2017-01-26, 16:40
Medlem
Milan.Barcas avatar
Dumt/smart att leasa bil i min situation?

Har funderat starkt på att eventuellt leasa en bil den senaste tiden. Medveten om att detta inte är första gången denna tråd görs, men vill att ni tar hänsyn till min situation när ni säger ja eller nej. Överlag så känns det annars som att det är ungefär 50/50 som är för och emot leasing.

Anledningen till att just jag funderar på det är för smidigheten. Kan byta bil var tredje år, service, försäkring etc ingår. Bilen är ny så behöver inte tänka på dolda fel som en privatperson kanske inte hade talat om. Köpte en bil för 40,000kr på slutet utav 2016 ifrån en privatperson. Jag är tyvärr inte på bilkunning så tog med en kompis som jag tänkte kunde hjälpa mig med detta. Ack så fel jag hade. Nu i efterhand verkar det nästan som att det var ett dåligt köp. Ratten känns lös som fan. Växelspaken är lös som fan. Brummar som satan från avgasröret. Fanns ingen farthållare som det stod att den skulle ha i annonsen etc etc. Känns bara som att denna bil inte kommer att hålla så länge som jag har tänkt.

Jag är 21år och sparar i snitt 15000kr varje månad. Så att leasa en bil borde ju inte vara något problem egentligen? Kör inte heller 125mil per månad så behöver inte oroa mig för att spräcka miltalet. så vad tycker ni? Det enda jag sparar till egentligen är en lägenhet (och bil om jag inte skulle leasa).
Citera
2017-01-26, 16:46
Medlem
Jag har gått i samma tankar som dig, men när jag väl plockat ihop en bil som jag kan tänka mig ha så blir det ca 5k/månaden ex. försäkring vilket känns lite mycket.

Vad har du funderat på för bil och hur/vart har du tänkt leasa den?
//A
Citera
2017-01-26, 16:51
Medlem
Milan.Barcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av az0r
Jag har gått i samma tankar som dig, men när jag väl plockat ihop en bil som jag kan tänka mig ha så blir det ca 5k/månaden ex. försäkring vilket känns lite mycket.

Vad har du funderat på för bil och hur/vart har du tänkt leasa den?
//A
Har aldrig lyckats komma upp i det beloppet själv! Vill verkligen ha en Audi A5 Sportback. Problemet är att jag tycker att A5:ans nya design är extremt ful. Hade egentligen velat ha en från senast 2016 (tycker dock 2013 är snyggast), men tror inte man kan leasa äldre bilar. Blir väl förmodligen att leasa ifrån min lokala audiåterförsäljare atteviks. Vet inte om jag vågar leasa ifrån mindre företag.
Citera
2017-01-26, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milan.Barca
Har aldrig lyckats komma upp i det beloppet själv! Vill verkligen ha en Audi A5 Sportback. Problemet är att jag tycker att A5:ans nya design är extremt ful. Hade egentligen velat ha en från senast 2016 (tycker dock 2013 är snyggast), men tror inte man kan leasa äldre bilar. Blir väl förmodligen att leasa ifrån min lokala audiåterförsäljare atteviks. Vet inte om jag vågar leasa ifrån mindre företag.

Kan du inte leasa en normal bil?
Varför ska du just ha en jätteball bil?
Duger inte en Skoda åt dig?

Bil är en dålig investering, det kostar asmycket pengar ca 40-50 kronor milen.
Köp en cykel istället, det är ekonomiskt mer fördelaktigt.
Citera
2017-01-26, 18:17
Medlem
Milan.Barcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Kan du inte leasa en normal bil?
Varför ska du just ha en jätteball bil?
Duger inte en Skoda åt dig?

Bil är en dålig investering, det kostar asmycket pengar ca 40-50 kronor milen.
Köp en cykel istället, det är ekonomiskt mer fördelaktigt.
Skulle personligen inte säga att en A5:a är en jätteball bil men men. Jag vill ha något jag kommer att tycka om. Varför köpa en Skoda bara för att? Bil är inte en investering överhuvudtaget. Och nej jag kommer aldrig i livet ta en cykel över en bil om du så betalade mig för det... Är du ens seriös med det? Varför skulle jag välja att t.ex cykla till jobbet i en timme en kall vinterdag när jag kan hoppa in i bilen och vara där på 8 min?
Citera
2017-01-26, 19:10
Medlem
Citat:
Skulle personligen inte säga att en A5:a är en jätteball bil men men. Jag vill ha något jag kommer att tycka om. Varför köpa en Skoda bara för att? Bil är inte en investering överhuvudtaget. Och nej jag kommer aldrig i livet ta en cykel över en bil om du så betalade mig för det... Är du ens seriös med det? Varför skulle jag välja att t.ex cykla till jobbet i en timme en kall vinterdag när jag kan hoppa in i bilen och vara där på 8 min?

När en bil kostar 400 000 kr eller mer så räknar jag den som ball.
Det är mer än vad en bruksbil kostar.
Om 10 år kommer du kanske få 4000 kr för samma bil. Så varför köpa en så sabla dyr?

Varför du skulle välja att cykla istället för att åka så kort sträcka som en mil? Ja för att du sparar en sjuhelvetes massa pengar på det. Du får motion och förhoppningsvis frisk luft.
Räkna ut vad du sparar på att cykla varje dag i fem års tid, då kan du nog köpa den där bilen kontant sedan.
Citera
2017-01-26, 19:16
Medlem
Milan.Barcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
När en bil kostar 400 000 kr eller mer så räknar jag den som ball.
Det är mer än vad en bruksbil kostar.
Om 10 år kommer du kanske få 4000 kr för samma bil. Så varför köpa en så sabla dyr?

Varför du skulle välja att cykla istället för att åka så kort sträcka som en mil? Ja för att du sparar en sjuhelvetes massa pengar på det. Du får motion och förhoppningsvis frisk luft.
Räkna ut vad du sparar på att cykla varje dag i fem års tid, då kan du nog köpa den där bilen kontant sedan.
Kolla upp vad en a5 ifrån 2013 går för och ta ditt jävla cykelsnack och kör upp det där solen inte lyser. Mvh.
Citera
2017-01-26, 19:22
Medlem
Fuzzs avatar
dumt att leasa i alla lägen. Bättre att köpa bil på avbetalning och sedan sälja. Förlora mindre pengar på det sättet.
Citera
2017-01-26, 19:24
Medlem
tastass avatar
Klart grabben ska ha en bil.

Om du lyckats rycka lös både ratt och växelspak på ett par hundra mil ska du nog se till att skaffa något stryktåligt =)

Med dina förutsättingar skulle jag nog rekommendera leasing, om du tycker det är värt de pengarna att ha en bil.
Citera
2017-01-26, 19:46
Medlem
Milan.Barcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
dumt att leasa i alla lägen. Bättre att köpa bil på avbetalning och sedan sälja. Förlora mindre pengar på det sättet.
Lust att motivera lite mera?

Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Klart grabben ska ha en bil.

Om du lyckats rycka lös både ratt och växelspak på ett par hundra mil ska du nog se till att skaffa något stryktåligt =)

Med dina förutsättingar skulle jag nog rekommendera leasing, om du tycker det är värt de pengarna att ha en bil.
Hehe. Var så från början, men eftersom att jag inte är så bilkunnig så trodde jag att det var normalt. När man svänger fullt till vänster så skär det som fan med. 3000-4000kr per månad för en bil är enligt mig ok. Säljer jag min nuvarande bil för cirka 40k är det ju ändå nästan ett års avbetalning.
Citera
2017-01-26, 19:48
Medlem
tastass avatar
Citat:

Hehe. Var så från början, men eftersom att jag inte är så bilkunnig så trodde jag att det var normalt.

Har du blivit så mycket mer bilkunnig på en månad?
Citera
2017-01-26, 19:49
Medlem
Milan.Barcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Har du blivit så mycket mer bilkunnig på en månad?
Nej utan det var en kompis som påpekade det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in