Flashback bygger pepparkakshus!
2017-02-01, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Med tanke på att straffskalan för dråp är 6-10 år, så är såväl 4 som 2 år tämligen horribla domar. Det skall vara svart eller vitt. Skyldig eller oskyldig.

Är det alltid fel med straffrabatt av den storleken?
Citera
2017-02-01, 12:58
Medlem
Beatriceaurores avatar
Det var helt rätt med sänkt straff, även om jag tycker att han borde friats helt. Skamligt att först döma fyra år, riktigt skamligt eftersom han är 69 år.
Citera
2017-02-01, 13:11
Medlem
MeggieClearys avatar
Det stod mellan honom och de två inkräktare. Rätt av honom att skjuta. Inga fler mördade pensionärer, tack!
Citera
2017-02-01, 13:11
Medlem
Jag är väl den enda som inte fattar hur fan det kan vara nödvärn att skjuta ihjäl inte bara 1 men 2!!!
Släktingen i telefon hörde inte ens skotten, kanske han dödat dem innan, la vapen i deras händer och ringde släktingen för att få alibi.

Normalt sätt om någon är livrädd, innanför låst dörr med vapen i hand är väl att ringa 112, har han dessutom släkting i telefon kunde han väl be den personen ringa 112 med.

Nej, jag ser honom som en dubbelmördare, som redan hade levt färdigt sitt liv, ta livet av 2 unga killar, som inte fick chans att starta familj, berövade föräldrarna barnbarn.
Citera
2017-02-01, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det stod mellan honom och de två inkräktare. Rätt av honom att skjuta. Inga fler mördade pensionärer, tack!
Hur vet du att de skulle mörda honom, kanske de hade den spärren att inte göra det, gamlingen hade inte spärren, han mördade inte bara 1 utan 2, utan att ens varna, livsfarlig gubbe.
Citera
2017-02-01, 13:14
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det här måste upp i HD. Så han hade rätt till nödvärn, men inte fullt så mycket nödvärn. Nehej, vad är lagom våldsnivå i den situationen då? Så det var dråp i alla fall. Fast inte så mycket. Så två år får vara lagom. Nej, nej, nej! Antingen var det befogat nödvärn (min åsikt) och då skall han frikännas. Eller så var det dråp, och då skall han ha betydligt mer än två år. Vad är det här för jävla kompromissdom?

Borde upp till HD för att få klarhet. Hovrätten anser att mannen hade rätt att använda livsfarligt våld och att han handlade i nödvärn ändå blir straffet dråp!? Det är åt fanders antingen har han väl då haft rätt eller agerat fel, ska inte finnas något mellanläge. Folk i allmänhet måste ju också veta hur det ligger till.
Citera
2017-02-01, 13:15
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Han skulle haft minst 6 år, inte en dag mindre. Han avlossade två dödliga skott mot inkräktarna, som han via modern har en relation till. Verkar inte ha varit någon större panik strax innan skotten, dessutom ringde han inte polis, utan sin syster (om jag inte missminner mig).
69 år är ingen förmildrande omständighet. Han behövde ju ingen hjälp att varken ladda, hålla eller skjuta av vapnet.
Citera
2017-02-01, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Han skulle haft minst 6 år, inte en dag mindre. Han avlossade två dödliga skott mot inkräktarna, som han via mtodern har en relation till. Verkar inte ha varit någon större panik strax innan skotten, dessutom ringde han inte polis, utan sin syster (om jag inte missminner mig).
69 år är ingen förmildrande omständighet. Han behövde ju ingen hjälp att varken ladda, hålla eller skjuta av vapnet.
Läser man vad pappan säger, så verkar de inte haft en relation, men det startade med att gubben ville ha 16000 för ett trasigt fönster och att ena grabben puttade honom från deras trappa och han ramla och anmälde för misshandel.
Jag har inte läst första anmälan, men där finns nog mycket av hur det hela började.
Citera
2017-02-01, 13:23
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mahuang
Läser man vad pappan säger, så verkar de inte haft en relation, men det startade med att gubben ville ha 16000 för ett trasigt fönster och att ena grabben puttade honom från deras trappa och han ramla och anmälde för misshandel.
Jag har inte läst första anmälan, men där finns nog mycket av hur det hela började.

Enligt tidiga uppgifter här, ska 69-åringen haft en relation med brödernas mor, kanske där det startade. Parternas ogillande gentemot varann (läs hat).
Citera
2017-02-01, 13:23
Medlem
Hur gammal är modern? om sönerna är tidig 20 års ålder borde hon inte vara mer än 40 50 års åldern,verkar konstigt om hon hade en 69 gubbe.
Citera
2017-02-01, 13:26
Medlem
"Familjen och 67-åringen bodde bara tvåhundra meter från varandra i samhället. Men pappan säger att de egentligen aldrig haft med varandra att göra.
Ett undantag var dock en lördagsmorgon för ungefär ett år sedan.
– Då körde mannen upp på vår uppfart och ville prata. Han anklagade mina söner för att ha förstört hans fönster och krävde att jag skulle betala 16 000 kronor.
Pappan säger att 67-åringen uppträdde provocerande. Han stirrade sönerna i ögonen och det hela ska ha slutat med att en av dem puttade mannen så han snubblade baklänges och slog sig i en trappa."
http://www.expressen.se/kvallsposten...a-om-tragedin/
Citera
2017-02-01, 13:28
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mahuang
Hur gammal är modern? om sönerna är tidig 20 års ålder borde hon inte vara mer än 40 50 års åldern,verkar konstigt om hon hade en 69 gubbe.
Här är ett påstående:

"Sen att brödernas mor säger att hon och KG haft en sexuell kontakt, medans KG säger att kontakten endast varit vänskaplig känns ju lite sådär också."

www.flashback.org/sp57165097
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in