Citat:
Ursprungligen postat av
ukrosso
Innan jag sätter mig och läser igenom tråden har jag en fråga. Vad är det som gjort att det här fallet har fått så mycket uppmärksamhet på Flashback?
Jag tror att det är något som rör människors hjärtan i den här historien. Påminner om Lisa Holm mordet.
En ung flicka försvinner i tomma intet, i princip mitt framför ögonen på människor. Mitt i idyllen.
Island är ett väldigt fredligt land, med endast 1,8 mord/år. Då sker oftast på ett helt annat sätt. Mer de klassiska morden. Aldrig på detta sättet. Polisen har inte ens tjänstevapen.
I det här fallet kommer två personer utifrån, Grönland. Precis som i Lisa Holm fallet hittas Birna mördad, på ett fruktansvärt sätt. Men det finns inga bevis..... till en början.
Så det underliga med att Birnas skor hittas stående i hamnen. Och 23 kg narkotika på den båt där den misstänkte grönlänningen arbetar.
Och eftersom det aldrig händer sådant här på Island, har det gripit Island på ett speciellt sätt. Hela Island har på något sätt samlats tillsammans för att sörja.
Kanske är det den enormt stora kontrasten mellan det helt oskyldiga, mot det helt fruktansvärt onda. Det dyker upp helt utan förvarning, där ingen kan ana att det kan hända.
Det är som om någon en dag bara öppnar din dörr till ditt hem, en främling. Plötsligt mördar han någon i din familj. Går, stänger dörren efter sig. Ingen har sett något, inga spår.