2017-02-01, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snus93
I din sits hade jag nog valt mellan dessa:
http://www.cleancut.se/butik/knivserier/moritaka-2-serier/moritaka-ao2/santoku2013-08-22-12-33-182013-08-22-12-33-18-35-detail
http://www.cleancut.se/butik/knivserier/takamura-5-serier/v10-special/santoku2013-08-22-12-27-052013-08-22-12-27-05-54-detail

Tack för tipset!

Mvh,
Niklas
Citera
2017-02-02, 15:01
Medlem
DjDoggs avatar
Är postnord fullkomligt efterblivna? Beställde en kniv som kostade 300kr från japan. Tull på denna blev 82kr, fine tänkte jag, men sedan ser jag att postnord vill ha 125kr i avgift. Blir alltså 200kr i avgifter för en sak som kostar 300kr. Hur är detta möjligt? Går det att bestrida?

Frid
Citera
2017-02-03, 00:08
Avstängd
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hesten1
Ett nybörjartips skulle jag säga är att aldrig någonsin använda en rullslip
Det är inte så dåligt som du tror. Jag har testat.

Man får en bra skärpa om man blöter knivslipen.

Det går FORT och skadar inte kniven.

Jag lyfter på huven och vinklar bladet så att det passar trissan och eggens lämpliga vinkel.

Om jag efter att ha brukat en sådan rulltrissa, och har stroppat kniven på en läderrrem något, och kan raka överarmen, så må det väl vara gott ?

Ett problem är att om du följer vinkeln som huven anger, så får du inte rätt slipning ända ut till spetsen. Man lyfter huven och slipar i en helt annan vinkel.

Problemet med rullslipar som Fiskars, det är huven som styr och att folk slipar torrt.
Senast redigerad av Knivur-273 2017-02-03 kl. 00:22.
Citera
2017-02-04, 13:43
Medlem
Kära dagbok. Behöver lite råd, kommer säkert att använda fel termer, var snälla.

Filékniv. Här menar jag alltså en kniv som är bra för att pusta kött, ta bort senor och fashior etc.

Jag köpte en zwilling med plasthandtag. Med tanke på hur lite tid man använder dylik kniv vill jag inte lägga hur mycket pengar som helst på den. Dock är denna kniv värdelös. Går inte att följa en sena utan att antingen skära av den, eller massakrera köttbiten. Sist jag skulle ta skinnet av en laxsida funderade jag på att konvertera middagsplanerna till fiskbullar. Visst, det är säkert brist på teknik, men brukar gå betydligt bättre än så.

Minns att min farsa hade en kniv som var smal på större delen av bladet, men bredare som en slags medaljong längst ut. Den använde han ofta. Är denna typ bättre för pustning och har någon ett tips på en bra? Det jag tror är problemet med min är att stålet är för styvt. Kostade runt en 500-ing.

Hur som helst: Oh, knivgurus, vägled mig till en allroundkniv för putsa, filea fisk etc.

Tack på förhand.
//Thensome
Citera
2017-02-04, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thensome
Kära dagbok. Behöver lite råd, kommer säkert att använda fel termer, var snälla.

Filékniv. Här menar jag alltså en kniv som är bra för att pusta kött, ta bort senor och fashior etc.

Jag köpte en zwilling med plasthandtag. Med tanke på hur lite tid man använder dylik kniv vill jag inte lägga hur mycket pengar som helst på den. Dock är denna kniv värdelös. Går inte att följa en sena utan att antingen skära av den, eller massakrera köttbiten. Sist jag skulle ta skinnet av en laxsida funderade jag på att konvertera middagsplanerna till fiskbullar. Visst, det är säkert brist på teknik, men brukar gå betydligt bättre än så.

Minns att min farsa hade en kniv som var smal på större delen av bladet, men bredare som en slags medaljong längst ut. Den använde han ofta. Är denna typ bättre för pustning och har någon ett tips på en bra? Det jag tror är problemet med min är att stålet är för styvt. Kostade runt en 500-ing.

Hur som helst: Oh, knivgurus, vägled mig till en allroundkniv för putsa, filea fisk etc.

Tack på förhand.
//Thensome

Din pappas kniv var förmodligen en styckkniv, av att döma av din beskrivning
http://www.oqvist.se/knivar-tillbehor/frosts/styckkniv-frosts-161-pg-16-cm.html

Det är nog inte en ultimat kniv. I alla fall inte för att putsa kött eller ta av skinnet på fisk.
Som namnet antyder så är den designad för att stycka.

Jag har denna:
http://www.oqvist.se/knivar-tillbehor/frosts/filekniv-frosts-9197-pg-19-5-cm.html
Det är en väldigt bra kniv med ett rejält handtag som ger bra grepp när det blir kladdigt, och med ett bra stål i kniven. Priset är väldigt lågt för en så bra kniv.
Den använder jag dock bara till fisk.
När jag putsar kött använder jag oftast en flexibel trancherkniv. Men en filékniv borde gå lika bra.

Men jag tycker det låter lite som att det är din teknik du behöver fila på. Det kan ju vara så att du bara är ovan vid den nya kniven. Vad använde du för kniv innan?

När jag putsar kött och skinnar fisk så brukar jag låta kniven göra jobbet, utan att pressa. Bara jobba mig fram med långa skärande rörelser. Framförallt är det viktigt att du håller rätt vinkel med kniven, det är lite samma teknik när du putsar och skinnar. Du vill hålla kniven i en vinkel ifrån köttet och mot skinnet/senorna. Om du förstår min lite otydliga beskrivning.
Citera
2017-02-05, 23:46
Medlem
HugSeals avatar
Tänkte att jag kan slänga in en fråga här också. Jag letar efter en kniv i 1000-kronorsklassen. Tanken är en allkniv, men om de tär en väststilad kockkniv, en santoku, en gyuoto eller något annat är inte så noga. Jag har redan ett gäng vettiga rostfria; några ur porsches serie, nån vg10-historia och sånt så tanken är att skaffa en trevlig kolstålskniv, i nuläget föredrar jag ett europeiskt handtag men har inget emot ett wa, man kan ju alltid lära sig. Och många verkar fördra det.

Alltså, söker:

Budget: ca. 1000:-, kan gå upp några hundringar om det är stort hopp i knivarna där.

Stil: Någon typ av kockkniv/allkniv, vore kul att testa någon med ett längre blad 22-24cm om det får plats i budgeten.

Stål: Någon typ av vettigt kolstål, är inte alltför insatt i skillnaderna mellan vitt, blått etc.

Handtag: Mindre relevant.

Köpes: Har inget emot att beställa på nätet både inrikes och utrikes.

Tanken är att underhålla den med chosera 1k och 3k plus balsastriglar.

Är tacksam för alla idéer.
Citera
2017-02-07, 05:17
Medlem
Pungsvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugSeal
Tänkte att jag kan slänga in en fråga här också. Jag letar efter en kniv i 1000-kronorsklassen. Tanken är en allkniv, men om de tär en väststilad kockkniv, en santoku, en gyuoto eller något annat är inte så noga. Jag har redan ett gäng vettiga rostfria; några ur porsches serie, nån vg10-historia och sånt så tanken är att skaffa en trevlig kolstålskniv, i nuläget föredrar jag ett europeiskt handtag men har inget emot ett wa, man kan ju alltid lära sig. Och många verkar fördra det.

Alltså, söker:

Budget: ca. 1000:-, kan gå upp några hundringar om det är stort hopp i knivarna där.

Stil: Någon typ av kockkniv/allkniv, vore kul att testa någon med ett längre blad 22-24cm om det får plats i budgeten.

Stål: Någon typ av vettigt kolstål, är inte alltför insatt i skillnaderna mellan vitt, blått etc.

www.amazon.com/Richardson-Sheffield-8-Inch-Chefs-Knife/dp/B00590E0MA

Jag har denna. Bladet är ganska tunnt och har en len yta. Går att skära sig djupt i tummen, så att säga. Behagligt handtag.
Citera
2017-02-07, 05:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving

Jag har denna. Bladet är ganska tunt och har en len yta. Går att skära sig djupt i tummen, så att säga. Behagligt handtag.

Låter som erfarenheten talar
Citera
2017-02-07, 09:03
Medlem
HugSeals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving

Jag har denna. Bladet är ganska tunnt och har en len yta. Går att skära sig djupt i tummen, så att säga. Behagligt handtag.

Tack för tipset. Det jag hittar om den kniven är dock att det är någon rostfri/rostmoståndskraftig krom/vanadiumlegering med en hårdhet runt 58 HRC, och knivar i liknande stål med liknande årdhet har jag redan ett gäng. Ett 20cm blad är också i minsta laget.
Citera
2017-02-07, 18:22
Avstängd
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugSeal

Alltså, söker:

Slösa inte bort dina pengar på en kniv, såvida den inte är historisk på något sätt. Du blir förmodligen lurad.

En del slösar pengar på handsmidda knivar med synliga hammarslag på sidorna. Knivarna är (i de flesta) Edit: många fall underlägsna betydligt billigare knivar av masstillverkning. Ibland är handtagen väldigt fint utförda, och slidorna. Det kan vara ett skäl dock. Men köp inte en masstillverkad kniv som är "cool" och bli lurad av reklamen.

Köp en Morakniv med genomgående tang och ta bort handtaget. Tillverka ett nytt handtag som är vackrare och du har en kniv som är ett smycke.
Senast redigerad av Knivur-273 2017-02-07 kl. 18:30.
Citera
2017-02-07, 18:26
Medlem
Har gått och köpt mig en miyabi mcd5000 black.
Fick höra att den är ett riktigt litet helvete när det kommer till att slipa den, så vilka stenar rekommenderar ni?
Citera
2017-02-07, 18:30
Medlem
HugSeals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Slösa inte bort dina pengar på en kniv, såvida den inte är historisk på något sätt. Du blir förmodligen lurad.

En del slösar pengar på handsmidda knivar med synliga hammarslag på sidorna. Knivarna är (i de flesta) Edit: många fall underlägsna betydligt billigare knivar av masstillverkning. Ibland är handtagen väldigt fint utförda, och slidorna. Det kan vara ett skäl dock. Men köp inte en masstillverkad kniv som är "cool" och bli lurad.

Tyckte det var rätt tydligt precis vad jag var ute efter i min frågeställning? En vettig kolstålsknov i tusenkronorsklassen, en bit över 60RHC och helst 22+cm lång. Sayor följer väl inte med de flesta knivar man köper i vilket fall som?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in