (clostebol) fungerar vid de tillstånd som anges i produktbladet? Och vid den typ av besvär TJ hade?

Jag känner till tre fall där salvan använts av idrottsutövare för att förklara positiva dopingprover. Men säljs den och används den även för de besvär som anges i produktbladet?

Det låter väldigt konspiratoriskt. Men jag frågar mig om salvan kan ha framställts för att kunna förklara positiva dopingprover.

(Det orimliga ligger i att läkaren frågade biträdet om råd, fick något rekommenderat från det företag han jobbat på och han kände inte till innehållet och kollade inte ens upp innehållet i det han köpt.)

Andra viktiga frågor är förstås om urinprovet finns kvar och om det finns möjlighet att komma vidare genom att testa mönstret av metaboliter.
Senast redigerad av wwr 2017-02-21 kl. 00:22.
Citera
2017-02-21, 09:00
Medlem
HälsingeBockens avatar
Nu har ett hundratal åkare skrivit på en lista som överlämnas till FIS där de kräver hårdare tag mot doping.
www.expressen.se/sport/langdskidor/svenska-akarna-i-nytt-uppror-mot-dopingen

Naturligtvis har inte MJ Sundby skrivit på...
www.expressen.se/sport/langdskidor/sundby-har-inte-skrivit-under-dopingupproret

Så länge FIS/WADA inte gör oanmälda dopingkontroller, även under sommaren/uppbyggnadsfasen och offentliggör de datum när varje tävlande lämnat godkända prov så kommer dopingen att fortsätta.
Jag hoppas att FIS någon gång i framtiden slutar att tillåta att de nationella förbunden själva får sköta dopingproven, men jag är pessimistisk.
Senast redigerad av HälsingeBocken 2017-02-21 kl. 09:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in