2016-01-10, 10:15
  #121
Medlem
Citat:
Antaganden för billån
Nybilspris: 154.000kr (pris 165.400kr med vinterhjul, 7% rabatt på allt)
Försäljningspris efter 3 år: 94.000kr (värdeminskning 20.000kr/år)
Räntan betalas på en snittskuld av ca 80.000 kr under åren
Fri service med SEAT finansiering
Försäkringskostnad samma som vid leasing
Uppläggningsavgift och aviavgift för lånet samma som vid leasing


Månadskostnad vid köp av bilen
Värdeminskning 1.667kr (60.000/36)
Räntekostnad 146kr (80.000x0,0313x0,7/12)
Försäkring 295kr
Fakturaavgift 45kr
Uppläggningsavgift 12kr (420/36)
Fordonsskatt 30kr (360/12)
Summa: 2195kr

Jämförelse månadskostnad
Privatleasing: 2296kr
Köp och lån: 2195kr

Samtidigt är det massa folk som postar strunt i de här trådarna och hävdar att privatleasing alltid är mycket dyrare. Men det brukar se ut så här. Kostnaderna är ungefär likvärdiga. Det kan skilja någon eller några hundralappar åt det ena eller andra hållet. Det finns också en osäkerhet i värdeminskningen på bilen i köp-alternativet.

Sen finns det ju olika för och nackdelar med de två alternativen.

Vid köp kan du välja att sälja bilen tidigare än 3 år eller behålla den längre. Du kan också köra längre än 1.500 mil/år utan extra avgifter.

Vid leasing behöver du inte betala 30.000kr i kontantinsats. Om du placerar dessa pengar på börsen istället så kan ju avkastningen efter 3 år ses som en reducering av månadskostnaden för leasingalternativet. Du får inte heller besväret att sälja bilen med allt vad det innebär.

Tack för beräkningen! Vad jag förstår så har du inte räknat med kontantinsatsen utslaget på 36 mån i beräkningen ska man inte göra det när man ställer utgifterna mot varandra?

Kollar man den här beräkningen av "Privatleasing vs Billån" från Råd och Rön så blir leasing en "bättre" 36 månaders affär: http://www.radron.se/artiklar/leasa-bilen---fordelar-och-nackdelar/

Kollar man på Aftonbladets beräkning så vinner Billån: http://www.aftonbladet.se/bil/article19684038.ab
Citera
2016-01-10, 11:05
  #122
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silveriller
Antaganden för billån
Nybilspris: 154.000kr (pris 165.400kr med vinterhjul, 7% rabatt på allt)
Försäljningspris efter 3 år: 94.000kr (värdeminskning 20.000kr/år)
Räntan betalas på en snittskuld av ca 80.000 kr under åren
Fri service med SEAT finansiering
Försäkringskostnad samma som vid leasing
Uppläggningsavgift och aviavgift för lånet samma som vid leasing


Månadskostnad vid köp av bilen
Värdeminskning 1.667kr (60.000/36)
Räntekostnad 146kr (80.000x0,0313x0,7/12)
Försäkring 295kr
Fakturaavgift 45kr
Uppläggningsavgift 12kr (420/36)
Fordonsskatt 30kr (360/12)
Summa: 2195kr

Jämförelse månadskostnad
Privatleasing: 2296kr
Köp och lån: 2195kr

Samtidigt är det massa folk som postar strunt i de här trådarna och hävdar att privatleasing alltid är mycket dyrare. Men det brukar se ut så här. Kostnaderna är ungefär likvärdiga. Det kan skilja någon eller några hundralappar åt det ena eller andra hållet. Det finns också en osäkerhet i värdeminskningen på bilen i köp-alternativet.

Sen finns det ju olika för och nackdelar med de två alternativen.

Vid köp kan du välja att sälja bilen tidigare än 3 år eller behålla den längre. Du kan också köra längre än 1.500 mil/år utan extra avgifter.

Vid leasing behöver du inte betala 30.000kr i kontantinsats. Om du placerar dessa pengar på börsen istället så kan ju avkastningen efter 3 år ses som en reducering av månadskostnaden för leasingalternativet. Du får inte heller besväret att sälja bilen med allt vad det innebär.
Fortfarande så räknas det bara på en period om tre år. Ta och räkna på vad den köpta bilen kostar år 4-6 också och jämför det med leasingen som fortfarande kostar lika mycket.
De flesta som köper en sprillans ny bil har nog för avsikt att behålla den något längre än tre år iaf.
Citera
2016-01-10, 12:36
  #123
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Fortfarande så räknas det bara på en period om tre år. Ta och räkna på vad den köpta bilen kostar år 4-6 också och jämför det med leasingen som fortfarande kostar lika mycket.
De flesta som köper en sprillans ny bil har nog för avsikt att behålla den något längre än tre år iaf.
Grejen är ju den att leasingavtal löper på tre år. Efter dessa år skiftas bilen in, och någon möjlighet att förlänga avtalet finns inte, vilket inte är så konstigt.

En tre år gammal bil är ju inte intressant att leasa ut eftersom tillverkaren vill få ut sina nya modeller samt att underhållskostnaden för leasinggivaren riskerar att dra iväg.

Fördelen med leasingavtal är att du slipper ta lån eller binda upp massa pengar på ett bilköp.
Nackdelen är att du är bunden på tre år med ett förutbestämt antal mil. Mycket svårt att bryta ett sånt avtal. Dessutom kan ju återlämnandet bli kostsamt, kanske åker på att pröjsa nya däck + eventuellt X antal tusen för godtyckligt slitage på bilen.

Jag är inte emot privatleasing, men man måste tänka efter ordentligt och lusläsa avtal i lugn och ro innan man skriver på. Dessutom ska man inte gå på snacket att "det kommer inte bli några problem" utan man måste ha skriftligt på allt.

För min del är det stor fördel att äga, då är det helt upp till mig hur länge jag äger bilen, hur långt jag kör osv.
Citera
2016-01-10, 12:50
  #124
Medlem
Efter avtalstidens slut så finns det möjlighet att köpa loss bilen för marknadsvärdet...

Fick även en lapp om vad som anses som "normaltslitage", ser detta okej ut:

Vad som anses som normalt slitage
Citera
2016-01-10, 15:18
  #125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten
Tack för beräkningen! Vad jag förstår så har du inte räknat med kontantinsatsen utslaget på 36 mån i beräkningen ska man inte göra det när man ställer utgifterna mot varandra?

Kollar man den här beräkningen av "Privatleasing vs Billån" från Råd och Rön så blir leasing en "bättre" 36 månaders affär: http://www.radron.se/artiklar/leasa-bilen---fordelar-och-nackdelar/

Kollar man på Aftonbladets beräkning så vinner Billån: http://www.aftonbladet.se/bil/article19684038.ab
Vi har bara ställt upp det lite olika, men det ger samma resultat. Jag tog "värdeminskning" som en post. De tog kontantinsats + amortering som poster.

I Råd och Rön:s exempel har de också lite högre räntekostnader samt inte fri service.

De räknar också med en kraftigare värdeminskning, till 45% av nypriset. I ditt fall hade jag räknat med 61% (en gissning från min sida). Om jag räknar med 45% istället skulle månadskostnaden för köpalternativet bli 2889kr.

Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Fortfarande så räknas det bara på en period om tre år. Ta och räkna på vad den köpta bilen kostar år 4-6 också och jämför det med leasingen som fortfarande kostar lika mycket.
De flesta som köper en sprillans ny bil har nog för avsikt att behålla den något längre än tre år iaf.
Ja vill man behålla bilen en längre tid är ju leasing per definition inte intressant. Värdeminskning är ju störst de första åren, så den utgiftposten blir ju mindre. Samtidigt tillkommer kostnader för ev helförsäkring, ökad service, nya däck etc. Och man sitter ju inte längre i en ny bil.
Citera
2016-01-10, 19:06
  #126
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten
Tack för beräkningen! Vad jag förstår så har du inte räknat med kontantinsatsen utslaget på 36 mån i beräkningen ska man inte göra det när man ställer utgifterna mot varandra?

Kollar man den här beräkningen av "Privatleasing vs Billån" från Råd och Rön så blir leasing en "bättre" 36 månaders affär: http://www.radron.se/artiklar/leasa-...och-nackdelar/

Kollar man på Aftonbladets beräkning så vinner Billån: http://www.aftonbladet.se/bil/article19684038.ab
Vi har bara ställt upp det lite olika, men det ger samma resultat. Jag tog "värdeminskning" som en post. De tog kontantinsats + amortering som poster.

I Råd och Rön:s exempel har de också lite högre räntekostnader samt inte fri service.

De räknar också med en kraftigare värdeminskning, till 45% av nypriset. I ditt fall hade jag räknat med 61% (en gissning från min sida). Om jag räknar med 45% istället skulle månadskostnaden för köpalternativet bli 2889kr.

Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Fortfarande så räknas det bara på en period om tre år. Ta och räkna på vad den köpta bilen kostar år 4-6 också och jämför det med leasingen som fortfarande kostar lika mycket.
De flesta som köper en sprillans ny bil har nog för avsikt att behålla den något längre än tre år iaf.
Ja vill man behålla bilen en längre tid är ju leasing per definition inte intressant. Värdeminskning är ju störst de första åren, så den utgiftposten blir ju mindre. Samtidigt tillkommer kostnader för ev helförsäkring, ökad service, nya däck etc. Och man sitter ju inte längre i en ny bil.

Är jätte tacksam för att du tog dig tid och räkna på det åt mig! Min sista fråga till dig som är lite insatt i detta är hur du tycker att villkoren/normalt slitage ser ut? Är det helt uppåt väggarna eller ser det rimligt ut?

http://www.ladda-upp.se/bilder/rzlabixhaomjb/
Citera
2016-01-10, 19:23
  #127
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten
Efter avtalstidens slut så finns det möjlighet att köpa loss bilen för marknadsvärdet...

Fick även en lapp om vad som anses som "normaltslitage", ser detta okej ut:

Vad som anses som normalt slitage

"Mindre än 5 mm mönsterdjup på däcken" - hur många kommer åka dit på den tro? Helt nya däck har typ 10 mm så efter 3 år även med moster Greta bakom ratten så kommer nog många bilar behöva nya däck för att inte åka dit på den punkten.
Citera
2016-01-10, 19:44
  #128
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
"Mindre än 5 mm mönsterdjup på däcken" - hur många kommer åka dit på den tro? Helt nya däck har typ 10 mm så efter 3 år även med moster Greta bakom ratten så kommer nog många bilar behöva nya däck för att inte åka dit på den punkten.

Helt sant. Sen godtyckligheten med skicket vid återlämnandet.
Citera
2016-01-10, 19:50
  #129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
"Mindre än 5 mm mönsterdjup på däcken" - hur många kommer åka dit på den tro? Helt nya däck har typ 10 mm så efter 3 år även med moster Greta bakom ratten så kommer nog många bilar behöva nya däck för att inte åka dit på den punkten.

Säkert. Sen ska man komma ihåg att däck faktiskt slits mer vid motorvägskörning än kurvig 70-väg vilket inte många tänker på. Kör man mycket motorväg kommer man inte ha 5mm kvar efter tre år.
Man bör köra med vinterdäck halva året.
Citera
2016-01-10, 21:07
  #130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
"Mindre än 5 mm mönsterdjup på däcken" - hur många kommer åka dit på den tro? Helt nya däck har typ 10 mm så efter 3 år även med moster Greta bakom ratten så kommer nog många bilar behöva nya däck för att inte åka dit på den punkten.
Det må så vara. Men om du har slitna däck på din privata bil så behöver du ju köpa nya däck till den också. Om man har kört 4.500 mil så börjar det oftast bli dags för nya (sommar)däck oavsett om man leasar eller äger bilen.

Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Helt sant. Sen godtyckligheten med skicket vid återlämnandet.
Men när kunden återlämnar bilen efter 3 år så är han ju högintressant som ny kund igen hos bilhandlaren. Han har kört just deras bilmärke under 3 år och står nu utan bil. Bilhandlarens prio är så klart att sälja honom en ny bil eller ett nytt leasingavtal, inte att blåsa honom på ett par tusen för några påstådda repor och skrämma iväg kunden för alltid.

Edit:
Jag har bara erfarenhet av en bekant som lämnat tillbaka en privatleasad bil efter 3 år. Där tillkom inga extra kostnader alls och han påbörjade en ny leasing av samma märke.
Men om det vore ett stort problem att bilhandlarna försöker blåsa kunderna vid återlämnandet så borde det ha uppmärktsammats i media vid det här laget. Men jag tror som sagt att det rimliga är att handlarna vill knyta till sig kunder som återkommer igen och igen, och därför hellre visar lite god vilja vid återlämnandet.
__________________
Senast redigerad av Silveriller 2016-01-10 kl. 21:15.
Citera
2016-01-10, 21:25
  #131
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silveriller
Det må så vara. Men om du har slitna däck på din privata bil så behöver du ju köpa nya däck till den också. Om man har kört 4.500 mil så börjar det oftast bli dags för nya (sommar)däck oavsett om man leasar eller äger bilen.


Men när kunden återlämnar bilen efter 3 år så är han ju högintressant som ny kund igen hos bilhandlaren. Han har kört just deras bilmärke under 3 år och står nu utan bil. Bilhandlarens prio är så klart att sälja honom en ny bil eller ett nytt leasingavtal, inte att blåsa honom på ett par tusen för några påstådda repor och skrämma iväg kunden för alltid.

Visst har du rätt gällande däcken. Men det lär ju inte kännas så kul att behöva betala åtta nya däck när man lämnar ifrån sig bilen. Det är ju ändå några stadiga 1000 lappar vi snackar om. Dessutom är det ju inte omöjligt att det finns nån extraskada på bilen du också åker på. Om du äger din bil så reduceras ju värdet i förhållande till skicket, men det blir ändå inte samma sak som att behöva hosta upp kanske 10-15 k vid ett tillbakalämnande.

Sen vill säkert bilhandlaren sälja på dig ett nytt avtal eller kanske bilen i fråga, men jag förutser att det i många fall kommer bli krångel ändå. Bilhandlaren vill ju göra förtjänst och många handlare upplever jag tänker kortsiktigt.
Citera
2016-01-10, 22:04
  #132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silveriller
Men när kunden återlämnar bilen efter 3 år så är han ju högintressant som ny kund igen hos bilhandlaren. Han har kört just deras bilmärke under 3 år och står nu utan bil. Bilhandlarens prio är så klart att sälja honom en ny bil eller ett nytt leasingavtal, inte att blåsa honom på ett par tusen för några påstådda repor och skrämma iväg kunden för alltid.

Om leasingkostnaden blir snarlik med att köpa bilen privat är det lätt att tro att handlaren ser en möjlighet att tjäna pengar på att sälja den begagnade bilen efter leasingperioden. Helst ska det ju vara så att bilen kan sättas ut i hallen till ett högre pris än vad restvärdet blev. Normalt slitage finns ju redan i restvärdet men därutöver blir det ju förlust för handlaren.
Några påstådda repor ska man ju naturligtvis inte betala för. Påstådda repor sänker ju inte heller bilens värde. Man bör ju själv ha koll på bilens skick innan man lämnar tillbaka den för värdering. Kanske man bör vara med själv vid värderingen.
Sen finns det ju olika slags bilhandlare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in