2016-12-17, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Men varför ska man ha rätt att tävla medicinerad? Man utesluts inte FÖR ATT man har astma, man är välkommen att tävla med alla möjliga sjukdomar såsom astma, hjärtflimmer, tuberkulos, eller psykos om du så vill. Däremot kan man inte tävla med mediciner för dessa sjukdomar i de fall det finns chans att medicinerna är prestationshöjande.
Alla har ju i grunden olika förutsättningar och de kan/ska vi inte medicinera bort. Då anser jag att man får tävla i en "medicin-klass" för sig, ungefär såsom paralympier gör som har diverse hjälpmedel för att kunna tävla.

Kör Paralympics, Olympiska spel och Mediclympics då, så har alla var sin "klass" att tävla i.

Ja detta vore det optimala. Tänk den sköna känslan att få trycka in avstängningsknappen och slippa se alla dödssjuka broilers då Mediclympics startar några veckor efter OS. De kan klumpa ihop det med wrestlingen och skicka framåt småtimmarna.
Citera
2016-12-17, 22:30
Avslutad
Ingen som är vaccinerad borde få vara elitidrottare.
Citera
2016-12-17, 22:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Det är förmodligen ganska många som är dopade på något sätt, inte bara sådana som kommit högst i resultatlistan. Att få effekt som resulterar är ju något som består av flera delar än endast att ta det prestationshöjande preparatet. Det gäller att träna rätt, dopa rätt, köra smart och hålla ihop. Om något i den kedjan fallerar så blir inte resultatet topp. Om en nation iscensätter systematisk dopning kommer givetvis en del lyckas medan andra inte gör det.

Oj vad många stjärnor det finns över tiden som varit dopade, men inte åkt dit. Vi vet inte en bråkdel.
Citera
2016-12-18, 02:51
Medlem
Fabulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
De är verkligen vidriga hycklare. När norrmännen och även svenskar i viss mån systematiskt dopar sig med astmamedicin svamlar de på om "normalnivåer". När ryssarna för samma sak tar det hus i helvete? Man är tvärsäker på att de fuskar! När Johaug tas med anabola steroider i blodet viftar man bort det och köper tvärsäkert en fullständigt vansinnigt osannolik bortförklaringshistoria?

Det enda positiva är den tid man får över av att inte längre följa längdåkningen. De är under cyklisterna för mig nu.

grobianknugen må være like smart som Carl Gustav - ettersom han er "kunge"
Jeg ser frem til hans intelligente og vannfaste utredning om "systematisk doping" i Norge.
Husk grobianknugen, hele Sveriges anseelse og ære står på spill. Så kom med navnene, detaljene - og hvorfor det ikke teller at hele svenske herrelagt i langrenn er astmatikere. Samt alle kvinner, med mulig unntak for Nilsson og Kalla.
Jeg ser frem til din redegjørelse i alles påsyn. Som sagt, du bærer Sveriges "ære" på dine skuldre. Kun bevis teller.
Citera
2016-12-18, 05:26
Bannlyst
haha, för fan tänk efter lite. Rådopade ryssar som inte gör nåt annat än träna och dopa sig men likförbannat vinner både sverige och norge över dom.

Är som att man tror att en ren sprinter kan vinna över dom bästa på 100 m eller i cykling. Nej, tror nog det ser ut såhär världen över i dom flesta sporter på toppnivå.

Finns ju ingen anledning att tro att svenskar och norskar INTE dopar sig, haha bara kolla på hur marit bjorgen såg utför fan trodde det var en man i peruk först och dedär är då fan ingen kropp man får av havregrynsgröt det är då ett som är jävligt säkert.

haha sen johaugs bortförklaring. Om du ska ha sånna mängder i blodet så räcker det inte med nåt jävla vasselin på läpparna. Du får nog snarare proppa in ett 20 tal i munnen och svälja för att det ska va en trovärdig förklaring. idioter och fuskare hela högen även om jag också vill tro det bästa om våra nordiska åkare men ser man det objektivt så är det väldigt naivt att tro att dom skulle vinna hela tiden över dopade ryssar.
Citera
2016-12-18, 07:07
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Ja detta vore det optimala. Tänk den sköna känslan att få trycka in avstängningsknappen och slippa se alla dödssjuka broilers då Mediclympics startar några veckor efter OS. De kan klumpa ihop det med wrestlingen och skicka framåt småtimmarna.
Jag tror du blir några av de få som skulle välja bort Mediclympics. Den mänskliga naturen, som gillar freakshows, skulle säkert kräva större medialt utrymme för detta än de odopade tråkmånsarna. Vilka som skulle få alla reklampengar behöver vi inte tvivla om.

Allt prat om att få medicinera sig upp till en viss normalnivå, vad nu det är i varje enskilt fall, är ganska förvånande. Det är lite som att normallånga kräver att få ha halvmeterhöga skor för att kunna hävda sig i basket. Alternativt att de onormalt långa inte skall få vara med.
Citera
2016-12-18, 08:06
Medlem
Här finns en sammanfattning av McLarenrapporten för skidåkningens del. http://fasterskier.com/fsarticle/curious-case-legkov-33-skiers-mclaren-report/

Tycker rapporten är svårvärderad och något spekulativ.

Sundby stöttar ryssarna https://www.nrk.no/sport/sundby_-_-nekter-a-tro-pa-dopinganklagene-1.13280773
Citera
2016-12-18, 09:13
Medlem
JarlBorsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Så gott som allihop går ju på astmamedicin.

Ungefär som svenska landslaget då:
http://www.dn.se/sport/vanligt-med-astma-i-svenska-landslaget/

Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
De är inte prestationshöjande utöver de normalt seendes nivå
Vilket alltså är exakt samma synsett som WADA's har när det gäller astmamedicin (och all annan medicinering) enligt deras prohibited list. Det är fritt fram att inhalera salbutamol, formoterol, salmeterol m.m. upp till vissa gränsvärden. Under dessa gränsvärden anser inte WADA att de har någon prestationshöjande effekt (utöver normal nivå alltså).

Har man så kraftig astma så att denna dos inte räcker för att uppnå normal nivå så måste man få ett s.k. TUE så att man kan tävla på lika villkor:
https://www.wada-ama.org/en/what-we-do/science-medical/therapeutic-use-exemptions
Citera
2016-12-18, 09:34
Medlem
Klart Sundby försvarar ryssarna. De verkar ju bara kört med astmadoping liksom norrmännen.
Citera
2016-12-18, 10:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fabulator
grobianknugen må være like smart som Carl Gustav - ettersom han er "kunge"
Jeg ser frem til hans intelligente og vannfaste utredning om "systematisk doping" i Norge.
Husk grobianknugen, hele Sveriges anseelse og ære står på spill. Så kom med navnene, detaljene - og hvorfor det ikke teller at hele svenske herrelagt i langrenn er astmatikere. Samt alle kvinner, med mulig unntak for Nilsson og Kalla.
Jeg ser frem til din redegjørelse i alles påsyn. Som sagt, du bærer Sveriges "ære" på dine skuldre. Kun bevis teller.

Norge hsr bedrivit systematisk doping i 25 år. Svårt att fatta?? Nu tycker jag att man har fog för alla norgehistorier man har dragit genom åren.
Citera
2016-12-18, 10:37
Medlem
t0xx0ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Gillar iofs din eftertänksamhet. Även jag har funderat en hel del på denna fråga.

Fast denna konsensus är i praktiken ett väldigt naivt tänk om (som vi om inte annat har sett i Norge) tagit vida konsekvenser för resultat av vad som är rimligt eller inte. Visst provocerar Ferry och det finns en provokation i det jag skriver med. Fast jag hör hur folk resonerar i det verkliga livet om detta dilemma som längdskidsporten brottas med och (för min egen del) så finns det tankar vad som är idealet i gränssättningarna. Jag tycker gränslandet har vandrat (milt uttryckt) alldeles för mycket åt medicinväskans innehåll än åt det mera renare sportsliga innehåll. Inser såklart att det finns olikheter bland utövare och att vissa uttövare har tillkortakommande som hämmar resultaten för den orsaken. Fast att då ta steget att "till varje pris" försöka utjämna dessa skillnader är på ett sätt hedersvärt fast i praktiken omöjligt utan att vissa tittar lite för djupt i medicinväskan...

Vad är det som är naivt? Det kommer alltid finnas folk som tänjer på gränserna eller rent av försöker fuska, och det kommer inte att försvinna om man förbjuder alla mediciner.

Förstår inte vad du menar i det fetmarkerade. Frågan om vilka mediciner som är tillåtna (eller i Ferrys fall: vad som är en medicin), kommer alltid vara en medicinfråga. Gränsdragningen kommer inte försvinna för att man inför ett medicinförbud. Det man gör då är att flytta frågan till vad som är en medicin eller inte.

(För att belysa varför det är en gränsdragning som inte är enkel att göra: är Alvedon en medicin? Kaffe? Vaccin?)

Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Vi hörde Ferry uttala sig idag om han tycker att hans son ska utöva elitidrott? Svaret var att han var väldigt tveksam och inte ville se han med medicinlådan vid frukostbordet likt en 90-åring...

Så grundfrågan att ta ställning till är:
Vilket är värt mest? Ett utjämnande för individer (som enligt mig har alldeles ett för högt pris) eller att med sundhet låta varje individ vara den som just den är. För mig är valet givet.

Lätt att glömma för de som i ivern vurmar för astmatiker är att förtroende och trovärdighet är det som inte får undergrävas ...

Nu kommer jag inte ihåg det citatet men tycker att han ser på det bakvänt. Hans son kommer inte att börja ta mediciner för att han börjar idrotta, det är ju Ferry själv ett levande bevis på. Motfrågan är ju om Björn (eller andra föräldrar) vill att deras barn ska välja mellan idrott och medicin.

Jag tror att vi svarar samma sak på din grundfråga av de två alternativen...

Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Men varför ska man ha rätt att tävla medicinerad? Man utesluts inte FÖR ATT man har astma, man är välkommen att tävla med alla möjliga sjukdomar såsom astma, hjärtflimmer, tuberkulos, eller psykos om du så vill. Däremot kan man inte tävla med mediciner för dessa sjukdomar i de fall det finns chans att medicinerna är prestationshöjande.

Av samma anledning som vi (människan) tar mediciner. Tycker inte att man ska göra skillnad mellan elitidrottare och vanliga människor när det gäller medicinering.

Sen måste man såklart fortsätta arbetet med att undersöka vad som är prestationshöjande eller inte.
Citera
2016-12-18, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av t0xx0m
Vad är det som är naivt? Det kommer alltid finnas folk som tänjer på gränserna eller rent av försöker fuska, och det kommer inte att försvinna om man förbjuder alla mediciner.

Förstår inte vad du menar i det fetmarkerade. Frågan om vilka mediciner som är tillåtna (eller i Ferrys fall: vad som är en medicin), kommer alltid vara en medicinfråga. Gränsdragningen kommer inte försvinna för att man inför ett medicinförbud. Det man gör då är att flytta frågan till vad som är en medicin eller inte.

(För att belysa varför det är en gränsdragning som inte är enkel att göra: är Alvedon en medicin? Kaffe? Vaccin?)

Nu kommer jag inte ihåg det citatet men tycker att han ser på det bakvänt. Hans son kommer inte att börja ta mediciner för att han börjar idrotta, det är ju Ferry själv ett levande bevis på. Motfrågan är ju om Björn (eller andra föräldrar) vill att deras barn ska välja mellan idrott och medicin.

Jag tror att vi svarar samma sak på din grundfråga av de två alternativen...

Av samma anledning som vi (människan) tar mediciner. Tycker inte att man ska göra skillnad mellan elitidrottare och vanliga människor när det gäller medicinering.

Sen måste man såklart fortsätta arbetet med att undersöka vad som är prestationshöjande eller inte.

Vad är det du inte förstår? Tycker du dopingarbetet, forskning, studier och medicineringen är synkat idag eller? Det tog två jävla år att stänga av den store dopade fuskaren Sundby och förhör med steroid-tess kommer hållas ett halvår efter att man kom på henne, tycker du detta är sunt och effektivt? Precis som Ferry påpekade, ska alla resurser och fokus ligga i att "försöka" hitta fuskarna med årslånga utredningar och studier som inte går att lita på?

Nej nu håller jag med Ferry fullt ut, förbjud all medicinering. Allt arbete som kommer krävas är helt ohållbart och bara förstör idrotten och för de rena åkarna, vem vill ha en guldmedalj tre år senare? Du kanske?

Efter att hört den trötte äldre herren i webcam-intervjun är jag helt säker på att antidopingarbetet och alla studier är på pajasnivå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in