2017-02-07, 16:53
Medlem
koppen89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
eftersom man har Meteor som kan avfyras på väldigt långt avstånd.

Visst är det så, dock så lär det bli problem med ROE.
Citera
2017-02-07, 22:08
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Vilka plan användes som lede fi?
F 16 enligt uppgift.
Citera
2017-02-08, 10:04
Medlem
Lt.Col.Kilgores avatar
100-1 odds att själva testet var riggat. Allt de (LM) gör är fake. MEN...det som är bra är ju att det är väl så som det är meningen att de ska operera.

Problemet med deras tester/red flag är ju att scenarierna är ju baserade på att möta kamelknullare i 3e gen maskiner utan support. Inte en högteknologisk kvalificerad motståndare. USA har inte slagits mot kompetent motstånd sen Vietnam. Det är ett av problemen.

Araber kan inte slåss effektivt...
Citera
2017-02-08, 11:32
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lt.Col.Kilgore
USA har inte slagits mot kompetent motstånd sen Vietnam. Det är ett av problemen.

Juggarna plockade ner eller satte ur spel både F-117 Nighthawk, F-16 och A-10 under kriget 1999.
https://en.wikipedia.org/wiki/NATO_bombing_of_Yugoslavia
Citera
2017-02-08, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Juggarna plockade ner eller satte ur spel både F-117 Nighthawk, F-16 och A-10 under kriget 1999.
https://en.wikipedia.org/wiki/NATO_bombing_of_Yugoslavia

1 av varje, på 38 000 flygningar. Så på 38 000flygningar blev 3 plan nedskjutna, alla 3 av luftvärn från Ryssland/Sovjetunionen.
I samtliga luftstrider vann Nato. Serbernas flyg var totalt skit.

Knappast någon värdemätare att möta förlegat Ryskt luftvärn och flygvapen vilket också var orsaken till att NATOs förluster var så låga.
Citera
2017-02-08, 14:55
Medlem
longbow4ys avatar
Det var liksom hela poängen:
"3 fighter jets, 2 helicopters and 25 UAVs destroyed; 3 fighter jets damaged"
och
"Even with this air power, noted a RAND Corporation study, "NATO never fully succeeded in neutralizing the enemy's radar-guided SAM threat"."

Trots det dåliga skicket lyckades Jugoslaverna ändå åstadkomma skada och till viss del upprätthålla LV kapacitet. Vilket säkerligen påverkade uppdragens utformning avseende risk och verkan.

Det borde ge en tankeställare och något att ta lärdom av istället för att avfärdas.
Senast redigerad av longbow4y 2017-02-08 kl. 14:59.
Citera
2017-02-08, 15:22
Medlem
Citat:
100-1 odds att själva testet var riggat. Allt de (LM) gör är fake. MEN...det som är bra är ju att det är väl så som det är meningen att de ska operera.

Problemet med deras tester/red flag är ju att scenarierna är ju baserade på att möta kamelknullare i 3e gen maskiner utan support. Inte en högteknologisk kvalificerad motståndare. USA har inte slagits mot kompetent motstånd sen Vietnam. Det är ett av problemen.

Araber kan inte slåss effektivt...

Du høres som vanlig ut som Putin sine "fake news" media.
Hva har LM med Red Flag å gjøre?
Tror du Saab var der borte å styrte øvelsen når Jas Gripen var med også?
Citera
2017-02-08, 19:01
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superkuf
Skillnaden mot tidigare exempel är att nu har USA lagt alla ägg i en korg. F-111 hade kunnat läggas ner under förproduktionsfasen utan att skada USAs militära kapacitet i någon större grad.

USAF och US Navy hade inga alternativ till F-111.
Det enda som existerade var F-4 Phantom och det var just F-4 Phantom
som F-111 i sina båda versioner skulle ersätta.

När F-111B lades ner, så tvingades US Navy att börja om från början
(även om avionik och robotar kunde återanvändas)
vilket innebar att US Navy fick vänta 7 år längre än USAF på sitt (F-14) flygplan,
vilket var längre än vad det tog att utveckla F-111 från grunden,
hela vägen till ett operativt system.

Däremot så är självfallet F-35 mycket viktigare för USA:s krigsmakt än vad F-111 potentiellt var.

Citat:
J35 designades för en typ av uppdrag och hade såvitt jag vet inga revolutionära tekniska aspekter medan F-35 har minst två - stealth och sensorer.

J35 gav Sverige flera nya förmågor:

- Överljudsprestanda.
- Allvädersjakt (saknades från början).
- Stril 60 integrering (saknades från början).

Vad gäller smygegenskaper så blir F-35 USA.s 4.e bemannade stridsflygplan med smygegenskaper.
Vad gäller sensorer som blir F-35 USA.s...jag tror det blir 7.e stridsflygplan med fasstyrd radar
och...14.e stridsflygplan med bildalstrande IRV-sensor, om vi exkluderar t.ex. AC-130 och P-3 Orion.

Däremot så blir F-35 USA.s första flygplan med smygegenskaper som kommer att användas på bredd,
och EODAS är självfallet ett stort lyft över tidigare FLIR-system,
på samma sätt som AESA på Fpl 39E och EF2000, blir ett stort lyft över AESA på F-22 och F-35.

Citat:
Förhoppningsvis kommer F-35 användas som avskräckande exempel inom ekonomi-, statsvetenskap- och ingenjörsutbildningar under lång tid framöver.

Där hoppas jag också att du får rätt, på samma sätt som F-111
borde ha använts som samma avskräckande exempel.

Det innebär dock inte att F-35 kommer att bli ett dåligt flygplan,
utan snarare att F-35 kunde ha utvecklats och tillverkats på kortare tid
och/eller blivit billigare och/eller blivit ett bättre flygplan.
Citera
2017-02-09, 09:13
Medlem
Lt.Col.Kilgores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Du høres som vanlig ut som Putin sine "fake news" media.
Hva har LM med Red Flag å gjøre?
Tror du Saab var der borte å styrte øvelsen når Jas Gripen var med også?
Nope...det tror jag inte. Men skillnaden är att de fick agera "red team" utan support. Och gjorde helt ok ifrån sig mot F22or.

Jag skiter fullständigt i dina copy-paste från LockMarts förvillande lögner. Visa någonstans det finns hyfsat oberoende fakta där projektet någonsin levererat så ska jag inte käfta emot. Vad det beträffar tidsaxeln för leveranser och milestones osv så är den planen sisådär 10 år försenad. När man skär i tester och specifikationer för att nå fram till satta datum så brukar det knappast bero på att projektet går bra.

Men men, vi får väl se.

Till motsatsen är bevisad så utgår jag från att Red Flag var riggad för att F35 skulle visa bra ifrån sig. ...orsaken till min hållning är deduktiv slutledningsförmåga. Alltså baserat på tidigare historiska data.
Senast redigerad av Lt.Col.Kilgore 2017-02-09 kl. 09:16.
Citera
2017-02-09, 11:20
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Nope...det tror jag inte. Men skillnaden är att de fick agera "red team" utan support. Och gjorde helt ok ifrån sig mot F22or.

Jag skiter fullständigt i dina copy-paste från LockMarts förvillande lögner. Visa någonstans det finns hyfsat oberoende fakta där projektet någonsin levererat så ska jag inte käfta emot. Vad det beträffar tidsaxeln för leveranser och milestones osv så är den planen sisådär 10 år försenad. När man skär i tester och specifikationer för att nå fram till satta datum så brukar det knappast bero på att projektet går bra.

Men men, vi får väl se.

Till motsatsen är bevisad så utgår jag från att Red Flag var riggad för att F35 skulle visa bra ifrån sig. ...orsaken till min hållning är deduktiv slutledningsförmåga. Alltså baserat på tidigare historiska data.

På Red flag genomför man olika typer av övningar, och de flesta är riggade med en hel del spelregler eftersom man övar på olika typer av taktiker där taktiken i sig är viktigare än vilka plan som används.
Citera
2017-02-09, 13:49
Medlem
Lt.Col.Kilgores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
På Red flag genomför man olika typer av övningar, och de flesta är riggade med en hel del spelregler eftersom man övar på olika typer av taktiker där taktiken i sig är viktigare än vilka plan som används.
Jo, det förstår jag. Det är en övningsverksamhet. Inte så svårt.

MEN...eftersom att F35-programmet rent historiskt aldrig gjort annat än vinklat information och genomförande med...s.k. alternative facts (LM borde krediterats som uppfinnare av termen) så är det svårt att tro på informationen.

Om F35 visar bra saker är jag självklart inte emot det. Uppfyller den till slut det som den skulle göra är det väl bara bra. Men tillåt mig tvivla. I USAF kommer vi inte kunna se problem lika lätt för de kommer har flera hundra F35or relativt snart. Däremot kommer det bli intressant när små länder med begränsade flottor ta F35 i drift. Vad blir effektiviteten och driftmässigheten då!? Inget stealthplan har hittills nått över 50%.

Vi får helt enkelt se...
Citera
2017-02-09, 15:37
Medlem
longbow4ys avatar
Visst är det en ödets ironi att sovjetunionen fall som till stor del berodde på att Reaganadministrationen satsade på att en omfattande upprustning som tvingade fram förändringar i hela det sovjetiska systemet nu verkar ske igen men åt andra hållet.

Militära rustning utan kostnadskontroll som f-35 projektet skapar stora budgetproblem för USA.

Den såg jag inte komma.

Citat:
Defense giant Lockheed Martin has agreed to sell 90 new F-35 fighter jets to the US Defense Department for $8.5 billion -- a deal that amounts to more than $700 million in savings over the last batch of aircraft delivered.
Lockheed Martin credited President Donald Trump for helping to "accelerate negotiations" and "drive down the price" of what is already the most expensive weapons program in history.
...
For this new batch of F-35s, the Air Force's A version will cost $94.6 million, the B version flown by the Marines will cost $122.8 million, and the Navy's C version will cost $121.8 million.
...
The $400 billion price tag for the 2,443 planes in the US part of the program is double the original budget.
http://edition.cnn.com/2017/02/03/politics/f-35-lockheed-martin-cost-reduction/

Men ooops
Citat:
The JPO, in a late Friday clarification to IBD, said that the $8.2 billion figure doesn't include jet engines covered under a separate deal with Pratt & Whitney,
http://www.investors.com/news/lockheed-pentagon-reportedly-agree-to-8-5-billion-f-35-deal/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in