2017-01-20, 18:34
Medlem
Coppa Italia-trädet, många fina matcher i kvartsfinalerna, (med möjligt undantag för Roma mot Cesena):

https://pbs.twimg.com/media/C2kNN-iXcAEp2Vo.jpg:large

Publiksiffror:

Napoli-Spezia: 22329
Fiorentina-Chievo: 6477
Juventus-Atalanta: 38023
Milan-Torino: 13829
Inter-Bologna: 23478
Lazio-Genoa: 8000
Sassuolo-Cesena: 1920
Roma-Samp: 33597

Nog lite bättre än tidigare år, men fortfarande uselt i många matcher. Och som alltid ska man ta siffrorna med en nypa salt eftersom det inte finns krav på att leverera publiksiffror. Men jag litar på de duktiga detektiverna på Stadiapostcard. Samtidigt har de en debatt om t ex Sassuolo, där man rapporterar 1.920 men där folk på plats tyckt att det är mindre samt bilder och video också till viss del stödjer detta. http://www.cesenacalcio.it/it/mediagallery/foto/2017/01/18/sassuolo-cesena-1-2
Citera
2017-01-20, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Det är så det sett ut hela säsongen för oss, några minuter här och där bländande spel och några enstaka matcher har varit strålande. Men majoriteten av matcherna har spelet sett ut som skit och vi har vunnit matcher på tur och p.g.a individuella prestationer. Flera andra serie A lag har bättre grundspel just nu eller likvärdigt som Juventus. Skillnaden är kvalitén på spelarna som avgjort för oss i 90% av alla matcher. Ja jag kan säga såhär att 1 av 10 matcher i år har vi spelat riktigt bra. 1 av 5 matcher godkänt spel, så har det sett ut. Om man lägger ihop CL och alla Serie A matcher och gör en slutsummering.

Det är svårt att ha ett grundspel när allegri byter formation oftare än jag byter kalsonger. Ena veckan är det 3-5-2, andra är det 4-3-1-2, 4-3-3 och slutsligen 4-2-3-1. Alltså fyra formationer. 3-5-2 hoppas jag är helt uteslutet i fortsättningen, senast mot fiorentina var det gåfotboll. Det var en pina att titta på. Man brukar säga att 3-5-2 är bra för att stänga matcher men 3-5-2 denna säsongen (och mot firorentina) har varit som ett stort hål i försvaret, det har sett BÄTTRE ut defensivt OCH offensivt ut med 4-3-1-2, varför det kan man fråga sig? Bästa matcherna iår är 4-3-1-2.

Svaret är väldigt enkelt, vi har inte tillräckligt bra offensiva/defensiva box to box spelare i dagens upplaga av Juventus. Pirlo i all ära men jag tror inte det är marchisio som brister, det funkade riktigt bra med marchisio när Pirlo började bli dekis, som regista.

Svaret är enkelt, Vidal var poängspelare, Pogba likaså. Och båda var som djur defensivt. Motsvarigheten idag ska alltså vara khedira? Och Sturaro? Sturaro som inte kan slå en femmeters passning till rätt adress och khedira som har högst passningssäkerhet i hela serie A i princip just för att han passar i sidled eller passar bakåt. Man kan göra statistik bra eller dålig beroende på hur man anpassar det.

Rincon nuförvärvet har jag glömt nämna, sett för lite av honom. Det lilla jag sett är han en Sturaro med lite mer bollkänsla men fortfarande bara en springa och tackla. Skrattade gott men läste på ett forum "Rincon är sturaros pappa".

Med 4-3-1-2 så slipper Pjanic sköta det defensiva som han är usel på och kan vara med i offensiva spelet endast. Så sätt så kan sturaro/Rincon stångar på mittfältet och bara göra det, marchisio serverer bollar framåt och ger understöd till backlinjen och khedira gör allt i allo. Det funkar bättre helt klart än det där vidriga 3-5-2.

Känns som man kör 3-5-2 bara för BBC + att vi har ytterligare 2 mittbackar i Rugani och Benatia som behöver speltid men nu har det gått så långt så att spelet suger 3-5-2, kan inte göra välgörenhet bara för att göra alla nöjda.

Mitt i allt detta, klart med Caldara från atalanta, mittback. Är det någon som förstår detta varför han ska ansluta nästa säsong?

Barzagli lägger förmodligen av efter denna säsongen (annars 6 mittbackar för benatia lär köpas loss)

Men då står vi ändå med 5st mittbackar nästa säsong, ska vi då köra fyrbackslinje vilket formation det än blir med 2st mittbackar så är vi alltså enligt mig 1 mittback för mycket. 4st räcker gott och väl:

Bonucci, Chiellini, Rugani, Benatia och nu Caldara nästa säsong? Det där med röd tråd, fattar inte hur klubben värvar.

Även klart med orsolini inför nästa säsong, en offensiv ytter. Lägg därtill Pjaca köptes inför denna säsongen för 25m euro. cuadrado är option har jag för mig att han måste köpas loss inför nästa säsong.

3st yttrar i truppen men ingen formation i nuläget som fungera för någon av dem, framförallt 4-3-1-2 jag tänker på och den formationen 3-5-2 som jag hoppas skrotas.

Och inför nästa säsong står vi med minst 5st mittbackar, 6st mittbackar om barzagli är kvar. Röd tråd finns ingen.

Jag tror att Allegri har varit jävligt medveten om vad han gjort under säsongen. Han är förmodligen den smartaste, slugaste och skickligaste tränaren rent taktiskt. Skadorna på backlinjen och Marchisio kan ha hindrat honom lite eftersom det varit nyckelspelare, men jag tror att ändringarna i formationer är fullt medvetna. Och att han vågat göra det mot kvalificerat motstånd. Den stora missen var Supercupen.

Och jag har skrivit mycket om Allegri under åren.

Från februari 2009:

Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Visst fan går jag omkring med ett brett och ganska fånigt leende nuförtiden. Just som man intalar sig att detta är en mellanmatch, och att det viktiga är att vara i form till de två nästa omgångarna, de viktiga hemmamatcherna mot Atalanta och Lecce. Då jävlar passar de på att besegra Juventus i Turin. Stort.

Och det var inte Marchetti och Acquafresca som stod bakom segern. Utan det var anonyma spelare som Fini, Cossu, Jeda, Parola och framförallt Biondini som besegrade Juventus. Det var mycket snack om hur mycket Nedved sprang, men det var fan Biondini som var överallt. Han skapade chanser framåt, höll i bollen på mitten och rensade i försvaret. Matchens spelare.

Det var ingen stor match, men Cagliari bjuder på ett eget och positivt spel. Självförtroendet och moralen är på topp. Inget gnäll efter ett par domarmisstag, man vet att man kan reparera det.

Detta lag leds av 41-årige, före detta Cagliari-spelaren, Massimiliano Allegri. Hans största merit som fotbollstränare var före denna säsong att ha tränat ett Serie C lag. Han startade med fem raka förluster med Cagliari (ja, jag vet att jag tjatar om detta), men lyckas trots detta skapa ett lag. Ett lag med moral och vilja. Jag är otroligt imponerad av vad han och laget faktiskt har lyckats åstadkomma. Med de förutsättningarna som de hade så borde inte detta vara möjligt.

Och jag har hela tiden tjatat om att hans sätt att spela varit beroende av en trequartista. Det var uppställningen han använde då han tog examen i Coverciano, och som Cagliari fortfarande använder trots att man inte längre har Cossus kvalitet. Och det var det som saknades i Milan, men som han lyckades spela runt. Och det är det som saknats i Juventus, men som de nu har i form av Pjanic. Jag vill hävda att Pjanic, Dybala och Higuain är på nivå med de allra bästa lagen i världen, inte minst när man har Mandžukić på bänken.

Oavsett tror jag att Juventus kan prestera under press, ör att de har rutinerade spelare och en tränar som förberett dem. De kan under match lätt byta uppställning och spelsätt. De kan anpassa sig till motståndarna och resultat vid behov. De är enligt mig det smartaste laget i världen.
Senast redigerad av Brille68 2017-01-20 kl. 20:16.
Citera
2017-01-21, 23:32
Medlem
Istok91s avatar
Matchen idag visade återigen varför vi älskar vår Calcio. Tyvärr så blev det förlust för mitt Milan men det finns fortfarande goda förhoppningar. Det ska bli en mycket spännande vår.
Citera
2017-01-22, 03:34
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Jag tror att Allegri har varit jävligt medveten om vad han gjort under säsongen. Han är förmodligen den smartaste, slugaste och skickligaste tränaren rent taktiskt. Skadorna på backlinjen och Marchisio kan ha hindrat honom lite eftersom det varit nyckelspelare, men jag tror att ändringarna i formationer är fullt medvetna. Och att han vågat göra det mot kvalificerat motstånd. Den stora missen var Supercupen.

Och jag har skrivit mycket om Allegri under åren.

Från februari 2009:

Och jag har hela tiden tjatat om att hans sätt att spela varit beroende av en trequartista. Det var uppställningen han använde då han tog examen i Coverciano, och som Cagliari fortfarande använder trots att man inte längre har Cossus kvalitet. Och det var det som saknades i Milan, men som han lyckades spela runt. Och det är det som saknats i Juventus, men som de nu har i form av Pjanic. Jag vill hävda att Pjanic, Dybala och Higuain är på nivå med de allra bästa lagen i världen, inte minst när man har Mandžukić på bänken.

Oavsett tror jag att Juventus kan prestera under press, ör att de har rutinerade spelare och en tränar som förberett dem. De kan under match lätt byta uppställning och spelsätt. De kan anpassa sig till motståndarna och resultat vid behov. De är enligt mig det smartaste laget i världen.

Håller inte med dig där riktigt, skadorna på backlinjen? Det är väl där det varit minst bekymmer, även p.g.a skador. Då bredden är extrem där. Att spelet sett skit ut framåt beror ju inte på mittbackar oavsett vem som spelat utan det beror först och främst på mittfältet som ger för dåligt understöd till Higuain och Dybala men mittfältet har också gett dåligt understöd till backlinjen, vilket är därför Juventus enligt mig har släppt in mycket mer mål denna säsongen vid samma tidpunkt i jämförelse med förra säsongen.

Chiellini, Barzagli, Bonucci, Benatia och Rugani. Även om 2-3st valfria backar är borta så håller fortfarande backlinjen hög klass vare sig man väljer att köra 3st mittbackar (3-backslinje) eller 2st mittbackar i fyrbackslinje. Och i fyrbacklinje saknar man t.e.x bonucci väldigt lite, han är viktigast som navet i 3-5-2 eftersom han har bäst passningsfötter utav alla våra mittbackar och 3-5-2 vill jag helst ändå slippa. Alla dessa mittbackar har gjort en riktigt fin säsong hitills så där ser jag inga brister, har liksom inte brytt mig om vem som spelat i backlinjen för nivån är så jämn på alla dessa 5st. Den som sticker ut är bonucci och det är p.g.a att han har fina passningsfötter och är en blandning mellan barzagli och chiellini när det gäller finess och bad guy, han har det båda i sig. Barzagli - finess, chiellini - bad guy/krigare.

Däremot skadan på marchisio tyckte jag ställde till det rejält håller jag med om då det inte finns någon liknande spelartyp i truppen förutom hernanes men som såklart är flera nivåer under marchisio när det gäller passningsspel, defensiv, vända bort motståndare, ge trygghet åt medspelare genom att kunna hålla i bollen o.s.v.

Pjanic spelade väl aldrig som trequartista i Roma? Han briljerade väl som box till box där har jag för mig. Men han hade bättre kvalité runt omkring sig oavsett vilka som spelade i form av de rossi, strootman och radja. Eller var han regista i roma? Minns inte men är rätt så säker på att han inte spelade trequartista. I grunden är han ingen trequartista.

Jag vet att allegri körde Vidal som trequartista en hel del under säsongen vi gick långt i CL. Pereyra briljerade också under CL spelet i den positionen mot Dortmund vill jag minnas.
Citera
2017-01-22, 03:44
Medlem
Klopeks avatar
Minst sagt deppigt byter av klubbmärket, måste bara säga detta. Förstår att Agnelli tänker på framtiden och att Inter och Milan är uppköpta vilket gör så att de ekonomiskt kommer gå om Juventus. Är bara en tidsfråga inom några år skulle jag tro tills båda lagen är på toppen i Serie A rent kvalitémässigt. Spelmässigt är båda på god väg, speciellt Milan med tanke på materialet. Ett par tunga värvningar där så är de topp 3 utan tvekan nästa säsong eller säsongen där på.

Detta är väl gjort för att Agnelli vill skapa ett klädmode kring juventus, över hela världen. För att bringa in mer pengar då vi på sikt inte kan konkurrera med Inter och Milan ekonomiskt och alla de större klubbarna i CL.

Tråkigt ändå för jag kan inte se något i det nya klubb emblemet som liknar något annat juve emblem historiskt sätt. Googlade och hittade alla klubbmärken från grundandet till nu och det nya ser ut som en jävla Nike-logo eller liknande, ja ni förstår något som man har på ett par träningsbyxor man köper stadium eller liknande.

Man kan röra klubbmärken och ändra detaljer men att ändra det fullkomligt är som att sudda ut hela själen. Jag tycker det nya klubbmärket är rentav sagt fult. Men men om ett par år får jag hoppas jag vant mig men just nu blir jag bara deppig av att se det där fula J:et och för mig ser det bara ut som kladd.

Tänker tankar som men sälj klubben förhelvete då till investerare men ändra inte klubbmärket! Hellre sälja halva klubben än att ändra det. Eller så är vi nöjda som det är!

Är faktiskt riktigt grinig på den där Agneli... Behövde bara skriva av mig lite
Citera
2017-01-22, 17:26
Medlem
Apropå Milan mot Napoli tänkte jag först dilla om att det var bättre förr:

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/16143145_1246987552046958_3476601378861985533_n.jp g?oh=0a4ec3a52056aae6f4b75151a0bc10d8&oe=5901480B

Men det var en strålande match där Napolis formidabla offensiv snabbt gav dem ledningen, men där Milans ungdomar visade fin moral i andra halvlek där de jagade kvittering. Hade kunnat bli riktigt vackert om Donnarumma i slutminuten lyckats nicka in 2-2.

På tal om offensiv så ställde Juventus upp med Pjanic, Cuadrado, Dybala, Mandzukic och Higuain i startelvan. Man tog snabbt ledningen med 2-0, som man sedan höll matchen ut. 26:e raka hemmasegern…

Vill också lyfta fram Sassuolos anfall nu när Berardi äntligen är tillbaka. Mati har gjort fyra mpl på de sensste två matcherna.

Och Inter fortsätter att samla på poäng, och gick idag förbi Milan upp på femte plats i tabellen.

Noterar även att Chiesa och Simeone gjorde mål. Kul att det fortfarande är ett fenomen att stora spelares söner kan lyckas.
Citera
2017-01-22, 17:52
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Det såg lite bättre ut när Dybala fick gå ner på mittfältet och spela boll. Men det är fortfarande något som skaver i spelet. Visst, det är stabilt och svårslaget och 27 raka hemmasegrar i ligan är inga tillfälligheter. Men jag hoppas fortfarande på att spelet ska se bättre ut i vår.

Marko Pjaca! Den grabben kommer bli så stor...
Citera
2017-01-23, 10:26
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Apropå Milan mot Napoli tänkte jag först dilla om att det var bättre förr:

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/16143145_1246987552046958_3476601378861985533_n.jp g?oh=0a4ec3a52056aae6f4b75151a0bc10d8&oe=5901480B

Men det var en strålande match där Napolis formidabla offensiv snabbt gav dem ledningen, men där Milans ungdomar visade fin moral i andra halvlek där de jagade kvittering. Hade kunnat bli riktigt vackert om Donnarumma i slutminuten lyckats nicka in 2-2.

På tal om offensiv så ställde Juventus upp med Pjanic, Cuadrado, Dybala, Mandzukic och Higuain i startelvan. Man tog snabbt ledningen med 2-0, som man sedan höll matchen ut. 26:e raka hemmasegern…

Vill också lyfta fram Sassuolos anfall nu när Berardi äntligen är tillbaka. Mati har gjort fyra mpl på de sensste två matcherna.

Och Inter fortsätter att samla på poäng, och gick idag förbi Milan upp på femte plats i tabellen.

Noterar även att Chiesa och Simeone gjorde mål. Kul att det fortfarande är ett fenomen att stora spelares söner kan lyckas.
Det kunde gärna varit ett par världsstjärnor mer på plan, annars hade matchen allt. Ett så rörligt och energirikt milan är roligt att titta på. Trots flera poängtapp tycker jag inte luften har gått ur det här projektet på något sätt. Det hade varit märkligt om de lyckas komma topp 3 redan i år.
Citera
2017-01-23, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Det kunde gärna varit ett par världsstjärnor mer på plan, annars hade matchen allt. Ett så rörligt och energirikt milan är roligt att titta på. Trots flera poängtapp tycker jag inte luften har gått ur det här projektet på något sätt. Det hade varit märkligt om de lyckas komma topp 3 redan i år.
Det kan jag absolut hålla med om. Men då hade vi förmodligen missat några av de unga spelarna i framförallt Milan. För det är sällsynt att flera unga spelare samtidigt får möjligheten i ett storlag. Det hade varit enkelt att satsa om inte på storstjärnor så åtminstone på de därunder istället. Habila legoknektar som levererar det som de får betalt för att leverera. Det har varit en chansning som har lyckats för att talangerna finns där, och att man har haft kloka och skickliga tränare i form av Mihajlovic och Montella.

Roma besegrade Cagliari, men jag tyckte att sarderna stod upp ganska bra även om de var tandlösa framåt. Målet skulle lika gärna kunnat ha blivit bortdömt, men vafan i helvete jag är en aning partisk. Barella var fan strålande. Calcio behöver fler tior:

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/15284047_1184928464919534_2077777139203372568_n.jp g?oh=e0f008ecbc8d0b1a049c383107ec5e71&oe=591C11A6

Roma fortsätter att plocka poäng utan att riktigt övertyga på samma vis som Inter. Icardi leder skytteligan och är kanske den spelare som Roma hade behövt för att ta nästa steg?

Men på tal om Icardi och Mihajlovic så sitter Maxi Lopez på bänken:

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/16298905_1393402437344819_1614627850807422974_n.jp g?oh=110ca371e574b7c8befb912b33ea619e&oe=5908A363

"Maxi? Di Maxi ha solo il peso. Sono quattro mesi che stiamo cercando di metterlo in peso forma, ma senza nessun risultato".

Sinisa Mihajlovic
Senast redigerad av Brille68 2017-01-23 kl. 19:51.
Citera
2017-01-23, 20:38
Medlem
Det som är trist med Serie A denna säsong är att de sista tre lagen är avsågade. Så spänningen finns om europaplatserna. Kanske kan något lag få en andra andning och hota de över, men jag tror inte det.

Poängen är att de inte förlorar varje match stort, utan att de förlorar… De tre bottenlagen har som bäst tio poäng; Crotone (10 p), Palermo (10 p) och Pescara (9 p).

Crotone (2-2 borta mot Genoa), Palermo (0-1 hemma mot Inter) och Pescara (1-3 hemma mot Sasuolo).

Laget som släppt in i särklass flest mål i Serie A är Cagliari, som igår förlorade på ett tveksamt mål mot Roma. Lagen i botten förlorar väldigt knappt, men de förlorar. Normalt krävs 40 poäng för la Salvezza. Men detta året skulle det kunnat ha varit betydligt lägre.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/16143105_1711106482553023_6057917321787240664_n.jp g?oh=9e7048fb037b77fab34926824dfc5b7c&oe=59188A5E

Man har försökt motverka den moderna fotbollen genom att utjämna TV-pengar. Man låter nedflyttade lag få en del av Serie As pengar så att de åter kan möta motståndet. Men då ger man pengar til de som tidigare spelade i Serie A, och eftersom Serie B är så svårt är det många andra lag som kommer upp och måste möta denna skillnad alldeles oavsett. Lag som Crotone vill inte riskera att gå i konkurs för en säsong i Serie A utan siktar på längre sikt. Att med hjälp av Serie A-pengar kunna etabera sig som ett topplag i Serie B.
Citera
2017-01-23, 20:49
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Laget som släppt in i särklass flest mål i Serie A är Cagliari, som igår förlorade på ett tveksamt mål mot Roma. Lagen i botten förlorar väldigt knappt, men de förlorar.
Nja, Palermo (41) är mer eller mindre ikapp Cagliaris 45. Pescara skuggar med 39 och en omgång att ta igen.
Citat:
Normalt krävs 40 poäng för la Salvezza.
Nä. För de tio senaste åren är medelvärdet 36,2 poäng. Medianen 36,5 poäng. Jag skrev om det i november:
Citat:
För den s k la salvezza har det krävts:
2015/16: 39
2014/15: 35
2013/14: 33
2012/13: 33
2011/12: 37
2010/11: 37
2009/10: 36
2008/09: 35
2007/08: 37
2006/07: 40
Citera
2017-01-23, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Nja, Palermo (41) är mer eller mindre ikapp Cagliaris 45. Pescara skuggar med 39 och en omgång att ta igen.

Nä. För de tio senaste åren är medelvärdet 36,2 poäng. Medianen 36,5 poäng. Jag skrev om det i november:
Det är en fullt accepterad tumregel med 40 poäng för la Salvezza. Anledningen är såklart att det är smartare att räkna med 40 poäng istället för 36,2 poäng när man vill kraftsamla samtidigt som man vill vara smarta på längre sikt. Lyckas man få 40 poäng så har man med all sannolikhet lyckats med la Salvezza. Även om det såklart finns undantag, som jag hänvisade till i mitt inlägg.

Men min poäng var att det är tre lag som är riktigt svaga på att samla poäng i årets Serie A. Men att de inte nödvändigtvis utklassas i matcherna…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in