Citat:
Ursprungligen postat av
rainbowia
Gillar iofs din eftertänksamhet. Även jag har funderat en hel del på denna fråga.
Fast denna konsensus är i praktiken ett väldigt naivt tänk om (som vi om inte annat har sett i Norge) tagit vida konsekvenser för resultat av vad som är rimligt eller inte. Visst provocerar Ferry och det finns en provokation i det jag skriver med. Fast jag hör hur folk resonerar i det verkliga livet om detta dilemma som längdskidsporten brottas med och (för min egen del) så finns det tankar vad som är idealet i gränssättningarna. Jag tycker gränslandet har vandrat (milt uttryckt) alldeles för mycket åt medicinväskans innehåll än åt det mera renare sportsliga innehåll. Inser såklart att det finns olikheter bland utövare och att vissa uttövare har tillkortakommande som hämmar resultaten för den orsaken. Fast att då ta steget att "till varje pris" försöka utjämna dessa skillnader är på ett sätt hedersvärt fast i praktiken omöjligt utan att vissa tittar lite för djupt i medicinväskan...
Vad är det som är naivt? Det kommer alltid finnas folk som tänjer på gränserna eller rent av försöker fuska, och det kommer inte att försvinna om man förbjuder alla mediciner.
Förstår inte vad du menar i det fetmarkerade. Frågan om vilka mediciner som är tillåtna (eller i Ferrys fall: vad som är en medicin), kommer alltid vara en medicinfråga. Gränsdragningen kommer inte försvinna för att man inför ett medicinförbud. Det man gör då är att flytta frågan till vad som är en medicin eller inte.
(För att belysa varför det är en gränsdragning som inte är enkel att göra: är Alvedon en medicin? Kaffe? Vaccin?)
Citat:
Ursprungligen postat av
rainbowia
Vi hörde Ferry uttala sig idag om han tycker att hans son ska utöva elitidrott? Svaret var att han var väldigt tveksam och inte ville se han med medicinlådan vid frukostbordet likt en 90-åring...
Så grundfrågan att ta ställning till är:
Vilket är värt mest? Ett utjämnande för individer (som enligt mig har alldeles ett för högt pris) eller att med sundhet låta varje individ vara den som just den är. För mig är valet givet.
Lätt att glömma för de som i ivern vurmar för astmatiker är att förtroende och trovärdighet är det som inte får undergrävas ...

Nu kommer jag inte ihåg det citatet men tycker att han ser på det bakvänt. Hans son kommer inte att börja ta mediciner för att han börjar idrotta, det är ju Ferry själv ett levande bevis på. Motfrågan är ju om Björn (eller andra föräldrar) vill att deras barn ska välja mellan idrott och medicin.
Jag tror att vi svarar samma sak på din grundfråga av de två alternativen...
Citat:
Ursprungligen postat av
Addhoc
Men varför ska man ha rätt att tävla medicinerad? Man utesluts inte FÖR ATT man har astma, man är välkommen att tävla med alla möjliga sjukdomar såsom astma, hjärtflimmer, tuberkulos, eller psykos om du så vill. Däremot kan man inte tävla med mediciner för dessa sjukdomar i de fall det finns chans att medicinerna är prestationshöjande.
Av samma anledning som vi (människan) tar mediciner. Tycker inte att man ska göra skillnad mellan elitidrottare och vanliga människor när det gäller medicinering.
Sen måste man såklart fortsätta arbetet med att undersöka vad som är prestationshöjande eller inte.