2017-02-11, 19:35
Medlem
Svar till första inlägget-- : Bibeln är en samling av mycket gamla berättelser och regler, mer än 1900 år gamla. Varför tror du att dessa gamla historier och lagar gäller än i idag ? Se det istället som ett intressant fönster tillbaks i tiden, för att förstå hur människor hade det på den tiden -- !! Men en del regler är nog bra nu oxå -> ragga inte på grannens fru tex !!
2017-02-11, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberRobot
Svar till första inlägget-- : Bibeln är en samling av mycket gamla berättelser och regler, mer än 1900 år gamla. Varför tror du att dessa gamla historier och lagar gäller än i idag ? Se det istället som ett intressant fönster tillbaks i tiden, för att förstå hur människor hade det på den tiden -- !! Men en del regler är nog bra nu oxå -> ragga inte på grannens fru tex !!

Profanhistorian stämmer, den har svaren på var vi kommer ifrån, varför vi är här och vart vi är på väg e t c.
2017-02-12, 10:46
Medlem
Mogrens avatar
Vad spelar det för roll även om vi befinner oss i sista tiden? Det förändrar absolut ingenting.
2017-02-15, 10:29
Medlem
mainheartvks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Vi befinner oss i sista tiden enligt bibeln så hur tolkar ni bibeln? Snälla, vill ha en seriös diskussion här med bibelkunniga troende o inte antaganden från ateister. Vill inte heller ha inlägg om muslimernas tolkning eftersom det är en annan religion.

Kom igen, låt höra vad ni har att säga?

Enligt Uppenbarelseboken ordet "sista" (t.ex. Kap. 22,13 ἐγὼ τὸ Ἄλφα καὶ τὸ ω, ὁ πρῶτος καὶ ὁ ἔσχατος, ἡ ἀρχὴ καὶ τὸ τέλος.) "ESCHATOS" skulle förklaras som "här och nu", för dig, personligt. Det är inte tidsrelaterad. Det är personrelaterad.

http://www.greekbible.com/index.php
Senast redigerad av mainheartvk 2017-02-15 kl. 10:45.
2017-02-15, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mainheartvk
Enligt Uppenbarelseboken "sista tiden" (jfr Kap. 22,13 ἐγὼ τὸ Ἄλφα καὶ τὸ ω, ὁ πρῶτος καὶ ὁ ἔσχατος, ἡ ἀρχὴ καὶ τὸ τέλος.) "ESCHATOS" skulle förklaras som "här och nu", för dig, personligt. Det är inte tidsrelaterad. Det är personrelaterad.

http://www.greekbible.com/index.php
Vilket dravel!

Så här står det i Upp 22:13.

Jag är A och O, den förste och den siste, början och slutet. Upp 22:13

Vad har det med den sista tiden att göra? Ingenting för Upp 22:13 handlar nämligen om Gud personligen, om att han är den siste och slutet, vilket innebär att han är evig och att alla vi andra inte är det, och det gäller förstås även de som tror sig ha evigt liv.
2017-02-15, 10:52
Medlem
mainheartvks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Vilket dravel!

Så här står det i Upp 22:13.

Jag är A och O, den förste och den siste, början och slutet. Upp 22:13

Vad har det med den sista tiden att göra? Ingenting för Upp 22:13 handlar nämligen om Gud personligen, om att han är den siste och slutet, vilket innebär att han är evig och att alla vi andra inte är det, och det gäller förstås även de som tror sig ha evigt liv.

Hur förklarar du ordet eschatos ?
2017-02-15, 10:55
Medlem
Citat:
Hur förklarar du ordet eschatos ?
Förklara det du först, och förklara vad det har med den sista tiden att göra.
2017-02-15, 10:56
Medlem
mainheartvks avatar
Se länken jag har publicerat.
Se citatet vi pratar om och tryck på ordet eschatos. Där ser du förklaring.

Använd data som finns.
2017-02-15, 11:08
Medlem
Citat:
Se länken jag har publicerat.
Se citatet vi pratar om och tryck på ordet eschatos. Där ser du förklaring.

Använd data som finns.
Jag vill inte tolka dina ord, så du får vackert förklara vad du menar. Du har inte lyckats bevisa ett samband mellan ordet eschaos i ditt huvud och trådämnet den sista tiden. Det jag har läst om eschatos är att det även används när någon är nära döden, och nu vill du påstå att det inte är tidsrelaterat? Hur tänker du då?
2017-02-15, 11:25
Medlem
QkNNs avatar
Människor är ganska seglivade och som nummer 1 i näringskedjan har jag svårt att tänka mig att var enda en skulle utrotas av sig självt.

Möjligtvis om jorden kolliderar med en annan planet eller nått. Men att ett kärnvapenkrig skulle döda var enda människa låter orimligt. Det finns så jävla många städer o byar så att en människa skulle döda alla och sedan sig själv, not possible.
2017-02-15, 11:36
Medlem
mainheartvks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Jag vill inte tolka dina ord, så du får vackert förklara vad du menar. Du har inte lyckats bevisa ett samband mellan ordet eschaos i ditt huvud och trådämnet den sista tiden. Det jag har läst om eschatos är att det även används när någon är nära döden, och nu vill du påstå att det inte är tidsrelaterat? Hur tänker du då?

Förklaring "nära döden" eller vid typ "jordens nedgång" är inte relevant med bibel. "Sista tider" på biblisk sätt förstås som "den nyaste" (Vulgata skriver "novissimum").
Vad jag anser - om man studerar bibliska språk förstår man inte mer, men djupare.
2017-02-15, 11:50
Medlem
Citat:
Förklaring "nära döden" eller vid typ "jordens nedgång" är inte relevant med bibel. "Sista tider" på biblisk sätt förstås som "den nyaste" (Vulgata skriver "novissimum").
Vad jag anser - om man studerar bibliska språk förstår man inte mer, men djupare.
Jag upprepar: vilket dravel! Jag har ju precis skrivit att eschatos används när någon är nära döden.

Bevisa sambandet mellan ordet eschatos och den sista tiden. Annars kan du sluta skriva i denna tråd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in