2017-01-29, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Så små barn får skelettcancer på grund av att adam inte kunde säga nej till en frukt.
Snacka om en långsint gud
Nej, cancer är inte skapad av Gud, såna sjukdomar beror på mutationer, alltså fel som uppstår när vi lever. Men den kan användas som straff, det är sant. Det jag syftar till är hur Gud straffade Adam, att han skulle arbeta i sitt anletes svett för att skaffa föda åt sig och sin familj, i stället för att bara plocka all frukt han ville ha från träden i Eden.
2017-01-29, 18:02
Medlem
Citat:
Nu lever vi inte i ett paradis.
Så varför finns det insekter som äter ögon?
Någon måste ju skapat dem?

Eller är det ett tecken på att vi lever i sista tiden anser du?
Det är en kvarleva av det Gud hade skapat innan han gjorde människan. Människan syndade, deal with it.
2017-01-29, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det är en kvarleva av det Gud hade skapat innan han gjorde människan. Människan syndade, deal with it.

Med de misstagen som gud har gjort med sina skapelser och missbedömt änglarna omkring sig.
Så struntar han i människorna och vi får själva göra slut på oss och det blir inget religiöst slut.
2017-01-29, 23:10
Avslutad
Står i Bibeln om att grodor skall hoppa ur munnarna på besten, den falska profeten och Draken.

Tänker då på KEK, den oskyldiga internetmemen där folk på riktigt ber till en ''gammal egyptisk kaosgud'' att Trump ska vinna. Själva kek var personifierat som en groda. Det står också om "the last trump". Frågan är, om detta kan hänga ihop eller hur det egentligen är. Det är onekligen så, att Trump är en unik president i en unik situation, och att Ryssland och USA har åtminstone skenbart bättre relationer idag än de haft på hundratals år. Ryssland har också designat ett kärnvapen vid namn Satan 2 (notera namnvalet) som är mycket mer kraftfull än tsarbomben.

Sen lägger jag på det som sista innan jag går och lägger mig att jag haft drömmar på sistone... vissa apokalyptiska. En där det var en stor jordbävning som rev upp en massiv skåra i jorden. En annan där jag fick träffa Gud själv när jag dog och jag blev tillbakablickande till jorden där jag blev testad ett antal gånger, däribland med lust. Ett stark test som jag klarade med råge. Jag vet inte. Håll ögon och ögon öppna och använd era hjärnor flitigt.
2017-01-29, 23:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Myndigheter har regler att följa och måste komma med bevis när dom dömer. Dom har dessutom inte rätten att döma i flera generationer framåt.
Jag förstår dock att du anser att jag har brist på förstånd, då jag inte har blind tro.
Varför snackar ni ens om sånt här i en eskatologitråd?
2017-01-30, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Att veta vad som kommer att hända eller måste ske är inte samma sak som att det som sker är Guds vilja. Jag ska ge dig ett exempel ur bibeln. Gud gav Adam och Eva budet att föröka sig och uppfylla jorden. Så när de syndade uppstod ett problem. Han kunde inte byta ut de för då hade hans ord inte varit sanna, för allting som utgår ur Herrens mun måste ske, och han hade kunnat anklagas för att ljuga av änglarna. Nu får alltså hela skapelsen lida för Adams synd, och då har du samtidigt fått svar på frågan i en annan tråd: vad har Adams synd att göra med oss? Gud förutsade redan då vad som måste ske innan Gud kan avsluta detta lidande, innan vi har uppfyllt jorden.

Jag reagerar också med att bli ställd inför faktum att Gud har ingen egen vilja.
2017-01-30, 09:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Jag reagerar också med att bli ställd inför faktum att Gud har ingen egen vilja.
En moderator borde komma in och radera en hel del inlägg här. Denna frågan är inte relaterad till någon eskatologi, än mindre kristen. Förstår inte varför folk ska envisas om att diskutera annat än just kristen eskatologi här.

Denna tråden har en del principer som redan är antagna; för ateister är det ett hypotetiskt scenario som redan för en del antaganden
(1. Gud existerar 2. Den kristna guden existerar 3. Uppenbarelseboken talar sanning)

Om du inte tror på det, kräver tråden att du underhåller det som hypotetiskt scenario. Men det är inte så att folk här argumenterar emot premiss 3 med hjälp av Uppenbarelseboken. Ett fåtal människor argumenterar dock emot att det är nu det ska hända (om än att de är ateister). Flesta av ateisterna har fastnat på frågan om Gud öht. Varför?
2017-01-30, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde

Hur kan du säga att Gud inte har någon egen vilja!?

Det var vi människor som gjorde uppror och ville visa vad vi kunde utan sakaparen. precis vad vi fick.
1 Mos 1:31
Sedan såg Gud på allt som han hade gjort, och se, det var mycket gott.

"Tid och oförutsedd händelse drabbar dem alla" heter det i Predikaren 9:11. Detta innebär att en hel del saker och ting inträffar utan att vi kan göra något åt det.
Vi är på fel plats vid fel tidpunkt.

Pred 8:9
”Allt detta har jag sett när jag inriktade mitt hjärta på varje gärning som har utförts under solen, i en tid då människa har makt över människa till hennes skada.”

Men om vi är försiktiga och förtänksamma i våra handlingar så hindrar detta oss från många olyckor. "Vadhelst en människa sår, detta ska hon också skörda" står det i Galaterna 6:7 vilket bekräftar det förhållandet att våra handlingar ofrånkomligt får konsekvenser, somliga av dem mycket bittra.
Ja, människa har inte makten att vägleda sina steg (Jer 10:23 Te Bible in baic English)

Jakob 1:14 15
”Nej, var och en prövas genom att dras och lockas av sitt eget begär. 15 När så begäret har blivit havande, föder det synd, och när synden är fullbordad frambringar den död.”

Vidare läs 2 Pet 3:7
2017-01-30, 21:22
Medlem
1 Mos 8: 21
När då Herren kände den välbehagliga lukten, sade han vid sig själv: Jag ska härefter icke mer förbanna marken för människans skull, eftersom ju människans hjärtas uppsåt ont allt ifrån ungdomen. Och jag skall härefter icke mer dräpa allt levande, såsom jag nu har gjort.

Om gud nu lovar det, hur kan han då ändra sig???
2017-01-30, 21:26
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=Varjverumxx|59760400]

Citat:
Det var vi människor som gjorde uppror och ville visa vad vi kunde utan sakaparen. precis vad vi fick.
1 Mos 1:31
Sedan såg Gud på allt som han hade gjort, och se, det var mycket gott.
Tyvärr, det är ej verifierat.

Du har bevisbördan.
Citat:
"Tid och oförutsedd händelse drabbar dem alla" heter det i Predikaren 9:11. Detta innebär att en hel del saker och ting inträffar utan att vi kan göra något åt det.
Vi är på fel plats vid fel tidpunkt.
Absolut inte verifierat det heller. Bevisbördan är din helt och hållet.
Citat:
Pred 8:9
”Allt detta har jag sett när jag inriktade mitt hjärta på varje gärning som har utförts under solen, i en tid då människa har makt över människa till hennes skada.”
Helt i avsaknad av verifiering. Tomt påstående.
Citat:
Men om vi är försiktiga och förtänksamma i våra handlingar så hindrar detta oss från många olyckor. "Vadhelst en människa sår, detta ska hon också skörda" står det i Galaterna 6:7 vilket bekräftar det förhållandet att våra handlingar ofrånkomligt får konsekvenser, somliga av dem mycket bittra.
Detta hittar du på i sann vidskeplig anda, något du själv får stå för och definitivt ej gällande livs levande mänsklighet.

................................

Det finns ingen "sista tid"

Däewmot finns pågående tid och ett upphörande , men tiden är ett enda PÅGÅENDE.
Citat:
Ja, människa har inte makten att vägleda sina steg (Jer 10:23 Te Bible in baic English)
Trams och skrönor.

Citat:
Jakob 1:14 15
”Nej, var och en prövas genom att dras och lockas av sitt eget begär. 15 När så begäret har blivit havande, föder det synd, och när synden är fullbordad frambringar den död.”

Vidare läs 2 Pet 3:7
Läs själv, när du är så svag för mytbildning, kloka individer ägnar sig inte åt uttjänt litteratur, du hänvisar till tisbunden litteratur.

Men du skulle kunna föreslå häxbrännarkonstens skrifter, varför relaterar du inte till sådant? Det står ju också på pränt...
2017-01-30, 21:29
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
1 Mos 8: 21
När då Herren kände den välbehagliga lukten, sade han vid sig själv: Jag ska härefter icke mer förbanna marken för människans skull, eftersom ju människans hjärtas uppsåt ont allt ifrån ungdomen. Och jag skall härefter icke mer dräpa allt levande, såsom jag nu har gjort.

Om gud nu lovar det, hur kan han då ändra sig???
Men snälla nån, suck

Fattar du inte att det du relaterar till är starkt begränsad skrift författad av människa för människa ur ett ynkligt snävt livsperpektiv fullt av okunskap och i desorienterat tillstånd?
2017-01-30, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Men snälla nån, suck

Fattar du inte att det du relaterar till är starkt begränsad skrift författad av människa för människa ur ett ynkligt snävt livsperpektiv fullt av okunskap och i desorienterat tillstånd?

Hela bibeln är författad av människor. För att få dem att lyda eller bara skrämma dem.
Bibeln är inte konsekvent.
Så här var ett bibelcitat att gud inte kommer döda majoriteten av mänskligheten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in