Citat:
Ursprungligen postat av
Brille68
Jag tror att Allegri har varit jävligt medveten om vad han gjort under säsongen. Han är förmodligen den smartaste, slugaste och skickligaste tränaren rent taktiskt. Skadorna på backlinjen och Marchisio kan ha hindrat honom lite eftersom det varit nyckelspelare, men jag tror att ändringarna i formationer är fullt medvetna. Och att han vågat göra det mot kvalificerat motstånd. Den stora missen var Supercupen.
Och jag har skrivit mycket om Allegri under åren.
Från februari 2009:
Och jag har hela tiden tjatat om att hans sätt att spela varit beroende av en trequartista. Det var uppställningen han använde då han tog examen i Coverciano, och som Cagliari fortfarande använder trots att man inte längre har Cossus kvalitet. Och det var det som saknades i Milan, men som han lyckades spela runt. Och det är det som saknats i Juventus, men som de nu har i form av Pjanic. Jag vill hävda att Pjanic, Dybala och Higuain är på nivå med de allra bästa lagen i världen, inte minst när man har Mandžukić på bänken.
Oavsett tror jag att Juventus kan prestera under press, ör att de har rutinerade spelare och en tränar som förberett dem. De kan under match lätt byta uppställning och spelsätt. De kan anpassa sig till motståndarna och resultat vid behov. De är enligt mig det smartaste laget i världen.
Håller inte med dig där riktigt, skadorna på backlinjen? Det är väl där det varit minst bekymmer, även p.g.a skador. Då bredden är extrem där. Att spelet sett skit ut framåt beror ju inte på mittbackar oavsett vem som spelat utan det beror först och främst på mittfältet som ger för dåligt understöd till Higuain och Dybala men mittfältet har också gett dåligt understöd till backlinjen, vilket är därför Juventus enligt mig har släppt in mycket mer mål denna säsongen vid samma tidpunkt i jämförelse med förra säsongen.
Chiellini, Barzagli, Bonucci, Benatia och Rugani. Även om 2-3st valfria backar är borta så håller fortfarande backlinjen hög klass vare sig man väljer att köra 3st mittbackar (3-backslinje) eller 2st mittbackar i fyrbackslinje. Och i fyrbacklinje saknar man t.e.x bonucci väldigt lite, han är viktigast som navet i 3-5-2 eftersom han har bäst passningsfötter utav alla våra mittbackar och 3-5-2 vill jag helst ändå slippa. Alla dessa mittbackar har gjort en riktigt fin säsong hitills så där ser jag inga brister, har liksom inte brytt mig om vem som spelat i backlinjen för nivån är så jämn på alla dessa 5st. Den som sticker ut är bonucci och det är p.g.a att han har fina passningsfötter och är en blandning mellan barzagli och chiellini när det gäller finess och bad guy, han har det båda i sig. Barzagli - finess, chiellini - bad guy/krigare.
Däremot skadan på marchisio tyckte jag ställde till det rejält håller jag med om då det inte finns någon liknande spelartyp i truppen förutom hernanes men som såklart är flera nivåer under marchisio när det gäller passningsspel, defensiv, vända bort motståndare, ge trygghet åt medspelare genom att kunna hålla i bollen o.s.v.
Pjanic spelade väl aldrig som trequartista i Roma? Han briljerade väl som box till box där har jag för mig. Men han hade bättre kvalité runt omkring sig oavsett vilka som spelade i form av de rossi, strootman och radja. Eller var han regista i roma? Minns inte men är rätt så säker på att han inte spelade trequartista. I grunden är han ingen trequartista.
Jag vet att allegri körde Vidal som trequartista en hel del under säsongen vi gick långt i CL. Pereyra briljerade också under CL spelet i den positionen mot Dortmund vill jag minnas.