Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-20, 17:19
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hzj
Lägger in min gissning trots att spelstoppet kanske har passerats.

Förväntar även en "omgång 2" där sjukdomsläget i januari ställer saken i annan dager.

Sverige: Haag-Kalla-Andersson-Nilsson

Norge: Östberg-Björgen-Jacobsen-Weng

Finland: Kyllönen-Niskanen-Mononen-Pärmäkoski

Du är nu med i tävlingen. Jag redigerade mitt inlägg och la in ditt lag + uppdaterade fördelningarna.

Ja, del 2 väntar...än kan mycket hända
2016-12-20, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av it98hahe
Väldigt märkligt att det fortfarande finns de som tvivlar på Ebba Andersson.

Jag ser folk som nämner att Haag, Ida, Falk.. osv bör går före henne i stafetten.. för mig låter det som dom inte är insatta i ämnet. Inget ont om dessa, dom är duktiga men Ebba är unik när ska folk fatta.?

Jag tror då dom flesta tror väldigt mkt på Ebba men frågan är ändå om hon blir uttagen till VM stafetten ? många tar nog ut laget hur dom tror att förbundskaptenerna tänker..

Hur får du det till att inte Stina visat kapacitet på distans hon har ju varit rätt nära vinna två lopp i år på distans har även visat att hon klarat av tuffa banor i år och förra..så kapacitet banor kan hon fixa och Lahtis banen är inte tuffare än Lillehemmer och Ruka... Stina håller även på distans ...

blir du inte lite blind när du i ditt skrivande om Ebba när dom flesta inlägg är om henne och hur bra hon är? .... bra är hon men har ännu inte i år mött dom bästa
Senast redigerad av Johanhaa 2016-12-20 kl. 17:32.
2016-12-20, 17:53
Medlem
Jag tror att det skrivits tidigare i tråden, men ur Norges synvinkel tycker jag verkligen att de borde sätta sitt svagaste kort på förstasträckan och avsluta med de tre kanonerna. Weng måste ses som den starkaste avslutaren, men om hon inte törs ta sista får väl Marit ta den...

____

Vad gäller det svenska stafettlaget vill inte jag utesluta möjligheten att Grip väljer att avsluta med Kalla på tredje och Nilsson på fjärde. (Då ryms inte Ebba förstås, men jag tycker inte hon är särskilt given på 5 km i dagsläget...) Om Kalla ska åka trean krävs dock att exempelvis Henriksson eller Haag övertygar tidigare i VM så att det skulle kännas rimligt att använda någon av dessa på andra sträckan.

Sverige kommer knappast kunna matcha Norge ordentligt på de klassiska sträckorna utan Kalla. Poängen som jag dock ser med att ha Kalla på tredje är att om Norge kör sitt svagaste kort där, borde Kalla kunna ta in bra med tid på den sträckan. Jag kan föreställa mig Jacobsen/Haga gå ut med en relativt stor ledning, men inte riktigt hitta rätt tempo då denne är medveten om att Kalla jagar där bakom. Om Sverige ska ha någon som helst chans på stafetten måste vi väl föreställa oss att Kalla är i den mästerskapsform som hon brukar kunna hitta?
2016-12-20, 18:11
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av it98hahe
Väldigt märkligt att det fortfarande finns de som tvivlar på Ebba Andersson.

Jag ser folk som nämner att Haag, Ida, Falk.. osv bör går före henne i stafetten.. för mig låter det som dom inte är insatta i ämnet. Inget ont om dessa, dom är duktiga men Ebba är unik när ska folk fatta.?

Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Jag tror då dom flesta tror väldigt mkt på Ebba men frågan är ändå om hon blir uttagen till VM stafetten ? många tar nog ut laget hur dom tror att förbundskaptenerna tänker..

Hur får du det till att inte Stina visat kapacitet på distans hon har ju varit rätt nära vinna två lopp i år på distans har även visat att hon klarat av tuffa banor i år och förra..så kapacitet banor kan hon fixa och Lahtis banen är inte tuffare än Lillehemmer och Ruka... Stina håller även på distans ...

blir du inte lite blind när du i ditt skrivande om Ebba när dom flesta inlägg är om henne och hur bra hon är? .... bra är hon men har ännu inte i år mött dom bästa

Mer av en allmän kommentar till it98hahe och Johanhaa än ett direkt svar. Jag rankar svenskorna så här på distans denna säsong:

1. Kalla
2. Stina
3. Ebba
4. Haag

Stina rankar jag före Ebba pga av Stinas spurt. Efter dessa topp fyra tycker jag det är lite svårt att rangordna de fem därefter följande damerna.

5-9. Sundling, Ida, Falk, Dyvik, Rydqvist
10. Wikén
11. Öberg
Senast redigerad av Alkibiades 2016-12-20 kl. 19:01.
2016-12-20, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Mer av en allmän kommentar till it98hahe och Johanhaa än ett direkt svar. Jag rankar svenskorna så här på distans denna säsong:

1. Kalla
2. Stina
3. Ebba
4. Haag

Stina rankar jag före Ebba pga av Stinas spurt. Efter dessa topp fyra tycker jag det är lite svårt att rangordna övriga tjejer.

9. Wikén
10. Öberg

Jag skulle nog ranka Stina etta de hon gjorde nu i helg och i Lillehammer tror jag inte Kalla klart av..Kalla hade nog haft möjlighet att slå Stina i Ruka men ingen garanti är väl ännu rätt osäkert var hon står så därför blir de för mig Stina före Kalla just nu.. tre blir mellan Haag och Ebba lika i dom lopp dom åkt motvarandra men Haags sista tre WC res är bra 10 10 8... rätt svårt val där blir de passar... tror Ebba varit i gruppen med Haag nu i helg om hon åkt

sedan har vi dom namn du nämner runt den ordningen åxå...men jag skulle nog backa Falk idag efter både Dyvik och Rydan
2016-12-20, 19:49
Medlem
Giggsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Du är nu med i tävlingen. Jag redigerade mitt inlägg och la in ditt lag + uppdaterade fördelningarna.

Ja, del 2 väntar...än kan mycket hända

Är del 2 de nordiska herrarnas stafett-lag?
2016-12-20, 20:25
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Jag tror att det skrivits tidigare i tråden, men ur Norges synvinkel tycker jag verkligen att de borde sätta sitt svagaste kort på förstasträckan och avsluta med de tre kanonerna. Weng måste ses som den starkaste avslutaren, men om hon inte törs ta sista får väl Marit ta den...

Håller med på den, helt klart smartast ur norsk synvinkel. Enda som egentligen talar emot det är väl att Haga har tredje sträckan som favorit.
____
Citat:
Vad gäller det svenska stafettlaget vill inte jag utesluta möjligheten att Grip väljer att avsluta med Kalla på tredje och Nilsson på fjärde. (Då ryms inte Ebba förstås, men jag tycker inte hon är särskilt given på 5 km i dagsläget...) Om Kalla ska åka trean krävs dock att exempelvis Henriksson eller Haag övertygar tidigare i VM så att det skulle kännas rimligt att använda någon av dessa på andra sträckan.

Sverige kommer knappast kunna matcha Norge ordentligt på de klassiska sträckorna utan Kalla. Poängen som jag dock ser med att ha Kalla på tredje är att om Norge kör sitt svagaste kort där, borde Kalla kunna ta in bra med tid på den sträckan. Jag kan föreställa mig Jacobsen/Haga gå ut med en relativt stor ledning, men inte riktigt hitta rätt tempo då denne är medveten om att Kalla jagar där bakom. Om Sverige ska ha någon som helst chans på stafetten måste vi väl föreställa oss att Kalla är i den mästerskapsform som hon brukar kunna hitta?

Intressant tanke. Är tveksam, men visst är det så att fristilssträckan är lite tuffare än de klassiska som skulle kunna gynna en åkstark Kalla på tredje?

Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades

1. Kalla
2. Stina
3. Ebba
4. Haag

Stina rankar jag före Ebba pga av Stinas spurt. Efter dessa topp fyra tycker jag det är lite svårt att rangordna de fem därefter följande damerna.

10. Wikén
11. Öberg

Just denna säsong är väl fortfarande Stina före Kalla annars generellt en rättvis ranking.
Som du påpekar är det superjämnt från plats 5 och neråt. Ställer mig lite tvekande till om Wikén platsar på en topp-10. På 15 och 30km gör hon det, fast på kortare sträckor finns både Maja och Settlin som knackar på dörren och vill in...

Citat:
Ursprungligen postat av Giggsy
Är del 2 de nordiska herrarnas stafett-lag?

Nä, nu får det räcka (just nu iaf)
2016-12-20, 20:37
Medlem
Deadbodys avatar
Korta lopp överlag i TDS iår, bara en känsla jag har men har skidåkningen de sista åren blivit kortare lopp generellt? Enda individuella starten för damerna är 5 km långt

Är det bara en sprint i TDS iår? Nog för att jag tog två öl på jobbets julfest men visst brukar det vara en i varje stil?
Senast redigerad av Deadbody 2016-12-20 kl. 20:41.
2016-12-20, 20:49
Medlem
Citat:

Stina är för mig klar i stafett laget. Men någon kapacitet åkare är hon ännu inte i mina ögon det är klart att hon har kapacitet men lever inte på en grym motor som Ebba/Kalla/Johaug gör..
Stina är mer en snabb tekniker och troligen starkaste skallen i svenska landslaget.

Citat:

Enda gången jag sett henne möta Stina denna vinter vann Ebba med 12sek på just 5km Fristil.

Det jag är mest imponerad över är vad hon har gjort i löparspåret utan att satsa på löpning har hon tex:
Vid terräng-SM 2013 vann Ebba (16år) guld i F 17 på en tid som hade räckt till brons i seniorloppet, hennes tid var till och med snabbare än Charlotta Fougbergs.

Löpning är en mycket större sport än skidor när det gäller antal utövare och är man så bra på löpning och dessutom åkt skidor sedan barnsben ja då har man en enorm potential.

Kanske att man är lite blind, men jag har ingen personlig vinning att det går bra för just Ebba utan jag vill att svenska laget ska ha så stora framgångar som möjligt och tycker när en yngre åkare är lika bra som en som är 10år äldre bör man satsa på den yngre.
2016-12-20, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Intressant tanke. Är tveksam, men visst är det så att fristilssträckan är lite tuffare än de klassiska som skulle kunna gynna en åkstark Kalla på tredje?
Jag har inte tagit hänsyn till det, utan antagit att de är någorlunda jämntuffa. Jag anser dock att Kalla är såpass mycket bättre i fristil att det ska mycket till för att hon inte ska åka en fristilssträcka. Falun var ett utmärkt undantag, och om vi verkligen inte har några vettiga alternativ i klassiskt till Lahtis måste kanske Kalla ta andrasträckan, men för mig är det absolut inte något önskescenario.
2016-12-20, 21:03
Medlem
Tycker de finns bevisat att Stina klarar av tuffa banor nu gjort de i Ruka två gånger o i Lillehammer i år.. och helgens banan kan inte heller varit jätte lätt sett till dom avstånd som ändå blev samma lopp i Falun förra året var de tätare mellan åkaren neråt om men jämför var de betydligt fler inom minuten i Falun än nu och åkt tiden i Falun var kortare åxå även om helgens lopp inte var fult en mil heller..

Jämföra Ebba mot Stina med Brukskoppet tycker jag är rätt dåligt ändå...
2016-12-20, 21:06
Medlem
Citat:
Jag har inte tagit hänsyn till det, utan antagit att de är någorlunda jämntuffa. Jag anser dock att Kalla är såpass mycket bättre i fristil att det ska mycket till för att hon inte ska åka en fristilssträcka. Falun var ett utmärkt undantag, och om vi verkligen inte har några vettiga alternativ i klassiskt till Lahtis måste kanske Kalla ta andrasträckan, men för mig är det absolut inte något önskescenario.

Håller med. jag tycker Kalla ska köra Fristil för får hon till ett superåk kan hon slå alla i världen med 30sek-1min. Får hon till ett dunderåk i Klassiskt kanske hon kan slå alla i världen med 10 sekunder.
Dessutom tycker jag Stina är för bra i Klassiskt om man jämför med fristil.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in