Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-01-23, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Intressant teori. Det måste ju vara något sånt. Är ju ingen Haag kramare, men jag hade nog självklart tagit ut henne i landslagstroppen till Falun om jag varit FK.

Jag är rätt orolig för hennes status nu,, fram till Jul såg de ju väldigt lovade ut med många bra lopp jämfört med förra året .. men vad händer sjuk sedan drar på en veckas läger och på de idrottsgalen jag får verkligen inte allt de där o gå ihop väl många risktaganden...jag brukar inte kritisera åkare men tycker att nu blev de väl många chansningar och troliga är att hon nu får betala priset..

Jag tror inte vi får se henne i Falun heller...men hoppas jag har fel i detta fal

osäker ännu hur bra den nationella listan stämmer...
2017-01-23, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Jo, fast tyskarna har hämtat sig starkt från TdS och framåt. Dock var det en usel stafett av tyskarna. Tippar att tyskarna är ikapp italienarna innan säsongen är slut. Mitt tidigare tips att kanadickerna även de skulle få svårt för den tyska maskinen slår helt fel efter deras framgångar i Ulricehamn. Canada sitter säkert.

I ärlighetens namn så rent kvotmässigt spelar det mindre roll. Det generösa systemet att topp-8 får full pott utnyttjas ändå inte av alla länderna. Prestigekampen är kvar iaf...

Visst är det separata kvoter.

Allt grundat i Tscharnkes katastrofinsats. Jag vet att han har haft väldiga skade- och/eller sjukdomsproblem och det, eller något annat, visade sig verkligen. Masstart i klassiskt är ju hans överlägset bästa disciplin och så tappar han 30s i stor klunga på enkel bana. Bing är stabil startman, höjer sig alltid i klassisk masstart och sedan är det ju motivation noll för Bögl och Notz. Notz har gått bra på slutet och Bögl var bra i bl.a La Clusaz. Men ingen i laget är någon hård topplöpare så de duger inte om så bara en av dem har en lite sämre dag. Men det är ju inget nytt. Poängen är väl att Bögl och Notz insatser klingar sämre än vad de hade varit med inspirerande lägen. Korrelerar inte med faktisk form imo.

Synd att inte Italien hade med Pellegrino. Hade kunnat vinna även om han inte varit lika bra som förra säsongen.

Angående aktivas ord om Ulricehamn så är nordamerikanerna lyriska över hela arrangemanget. Massor av citat på skitrax: http://skitrax.com/
2017-01-23, 23:02
Medlem
Ibiza80s avatar
Blir rentutav nervöst att se hur det går för Johan Olsson i Falun. Ytterligare ett flopp-lopp och...😳
2017-01-23, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Jag är rätt orolig för hennes status nu,, fram till Jul såg de ju väldigt lovade ut med många bra lopp jämfört med förra året .. men vad händer sjuk sedan drar på en veckas läger och på de idrottsgalen jag får verkligen inte allt de där o gå ihop väl många risktaganden...jag brukar inte kritisera åkare men tycker att nu blev de väl många chansningar och troliga är att hon nu får betala priset..

Jag tror inte vi får se henne i Falun heller...men hoppas jag har fel i detta fal

Egentligen omöjligt att säga utifrån, men efter succén i OS 2010 borde hon ju egentligen bara blivit bättre och bättre..

Känns mer som hon älskar att få vara i rampljuset och saknar den där extrema viljan som krävs för att bli bäst..

Att få vara "kändis" och vara med på idrottsgalor verkar nästan vara viktigare, då tänker jag inte bara på i år..

Jämför man med det fokuset som de norska tjejerna verkar ha, men även Stina & Ebba, så känns hon inte alls lika "desperat" att bli bäst, utan mer som hon varit med för att delta och ha roligt..

Även den "fighting spirit" som t.ex. Ida och Kalla alltid brukar ta fram när det börja närma sig mästerskap, tycker jag inte heller Haag verkar ha..

Sedan när t.ex. Ebba kommer fram verkar det mer som att Haag liknar henne vid ett "hot" mer än något annat, samma sak när hon kallade Stina för "fröken Nilsson" vid något tillfälle för något år sedan, vilket flera uppfattade som förminskande..

Sedan nu sena återbud till både Tour de Ski & Ulricehamn, vilket inte är direkt schysst mot kommande ersättare heller (dåliga förberedelser), förutom att en del supportrar blir upprörda som räknat med att hon ska tävla, skillnad på Stina som lämnat återbud i god tid (fansen är medvetna om det och ersättare får en ärlig chans att förbereda sig)..
2017-01-23, 23:19
Medlem
Heikkinen gör sin comeback redan nu på veckoslutet i Falun. Enligt Helsingin Sanomat har han gjort många tester på rullskidor hos den finska forskningscentralen för elitidrott som har visat att han har återhämtat sig enligt planerna från Tour de Ski och därför kan han börja konkurrera redan nu. Heikkinen säger att han inte har några större mål för Falun, han vill bara göra en bra och tuff tävling som träning inför VM.

Heikkinen sade också att han gjorde första tuffa träningen på skidor efter TdS först idag. Personligen vet jag inte vad man borde tänka. När jag tittade på NRK på veckoslutet fick jag intrycket att Sundby och övriga norska längskidåkarna har fortsatt att träna hård efter TdS. Att t.ex. jämföra Pärmäkoskis och Wengs åkning i Ulricehamn ger samma bild: Pärmäkoski och Heikkinen har koncentrerat på att återhämta sig från Tour de Ski och varit relativt försiktiga med träningen medan deras norska konkurrenter har fortsatt med hård träning. Jag hoppas bara att de finska tränarna vet vad de gör och finska åkare lyckas ännu höja sin nivå före VM och når formtoppen där.

Annars sade Kerttu Niskanens tränare att hon hade magsjuka eller matförgiftning (eller något liknande) och hon har redan återhämtat sig och sjukdomen borde inte äventyra förberedelser för Lahtis. Ändå med tanke på det finska stafettspelet kan man inte på riktigt lita på tränarnas utlåtanden. Jag tror personligen att vi kommer att se henne i Falun.
2017-01-23, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Angående aktivas ord om Ulricehamn så är nordamerikanerna lyriska över hela arrangemanget. Massor av citat på skitrax: http://skitrax.com/

Jag hade missat att Kanadas herrar aldrig tagit medalj i en VC-stafett förut. De är verkligen extatiska. Babikov grät.
2017-01-23, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Egentligen omöjligt att säga utifrån, men efter succén i OS 2010 borde hon ju egentligen bara blivit bättre och bättre..

Känns mer som hon älskar att få vara i rampljuset och saknar den där extrema viljan som krävs för att bli bäst..

Att få vara "kändis" och vara med på idrottsgalor verkar nästan vara viktigare, då tänker jag inte bara på i år..

Jämför man med det fokuset som de norska tjejerna verkar ha, men även Stina & Ebba, så känns hon inte alls lika "desperat" att bli bäst, utan mer som hon varit med för att delta och ha roligt..

Även den "fighting spirit" som t.ex. Ida och Kalla alltid brukar ta fram när det börja närma sig mästerskap, tycker jag inte heller Haag verkar ha..

Sedan när t.ex. Ebba kommer fram verkar det mer som att Haag liknar henne vid ett "hot" mer än något annat, samma sak när hon kallade Stina för "fröken Nilsson" vid något tillfälle för något år sedan, vilket flera uppfattade som förminskande..

Sedan nu sena återbud till både Tour de Ski & Ulricehamn, vilket inte är direkt schysst mot kommande ersättare heller (dåliga förberedelser), förutom att en del supportrar blir upprörda som räknat med att hon ska tävla, skillnad på Stina som lämnat återbud i god tid (fansen är medvetna om det och ersättare får en ärlig chans att förbereda sig)..

Man kan ju inte veta att man ska bli sjuk som innan touren nu han ju ändå Nordström med samma flyg som alla andra om än med kort varsel. Vad de gäller återbud till Ulricehamn ja du ersättaren Sofia h hade ju redan inbokat detta lopp sedan länge så hon var maximalt förberedd.

Landslaget har genom åren haft många av hopp pg sjukdomar sent så är väl inget nytt
2017-01-24, 01:08
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa

sweski.com har nu presenterat en lista över de nationella åkarna och Haag är med på den

Damer, distans
Anna Haag, Anna&Emil Sportklubb,
Evelina Settlin, Hudiksvalls IF,
Maria Rydqvist, Älvdalens IF,
Maria Nordström, Ulricehamns IF,
Helene Söderlund, IFK Mora SK,
Jonna Sundling, IFK Umeå, .
Elin Mohlin, Åsarna IK,
Jennie Öberg, Piteå Elit,
Linn Sömskar, IFK Umeå.

Damer, sprint
Linn Sömskar, IFK Umeå,
Elin Mohlin, Åsarna IK,
Anna Haag, Anna&Emil sportklubb,
Clara Auland, Sävast Ski Team IF,
Lovisa Modig, Sävast Ski Team IF,
Mia Eriksson, Piteå Elit
Frida Erkers, IFK Mora SK,
Hedda Bångman, Offerdals SK.

Herrar, distans
Emil Jönsson, Anna&Emil sportklubb,
Anton Lindblad, Hudiksvalls IF,
Gustav Eriksson, Falun-Borlänge SK,
Robin Norum, IFK Umeå,
Oskar Kardin, Östersunds SK,
Anders Svanebo, Stockviks SF,
Teodor Peterson, IFK Umeå,
Oskar Svensson, Falun-Borlänge SK.

Herrar, sprint
Anton Persson, SK Bore,
Simon Persson, IFK Umeå,
Erik Silfver, IFK Umeå,
Karl-Johan Dyvik, Falun-Borlänge SK,
Johan Edin, IFK Mora SK,
Anton Karlsson, Åsarna IK,
Robin Norum, IFK Umeå.

Lite skumt detta med den nationella gruppen som skidförbundet inte lagt ut på sin webbplats ännu.
Senast redigerad av Alkibiades 2017-01-24 kl. 01:17.
2017-01-24, 05:47
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
sweski.com har nu presenterat en lista över de nationella åkarna och Haag är med på den

Damer, distans
Anna Haag, Anna&Emil Sportklubb,
Evelina Settlin, Hudiksvalls IF,
Maria Rydqvist, Älvdalens IF,
Helene Söderlund, IFK Mora SK,
Jonna Sundling, IFK Umeå, .
Elin Mohlin, Åsarna IK,
Jennie Öberg, Piteå Elit,
Linn Sömskar, IFK Umeå.

Damer, sprint
Linn Sömskar, IFK Umeå,
Elin Mohlin, Åsarna IK,
Anna Haag, Anna&Emil sportklubb,
Clara Auland, Sävast Ski Team IF,
Lovisa Modig, Sävast Ski Team IF,
Mia Eriksson, Piteå Elit
Frida Erkers, IFK Mora SK,
Hedda Bångman, Offerdals SK.

Herrar, distans
Emil Jönsson, Anna&Emil sportklubb,
Gustav Eriksson, Falun-Borlänge SK,
Robin Norum, IFK Umeå,
Oskar Kardin, Östersunds SK,
Anders Svanebo, Stockviks SF,
Teodor Peterson, IFK Umeå,
Oskar Svensson, Falun-Borlänge SK.

Herrar, sprint
Anton Persson, SK Bore,
Simon Persson, IFK Umeå,
Erik Silfver, IFK Umeå,
Karl-Johan Dyvik, Falun-Borlänge SK,
Johan Edin, IFK Mora SK,
Anton Karlsson, Åsarna IK,
Robin Norum, IFK Umeå.

Lite skumt detta med den nationella gruppen som skidförbundet inte lagt ut på sin webbplats ännu.
Kan inte heller stämma, bara 8+8 herrar tex
2017-01-24, 06:00
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein
Jag hade missat att Kanadas herrar aldrig tagit medalj i en VC-stafett förut. De är verkligen extatiska. Babikov grät.
Pallplats. Medaljer delas ut i mästerskap. Oavsett vad experten på GP påstår
2017-01-24, 07:00
Medlem
Ibiza80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
Pallplats. Medaljer delas ut i mästerskap. Oavsett vad experten på GP påstår
Verkligen skandalöst att han får skriva skidor. Helt omöjligt begripa vad han menar då han skriver medalj. Tur han inte skriver i den här tråden.
2017-01-24, 07:05
Medlem
Alkibiadess avatar
När det gäller Haag så intervjuade radiosporten Grip igår och enligt honom så åker Haag inte i Falun. Skälet är att hon behöver fortsätta att träna då hon inte har något överskott. Ingen sjukdom alltså enligt Grip. Dock skall hon åka SM. Då är det klarlagt, då gäller det bara frågan hur den nationella gruppen ser ut
Senast redigerad av Alkibiades 2017-01-24 kl. 07:20.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in