2017-01-29, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Kan du nämna något ont Gud gör i bibeln? Om inte, så vet jag att jag hade rätt ...
Jag gör inte allt för att "förstå" onda gärningar. Ibland är det faktiskt så enkelt att det var ont.
Du förstår inte, eller VILL inte förstå att Gud har rätt att döma oss. Att du ser det som ont är ditt problem. Gör inte människor/myndigheter samma sak, dömer människor? Vad får dig att tro att det är ont eller att ingen, varken Gud eller människa, har rätt att döma andra? Du har inte rätt, du har brist på förstånd.
2017-01-29, 12:42
Medlem
[quote=DindooNuffin|59748256]Hur kom du fram till den slutsatsen?

Gud är Gud och ingen människa. Han är oklanderlig och kan inte riskera att anklagas för en lögn.

Nej, det är vad du påstår och det är inte sant

Någon som är oklanderlig orsakar inte så mycket lidande som finns på jorden.
Senast redigerad av Undrande1967 2017-01-29 kl. 12:44.
2017-01-29, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Du förstår inte, eller VILL inte förstå att Gud har rätt att döma oss. Att du ser det som ont är ditt problem. Gör inte människor/myndigheter samma sak, dömer människor? Vad får dig att tro att det är ont eller att ingen, varken Gud eller människa, har rätt att döma andra? Du har inte rätt, du har brist på förstånd.
Myndigheter har regler att följa och måste komma med bevis när dom dömer. Dom har dessutom inte rätten att döma i flera generationer framåt.
Jag förstår dock att du anser att jag har brist på förstånd, då jag inte har blind tro.
2017-01-29, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Någon som är oklanderlig orsakar inte så mycket lidande som finns på jorden.
Det är inte Gud som orsakar lidandet. Han varnade Adam och Eva, de trotsade honom och får dö som en konsekvens av det.
2017-01-29, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Myndigheter har regler att följa och måste komma med bevis när dom dömer. Dom har dessutom inte rätten att döma i flera generationer framåt.
Jag förstår dock att du anser att jag har brist på förstånd, då jag inte har blind tro.
Guds lag fanns redan innan både du och Adam kom till, annars hade Gud inte kunnat döma nån, men det fattar ju inte du. Nä, du är ju både blind och trolös.
2017-01-29, 13:19
Medlem
Citat:
Guds lag fanns redan innan både du och Adam kom till, annars hade Gud inte kunnat döma nån, men det fattar ju inte du. Nä, du är ju både blind och trolös.
Ja, enligt är det säkert så. Ungefär som någon från en annan religion tycker du är blind och trolös.
2017-01-29, 14:33
Medlem
Citat:
Det är inte Gud som orsakar lidandet. Han varnade Adam och Eva, de trotsade honom och får dö som en konsekvens av det.

Så allt som gud skapat är av godo?
2017-01-29, 14:50
Medlem
Citat:

Ja, från första början var det så.
2017-01-29, 14:52
Medlem
Citat:

Nej, lagen kom med synden. Lagen fanns inte när Adam kom till, den skapades senare.
2017-01-29, 14:53
Medlem
Citat:
Inte allt. Människan kastades ut från Edens trädgård, och vissa saker har skapats för att straffa. Tuktan mao.
2017-01-29, 15:03
Medlem
Citat:
Inte allt. Människan kastades ut från Edens trädgård, och vissa saker har skapats för att straffa. Tuktan mao.

Så små barn får skelettcancer på grund av att adam inte kunde säga nej till en frukt.
Snacka om en långsint gud
2017-01-29, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Nej, lagen kom med synden. Lagen fanns inte när Adam kom till, den skapades senare.
Moses lag fanns inte, men Guds lag fanns. Hur kunde han annars döma Adam och Kain? Gud kommunicerade uppenbarligen direkt med människor på den tiden, dessutom hade Adam och Eva ätit av frukten, så de visste exakt vad som var rätt och fel - enligt Gud. Att mycket av den kunskapen gått förlorat beror på Adams obefintliga fadersinstinkt och bristande pedagogiska förmåga. Och förresten, det var en syndaflod mellan Adam och Moses så den världens samlade kunskap (collective mind) är förlorad för alla generationer som kom till efter floden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in