Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-18, 04:21
  #1
Medlem
Harrfenas avatar
"Övervakningskameror visar hur 20-åriga Birna Brjáns*dótt*ir går på en gata i Reykjavik natten till lördag. Sedan dess är hon försvunnen.
Polisen har i nuläget två huvudspår: Ett par skor som hittades i hamnen – och en bil som hyrts av grönländska fiskare.
– Det finns någon som vet mer och som inte har gett sig till känna, säger polisen Grímur Grímsson."


"25 minuter efter försvinnandet stängdes Birnas mobiltelefon av någonstans i ett område utanför Reykjavik. Även där syntes en röd bil.
Ett par timmar senare hittades ett par svarta Dr. Martens-kängor i ett hamnområde, likadana som de Birna hade på sig. Och polisen har spårat upp en röd bil – som hade hyrts av fiskare från ett grönländskt fartyg som låg förtöjt i samma hamn."

Hela artikeln: http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...er-till-fartyg

Här tror jag på att ett brott ligger bakom försvinnandet. Inte så ofta man läser
om Island vad gäller brott och försvinnanden, så detta kommer jag att följa.


.......................................

Sammanfattning 2017-01-25: (FB) Island, Birna Brjánsdóttir försvunnen natten mot Lördag 17-01-14.


/Mod
__________________
Senast redigerad av blomvattnare 2017-01-25 kl. 13:36.
Citera
2017-01-18, 05:34
  #2
Medlem
Läste precis det där 😖 Riktigt obehagligt.

Hon ser ut att vara skapligt dyngrak på videon oxå ..

Försökte följa länkarna till isländska pressen men min mobil fick lite problem med översättningen , men det verkade finnas många fler artiklar där.

Hoppas hon hittas vid liv.
Citera
2017-01-18, 07:14
  #3
Medlem
Grumpe0000s avatar
Lutar åt att stackarn utsatts för brott och inte är vid liv. Med tanke på att mobilen stängs av 25 min efter sista bilderna utanför Reykjavik, vilket det krävs bil för att ta sig till på den tiden vad jag tolkar polisen som allafall. Hon ser ut att vara rejält full på videon, så säkert nån äcklig jävel som utnyttjat det och dumpat henne nånstans.
Citera
2017-01-18, 08:22
  #4
Medlem
Hummm..s avatar
Skorna hittades i ett hamnområde i Hafnarfjörður, en ganska bra bit från Reykjavik. Det finns en hel del artiklar på engelska, så man kan läsa vidare;

http://icelandmonitor.mbl.is/news/ne...hafnarfjordur/

EDIT;

Citat:
At 05:50 Birna's phone is tracked to Flatahraun in Hafnarfjörður and then her phone was manually switched off.

Citat:
Birna's shoes were found near Atlantsolía oil tanks near the Hafnarfjörður harbour.

Källa;
http://icelandmonitor.mbl.is/news/ne...land_trawler_/

EDIT 2;
Kan besättningen vara ryssar eller "öststatare"?
__________________
Senast redigerad av Hummm.. 2017-01-18 kl. 08:34.
Citera
2017-01-18, 08:57
  #5
Medlem
Hummm..s avatar
Nu tänder det snart till i tråden, för;

Citat:
UPDATED Tuesday 17:00 Police believes it has found the red Kia Rio. The car was likely driven by foreign nationals. The driver is seen behaving suspiciously shortly after Birna's cellphone is turned off at 5:50 AM.

Källa; http://icelandmag.visir.is/article/y...e-you-seen-her

Det skulle vart intressant att hitta info om besättningen på fiskebåten Polar Nanoq.
Citera
2017-01-18, 09:24
  #6
Medlem
minvantotoros avatar
Skulle vara intressant att få veta hur skorna var uppställda när man hittade dom.
Var dom slarvigt utslängda i någon buske typ eller stod dom prydligt uppställda vid kajkanten?
Finns ju undersökningar i ämnet som säger att många som tar livet av sig genom att t.e.x. hoppa från hög höjd m.m. just tar av sig skorna. Det är det enda man brukar hitta från vissa på dom platser där dom hoppat eller liknande. Fråga mig inte varför...
Citera
2017-01-18, 09:56
  #7
Medlem
MrsLibras avatar
Andra tråden hamnade i papperskorgen så nu upprepar jag mig

Filurat lite på Google Maps och http://icelandmag.visir.is/article/y...e-you-seen-her

Det är 7 km bilväg till hemmet i Breidholt från gatan i stan hon sågs gående på sist.(13 min med bil enl Google Maps)

Och ca 20km från samma gata i stan till Hafnarfjördur(hamnen där mobilen slagits av, skorna hittats och den röda bilen stod). (23 min med bil)

Stinker brott detta...inte självmord

Enligt länken ovan fann man hennes skor först i tisdags och man utesluter inte att de placerats ut i efterhand.
Citera
2017-01-18, 09:57
  #8
Medlem
Hummm..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minvantotoro
Skulle vara intressant att få veta hur skorna var uppställda när man hittade dom.
Var dom slarvigt utslängda i någon buske typ eller stod dom prydligt uppställda vid kajkanten?
Finns ju undersökningar i ämnet som säger att många som tar livet av sig genom att t.e.x. hoppa från hög höjd m.m. just tar av sig skorna. Det är det enda man brukar hitta från vissa på dom platser där dom hoppat eller liknande. Fråga mig inte varför...

DNA från GM borde finnas på hennes skor, med tanke på att de hitintills agerat lite "slarvigt".
Citera
2017-01-18, 10:39
  #9
Medlem
Ser ut på videon som hon är mycket berusad.
Hennes telefon har tydligen transporterats 20 km bort i hög hastighet innan den dör.
Troligen av någon annan som inte vill ge sig till känna, i det skicket är man väl knappt förmögen att köra bil även om man så vill.

Mycket som pekar på att hon är klubbad och bortförd, tyvärr.
Citera
2017-01-18, 10:45
  #10
Medlem
MrsLibras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Ser ut på videon som hon är mycket berusad.
Hennes telefon har tydligen transporterats 20 km bort i hög hastighet innan den dör.
Troligen av någon annan som inte vill ge sig till känna, i det skicket är man väl knappt förmögen att köra bil även om man så vill.

Mycket som pekar på att hon är klubbad och bortförd, tyvärr.

Det kan också vara så att hon rånats på både mobil och skor. Och att hon därmed inte åkt med i bilen..men det alternativet är också dystert😔 då hade hon ju dykt upp i innerstan vid detta laget..
Citera
2017-01-18, 11:51
  #11
Medlem
Fruktansvärt. Tror tyvärr hon är död. Men den som gjort detta kommer nog att åka fast. Island är inget ställe att begå ett brott på. Alla polisinsatser riktas ju mot detta.
Citera
2017-01-18, 12:10
  #12
Medlem
Har det gjorts några sökningar i vattnet vid hamnen?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback