2017-02-08, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
De flesta är nog laglydiga, det håller jag med om.
Vi gnäller om politiker och tycker deär dumma i huvudet och undrar va de tänkte när de fattar vissa belslut.
Inte kommer folk få klaga på gud och tycka han är korkad. Då blir man straffad.

Man kanske bara struntar lite i regler ibland. Går över gatan även om det är röd gubbe.
Man kallar sig ärlig, drar till med en vit lögn ibland.

Inte kommer folk få ha den fria viljan att kunna tycka och tänka vad de vill i ditt paradis.

Jo, folk kommer ha den fria viljan att tycka och tänka vad de vill, men dom flesta kommer att tycka och tänka att t.ex. mord är något ont, och därför med sin egen vilja väljer att inte mörda.

Jag förstår att i din egen värld så existerar bara mord och elände, men så är det inte i Guds nya ordning.
2017-02-08, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
T.ex detta:

(FB) Vi befinner oss i sista tiden enligt bibeln...
Vad ska jag svara på?
Det finns inte en enda fråga i det inlägget.
Dessutom är det off topic.
2017-02-08, 09:20
Medlem
Mogrens avatar
Visst befinner vi oss i sista tiden. Ingen tvekan om det. Så har ju vår Gud ordnat till det. Kom bara ihåg att vår Guds tidsuppfattning är en helt annan en vår. Exempelvis kan en snabbis på muggen det ta sådär 2500 år för vår Gud. Så undergången lär nog inte inträffa under vår livstid.
2017-02-08, 14:27
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
Ser du att det Guds ord bibeln visar i Matt kap 24 stämmer i vår tid samt orden i 2 Tim 3:1-5 att vi lever djupt in i avslutningen.

Timothy 3:1-5King James Version (KJV)

This know also, that in the last days perilous times shall come.

For men shall be lovers of their own selves, covetous, boasters, proud, blasphemers, disobedient to parents, unthankful, unholy,

Without natural affection, trucebreakers, false accusers, incontinent, fierce, despisers of those that are good,

Traitors, heady, highminded, lovers of pleasures more than lovers of God;

Having a form of godliness, but denying the power thereof: from such turn away.[/i]

Jo, jag tycker hela Kardashian klanen personifierar det här.
2017-02-08, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist

For men shall be lovers of their own selves, covetous, boasters, proud, blasphemers, disobedient to parents, unthankful, unholy,

Without natural affection, trucebreakers, false accusers, incontinent, fierce, despisers of those that are good,

Having a form of godliness, but denying the power thereof: from such turn away.[/i]

Spiken i - 2 Pet 3:7
2017-02-08, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jo, folk kommer ha den fria viljan att tycka och tänka vad de vill, men dom flesta kommer att tycka och tänka att t.ex. mord är något ont, och därför med sin egen vilja väljer att inte mörda.

Jag förstår att i din egen värld så existerar bara mord och elände, men så är det inte i Guds nya ordning.

2 mos 20:5
Du skall inte tillbe dem eller tjäna dem. Ty jag är Herren, din Gud, en svartsjuk Gud, som låter straffet för fädernas skuld drabba barnen intill tredje och fjärde led när man försmår mig.

Ingen höjdare om någon förälder eller far/morförälder gör något fel i paradiset.
2017-02-08, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
Spiken i - 2 Pet 3:7

Läs några verser till:

2 Pet 3:8 Men en sak får ni inte glömma, mina kära: för Herren är en dag som tusen år och tusen år som en dag. 9 Det är inte så som många menar, att Herren är sen att uppfylla sitt löfte.

Det var alltså många som påpekade att inget hände redan när 2 Petrusbrevet skrevs(under andra århundradet e Kr). Detta är sannolikt det sista som tillkommit till bibeln och det enda ställe som öppnar för möjligheten att Jesu återkomst skulle vara avlägsen.
Allt annat i Nya Testamentet pekar på att de första kristna i urkyrkan inväntade Jesu återkomst i sin egen livstid.Men kyrkofäderna insåg väl att 100 år fter Jesu död så måste man på något sätt ändra eskatologin, och då råkade pseudoepigrafin "andra Petrusbrevet" publiceras.
2017-02-09, 21:52
Medlem
Citat:

Det är fritt att tycka.
2017-02-09, 23:15
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Vi befinner oss i sista tiden enligt bibeln så hur tolkar ni bibeln? Snälla, vill ha en seriös diskussion här med bibelkunniga troende o inte antaganden från ateister. Vill inte heller ha inlägg om muslimernas tolkning eftersom det är en annan religion.

Det finns mycket som talar för att vi är den sista generationen. Bla ser vi vad som händer i Damaskus och vi ser Ryssland-Iran-Kina koalitionen precis som bibeln förutsett, global ekonomi, monster tsunamis o katastrofer, kärnvapen som kan utrota världen, Israels bildande på en dag, jobbandet på ett fredsavtal mellan Israel o Palestina, EU, arab våren, Homosexualitet, olika smittor, apostasia o nedgång för kyrkorna, falska jesus som New Age m.m., själviskhet o festande, falska doktriner som evolutionen, media kommunikation som tv, radio m.m., droger, accepterat med occultism o Wicca, gospeln sprids till alla länder, terrorism, Islams rop att utrota Israel m.m.

Kom igen, låt höra vad ni har att säga?

Jag tycker inte att någon av dessa apokalyptiska visioner stämmer bättre in på dagens samhälle än på Romarriket under det första århundrandet, som är vad uppenbarelseboken och annan apokalyptisk litteratur handlar om.

Trots USA:s och dess allierades olika krig i Mellanöstern dör färre människor av krig än vid någon tidigare punkt i historien. Detsamma gäller smittsama sjukdomar etc. och den ekonomiska härdsmälta som många trodde skulle komma efter kraschen 2008 lyser fortfarande med sin frånvaro.

Nej, Domedagen står knappast för dörren.
2017-02-10, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nej, Domedagen står knappast för dörren.

Framtiden utvisar, den kommer om du vill eller ej.
Du menar väl harmageddon, domens dag är en helt annan sak.
2017-02-10, 17:24
Medlem
Citat:
Trots USA:s och dess allierades olika krig i Mellanöstern dör färre människor av krig än vid någon tidigare punkt i historien.

För det första, vad är det i bibeln som säger att antalet döda är viktigt för att veta att tiden för harmageddon är nära?

Det handlar inte om statistik utan om känslan hos människor i den sista tiden innan harmageddon, att det ska vara oroliga tider på hela jorden, både av reella händelser, men även att man får "höra"(Mt 24:6) om oroligheterna, alltså nyheter, media som rapporterar om dessa.

För det andra, du glömmer att bibeln även nämner en tid av fred och säkerhet strax innan harmageddon kommer:

"När det gäller tider och stunder, bröder, behöver vi inte skriva till er. Ni vet själva mycket väl att Herrens dag kommer som en tjuv om natten. När folk säger: "Fred och trygghet", då drabbar undergången dem lika plötsligt som värkarna hos en kvinna som ska föda, och de slipper inte undan.
 "(1 Thess 5:1-3 Folkbibeln)

Så krigen kommer att bli mindre, och människorna kommer att uppleva en trygghet strax innan harmageddon, men laglösheten mot Guds lagar kommer att sprida sig och påverka majoriteten av jordens befolkning:

"Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den." (Matteus 7:13-14 Bibel2000)

"Genom att laglösheten tilltar kommer kärleken att kallna hos de flesta." (Matteus 24:12 Bibel2000)
Senast redigerad av ttsp 2017-02-10 kl. 17:28.
2017-02-10, 17:37
Medlem
Citat:
Jag tycker inte att någon av dessa apokalyptiska visioner stämmer bättre in på dagens samhälle än på Romarriket under det första århundrandet, som är vad uppenbarelseboken och annan apokalyptisk litteratur handlar om.

Det kan inte stämma på grund av flera orsaker, bland annat kom inte Jesus på romarrikets tid och förintade alla kungariken på jorden:

"Under dessa kungars tid skall himlens Gud låta ett rike uppstå som aldrig någonsin skall gå under. Inget annat folk skall få makten över detta rike. Det skall krossa och tillintetgöra alla de andra rikena, men självt skall det bestå för evigt"

(Daniel 2:44 Bibel2000)

"Och jag såg himlen öppen, och se: en vit häst, och han som satt på den kallas ”Trovärdig och sann”, och han dömer och strider rättfärdigt. Hans ögon var som eldslågor, på huvudet hade han många kronor, och på honom var ett namn skrivet som ingen känner utom han själv. Han var klädd i en mantel som doppats i blod, och hans namn är ”Guds ord”. De himmelska härarna följde honom på vita hästar, och de var klädda i skinande vitt linne.

Och ut ur hans mun kom ett skarpt svärd som han skall slå folken med, och han skall valla dem med en stav av järn, och han skall trampa vinpressen för Guds, allhärskarens, stränga vredes vin. Och han har ett namn skrivet på manteln och på låret: ”Konungarnas konung och herrarnas herre.”
"(Upp 19:11-16 Bibel2000)

Hela synen i uppenbarelseboken handlar om "herrens dag" (Upp 1:10) då Jesus kommer att döma hela jorden:

"När Människosonen kommer i sin härlighet tillsammans med alla sina änglar, då skall han sätta sig på härlighetens tron. Och alla folk skall samlas inför honom, och han skall skilja människorna som herden skiljer fåren från getterna. Han skall ställa fåren till höger om sig och getterna till vänster. Sedan skall kungen säga till dem som står till höger: ’Kom, ni som har fått min faders välsignelse, och överta det rike som har väntat er sedan världens skapelse. Jag var hungrig och ni gav mig att äta, jag var törstig och ni gav mig att dricka, jag var hemlös och ni tog hand om mig, jag var naken och ni gav mig kläder, jag var sjuk och ni såg till mig, jag satt i fängelse och ni besökte mig.’ Då kommer de rättfärdiga att fråga: ’Herre, när såg vi dig hungrig och gav dig mat, eller törstig och gav dig att dricka? När såg vi dig hemlös och tog hand om dig eller naken och gav dig kläder? Och när såg vi dig sjuk eller i fängelse och besökte dig?’ Kungen skall svara dem: ’Sannerligen, vad ni har gjort för någon av dessa minsta som är mina bröder, det har ni gjort för mig.’

Sedan skall han säga till dem som står till vänster: ’Gå bort från mig, ni förbannade, till den eviga eld som väntar djävulen och hans änglar. Jag var hungrig och ni gav mig inget att äta, jag var törstig och ni gav mig inget att dricka, jag var hemlös och ni tog inte hand om mig, jag var naken och ni gav mig inga kläder, sjuk och i fängelse och ni besökte mig inte.’ Då kommer också de att fråga: ’Herre, när skulle vi ha sett dig hungrig eller törstig eller hemlös eller naken eller sjuk eller i fängelse och lämnat dig utan hjälp?’ Då skall han svara dem: ’Sannerligen, vad ni inte har gjort för någon av dessa minsta, det har ni inte heller gjort för mig.’ Dessa skall gå bort till evigt straff men de rättfärdiga till evigt liv.”
"(Matteus 25:31-46 Bibel2000)

Detta skedde inte under romarrikets tid.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in