2017-02-08, 21:22
Medlem
Citat:

Om åklagaren har bestämt att den häktade har restriktioner, som att inte få läsa tidningar, lyssna radio, se på tv, använda internet eller ta emot besök, så innefattas även advokaten i den restriktionen vad gäller att lämna info från dessa. Eller?

Om det vore så, är det inte helt omöjligt att kontrollera vilken information som advokaten förmedlar till klienten?
Citera
2017-02-08, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ukrosso
Innan jag sätter mig och läser igenom tråden har jag en fråga. Vad är det som gjort att det här fallet har fått så mycket uppmärksamhet på Flashback?

Vet ej, kanske för att sådana här fall är väldigt sällsynta på Island. Själv berörs jag extra eftersom jag kommer från Island, har aldrig någonsin känt mig otrygg på Reykjaviks gator oavsett klockslag, känns som att Islands oskuld nu blivit slagen och spottad på. Känns fint att andra här också uppmärksammar fallet. Vill ha svar
Citera
2017-02-08, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Du har rätt, väldigt marigt.

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:323412/FULLTEXT01.pdf

Jag antar att det betyder att som advokat måste du trots att din främsta plikt är att tillvarata din klients intressen, måste du ändå följa lagen.

Om åklagaren har bestämt att den häktade har restriktioner, som att inte få läsa tidningar, lyssna radio, se på tv, använda internet eller ta emot besök, så innefattas även advokaten i den restriktionen vad gäller att lämna info från dessa. Eller?

Citat:
Ursprungligen postat av Disalicious
Om det vore så, är det inte helt omöjligt att kontrollera vilken information som advokaten förmedlar till klienten?

Vid osäkerhet kan man rådgöra med rättens ordförande eller med den för förundersökningen ansvarige åklagaren.

Kontroll är väl inte "helt omöjligt"........ Dels har ju advokaten att förhålla sej till sin yrkesheder och så de etiska regler som gäller. Där finns egenansvaret för att man har egenkontroll. Har man inte det ska man inte vara advokat alls.

Tekniskt handlar det om att advokaten missbrukat sin ställning, åsidosatt att han i första hand är en rättvisans tjänare. Det begreppet omfattar mycket mer än straffrättens område.
Citera
2017-02-08, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Har han? Källa?

Citat:
Ursprungligen postat av helsan
B dumpades i havet från en annan plats säger polisen, det bygger såklart på fakta som polisen sitter på, så nej, B kan inte mycket väl ha blivit lämnad på stranden.

Så fort du inte hänger med slänger du ur dig " Källa på det", kan du vänligen sluta med det, tack.

OY har en återkommande benägenhet att spela djävulens advokat och visst, TMO kan ha lämnat B ensam och hon sen drunknat. Det är inte särskilt troligt dock. Skit samma, någon har direkt, eller indirekt, sett till att B har (skadad eller kanske t o m medvetslös) hamnat i vattnet och därmed orsakat hennes död.
Citera
2017-02-08, 22:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Innan jag sätter mig och läser igenom tråden har jag en fråga. Vad är det som gjort att det här fallet har fått så mycket uppmärksamhet på Flashback?

Jag tror att det är något som rör människors hjärtan i den här historien. Påminner om Lisa Holm mordet.

En ung flicka försvinner i tomma intet, i princip mitt framför ögonen på människor. Mitt i idyllen.

Island är ett väldigt fredligt land, med endast 1,8 mord/år. Då sker oftast på ett helt annat sätt. Mer de klassiska morden. Aldrig på detta sättet. Polisen har inte ens tjänstevapen.

I det här fallet kommer två personer utifrån, Grönland. Precis som i Lisa Holm fallet hittas Birna mördad, på ett fruktansvärt sätt. Men det finns inga bevis..... till en början.

Så det underliga med att Birnas skor hittas stående i hamnen. Och 23 kg narkotika på den båt där den misstänkte grönlänningen arbetar.

Och eftersom det aldrig händer sådant här på Island, har det gripit Island på ett speciellt sätt. Hela Island har på något sätt samlats tillsammans för att sörja.

Kanske är det den enormt stora kontrasten mellan det helt oskyldiga, mot det helt fruktansvärt onda. Det dyker upp helt utan förvarning, där ingen kan ana att det kan hända.

Det är som om någon en dag bara öppnar din dörr till ditt hem, en främling. Plötsligt mördar han någon i din familj. Går, stänger dörren efter sig. Ingen har sett något, inga spår.
Citera
2017-02-08, 22:26
Medlem
Citat:

Bra fråga. Jag följer även fallet med den unga flickan i Danmark med intresse. Ärligt talat så skiter jag i att det nya Sverige har ihjäl varann i förorterna medans såna här fall är mer intressant.
Citera
2017-02-08, 22:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disalicious

Jo, det är klart. Men de har sin "Vägledande regler om god advokatsed (VRGA)" att följa.

"God advokatsed har utvecklats inom advokatkåren"
"avvikelse från VRGA behöver det inte nödvändigtvis innebära disciplinär åtgärd"
"avgöranden från Advokatsamfundets styrelse och disciplinnämnd"
Citera
2017-02-08, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Så fort du inte hänger med slänger du ur dig " Källa på det", kan du vänligen sluta med det, tack.

OY har en återkommande benägenhet att spela djävulens advokat och visst, TMO kan ha lämnat B ensam och hon sen drunknat. Det är inte särskilt troligt dock. Skit samma, någon har direkt, eller indirekt, sett till att B har (skadad eller kanske t o m medvetslös) hamnat i vattnet och därmed orsakat hennes död.

Det fetstilta.
Källa?

Ibland så ber jag om källa för att jag inte hänger med/inte kan hitta källan. För att folk ska förstå att de är fel ute så brukar jag ibland ge motargument i form av t.ex en fråga, som t.ex "källa på det?".

Exempelvis ett påstående som:

Singoallaa; hävdat att han aldrig ens sett Birna, någonsin och allra minst att hon åkt i bilen.

Jag tycker väl heller inte att det är så troligt att B blev lämnad och sedan drunknat, nej. Skit samma
Citera
2017-02-08, 22:42
Moderator
OYs avatar
Citat:

Djävulens advokat är väl rätt så överdrivet?

Jag diskuterar gärna kriminalfall objektivt, att jag kan se att det finns alternativa förklaringar till att TO mördade Birna är inte att ta parti. Det finns ingen information vad jag känner till som utesluter att Birna levde när TO lämnade henne, det betyder inte att TO inte mördade henne, inte heller betyder det motsatsen.

Det är intressant att det i nuläget kan finnas alternativa förklaringar, det kan nämligen spela en viss roll när och om TO blir åtalad.
Citera
2017-02-08, 22:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Bra med källor. Då man man själv kolla vad som står och bilda en egen uppfattning.
Alla har väl rätt att ha egna teorier? Det är väl det som är meningen med tråden? Annars kan man ju bara läsa tidningen. FÖR SIG SJÄLV.
Citera
2017-02-09, 00:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Bra med källor. Då man man själv kolla vad som står och bilda en egen uppfattning.
Alla har väl rätt att ha egna teorier? Det är väl det som är meningen med tråden? Annars kan man ju bara läsa tidningen. FÖR SIG SJÄLV.

glendale förstår inte skillnaden på teoretiska resonemang och känsloargumentation, jag kan inte tolka det på annat vis.

Birna har kastats i havet från en bro när hon levde, det är alltså huvudterorin.

Den som drunknar sjunker som en sten, i kallt vatten så tar det ett bra tag innan gaser bildas och kroppen börjar lyfta från botten och kan dras med vattenströmmar. För att Birnas kropp skall kunna hittas fem-sex kilometer från den plats där hon hamnade i vattnet måste hon ha varit vid liv under en stor del av den transportsträckan.
Citera
2017-02-09, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
glendale förstår inte skillnaden på teoretiska resonemang och känsloargumentation, jag kan inte tolka det på annat vis.

Birna har kastats i havet från en bro när hon levde, det är alltså huvudterorin.

Den som drunknar sjunker som en sten, i kallt vatten så tar det ett bra tag innan gaser bildas och kroppen börjar lyfta från botten och kan dras med vattenströmmar. För att Birnas kropp skall kunna hittas fem-sex kilometer från den plats där hon hamnade i vattnet måste hon ha varit vid liv under en stor del av den transportsträckan.

Det är väl inte bron väster om den plats som B hittades som finns med i huvudteorin längre, utan nu är det en plats öster om den plats där B hittades.

Hon kan inte varit vid liv under en stor del av 5-6 kilometer i havet, så tillvida du inte menar att B har simmat ett par kilometer innan hon dog, det är dock polisens teori, vilket måste betyda att det inte riktigt är så som du säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in