2025-05-11, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
1000 mil om året för 5000 i månaden. Snålt med milen och ökar du körsträckan och lägger till vinterhjul blir det över 6000 i månaden, försäkring på det, i mitt fall 400 till i månaden, nä.

Finns Skoda Elroq 50 för 4495kr utan kontantinsats. Sämre och mindre bil än ID4 men lite billigare. Har du sett någon bättre alternativ för motsvarande bil?
Senast redigerad av kakkaduva 2025-05-11 kl. 19:08.
Citera
2025-08-17, 20:29
Avstängd
Går det för en person som tjänar, ja säg 30k i månaden, leasa en audi a6 avant? Förutsatt man klarar av att betala kostnaden varje månad. Eller man kanske måste ha en högre lön?

Jag pratar inte om mig själv nu då jag inte har ett jobb i dagsläget men undrar bara för skojs skull. Själv funderar jag på att i framtiden leasa en bil, Skoda och VW gillar jag men allt annat måste ordna upp sig först
Citera
2025-08-18, 00:42
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Går det för en person som tjänar, ja säg 30k i månaden, leasa en audi a6 avant? Förutsatt man klarar av att betala kostnaden varje månad. Eller man kanske måste ha en högre lön?

Jag pratar inte om mig själv nu då jag inte har ett jobb i dagsläget men undrar bara för skojs skull. Själv funderar jag på att i framtiden leasa en bil, Skoda och VW gillar jag men allt annat måste ordna upp sig först
Man får göra vad man vill för sina pengar. Även att leasa en A6 för ca 6000kr/månad. Leasingbolaget kommer ta en upplysning. En i övrigt skuldfri person med fast jobb och utan betalningsanmärkningar har goda möjligheter att godkännas som leasingtagare även med en såpass skral lön som 30 tusen. Var dock beredd på att lägga 20% av bilens pris kontant vid leasingstarten.
Senast redigerad av Månsan 2025-08-18 kl. 00:45.
Citera
2025-08-18, 08:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Man får göra vad man vill för sina pengar. Även att leasa en A6 för ca 6000kr/månad. Leasingbolaget kommer ta en upplysning. En i övrigt skuldfri person med fast jobb och utan betalningsanmärkningar har goda möjligheter att godkännas som leasingtagare även med en såpass skral lön som 30 tusen. Var dock beredd på att lägga 20% av bilens pris kontant vid leasingstarten.

Ok, trodde man skulle ha en aningen högre inkomst. Men ser på Audis egna hemsida att en A6 Avant går för 10000 i månaden, jävlar
Citera
2025-08-18, 12:11
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Ok, trodde man skulle ha en aningen högre inkomst. Men ser på Audis egna hemsida att en A6 Avant går för 10000 i månaden, jävlar
Jo det stämmer nog bra med 10 tusen i månaden. Den där insatsen dom vill ha direkt bör ju också räknas med i kostnaden.
Citera
2025-10-19, 21:08
Medlem
En sak som verkar väldigt populärt just nu är att beskriva att "Man sparar xxx kr på privatleasingkontraktet istället för att köpa bilen"

Saxat ur en googling, detta exempel från carup.se

"Just nu är det stor rea på privatleasing. Man kan till exempel teckna ett leasingavtal på en lyxig BMW 330e för drygt 5400 kronor i månaden. Om man ser enbart till värdeminskningen på tre år är det en besparing på 72 000 kronor jämfört med att köpa bilen. Den som jämför med billån kan spara över 100 000 kronor."

Detta är enligt mig en sanning med modifikation, det baseras ju på att man vart annat (eller tredje) år byter till en helt ny bil. Och då är min fråga, hur många privatpersoner gör det? Jag känner ingen privatperson som bara har sin nya bil i 24 eller 36 månader.

Det andra som man "glömmer" är att vinterdäck, utrustningspaket och annan färg än standardfärgen ökar kostnaden per månad med rätt många hundralappar. Den som köper en ny bil brukar ofta kunna pruta eller förhandla till sig ett bättre pris alternativt att man får ett utrustningspaket och en uppsättning fälgar inkluderat i priset. Alldeles oavsett är priset på bilen förhandlingsbart, få betalar det angivna priset!

Det tredje man "glömmer" är att det ofta tillkommer kostnader när den ska lämnas tillbaka, många som intygar att de inte kommer ur kontraktet utan att betala för repor och liknande. Det kan röra sig om 10000 kr eller mer.

Det blir med andra ord lite av ett självbedrägeri, man lurar sig själv att man gjort en bra affär. I verkliga livet har nog de flesta sin nya bil (som privatperson) i åtminstone 5-6 år innan byte till en ny, och med "ny" menar jag inte alltid en helt ny. byter man upp sig till en nyare årsmodell vart 5:e år som har ett eller ett par år på nacken med låga mil så blir kalkylen ännu bättre och man är heller inte låst av specifika miltal kopplade till en bil man själv äger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in