2017-02-16, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Verkligen intressant det här med skorna.

Jag tänker ändå så här:
Oavsett om det är ett villospår eller att skorna blev kvarglömda på ett eller annat sätt i bilen eller någon annanstans och man försöker rengöra skorna, varför inte slå bort snön ordentligt?
Han borde ha kunnat tvätta skorna i samband med biltvätten också, om de var i bilen då?

Men visst. Kan vara så enkelt att de blev kvarglömda i hamnen, en snöhög låg någonstans, han gned runt dem i snön, hade bråttom.... slängde/ställde dom...

Samtidigt tycker jag att det ser ut som om det saknas snö precis i form av sulan, att skon har stått på snön och sedan ramlat/blåst omkull? Då har skon antingen blåst omkring, eller blivit ditställd efter det har snöat.

Undrar om han hade handskar på sig??? Det är väl inget man åker runt i en hyrbil, så det låter inte troligt.

Med tanke på att snörningen på skorna ser omfattande ut, borde det finnas DNA på skosnörena kan man tycka. Antar att man inte bara drar av kängorna med ett ryck. Och snön under skorna analyseras säkert också.

Vet man var bilen tvättades i förhållande till var skorna hittades?

Mycket söt räv, trots det "otrevliga" han gjort....

Det var betydligt mycket mindre snö under den andra skon väl? Jag tycker mig minnas att det såg ut så i alla fall. Han kanske tryckte med ena skon lite hårdare om han tvättade dem i snön, vad vet jag, men jag undrar ändå varför det var så olika i snömängd mellan skoparet?

EDIT: det är inte lätt att vara tydlig genom att sätta fetstil på vad man citerar när du själv använder fetstil lite här och var.. Det är i alla fall det av mig fetstilta som jag svarar på, du får lista ut viket.
Citera
2017-02-16, 15:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Mycket troligt och också sannolikt att han hade handskar med sig i bilen, det var vinter. Handskar värmer när man vistas utanför bilen.

Inte så säkert att han hade handskar eftersom han åkte bil. Dessutom sjöman som måste vara väldigt härdad för kyla. Men vem vet?

Om man tittar på Birna gåendes i centrum, har hon varken handskar, mössa eller jackan knäppt. Hur kallt var det den kvällen?

Och som sagt, svårt att tänka sig att han hade handskar på sig när han skulle klä av henne, både skor och annat.
Citera
2017-02-16, 16:01
Medlem
notknapparens avatar
Från Visir idag
http://www.visir.is/urskurdadur-i-aframhaldandi-gaesluvardhald/article/2017170219144

Förklarade det fortsatta frihetsberövandet

Citat:
Mannen misstänks för att ha dödat Birnu Brian dotter var förklarade idag en två veckor lång förvar.

Detta bekräftar Jón HB Snorrason, åklagaren, berättade nyhetsbyrån.
Citera
2017-02-16, 17:06
Medlem
notknapparens avatar
TMOs advokat kommer att överklaga förlängda häktningsbeslutet:

http://www.pressan.is/Frettir/Lesafrett/thomas-moller-urskurdadur-i-tveggja-vikna-gaesluvardhald-a-grundvelli-rannsoknarhagsmuna?pressandate =20101123

Citat:
Reykjanes District Court accepted the request of the police for continued detention, but his attorney says the ruling will be appealed.
Citera
2017-02-16, 17:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Häktningsbeslutet kommer att överklagas - så klart.

Citat:
TMOs advokat kommer att överklaga förlängda häktningsbeslutet:

http://www.pressan.is/Frettir/Lesafrett/thomas-moller-urskurdadur-i-tveggja-vikna-gaesluvardhald-a-grundvelli-rannsoknarhagsmuna?pressandate =20101123

Mycket bra att det blev ytterligare två veckors förvaring för TMO.

Naturligtvis kommer hans försvarare att överklaga häktningsbeslutet. Det visste man redan innan man fick det bekräftat.
Citera
2017-02-16, 17:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Mycket bra att det blev ytterligare två veckors förvaring för TMO.

Naturligtvis kommer hans försvarare att överklaga häktningsbeslutet. Det visste man redan innan man fick det bekräftat.

Ja, verkligen inte oväntat, varken beslutet om förlängd häktningstid eller överklagandet. Men advokaten gör väl det som varje advokat skulle göra också. Det är hans jobb.

Det är ju också isolering det handlar om. Han får bara träffa sin advokat.
Citera
2017-02-16, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bakvendt
http://ruv.is/frett/danarorsok-birnu-brjansdottur-var-drukknun
Citat:
Lík Birnu var nakið þegar það fannst eftir vikuleit í fjörunni við Selvogsvita. Rannsókn á sjávarstraumum og vindátt benda til þess að líkið hafi borist í sjó einhverstaðar vestan við vitann. Í gær leituðu björgunarsveitarmenn að vísbendingum við Vogsós neðan við Hlíðarvatn en úr því rennur ferskvatn til sjávar. Hugsanlegt þykir að banamaður Birnu hafi losað sig við hana þar. Við drukknun berst vatn í lungu og bráðabirgðaskýrsla krufningar sýnir að vatn var í lungum Birnu samkvæmt heimildum fréttastofu. Ekki liggur fyrir hvort banamaður hennar vissi að hún var með lífsmarki þegar hann kom henni í sjó.

Kanskje noen islandsktalende kan hjelpe translate litt med oversettelsen her?

Så här lyder texten:

"Birnas kropp var naken när den hittades på stranden vid Selvogsviti (fyren) efter en veckas sökning. En granskning av havsströmmar och vindriktningar pekar på att kroppen har hamnat i vattnet någonstans väster om fyren. I går sökte räddningsteamet efter ledtrådar vid Vogsós (ström) nedanför Hlíðarvatn (sjö) varifrån färskvatten rinner ut mot havet. Det är möjligt att Birnas mördare har gjort sig av med henne där. Vid drunkning kommer vatten in i lungorna och rapporten från obduktionen visar att det fanns vatten i Birnas lungor. Det är ännu okänt om mördaren visste att Birna visade livstecken när han dumpade henne i vattnet."

Det lär ju vara helt uteslutet att hon skulle ha drunknat i annat än färskvatten
Senast redigerad av Disalicious 2017-02-16 kl. 18:35.
Citera
2017-02-16, 21:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Det var betydligt mycket mindre snö under den andra skon väl? Jag tycker mig minnas att det såg ut så i alla fall. Han kanske tryckte med ena skon lite hårdare om han tvättade dem i snön, vad vet jag, men jag undrar ändå varför det var så olika i snömängd mellan skoparet?

EDIT: det är inte lätt att vara tydlig genom att sätta fetstil på vad man citerar när du själv använder fetstil lite här och var.. Det är i alla fall det av mig fetstilta som jag svarar på, du får lista ut viket.

Har bara sett bilden på den ena skon (vad jag i alla fall tror), men ur olika vinklar.

http://www.ruv.is/frett/atburdaras-hvarf-birnu-brjansdottur
Citera
2017-02-16, 22:15
Medlem
Citat:
Har bara sett bilden på den ena skon (vad jag i alla fall tror), men ur olika vinklar.

http://www.ruv.is/frett/atburdaras-hvarf-birnu-brjansdottur

Kan B försökt ta sig ur bilen när den stannade för att släppa av NO? Spåret i snön vid kängan ser ut som ett avtryck av en fot i rörelse.

När hyrbilen återlämnats hur tog han sig då tillbaka till båten? Om det framgått tidigare, ber jag om ursäkt, då har jag missat det.
Citera
2017-02-16, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Kan B försökt ta sig ur bilen när den stannade för att släppa av NO? Spåret i snön vid kängan ser ut som ett avtryck av en fot i rörelse.

När hyrbilen återlämnats hur tog han sig då tillbaka till båten? Om det framgått tidigare, ber jag om ursäkt, då har jag missat det.

Det var ingen snö kvällen Birna försvann.Båten lämnade hamnen dagen efter, lördags eftermiddag. Det började snö på måndags morgonen. Skorna hittades måndag kväll, den ena var täckt av snö, med packat snö under sulen , på den andra var det ingen snö. (Har jag förstått rätt?)

Teänkt scenario utifrån tanken om att skorna är placerade:
T var från Grønland, der finns mycket snø. Utan att jag vet, gissar jag att de använder sig av snö till rengöring av t.ex mattor. Kanske också rengöring av skinnkläder. Snön suger till sig smuts och stöv. Jag vet inte om snön suger til sig blod eller förstör fingeravtryck. Om t.ex en matta ligger i snön ett tag värkar också kylan desinficerande.

Kanske var den ena skon i storre behov av rengöring. Han hittade en fläck snö någon stans. För att få en langtidseffekt på "tvätten" har han stoppat snö i en sopsäck, med den ena skon i, mer snö och knutit påsen. Han har kört tillbaka til båten. Han tömmer sopsäken med den ena skon och snön. Skon hamnar under en hög med snø. Den andra skon slänger han bredvidd...

Man kan dock undra varför T ville placera skorna i hamnen. Varför framom sin egen dörr?

Interessant tanke. Hur kom T sig tillbaka til båten efter att ha lämnat in hyrbilen? Någon som vet hur långt hyrbilsbolaget låg från båten?
Citera
2017-02-16, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bakvendt
Det var ingen snö kvällen Birna försvann.Båten lämnade hamnen dagen efter, lördags eftermiddag. Det började snö på måndags morgonen. Skorna hittades måndag kväll, den ena var täckt av snö, med packat snö under sulen , på den andra var det ingen snö. (Har jag förstått rätt?)

Teänkt scenario utifrån tanken om att skorna är placerade:
T var från Grønland, der finns mycket snø. Utan att jag vet, gissar jag att de använder sig av snö till rengöring av t.ex mattor. Kanske också rengöring av skinnkläder. Snön suger till sig smuts och stöv. Jag vet inte om snön suger til sig blod eller förstör fingeravtryck. Om t.ex en matta ligger i snön ett tag värkar också kylan desinficerande.

Kanske var den ena skon i storre behov av rengöring. Han hittade en fläck snö någon stans. För att få en langtidseffekt på "tvätten" har han stoppat snö i en sopsäck, med den ena skon i, mer snö och knutit påsen. Han har kört tillbaka til båten. Han tömmer sopsäken med den ena skon och snön. Skon hamnar under en hög med snø. Den andra skon slänger han bredvidd...

Man kan dock undra varför T ville placera skorna i hamnen. Varför framom sin egen dörr?

Interessant tanke. Hur kom T sig tillbaka til båten efter att ha lämnat in hyrbilen? Någon som vet hur långt hyrbilsbolaget låg från båten?

Den enda anledningen jag kan tänka mig skulle vara att det skulle peka mot NO. Istället för sig själv. Han är en riktigt ful typ.
Citera
2017-02-16, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disalicious
Så här lyder texten:

"Birnas kropp var naken när den hittades på stranden vid Selvogsviti (fyren) efter en veckas sökning. En granskning av havsströmmar och vindriktningar pekar på att kroppen har hamnat i vattnet någonstans väster om fyren. I går sökte räddningsteamet efter ledtrådar vid Vogsós (ström) nedanför Hlíðarvatn (sjö) varifrån färskvatten rinner ut mot havet. Det är möjligt att Birnas mördare har gjort sig av med henne där. Vid drunkning kommer vatten in i lungorna och rapporten från obduktionen visar att det fanns vatten i Birnas lungor. Det är ännu okänt om mördaren visste att Birna visade livstecken när han dumpade henne i vattnet."

Det lär ju vara helt uteslutet att hon skulle ha drunknat i annat än färskvatten

Tack. Då var det som jag trodde.

Skilnad om man drunknar i färskvatten versus saltvatten

http://zidbits.com/2010/11/do-salt-and-fresh-water-drown-you-in-different-ways/

Salt vatten drar blod in i lungorna, färskvatten gör blodet "tunnare" och förstör plasma.
Senast redigerad av Bakvendt 2017-02-16 kl. 23:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in