Flashback bygger pepparkakshus!
2017-01-23, 20:35
Medlem
Å ena sidan, Northug tycker jag är Norges stora guldchans på masstarterna på VM. Övriga norrmän tillhör mer en gegga av toppåkare som kan vinna. Å andra sidan, hans resultat var så pass usla i helgen som var, det hade till viss del varit respektlöst mot övriga åkare som håller en väldigt hög standard. Om han så gärna hade velat åka i Falun hade han helt enkelt kunnat åka bättre i helgen som var, åtminstone kämpat lite och visat något.
2017-01-23, 20:41
Medlem
Ibiza80s avatar
Halvarsson sur på att han tvingades åka sista sträckan trots att han inte är i toppform.
- Nu har norrmannen ett mentalt övertag på mig, säger Calle.

Ett övertag som knappast blir mindre nu när Calle gråter ut...?
2017-01-23, 20:43
Medlem
Ibiza80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Å ena sidan, Northug tycker jag är Norges stora guldchans på masstarterna på VM. Övriga norrmän tillhör mer en gegga av toppåkare som kan vinna. Å andra sidan, hans resultat var så pass usla i helgen som var, det hade till viss del varit respektlöst mot övriga åkare som håller en väldigt hög standard. Om han så gärna hade velat åka i Falun hade han helt enkelt kunnat åka bättre i helgen som var, åtminstone kämpat lite och visat något.
Jag läste nånstans att han tog första tävlingen som ett intervallpass. Åkte lugnt och sakta, hakade på nån som åkte ikapp honom, följde med ett tag och slog av på takten, hakade på nån som hann i kapp, och så vidare.
2017-01-23, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ibiza80
Jag läste nånstans att han tog första tävlingen som ett intervallpass. Åkte lugnt och sakta, hakade på nån som åkte ikapp honom, följde med ett tag och slog av på takten, hakade på nån som hann i kapp, och så vidare.

Ja precis. Hade han kört det som ett tävlingslopp hade han aldrig varit 1½ minut efter Rundgreen(som i sin tur är minuten efter världstoppen) eller vad han var. Men det är väl lite problemet, han gjorde inget i helgen för att faktiskt ta en VC-plats, utan förväntade sig att den skulle komma planenligt på posten. Att kommunikationen är sval mellan hans läger och landslaget understryks ju.
2017-01-23, 20:56
Medlem
Citat:

Han landade på Gardemoen kl.22 kvällen innan har jag läst, tränaren var imponerad att han ställde upp och "lät sig pissas på"..
2017-01-23, 20:58
Medlem
Ibiza80s avatar
Citat:
Ja precis. Hade han kört det som ett tävlingslopp hade han aldrig varit 1½ minut efter Rundgreen(som i sin tur är minuten efter världstoppen) eller vad han var. Men det är väl lite problemet, han gjorde inget i helgen för att faktiskt ta en VC-plats, utan förväntade sig att den skulle komma planenligt på posten. Att kommunikationen är sval mellan hans läger och landslaget understryks ju.
Svårt att helhjärtat argumentera mot landslagsledningen. Men om nån någongång ska komma med på gamla meriter, så hade Northug varit ett bra exempel.
2017-01-23, 21:05
Medlem
Citat:
Svårt att helhjärtat argumentera mot landslagsledningen. Men om nån någongång ska komma med på gamla meriter, så hade Northug varit ett bra exempel.

Om Northug varit helylle, typ Johan Olsson, hade han fått åka det är jag säker på. Men mellan hans framträdanden trixar han med sponsorer, gör exklusiva intervjuer för en egen TV-kanal istället för förbundets nylanserade och mycket annat "hyss" som ger incitament för att ge honom en tryckare tillbaka.
2017-01-23, 21:08
Medlem
R.O.S.Hs avatar
I nån gammal lista var Haag uppsatt i nationella gruppen i sprint.
Möjligt att det är den som nu återanvänds utan att uppdaterats
2017-01-23, 21:09
Medlem
Ibiza80s avatar
Citat:
Om Northug varit helylle, typ Johan Olsson, hade han fått åka det är jag säker på. Men mellan hans framträdanden trixar han med sponsorer, gör exklusiva intervjuer för en egen TV-kanal istället för förbundets nylanserade och mycket annat "hyss" som ger incitament för att ge honom en tryckare tillbaka.
What goes around comes around...😜
2017-01-23, 21:24
Medlem
t0xx0ms avatar
Northugs petning förstår jag helt klart (och håller med i). Däremot tycker jag som princip att VC-ledaren i sprint efter nyår borde vara självskriven när det vankas sprint i VC. Om det är FIS eller norska skidförbundet som skall se till att så sker är en diskussion i sig. Nu skyller de på varandra men Golberg är den som drabbas.

Han är väl en av de som har missgynnats rent historiskt av norska uttagningar tillsammans med Finn Hågen?

När det gäller FIS och kvoter så tycker jag bara att det är synd att vi inte får se Hattestad och Golberg på sprinten (Northug också men han är ju mer osäker). När man ser till den enskilde åkaren och förbi landslagsdressen så är det väldigt tråkigt för de båda.

Kan inte Norge få låna några platser från Storbritannien?
Senast redigerad av t0xx0m 2017-01-23 kl. 21:27.
2017-01-23, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av t0xx0m
Northugs petning förstår jag helt klart (och håller med i). Däremot tycker jag som princip att VC-ledaren i sprint efter nyår borde vara självskriven när det vankas sprint i VC. Om det är FIS eller norska skidförbundet som skall se till att så sker är en diskussion i sig. Nu skyller de på varandra men Golberg är den som drabbas.

Han är väl en av de som har missgynnats rent historiskt av norska uttagningar tillsammans med Finn Hågen?

När det gäller FIS och kvoter så tycker jag bara att det är synd att vi inte får se Hattestad och Golberg på sprinten (Northug också men han är ju mer osäker). När man ser till den enskilde åkaren och förbi landslagsdressen så är det väldigt tråkigt för de båda.

Kan inte Norge få låna några platser från Storbritannien?

Förstår petningen av Golberg till viss del. Sprinten i VM går i fristil och han har inte övertygat i de sprintarna i VC, 13e och 7e plats slagen av en bunt norrmän i båda. Brandsdals uttagning är lite märklig, det enda han har bevisat är ju att han misslyckas i mästerskap.

Sen tycker jag att när Northug burit norska herrsidan de senaste mästerskapen och är den enda som tagit individuellt guld på VM på snart 10 år och bevisat år efter år han prickar formen till mästerskap är det lite märkligt att förbundet inte bjuder på mer när de har han att tacka för så extremt mycket.
2017-01-23, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
I nån gammal lista var Haag uppsatt i nationella gruppen i sprint.
Möjligt att det är den som nu återanvänds utan att uppdaterats

Ja mycket möjligt att de är så är väl exakt samma trupp som kom för en vecka sedan.. och då skulle man ta ut 6 i landslaget och nu när man gjort de blev resten i nationella...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in