Citat:
Ursprungligen postat av
anteri17
Det där är ointressant. Alla såna matcher måste sättas i ett perspektiv. Ett perspektiv är att Malmö de senaste sju säsongerna aldrig varit så favorittippade som inför denna (bortsett inför den förra säsongen).
Dessutom är det skön cherry-picking genom att utesluta en säsong utan anledning till att just den ska uteslutas. Om man beaktar vilket lag som spelas i form av egna spelare, och vilka lag man möter, så är snarare en högre varians svaret på Malmös försäsongsfacit än att träningsmatcherna inte säger ett dyft.
Givetvis finns det en viss korrelation mellan bra försäsongsspel och bra tävlingsspel. De som försöker hämta billiga poäng genom att korrelera ett års dåliga försäsongsmatchande med samma års fina AS-spel tror jag gör helt fel bedömning av sannolikhet, varians, motstånd, eget spel, etc. Det krävs såklart en samlad bedömning, och min samlade bedömning är att Malmö inte spelar en fotboll som berättigar dem till de av marknaden och bolagen satta oddsen för såväl seriesegrar som handikapp-linor mot kompetenta AS-lag.
Det känns som du försöker vända och vrida på diskussionen maximalt för att få rätt.
Givetvis är det uselt att MFF inte har gjort ett mål på de första två matcherna, varav den ena var mot väldigt mycket sämre motstånd, men det är inget extremt ovanligt att Malmö är dåliga de första matcherna. Det har varit så de senaste åren, och jag får inte panik av det.
Sen känns det galet att säga att Malmö är mer favorittippade i år än något av de senaste sju åren. 2015 - exempelvis - hade vi spelat i CL året innan och snacket var att det skulle vara klart någon gång i september... I år, å andra sidan, har vi en tränare som snackats ner av de allra flesta.
Malmös bästa försäsong, under "min tid", är 1999. Sådär på rak arm i alla fall.