2017-02-15, 16:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Inget minns" och "inget vet".

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Från Islandsbloggen idag om MGM:

Polisen anser sig ha en stark kedja av indicier:

http://www.islandsbloggen.com/

Enligt dagens RUV har mannen inte erkänt.

Om NO:

http://www.ruv.is/frett/vill-komast-aftur-a-sjo-med-polar-nanoq

Naturligtvis har han inte erkänt och kommer heller inte att göra det.

Citat från Islandsbloggen:

"I förhören har mannen hittills varit fåordig. Frågor om vad han gjorde den lördagsmorgon som Birna Brjánsdóttir försvann och utsattes för kraftiga stryptag runt halsen besvarar han ofta med att han inte vet eller att han inte minns."

Fullt logiskt att TMO är fåordig! Han vill naturligtvis på goda grunder säga så litet som möjligt. Fullt förståeligt att TMO "inte vet" eller "inget minns".

Vi får verkligen hoppas att den isländska polisen har en stark kedja av indicier så att inte båda dessa Olsens kommer att sitta i goda vänners lag på sin hemö och hånskratta åt "den dumma isländska snuten".
Citera
2017-02-15, 18:32
Medlem
Om Birna hade blivit drogad på krogen så hade det framgått av obduktion. Givetvis offentliggörs inte alla uppgifter, men om det slunkit ut att hon drunknat och även detaljer angående vattnet i hennes lungor så tror jag det hade kommit ut om det påvisades spår av droger.

Den vita bilen vid korsningen hon försvann vid har de lyckats nå ägaren, men inte fått reda på något som kan hjälpa utredningen.

Tror att risken att TMO skulle frias är enormt liten. Han kommer inte komma ut på många år.
Citera
2017-02-15, 18:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossttam
Om Birna hade blivit drogad på krogen så hade det framgått av obduktion. Givetvis offentliggörs inte alla uppgifter, men om det slunkit ut att hon drunknat och även detaljer angående vattnet i hennes lungor så tror jag det hade kommit ut om det påvisades spår av droger.

Den vita bilen vid korsningen hon försvann vid har de lyckats nå ägaren, men inte fått reda på något som kan hjälpa utredningen.

Tror att risken att TMO skulle frias är enormt liten. Han kommer inte komma ut på många år.

Har jag missat något? Vilka detaljer om vattnet i lungorna?
Citera
2017-02-15, 20:56
Medlem
Citat:
Har jag missat något? Vilka detaljer om vattnet i lungorna?

Citat:
Lík Birnu var nakið þegar það fannst eftir vikuleit í fjörunni við Selvogsvita. Rannsókn á sjávarstraumum og vindátt benda til þess að líkið hafi borist í sjó einhverstaðar vestan við vitann. Í gær leituðu björgunarsveitarmenn að vísbendingum við Vogsós neðan við Hlíðarvatn en úr því rennur ferskvatn til sjávar. Hugsanlegt þykir að banamaður Birnu hafi losað sig við hana þar. Við drukknun berst vatn í lungu og bráðabirgðaskýrsla krufningar sýnir að vatn var í lungum Birnu samkvæmt heimildum fréttastofu. Ekki liggur fyrir hvort banamaður hennar vissi að hún var með lífsmarki þegar hann kom henni í sjó.

http://ruv.is/frett/danarorsok-birnu-brjansdottur-var-drukknun

Citat:
Birna lik var naken när det konstaterades efter en vecka på jakt efter stranden Selvogsvita. En studie av havsströmmar och vind tyder på att liket har tagits emot i havet någonstans väster om fyren. Igår Räddnings sökte efter ledtrådar till Vogsós nedan Hlíðarvatn men flyter ut av färskt vatten till havet. Möjligen är det mördaren Birna var kvitt henne där. Drunkning erhåller vatten i lungorna och preliminära obduktionsrapporten visar att det fanns vatten i lungorna Birnu enligt källor till redaktionen. Det är inte klart om mördaren visste att det var ett tecken på liv när han slog henne i havet.

Kanskje noen islandsktalende kan hjelpe translate litt med oversettelsen her?
Citera
2017-02-15, 21:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakvendt
http://ruv.is/frett/danarorsok-birnu-brjansdottur-var-drukknun

Kanskje noen islandsktalende kan hjelpe translate litt med oversettelsen her?

Ok, ska man läsa lite mellan raderna här? Färskt vatten kontra saltvatten. För man får ju vatten i lungorna när man drunknar hursomhelst. Att hon skulle haft sötvatten i lungorna??? Annars skulle man inte sökt där man sökte? Är det så ni menar?

Läste ju artikeln, men tolkade den på annat sätt. Var mer inne på att det var strömmarna (inte ev salt/sötvatten halter) som kunde föra kroppen ut i havet, som gjorde att man intresserade sig för området.
Senast redigerad av notknapparen 2017-02-15 kl. 22:09.
Citera
2017-02-15, 22:27
Medlem
Citat:
Ok, ska man läsa lite mellan raderna här? Färskt vatten kontra saltvatten. För man får ju vatten i lungorna när man drunknar hursomhelst. Att hon skulle haft sötvatten i lungorna??? Annars skulle man inte sökt där man sökte? Är det så ni menar?

Läste ju artikeln, men tolkade den på annat sätt. Var mer inne på att det var strömmarna (inte ev salt/sötvatten halter) som kunde föra kroppen ut i havet, som gjorde att man intresserade sig för området.

Tolkar det som att hon levde dvs andades och därför hade vatten i lungorna. Sedan om det var söt eller salt vatten kan ju ha sin betydelse om exakt var hon då levandes kastades i vattnet.
Citera
2017-02-15, 22:35
Medlem
Citat:

Citat:
Igår Räddnings sökte efter ledtrådar till Vogsós nedan Hlíðarvatn men flyter ut av färskt vatten till havet.

Kanske har jag fel, men vattnet dom letade i, alltså under bron, fanns färskvatten. Vattnet har högre saltkoncentration dess närmare man kommer brytningen med havsströmmarna. Hon togs imot av havet någonstans väster om fyren

Därför tror jag att om det går att spåra, var det färskvatten de hittade i lungorna. Hon pustade in färskvatten och drunknade. När hon mötte havet var hon inte länger vid liv och färskvattnet stannade kvar i lungorna.

(Tyvärr är jag inte helt perfekt på svenska, men gör det bästa jag kan )
Citera
2017-02-16, 07:16
Medlem
notknapparens avatar
Från morgonens mbl:

http://www.mbl.is/frettir/innlent/2017/02/15/krefjast_aframhaldandi_vardhalds/Require the continued detention
Require the continued detention
Citat:
This confirms Grim Grimsson Chief Superintendent told mbl.is.
Citera
2017-02-16, 10:04
Medlem
jag tänker på BBs skor, som hade snö under sulen. Om de var fylda med snö på ett onaturligt sätt, varför?

Tenkt scenario:
Av något syfte har GM som mål att placera skorna i hamnen. Kanske har GM stannat på vägen för att tvätta skorna i snø. Som denna artiske räven:

http://www.gettyimages.com/detail/video/arctic-fox-cleans-blood-from-face-by-rubbing-head-stock-video-footage/1B01172_0022

Snö värkar decinficerande, fryser bort bakterier. Kan snö tvätta bort fingeravtryck och dna?
Senast redigerad av Bakvendt 2017-02-16 kl. 10:11.
Citera
2017-02-16, 11:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakvendt
jag tänker på BBs skor, som hade snö under sulen. Om de var fylda med snö på ett onaturligt sätt, varför?

Tenkt scenario:
Av något syfte har GM som mål att placera skorna i hamnen. Kanske har GM stannat på vägen för att tvätta skorna i snø. Som denna artiske räven:

http://www.gettyimages.com/detail/video/arctic-fox-cleans-blood-from-face-by-rubbing-head-stock-video-footage/1B01172_0022

Snö värkar decinficerande, fryser bort bakterier. Kan snö tvätta bort fingeravtryck och dna?

Verkligen intressant det här med skorna.

Jag tänker ändå så här:
Oavsett om det är ett villospår eller att skorna blev kvarglömda på ett eller annat sätt i bilen eller någon annanstans och man försöker rengöra skorna, varför inte slå bort snön ordentligt?
Han borde ha kunnat tvätta skorna i samband med biltvätten också, om de var i bilen då?

Men visst. Kan vara så enkelt att de blev kvarglömda i hamnen, en snöhög låg någonstans, han gned runt dem i snön, hade bråttom.... slängde/ställde dom...

Samtidigt tycker jag att det ser ut som om det saknas snö precis i form av sulan, att skon har stått på snön och sedan ramlat/blåst omkull? Då har skon antingen blåst omkring, eller blivit ditställd efter det har snöat.

Undrar om han hade handskar på sig??? Det är väl inget man åker runt i en hyrbil, så det låter inte troligt.

Med tanke på att snörningen på skorna ser omfattande ut, borde det finnas DNA på skosnörena kan man tycka. Antar att man inte bara drar av kängorna med ett ryck. Och snön under skorna analyseras säkert också.

Vet man var bilen tvättades i förhållande till var skorna hittades?

Mycket söt räv, trots det "otrevliga" han gjort....
Citera
2017-02-16, 14:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Verkligen intressant det här med skorna.

Jag tänker ändå så här:
Oavsett om det är ett villospår eller att skorna blev kvarglömda på ett eller annat sätt i bilen eller någon annanstans och man försöker rengöra skorna, varför inte slå bort snön ordentligt?
Han borde ha kunnat tvätta skorna i samband med biltvätten också, om de var i bilen då?

Men visst. Kan vara så enkelt att de blev kvarglömda i hamnen, en snöhög låg någonstans, han gned runt dem i snön, hade bråttom.... slängde/ställde dom...

Samtidigt tycker jag att det ser ut som om det saknas snö precis i form av sulan, att skon har stått på snön och sedan ramlat/blåst omkull? Då har skon antingen blåst omkring, eller blivit ditställd efter det har snöat.

Undrar om han hade handskar på sig??? Det är väl inget man åker runt i en hyrbil, så det låter inte troligt.

Med tanke på att snörningen på skorna ser omfattande ut, borde det finnas DNA på skosnörena kan man tycka. Antar att man inte bara drar av kängorna med ett ryck. Och snön under skorna analyseras säkert också.

Vet man var bilen tvättades i förhållande till var skorna hittades?

Mycket söt räv, trots det "otrevliga" han gjort....

Mycket troligt och också sannolikt att han hade handskar med sig i bilen, det var vinter. Handskar värmer när man vistas utanför bilen.
Citera
2017-02-16, 15:33
Medlem
Det kunde vara en utmaning å dra skorna av med hanskar, särskild om de var knutna hela vägen upp

http://www.visir.is/apps/pbcsi.dll/storyimage/XZ/20170117/FRETTIR01/170118912/H2/0/H2-170118912.jpg?NoBorder
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in