2017-02-05, 15:46
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sodomizer-
Alldeles nyss gick det ju att dra stora slutsatser av 2 matcher, eller hur? Sedan när det blev känt att det är normalt att Malmö inleder kasst så är 2 matcher "totalt oseriöst".

Att dra vissa slutsatser av två matcher som har relevans för just den här säsongen, med det här Malmö, med de här spelarna är givetvis väsensskilt mot att huflux välja bort en "anomali" som knappast kan bedömas vara just en sådan.
Citera
2017-02-05, 21:54
Medlem
Ernst.Hugos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Det där är ointressant. Alla såna matcher måste sättas i ett perspektiv. Ett perspektiv är att Malmö de senaste sju säsongerna aldrig varit så favorittippade som inför denna (bortsett inför den förra säsongen).

Dessutom är det skön cherry-picking genom att utesluta en säsong utan anledning till att just den ska uteslutas. Om man beaktar vilket lag som spelas i form av egna spelare, och vilka lag man möter, så är snarare en högre varians svaret på Malmös försäsongsfacit än att träningsmatcherna inte säger ett dyft.
Givetvis finns det en viss korrelation mellan bra försäsongsspel och bra tävlingsspel. De som försöker hämta billiga poäng genom att korrelera ett års dåliga försäsongsmatchande med samma års fina AS-spel tror jag gör helt fel bedömning av sannolikhet, varians, motstånd, eget spel, etc. Det krävs såklart en samlad bedömning, och min samlade bedömning är att Malmö inte spelar en fotboll som berättigar dem till de av marknaden och bolagen satta oddsen för såväl seriesegrar som handikapp-linor mot kompetenta AS-lag.

Det känns som du försöker vända och vrida på diskussionen maximalt för att få rätt.

Givetvis är det uselt att MFF inte har gjort ett mål på de första två matcherna, varav den ena var mot väldigt mycket sämre motstånd, men det är inget extremt ovanligt att Malmö är dåliga de första matcherna. Det har varit så de senaste åren, och jag får inte panik av det.

Sen känns det galet att säga att Malmö är mer favorittippade i år än något av de senaste sju åren. 2015 - exempelvis - hade vi spelat i CL året innan och snacket var att det skulle vara klart någon gång i september... I år, å andra sidan, har vi en tränare som snackats ner av de allra flesta.

Malmös bästa försäsong, under "min tid", är 1999. Sådär på rak arm i alla fall.
Citera
2017-02-05, 22:04
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ernst.Hugo
Det känns som du försöker vända och vrida på diskussionen maximalt för att få rätt.

Givetvis är det uselt att MFF inte har gjort ett mål på de första två matcherna, varav den ena var mot väldigt mycket sämre motstånd, men det är inget extremt ovanligt att Malmö är dåliga de första matcherna. Det har varit så de senaste åren, och jag får inte panik av det.

Sen känns det galet att säga att Malmö är mer favorittippade i år än något av de senaste sju åren. 2015 - exempelvis - hade vi spelat i CL året innan och snacket var att det skulle vara klart någon gång i september... I år, å andra sidan, har vi en tränare som snackats ner av de allra flesta.

Malmös bästa försäsong, under "min tid", är 1999. Sådär på rak arm i alla fall.

Jag har gjort min poäng. Jag kan ha fel.
Citera
2017-02-06, 09:04
Medlem
kostymnisses avatar
Beträffande försäsongsmatcher, insats under våren och hur det sedan gick i allsvenskan och hur resultaten i träningsmatcher spelar föga roll kan inte vårt eget 1995 glömmas.

Vi spelade 10 träningsmatcher inför kvarten i CL mot Bayern München. Vi torskade mot Gunnilse, Roda, W.Brom... Segrar togs mestadels i dom sista träningsmatcherna hemma på Ullevi mot giganter som Oddevold, Ålborg och Odense.
Vi var sedan betydligt bättre än Bayern och borde avancerat men rök på feghet (Lilienberg borde bytts in tidigare vid underläget) och låg sedan sist i allsvenskan framåt midsommar för att sedan ändå vinna.

Det går helt enkelt inte att dra några växlar på resultat under en försäsong beträffande allsvenskan. Hur många spelare har man inte sett tokdominera på försäsongen för att sedan falla bort när det blir allvar t.ex.? Träningsmatcher är helt enkelt till för att testa allt möjligt och enbart det.
Citera
2017-02-06, 09:34
Avslutad
Tycker det är hyfsad korrelation mellan spelet i försäsongsmatcherna och spelet i allsvenskan (åtminstone fram till sommaren).
Citera
2017-02-06, 10:24
Medlem
trenbiffs avatar
Är inte tredjepartsägande förbjudet? Här kan man investera i Sirius spelartrupp.

https://www.tradeinsports.se/index.php/sirius?utm_source=sportsverige
Citera
2017-02-06, 10:26
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenbiff
Är inte tredjepartsägande förbjudet? Här kan man investera i Sirius spelartrupp.

Det gäller bara enskilda spelare. Det är fortfarande tillåtet att sälja ut delar av hela truppen.
Citera
2017-02-06, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trenbiff

Man får köpa andelar i transferöverskottet. Inte i själva spelarna. Tycker det är en märklig idé, men Sirius gör vad de måste för att få in pengar nu när Ågerup sagt nej.

https://www.tradeinsports.se/index.php/detail/index/Sirius%20Transfer%202017-2018

Sirius måste alltså gå 6 miljoner plus (på transfers) för att man som andelsägare ens ska få tillbaka sina pengar. Sarfo är den enda jag kan tänka mig som skulle vara aktuell (han är så jävla bra) för försäljning i sommar. Låt oss säga att han går för 6 miljoner, inte ens då är det säkert att man får några pengar, då Sirius lika gärna kan spendera dom där pengarna på förstärkningar, så det inte blir något överskott.

Sirius kallar det för att köpa andelar, men vad det egentligen är att man kan donera pengar till klubben på ett kreativt sätt.
Senast redigerad av gzola 2017-02-06 kl. 10:46.
Citera
2017-02-06, 15:13
Medlem
Aleopas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facked-Up
Klart jag föredrar gräs, men jag ser hellre hybrid än plast.

Finns det någon fastslagen procent på gräs i en hybridmatta, eller de kan vara 99% plast å 1%gräs?`
Citera
2017-02-06, 18:05
Medlem
anteri17s avatar
Mycket fin kritik av Tompa P. Som fotbollsspelare på lägre nivå är det orimligt att fotbollspass ska lida av att spelarna är helt slutkörda rent fysiskt. Kalla mig plast, men rent fotbollsmässigt står Östersund för i princip allt det jag står för.
Citera
2017-02-06, 18:14
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleopa
Finns det någon fastslagen procent på gräs i en hybridmatta, eller de kan vara 99% plast å 1%gräs?`

Nej, men för att det ska fungera krävs det en ganska liten andel plast, annars konkurrerar det ut gräset och kväver det.
Citera
2017-02-06, 20:02
Medlem
Facked-Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleopa

"Hybridgräset består i runda slängar av 80% naturgräs och 20% konstgräs där det senare fungerar som en armerande grund, under naturgräset."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in