2017-02-10, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nej, Domedagen står knappast för dörren.

Jo tecknen är tydliga, bland annat detta:

"Du ska veta att i de sista dagarna blir det svåra tider... De kommer att älska njutning mer än Gud "(2 Tim 3:1,4 Folkbibeln)

Detta att man inte tror på Gud, utan hellre söker efter njutningar har eskalerat under dom hundra åren som sista tiden har pågått. För hundra år sedan trodde majoriteten av jordens befolkning på någon gud.
Senast redigerad av ttsp 2017-02-10 kl. 17:45.
2017-02-10, 18:46
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
Du menar väl harmageddon, domens dag är en helt annan sak.

Nej, jag menar Domedagen. För det stora flertalet av världens kristna - som inte är kiliaster och inte tror på något "millenium" - är Jesus återkomst och Domedagen samma sak. Därför är det relevant att tala om Domedagen när man diskuterar den kristna eskatologin.

Detta framgår för övrigt av den apostoliska trosbekännelsen:

därifrån igenkommande till att döma levande och döda.

Inte:

därifrån igenkommande för att härska i tusen år och sedan döma levande och döda.
2017-02-10, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jo tecknen är tydliga, bland annat detta:

"Du ska veta att i de sista dagarna blir det svåra tider... De kommer att älska njutning mer än Gud "(2 Tim 3:1,4 Folkbibeln)

Detta att man inte tror på Gud, utan hellre söker efter njutningar har eskalerat under dom hundra åren som sista tiden har pågått. För hundra år sedan trodde majoriteten av jordens befolkning på någon gud.
Hur många som trodde på någon gud för hundra år sedan är svårt att säga. Då var man ju "tvungen" att säga så. Och det är ju flera miljarder idag som tror på någon gud.
Tror du inte det var lika vanligt förut att söka njutning? Hur vet du det?
2017-02-10, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballisten
Har själv läst några kapitel ur bibeln eftersom att jag är uppvuxen i en troende, formell, välbärgad familj i områden avlägsna från staden. Tycker inte att det är ENKELT att tolka bibeln, snarare tvärtom. Man måste exempelvis läsa ett helt evangelium för att förstå ETT citat.

Känner dock inga troende från nedre samhällsklassen men jag antar att ni inte tolkar bibeln på samma sätt, vi som är mer formella tolkar det som att vi kommer att bli frälsta av Gud men att vi INTE kan besluta om specifika datum eller år.

Så nej, vi lever icke i den sista tiden.

Domens dag.
Den börjat efter Jehovas stora dag kommer, den dag som vi kan läsa om i 2 Petrus 3:7 "men genom samma ord (verserna 1-6) är de himlar och den jord (Styresmän & undersåtar - vi) som nu finns sparade åt eld och förvaras till de ogudaktiga människornas doms och förintelses dag."

I och med domen dag börjar, så har vi 1000 år på oss att visa Gud var vi står.
i slutet av de 1000 år är det dax, det är då den verkliga domen kommer som vi kan se i upp 20:7-9a "Så snart som nu de tusen åren är till ända, skall Satan släppas ur sitt fängelse, och han skall gå ut för at vilseleda de nationerna som är vid jordens fyra hörn, Gog och Magog (satans och hans demoner i sitt förnedrande tillstånd) för att samlas dem till kriget. Antalet av dessa är som sanden i havet (oräkneliga).
Och de rycker fram över jordens
vidd och omringar de heligas läger och den älskade staden (Guds rike)"

Hur kommer det att gå för satan i hans sista ansträngning? Han bedrar "de nationer som vid jordens fyra hörn, Gog och Magog", och leder dem till "kriget." Vem i all världen skulle vilja ta ställning på satans sida efter 1000 års lycklig och uppbyggande teokratisk styr? Vi får inte glömma att satan lyckades vilseleda de fullkomliga människorna Adam & Eva medan de levde sitt liv i Edens paradis.

1 Tessalonikerna 5:3, 4
"3 Närhelst de säger "Fred och säkerhet! då skall ni i ett nu plötslig undergång komma över dem liksom födslovåndan över en havande kvinna, och de skall på inga villkor komma undan. 4 Men ni bröder, ni är inte i mörker, så att den dagen skulle överraska er, som den skulle överraska tjuvar."

1 Korinthierna 15:24, 26
”Därnäst slutet, när han överlämnar kungariket åt sin Gud och Fader, när han har gjort all regering och all myndighet och makt till intet – Som den siste fienden skall döden göras till intet.”

Upp 20:3
” Och han slungade honom (satan djävulen) i avgrunden och stängde igen den och förseglade den över honom, för att han inte mer skulle vilseleda nationerna förrän de tusen åren var till ända. Därefter skall han släppas lös för en liten tid.”
2017-02-10, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Hur många som trodde på någon gud för hundra år sedan är svårt att säga. Då var man ju "tvungen" att säga så. Och det är ju flera miljarder idag som tror på någon gud.

Du har nog rätt, det är svårt att säga, på samma sätt som det är svårt att säga idag eftersom man är "tvungen" att säga att man är ateist idag för att inte bli förlöjligad, i alla fall i en del västländer som Sverige t.ex.

Kan det vara så att miljarder idag säger att dom tror på någon gud för att "man är "tvungen" att säga så"? Eller gällde detta bara för hundra år sedan?

Citat:
Tror du inte det var lika vanligt förut att söka njutning? Hur vet du det?

Det är väl ganska uppenbart att man var upptagen med att överleva och försörja sig själv för hundra år sedan jämfört med idag, då underhållningen översvämmar människors vardag, där man t.ex. har en "bucket list"? Fanns den tanken för hundra år sedan?
2017-02-10, 19:50
Medlem
Citat:
Du har nog rätt, det är svårt att säga, på samma sätt som det är svårt att säga idag eftersom man är "tvungen" att säga att man är ateist idag för att inte bli förlöjligad, i alla fall i en del västländer som Sverige t.ex.

Kan det vara så att miljarder idag säger att dom tror på någon gud för att "man är "tvungen" att säga så"? Eller gällde detta bara för hundra år sedan?

Det är väl ganska uppenbart att man var upptagen med att överleva och försörja sig själv för hundra år sedan jämfört med idag, då underhållningen översvämmar människors vardag, där man t.ex. har en "bucket list"? Fanns den tanken för hundra år sedan?
Ja, det finns större variation på underhållning och nöjen idag. Men varför skulle alla nöjen vara av ondo?
Jag får inga "domedagskänslor" av att folk kollar på våldsfilm mot att berätta våldsamma krigshistorier kring lägerelden. Ser man på statistik över mord så är det väl färre mord nuförtiden, har jag för mig.
Jag ser inget som talar för att det är värre nu än förut, i det stora hela. Vi får veta nästan allt idag, ofta bara några timmar efter att det inträffat, så många tycker nog att det bara är elände nu. Och vissa väljer att se bara det dåliga, för att kunna säga att domedagen är nära.
2017-02-10, 19:55
Medlem
Citat:
Ja, det finns större variation på underhållning och nöjen idag. Men varför skulle alla nöjen vara av ondo?

Jag/bibeln har inte påstått att nöjen är av ondo, men att människor väljer hellre nöjen än Gud är vad bibeln säger:

Du håller alltså med nu om att man söker njutning hellre än Gud?

Citat:
Jag får inga "domedagskänslor" av att folk kollar på våldsfilm mot att berätta våldsamma krigshistorier kring lägerelden. Ser man på statistik över mord så är det väl färre mord nuförtiden, har jag för mig.
Jag ser inget som talar för att det är värre nu än förut, i det stora hela. Vi får veta nästan allt idag, ofta bara några timmar efter att det inträffat, så många tycker nog att det bara är elände nu. Och vissa väljer att se bara det dåliga, för att kunna säga att domedagen är nära.

Det spelar ingen roll vad du tycker, profetian var inte skriven för dig personligen.
2017-02-10, 20:49
Medlem
Citat:
Jag/bibeln har inte påstått att nöjen är av ondo, men att människor väljer hellre nöjen än Gud är vad bibeln säger:

Du håller alltså med nu om att man söker njutning hellre än Gud?

Det spelar ingen roll vad du tycker, profetian var inte skriven för dig personligen.
Jag söker hellre njutning än jag söker Gud. Det gör säkert du också gentemot någons gud?

Profetian är väl inte skriven till någon, personligen?
2017-02-10, 20:52
Medlem
Citat:
Jag söker hellre njutning än jag söker Gud. Det gör säkert du också gentemot någons gud?

Profetian är väl inte skriven till någon, personligen?

Nej profetian är skriven till mänskligheten i allmänhet, och i allmänna ordalag så söker fler och fler människor nöjen/njutningar hellre än Gud, håller du med om det?
2017-02-10, 21:30
Medlem
Citat:
Nej profetian är skriven till mänskligheten i allmänhet, och i allmänna ordalag så söker fler och fler människor nöjen/njutningar hellre än Gud, håller du med om det?
Inte om man ser hur många som tror på Gud. Det är ju fler människor nu, men rent procentuellt vet jag inte.
2017-02-10, 23:24
Medlem
KortStubins avatar
Nu räcker det med OT. Tråden handlar om eskatologi.

/Moderator
2017-02-11, 12:28
Medlem
Citat:

"När det gäller tider och stunder, bröder, behöver vi inte skriva till er. Ni vet själva mycket väl att Herrens dag kommer som en tjuv om natten. När folk säger: "Fred och trygghet", då drabbar undergången dem lika plötsligt som värkarna hos en kvinna som ska föda, och de slipper inte undan.
 "(1 Thess 5:1-3 Folkbibeln)

Så krigen kommer att bli mindre, och människorna kommer att uppleva en trygghet strax innan harmageddon, men laglösheten mot Guds lagar kommer att sprida sig och påverka majoriteten av jordens befolkning:

Eller att det direkta hotet mot ett kärnvapen krig minskat, Glasnost/Perestojka, slutet på Kallakriget
, Sovjetunionens fall, Berlin murens fall.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in