Citat:
Antaganden för billån
Nybilspris: 154.000kr (pris 165.400kr med vinterhjul, 7% rabatt på allt)
Försäljningspris efter 3 år: 94.000kr (värdeminskning 20.000kr/år)
Räntan betalas på en snittskuld av ca 80.000 kr under åren
Fri service med SEAT finansiering
Försäkringskostnad samma som vid leasing
Uppläggningsavgift och aviavgift för lånet samma som vid leasing
Månadskostnad vid köp av bilen
Värdeminskning 1.667kr (60.000/36)
Räntekostnad 146kr (80.000x0,0313x0,7/12)
Försäkring 295kr
Fakturaavgift 45kr
Uppläggningsavgift 12kr (420/36)
Fordonsskatt 30kr (360/12)
Summa: 2195kr
Jämförelse månadskostnad
Privatleasing: 2296kr
Köp och lån: 2195kr
Samtidigt är det massa folk som postar strunt i de här trådarna och hävdar att privatleasing alltid är mycket dyrare. Men det brukar se ut så här. Kostnaderna är ungefär likvärdiga. Det kan skilja någon eller några hundralappar åt det ena eller andra hållet. Det finns också en osäkerhet i värdeminskningen på bilen i köp-alternativet.
Sen finns det ju olika för och nackdelar med de två alternativen.
Vid köp kan du välja att sälja bilen tidigare än 3 år eller behålla den längre. Du kan också köra längre än 1.500 mil/år utan extra avgifter.
Vid leasing behöver du inte betala 30.000kr i kontantinsats. Om du placerar dessa pengar på börsen istället så kan ju avkastningen efter 3 år ses som en reducering av månadskostnaden för leasingalternativet. Du får inte heller besväret att sälja bilen med allt vad det innebär.
Nybilspris: 154.000kr (pris 165.400kr med vinterhjul, 7% rabatt på allt)
Försäljningspris efter 3 år: 94.000kr (värdeminskning 20.000kr/år)
Räntan betalas på en snittskuld av ca 80.000 kr under åren
Fri service med SEAT finansiering
Försäkringskostnad samma som vid leasing
Uppläggningsavgift och aviavgift för lånet samma som vid leasing
Månadskostnad vid köp av bilen
Värdeminskning 1.667kr (60.000/36)
Räntekostnad 146kr (80.000x0,0313x0,7/12)
Försäkring 295kr
Fakturaavgift 45kr
Uppläggningsavgift 12kr (420/36)
Fordonsskatt 30kr (360/12)
Summa: 2195kr
Jämförelse månadskostnad
Privatleasing: 2296kr
Köp och lån: 2195kr
Samtidigt är det massa folk som postar strunt i de här trådarna och hävdar att privatleasing alltid är mycket dyrare. Men det brukar se ut så här. Kostnaderna är ungefär likvärdiga. Det kan skilja någon eller några hundralappar åt det ena eller andra hållet. Det finns också en osäkerhet i värdeminskningen på bilen i köp-alternativet.
Sen finns det ju olika för och nackdelar med de två alternativen.
Vid köp kan du välja att sälja bilen tidigare än 3 år eller behålla den längre. Du kan också köra längre än 1.500 mil/år utan extra avgifter.
Vid leasing behöver du inte betala 30.000kr i kontantinsats. Om du placerar dessa pengar på börsen istället så kan ju avkastningen efter 3 år ses som en reducering av månadskostnaden för leasingalternativet. Du får inte heller besväret att sälja bilen med allt vad det innebär.
Tack för beräkningen! Vad jag förstår så har du inte räknat med kontantinsatsen utslaget på 36 mån i beräkningen ska man inte göra det när man ställer utgifterna mot varandra?
Kollar man den här beräkningen av "Privatleasing vs Billån" från Råd och Rön så blir leasing en "bättre" 36 månaders affär: http://www.radron.se/artiklar/leasa-bilen---fordelar-och-nackdelar/
Kollar man på Aftonbladets beräkning så vinner Billån: http://www.aftonbladet.se/bil/article19684038.ab