Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-25, 13:45
Medlem
Alkibiadess avatar
Själv tycker jag det är tröttsamt med hennes återkommande gnäll. Om man inte är med i landslaget men ändå vill vara med på landslagets träningsläger kanske man måste vara beredd att lägga ned 100 procent vilket hon uppenbarligen inte var beredd att göra.
2017-03-25, 14:02
Medlem
Helt korrekt avlusning från ett yttre perspektiv. Prio ett sägs ha varit att få ihop något slags lagkänsla igen. Då duger det inte att veteranen avviker från lagmöten och sociala sammanhang för egentid. Det är därför man har läger även i individuella idrotter.

Rydqvist blandar ihop rättigheter med skyldigheter.
2017-03-25, 14:05
Medlem
t0xx0ms avatar
Vill ju såklart höra Iversens samt de övriga tränarnas version också.

Som EatableAcrobat är inne på, går inte att jämföra sig med Johan Olsson. Dels finns det en konkurrens i damlaget, dels har han bättre resultat (samt en friplats till VM).

Förbundet har nog inga problem med damer som går sin egen väg heller, se t.ex. Charlotte Kalla.

När exakt var det som hon bestämde sig för att fortsätta? Tycker inte att hon (som hon antyder) har en solklar plats i landslaget och att någon i den truppen vackert ska behöva kliva åt sidan om hon kommer in efter att truppen är spikad och budgeten är satt.
2017-03-25, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Samtidigt kan man inte köpa allt det hon skriver rakt av. Jag får känslan av att hon är en person som söker konflikter och har fokus på helt fel saker.

Att hon ens jämför sig med Johan Olsson på slutet blir bara larvigt. För det första har han fler resultat att backa upp sitt beteende med, dessutom handlar nästan hela inlägget om Ole Morten som väl inte har något med herråkarna att göra på det sättet.

Jag tror folk, mig inkluderat måste förstå att vara med i landslaget betyder att ha ett jobb dvs hennes förlopp översatt till civila livet:

Maria: Hej chefen jag säger upp mig.
Grip : ok
3 veckor senare...
Maria: du chefen jag vill komma tillbaka på jobbet...
Grip: vi har redan anställt din ersättare.

Min personliga uppfattning av Maria denna vinter (innan jag läste hennes blogg) är att detta har känts om ett övergångs år som använts för att boosta hennes civila karriär. Fick definitivt känslan att hon inte har satsat lika hårt inför denna säsongen.

Men är allt de hon skriver sant så känns det ju lite obehagligt.
Senast redigerad av Thincan 2017-03-25 kl. 14:13.
2017-03-25, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thincan
Jag tror folk, mig inkluderat måste vara med i landslaget betyder ett jobb dvs hennes förlopp översatt till civila livet:

3 veckor senare...
Ungefär så kan man väl tolka det. Förmodligen underlättade det för landslagsledningen när hon la av efter förra säsongen, eftersom hon i vilket fall som helst är/var ett gränsfall. Valet mellan att prioritera Maria eller yngre åkare löste sig själv så att säga. Hon hade verkligen ingen given plats i landslaget även om hon själv tycker det.

Citat:
Näh, inte direkt. Att damtränaren tillrättavisar damerna i laget när han tycker att deras beteende inte är okej, är korrekt även om tränaren råkar vara en man.
2017-03-25, 14:23
Medlem
Citat:

Vad var det obehagliga, egentligen? I lagidrotter är det standard att man får en utskällning om man avviker från lagmöten. Om längdlandslaget har gått in för att bli mer av ett lag så följer även vissa regler. Hon tycker också att dom andra bara rättar sig i ledet för att dom följer reglerna, det är ju faktiskt ett rätt sjukt synsätt och respektlöst mot övriga.
2017-03-25, 14:41
Medlem
Hon får skylla sig själv. Att hon nämner boken som en av anledningarna till att hon lämnade de andra tjejerna när de umgicks säger väl det mesta. Det håller inte att en person springer iväg och inte vill umgås med de andra. Det kan skapa sprickor i laget, något som kan vara förödande.
2017-03-25, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Vad var det obehagliga, egentligen? I lagidrotter är det standard att man får en utskällning om man avviker från lagmöten. Om längdlandslaget har gått in för att bli mer av ett lag så följer även vissa regler. Hon tycker också att dom andra bara rättar sig i ledet för att dom följer reglerna, det är ju faktiskt ett rätt sjukt synsätt och respektlöst mot övriga.

Att kommunikation verkar vara så usel är skrämmande, vem fel det är har jag ingen åsikt om.
2017-03-25, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89
Hon får skylla sig själv. Att hon nämner boken som en av anledningarna till att hon lämnade de andra tjejerna när de umgicks säger väl det mesta. Det håller inte att en person springer iväg och inte vill umgås med de andra. Det kan skapa sprickor i laget, något som kan vara förödande.

Fult att linda in sitt bokskrivande med att ringa sjuka barn. Jag tror säkerligen att alla tjejer ringer hem till nära och kära och har gott om tid till detta utanför lagsammankomster. Att hålla på med ett sidoprojekt faller inte riktigt in under samma kategori rättigheter..
2017-03-25, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Fult att linda in sitt bokskrivande med att ringa sjuka barn. Jag tror säkerligen att alla tjejer ringer hem till nära och kära och har gott om tid till detta utanför lagsammankomster. Att hålla på med ett sidoprojekt faller inte riktigt in under samma kategori rättigheter..

Jag håller med dig. Hon sa att hon skulle sluta, ångrade sig och fick faktiskt chansen att vara en del av laget igen. Då tycker jag att hon under träningslägret kunde släppa ett sidoprojekt som boken för ett tag. Hon tog inte chansen fullt ut genom att lägga energi på en massa annat. Iversen kanske har agerat fel, men Rydqvist får också skylla sig själv. Sen att hon gnällde över intensiteten och att hon var trött, det verkade inte vara något problem för de andra tjejerna. Ett träningsläger ska vara hårt och ligga på gränsen.
2017-03-25, 15:01
Medlem
rainbowias avatar
Har nu läst Marias blogginlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av t0xx0m
Vill ju såklart höra Iversens samt de övriga tränarnas version också.

Som EatableAcrobat är inne på, går inte att jämföra sig med Johan Olsson. Dels finns det en konkurrens i damlaget, dels har han bättre resultat (samt en friplats till VM).

Förbundet har nog inga problem med damer som går sin egen väg heller, se t.ex. Charlotte Kalla.

När exakt var det som hon bestämde sig för att fortsätta? Tycker inte att hon (som hon antyder) har en solklar plats i landslaget och att någon i den truppen vackert ska behöva kliva åt sidan om hon kommer in efter att truppen är spikad och budgeten är satt.

Citat:
Jag tror folk, mig inkluderat måste förstå att vara med i landslaget betyder att ha ett jobb dvs hennes förlopp översatt till civila livet:

3 veckor senare...

Min personliga uppfattning av Maria denna vinter (innan jag läste hennes blogg) är att detta har känts om ett övergångs år som använts för att boosta hennes civila karriär. Fick definitivt känslan att hon inte har satsat lika hårt inför denna säsongen.

Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Ungefär så kan man väl tolka det. Förmodligen underlättade det för landslagsledningen när hon la av efter förra säsongen, eftersom hon i vilket fall som helst är/var ett gränsfall. Valet mellan att prioritera Maria eller yngre åkare löste sig själv så att säga. Hon hade verkligen ingen given plats i landslaget även om hon själv tycker det.

Näh, inte direkt. Att damtränaren tillrättavisar damerna i laget när han tycker att deras beteende inte är okej, är korrekt även om tränaren råkar vara en man.

Bra poänger.

Är av ganska delad uppfattning när det gäller Rydan. Och ena sidan är hon en riktig dramaqueen med ett ständigt ifrågandesättande av allt och alla. Det gillas starkt! Förvisso är hon inte en Stina Nilsson resultatmässigt så hon har inte så mycket i ryggen för sina uttalande borde hon inte ha. Fast ändå. Att uttrycka om det är något man inte är nöjd med är beundransvärd om det t ex skulle vara så att man tycker att jorden är platt

Fast sen är det hennes fixering av könen. Att hon bara ser att kvinnor blir felfördelade och satt i bakvattnet hela tiden. Det är en mindre smickrande egenskap hos henne.
2017-03-25, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Fast sen är det hennes fixering av könen. Att hon bara ser att kvinnor blir felfördelade och satt i bakvattnet hela tiden. Det är en mindre smickrande egenskap hos henne.

Det är där mitt problem med Maria ligger. Personliga åsikter är väldigt uppfriskande men hennes ständiga konfirmeringsbias om att allt beror på att hon är kvinna är riktigt uttröttande. Hon blir tillrättavisad - för att hon är kvinna. Hon ska följa reglerna - för att hon är kvinna. Osv. Helt självklara saker oavsett vad som dinglar/inte dinglar mellan benen.

Men intressant nog nämnde hon inte Kalla i texten..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in