2017-02-08, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Och om man tittar rent mekaniskt på saken, är det då omöjligt att det kan vara så att Birna dumpades levande på stranden på en helt annan plats än fyndplatsen, drogs med av tidvattnet och fördes till den plats där hon hittades död?

Kan en kropp som ligger på en strand dras med ut i havet av tidvattnet?
Kan det hänt Birnas kropp på någon annan strand längs med kusten hon hittades eller den strand hon hittades på, rent mekaniskt?
Citera
2017-02-08, 16:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeffeAlonzo
Med tanke på att Grimur Grimsson är kritisk till att uppgiften om att dödsorsaken var drunkning har läckt ut så får vi verkligen hoppas att fler bevis "samlas på hög".

Jag är helt övertygad om att beskedet om att dödsorsaken var drunkning var det absolut sista polisen önskade sig och att det nu har läckt ut underlättar verkligen inte deras arbete med att få MGM fälld för mord.
Naturligtvis vet nu även MGM och försvarare att dödsorsaken var drunkning och kan nu lägga fram en uppdiktad historia om att MGM visserligen hade slagit och tagit strupgrepp på BO men att hon var vid liv när MGM släppte av henne.......

Dessutom gör ju beskedet om att BO avled av drunkning det ännu svårare för polis & åklagare att hitta bevis som räcker för att få MGM fälld för mord. Nu krävs det inte bara en lång indiciekedja utan framförallt konkreta bevis som kan binda MGM till detta mord för ett mord är det.
Jag hoppas verkligen att det redan i nuläget finns flera bevis som binder MGM till brottsrubriceringen mord och som kan få MGM fälld för detta.

Jag tycker att det verkar som att den isländska polisen har gjort ett väldigt bra jobb med att samla in bevis så här långt så jag tror och hoppas att deras utredning kommer att leda fram till en fällande dom för mord.

Undrar om försvaren har rätt att informera MGM i häktet? Någon som vet?
Citera
2017-02-08, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Undrar om försvaren har rätt att informera MGM i häktet? Någon som vet?
Det är normalt att samtal mellan en klient och en advokat omfattas av absolut sekretess.

Från det svenska advokatsamfundet:

Vägledning om advokatens tystnadsplikt

Förhållandet torde vara likartat på Island...... Generellt ska man kunna räkna med att en advokats tystnadsplikt i förhållande till sin klient är absolut, förtroendet mellan parterna i en sådan relation skall vara absolut.

EDIT: Det är advokaten som har en tystnadsplikt i förhållande till sin klient och ett etiskt regelverk att förhålla sej till, bland annat får advokaten inte ägna sig åt något som kan innebära att han "främjar orätt", se länken https://www.advokatsamfundet.se/Advokatetik/ för fördjupningar.
Senast redigerad av Back-Commenter 2017-02-08 kl. 17:25.
Citera
2017-02-08, 17:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
"The Supreme Court has today extended the remand of the case for two weeks from February 2nd to 16th or February."

Nu var jag för snabb. Det var väl samma datum som gällde tidigare? Önsketänkande från min sida. Stirrade mig blind på "today".

TMO har fått avslag på överklagan på sin häktning. Det var det de syftade på. Häktningsdatumet är den det samma som bestämdes tidigare, alltså till 16/2.
Citera
2017-02-08, 18:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Back-Commenter
Det är normalt att samtal mellan en klient och en advokat omfattas av absolut sekretess.

Från det svenska advokatsamfundet:

Vägledning om advokatens tystnadsplikt

Förhållandet torde vara likartat på Island...... Generellt ska man kunna räkna med att en advokats tystnadsplikt i förhållande till sin klient är absolut, förtroendet mellan parterna i en sådan relation skall vara absolut.

EDIT: Det är advokaten som har en tystnadsplikt i förhållande till sin klient och ett etiskt regelverk att förhålla sej till, bland annat får advokaten inte ägna sig åt något som kan innebära att han "främjar orätt", se länken https://www.advokatsamfundet.se/Advokatetik/ för fördjupningar.

Oj, det var mycket att läsa....
Blir inte riktigt klok på det här. Menar du att informationen som nu läckt ut offentligt i media om drunkning mm, skulle innebära att advokaten har tystnadsplikt om detta till sin klient? Det kan väl inte "främja orätt"? Hjälp mig!

I Sverige gäller detta för en anhållen enl Polisens hemsida:

https://polisen.se/Utsatt-for-brott/Efter-polisanmalan/Misstankt-for-brott/

Citat:
Åklagaren kan besluta om andra restriktioner, som exempelvis innebär att du inte får läsa tidningar, lyssna radio, se på tv, använda internet eller ta emot besök.
.
Detta borde väl gälla på Island och TMO? Då borde tystnadsplikten gälla advokaten till sin klient angående det som kommit ut i media.

Däremot:

Citat:
Förundersökningsprotokollet är sekretessbelagt fram till att en åklagare har väckt åtal. Därefter blir förundersökningsprotokollet en offentlig handling. Den misstänkte och dennes advokat får ta del av protokollet innan åtal väcks och kan då komma med begäran om kompletteringar.
Citera
2017-02-08, 19:14
Medlem
Lekkasjer kan også påvirke vitneforklaringer i negativ retning.

Vedkommende som vitner blir usikker, endrer sin forklaring og vet ikke om han husker det, eller har lest det.

Som TMO kan endre sin forklaring etter hvilke bevis som er funnet, kan også vitner gjöre det.
Citera
2017-02-08, 19:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakvendt
Lekkasjer kan også påvirke vitneforklaringer i negativ retning.

Vedkommende som vitner blir usikker, endrer sin forklaring og vet ikke om han husker det, eller har lest det.

Som TMO kan endre sin forklaring etter hvilke bevis som er funnet, kan også vitner gjöre det.

Ja. det är sant.
Citera
2017-02-08, 19:37
Medlem
Citat:
Oj, det var mycket att läsa....
Blir inte riktigt klok på det här.
Jo, det stämmer och det är ett marigt område.

I princip är det Rättegångsbalken (1942:740) som styr detta i Sverige, men den är komplex och svårläst. Jag är varken jurist eller tingsmeriterad inom straffrätt så att försöka förklara detta är inget jag ger mej på.

Dessutom är det i det här fallet dansk/isländsk lagstiftning, som man ska titta på och ev likheter är nog mest tillfälligheter när det gäller processuell ordning. Det finns juridiska diskussionsgrupper på nätet där man diskuterar denna typ av ordningsfrågor.

Men här är i alla fall ett försök från 2010, en uppsats skriven på Juridicum vid Örebro Universitet 2010, att belysa frågeställningen.

Advokat på fel sida om lagen Dilemmat när lojalitetsplikten möter straffrättsskipningen

Det är svårt att diskutera såna här frågor så här på ett forum, det blir lätt fel och vilseledande och man ska i det enskilda fallet samråda med den åklagare, som leder förundersökningen, om hur han vill ha det eftersom detta är ordningsfrågor.

Hoppas detta är till någon hjälp för Dig.
Citera
2017-02-08, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bakvendt
TMO blir ganska säkert tilltalad när förundersökningen är klar och åtal väckts.

Som tilltalad är han fri att ljuga hur mycket han vill i en rättegång och kan hitta på vad som helst så mycket han vill.

Vittnen i en rättegång är däremot bundna av edsplikt och kan straffas om de far fram med osanning i rätten.

Det är åklagaren som har bevisbördan för den anklagelse som läggs fram genom åtalet.
Citera
2017-02-08, 20:49
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bevisbördan.

Citat:
TMO blir ganska säkert tilltalad när förundersökningen är klar och åtal väckts.

Som tilltalad är han fri att ljuga hur mycket han vill i en rättegång och kan hitta på vad som helst så mycket han vill.

Vittnen i en rättegång är däremot bundna av edsplikt och kan straffas om de far fram med osanning i rätten.

Det är åklagaren som har bevisbördan för den anklagelse som läggs fram genom åtalet
.

Ja en åtalad person kan ljuga tills att h*n storknar om h*n så vill.

Åklagaren har bevisbördan. Man får verkligen hoppas att denne/denna har tillräckligt med bevis gällande den häktade MGM. Annars blir det problem.

Skulle den misstänkte ev. bli dömd för mordet på Birna så tror jag inte att han kommer att dömas för mord utan för dråp eller ev. grov misshandel varav döden följt.

Med en reservation för att jag inte vet hur isländsk lagstiftning ser ut.
Citera
2017-02-08, 21:06
Medlem
ukrossos avatar
Innan jag sätter mig och läser igenom tråden har jag en fråga. Vad är det som gjort att det här fallet har fått så mycket uppmärksamhet på Flashback?
Citera
2017-02-08, 21:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jo, det stämmer och det är ett marigt område.

I princip är det Rättegångsbalken (1942:740) som styr detta i Sverige, men den är komplex och svårläst. Jag är varken jurist eller tingsmeriterad inom straffrätt så att försöka förklara detta är inget jag ger mej på.

Dessutom är det i det här fallet dansk/isländsk lagstiftning, som man ska titta på och ev likheter är nog mest tillfälligheter när det gäller processuell ordning. Det finns juridiska diskussionsgrupper på nätet där man diskuterar denna typ av ordningsfrågor.

Men här är i alla fall ett försök från 2010, en uppsats skriven på Juridicum vid Örebro Universitet 2010, att belysa frågeställningen.

Advokat på fel sida om lagen Dilemmat när lojalitetsplikten möter straffrättsskipningen

Det är svårt att diskutera såna här frågor så här på ett forum, det blir lätt fel och vilseledande och man ska i det enskilda fallet samråda med den åklagare, som leder förundersökningen, om hur han vill ha det eftersom detta är ordningsfrågor.

Hoppas detta är till någon hjälp för Dig.

Du har rätt, väldigt marigt.

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:323412/FULLTEXT01.pdf

Citat:
... förekommer emellanåt en intressekollision mellan advokatens skyldigheter gentemot klienten å ena sidan och rättsskipningen å andra sidan.

Citat:
Dock får en advokat inte handla i strid med gällande rätt eller vad som följer av god advokatsed. Det är en självklarhet att en advokat inte får medverka till brott....

Jag antar att det betyder att som advokat måste du trots att din främsta plikt är att tillvarata din klients intressen, måste du ändå följa lagen.

Om åklagaren har bestämt att den häktade har restriktioner, som att inte få läsa tidningar, lyssna radio, se på tv, använda internet eller ta emot besök, så innefattas även advokaten i den restriktionen vad gäller att lämna info från dessa. Eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in