Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-01-23, 19:03
Medlem
Sprintcup-ledaren Golberg inte uttagen trots att han vill åka.
Regerande mästaren Northug inte uttagen trots att han vill åka.
Hattestad och Fossli är inte heller uttagna.

Brutal konkurrans i sprint i Norge. Lite tråkigt att inte få se Golberg och Northug i Falun.

Kan Northug hitta formen i tid ?
2017-01-23, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Inga damer i det franska laget. Frankrike ligger för övrigt dåligt till i nationscupen, bara på en nionde plats och riskerar att tappa en kvotplats till nästa säsong. Men så är de också sårbara när de inte har några damer som åker eller tar världscuppoäng.
Det är separata kvoter på herr- respektive damsidan. Frankrike har tex. i år 6 herrplatser, men endast 4 damplatser.

3.1.2 i VC-reglerna.
http://www.fis-ski.com/mm/Document/documentlibrary/Cross-Country/03/07/54/RulesWCCC_1617_nov2016_all_English.pdf
2017-01-23, 19:14
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Det är separata kvoter på herr- respektive damsidan. Frankrike har tex. i år 6 herrplatser, men endast 4 damplatser.

3.1.2 i VC-reglerna.
http://www.fis-ski.com/mm/Document/documentlibrary/Cross-Country/03/07/54/RulesWCCC_1617_nov2016_all_English.pdf

Jag hade tolkat 3.1.1 som att man inte separerade mellan herrar och damer (och inte detaljstuderat tabellen i 3.1.2).

Edit: då kan istället konstatera att Tyskland ligger lite skrynkligt till på herrsidan (ligger nia med 133 poäng upp till Italien på åttonde plats).
Senast redigerad av Alkibiades 2017-01-23 kl. 19:23.
2017-01-23, 19:18
Medlem
Citat:
Jag hade tolkat 3.1.1 som att man inte separerade mellan herrar och damer (och inte detaljstuderat tabellen i 3.1.2).
Jag tolkar den precis som du gör, men som tabellen ser ut måste det vara separerat. (Jag tycker att FIS i allmänhet har alltför många konstiga och tvetydiga formuleringar.)
2017-01-23, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
skulle vara roligt få mer info om hennes status vad som hänt. så tyst från henne själv åxå de är oroande kan jag tycka.. men jag tror hårt på min teori om varför hon är i nationella gruppen för att de är osäkert med henne därför vill man inte att hon upptar en landslagsplats
Intressant teori. Det måste ju vara något sånt. Är ju ingen Haag kramare, men jag hade nog självklart tagit ut henne i landslagstroppen till Falun om jag varit FK.
2017-01-23, 19:56
Medlem
Citat:

Edit: då kan istället konstatera att Tyskland ligger lite skrynkligt till på herrsidan (ligger nia med 133 poäng upp till Italien på åttonde plats).

Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Jag tolkar den precis som du gör, men som tabellen ser ut måste det vara separerat. (Jag tycker att FIS i allmänhet har alltför många konstiga och tvetydiga formuleringar.)
Jag har nog hela tiden tolkat reglerna som att det är separata kvoter för dam och herr.
2017-01-23, 19:57
Medlem
rainbowias avatar
Citat:

Jo, fast tyskarna har hämtat sig starkt från TdS och framåt. Dock var det en usel stafett av tyskarna. Tippar att tyskarna är ikapp italienarna innan säsongen är slut. Mitt tidigare tips att kanadickerna även de skulle få svårt för den tyska maskinen slår helt fel efter deras framgångar i Ulricehamn. Canada sitter säkert.

I ärlighetens namn så rent kvotmässigt spelar det mindre roll. Det generösa systemet att topp-8 får full pott utnyttjas ändå inte av alla länderna. Prestigekampen är kvar iaf...

Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Jag har nog hela tiden tolkat reglerna som att det är separata kvoter för dam och herr.

Visst är det separata kvoter.
Senast redigerad av rainbowia 2017-01-23 kl. 19:59.
2017-01-23, 20:03
Medlem
Vad är motiveringen till att Mördarbacken inte används i helgen? Det är ju falunbanans bästa publikplats samt ger de bästa TV bilderna samt gör tävlingen rejäl. Ser ingen som helst fördel att bara åka halva.
2017-01-23, 20:04
Medlem
Citat:
Jo, det är så. Men om man bara läser 3.1.1 är det inte så glasklart.

Citat:
The nation’s quotas are calculated according to the Team Cup standings
2015-2016 (Ladies and Men) according to the following table:

Borde ju vara enkelt att lägga till ordet separate eller motsvarande.
2017-01-23, 20:16
Medlem
Citat:
Vad är motiveringen till att Mördarbacken inte används i helgen? Det är ju falunbanans bästa publikplats samt ger de bästa TV bilderna samt gör tävlingen rejäl. Ser ingen som helst fördel att bara åka halva.

Stina Nilsson. Räcker det? :>
2017-01-23, 20:18
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Citat:
Det går inte längre att få ihop en 2.5 km slinga med den.
Och man vill hellre ha åkarna i stadion en masa gånger.
Idioti. Besviken att ingen media heller reagerat, fast det vore att hoppas på för mycket
2017-01-23, 20:31
Medlem
Ibiza80s avatar
Verkligen tufft att peta Northug. Å andra sidan mördande konkurrens hos norrmännen plus att Northugs konflikt med landslaget förmodligen inte gjorde saken bättre, sett från hans synvinkel.

Odds på att någon blir sjuk och att Northug får nyttja sin reservplats på 30 km?

Hoppas valfri kvällstidningsmurvel följer tråden och benar ut mysteriet kring Haag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in