Citat:
Ursprungligen postat av
Superkuf
Skillnaden mot tidigare exempel är att nu har USA lagt alla ägg i en korg. F-111 hade kunnat läggas ner under förproduktionsfasen utan att skada USAs militära kapacitet i någon större grad.
USAF och US Navy hade inga alternativ till F-111.
Det enda som existerade var F-4 Phantom och det var just F-4 Phantom
som F-111 i sina båda versioner skulle ersätta.
När F-111B lades ner, så tvingades US Navy att börja om från början
(även om avionik och robotar kunde återanvändas)
vilket innebar att US Navy fick vänta 7 år längre än USAF på sitt (F-14) flygplan,
vilket var längre än vad det tog att utveckla F-111 från grunden,
hela vägen till ett operativt system.
Däremot så är självfallet F-35 mycket viktigare för USA:s krigsmakt än vad F-111 potentiellt var.
Citat:
Ursprungligen postat av
Superkuf
J35 designades för en typ av uppdrag och hade såvitt jag vet inga revolutionära tekniska aspekter medan F-35 har minst två - stealth och sensorer.
J35 gav Sverige flera nya förmågor:
- Överljudsprestanda.
- Allvädersjakt (saknades från början).
- Stril 60 integrering (saknades från början).
Vad gäller smygegenskaper så blir F-35 USA.s 4.e bemannade stridsflygplan med smygegenskaper.
Vad gäller sensorer som blir F-35 USA.s...jag tror det blir 7.e stridsflygplan med fasstyrd radar
och...14.e stridsflygplan med bildalstrande IRV-sensor, om vi exkluderar t.ex. AC-130 och P-3 Orion.
Däremot så blir F-35 USA.s första flygplan med smygegenskaper som kommer att användas på bredd,
och EODAS är självfallet ett stort lyft över tidigare FLIR-system,
på samma sätt som AESA på Fpl 39E och EF2000, blir ett stort lyft över AESA på F-22 och F-35.
Citat:
Ursprungligen postat av
Superkuf
Förhoppningsvis kommer F-35 användas som avskräckande exempel inom ekonomi-, statsvetenskap- och ingenjörsutbildningar under lång tid framöver.
Där hoppas jag också att du får rätt, på samma sätt som F-111
borde ha använts som samma avskräckande exempel.
Det innebär dock inte att F-35 kommer att bli ett dåligt flygplan,
utan snarare att F-35 kunde ha utvecklats och tillverkats på kortare tid
och/eller blivit billigare och/eller blivit ett bättre flygplan.