Citat:
Ursprungligen postat av 4522
När det gäller Cagliari................ så är jag mållös. Jag kan bara medge att jag var packad och höll alla tummar för Cagliari i kvällens match. Det gick verkligen vägen och jag är fortfarande mållös. Det stimmet Cagliari är inne i nu finner jag inga ord för, det är sann magi och jag kan tänka mig att Brille går runt med ett fett leende på läpparna. Med all rätt måste jag säga. Jag har lyft på hatten i en månad och kan bara fortsätta göra det. Jag tycker det är skitkul!

Visst fan går jag omkring med ett brett och ganska fånigt leende nuförtiden. Just som man intalar sig att detta är en mellanmatch, och att det viktiga är att vara i form till de två nästa omgångarna, de viktiga hemmamatcherna mot Atalanta och Lecce. Då jävlar passar de på att besegra Juventus i Turin. Stort.
Och det var inte Marchetti och Acquafresca som stod bakom segern. Utan det var anonyma spelare som Fini, Cossu, Jeda, Parola och framförallt Biondini som besegrade Juventus. Det var mycket snack om hur mycket Nedved sprang, men det var fan Biondini som var överallt. Han skapade chanser framåt, höll i bollen på mitten och rensade i försvaret. Matchens spelare.
Det var ingen stor match, men Cagliari bjuder på ett eget och positivt spel. Självförtroendet och moralen är på topp. Inget gnäll efter ett par domarmisstag, man vet att man kan reparera det.
Detta lag leds av 41-årige, före detta Cagliari-spelaren, Massimiliano Allegri. Hans största merit som fotbollstränare var före denna säsong att ha tränat ett Serie C lag. Han startade med fem raka förluster med Cagliari (ja, jag vet att jag tjatar om detta), men lyckas trots detta skapa ett lag. Ett lag med moral och vilja. Jag är otroligt imponerad av vad han och laget faktiskt har lyckats åstadkomma. Med de förutsättningarna som de hade så borde inte detta vara möjligt.
Visst är det lite ”Chievo” över dagens Cagliari, men samtidigt så är det ett lag med traditioner. Cagliari är det sydligaste lag i italien som erövrat lo scudetto. Visserligen krävdes det en Gigi Riva, på samma sätt som Napoli behövde Maradona. Men idag då man inte längre har spelare som Francescoli, Suazo och Zola levererar man sin bästa fotboll på 30 år.
På de senaste 17 matcherna har Cagliari tagit 34 poäng, endast Inter slår det. Trots att allt just nu fungerar perfekt så siktar jag på två segrar mot Atalanta och Lecce, för att kunna säkra de 40 poäng som krävs för fortsatt spel i Serie A. Först därefter kan jag börja spekulera hur högt detta lag kan hamna. Trots att jag har blivit ganska rik på att satsa på segrar för Cagliari (fantastiskt höga odds fortfarande), så kan jag inte riktigt ta in att det snart inte handlar om nedflyttningsstriden längre.
PS mitt odds gick inte in igår eftersom jag dessutom hade Udinese som segrare.