2017-01-21, 19:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Önnered hörde till stadsdelsnämnden med namnet Tynnered då. Och viktigast av allt. Det hör till Tynnereds församling! För det är väl församlingar man går efter i pass?!

Ja, konstigt nog så gör man det. När tillhörde Önnered SDN Tynnered? Önnered är ju numera en egen stadsdel samt primärområde. Tynnered är väl också bara en stadsdel nu?

Tillhörde inte Näset Tynnered SDN också då? Men skillnaden är väl att Näset har en egen församling.
Citera
2017-01-21, 21:21
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Ja, konstigt nog så gör man det. När tillhörde Önnered SDN Tynnered? Önnered är ju numera en egen stadsdel samt primärområde. Tynnered är väl också bara en stadsdel nu?

Tillhörde inte Näset Tynnered SDN också då? Men skillnaden är väl att Näset har en egen församling.
Jo. Näset hörde till f.d. SDN Tynnered. Men är en egen församling.

I mitt pass står det V. Frölunda. Pga församlingen. Den omfattar ungefär gamla SDN Frölundas område.
Citera
2017-01-21, 23:15
Avslutad
Citat:
Jo. Näset hörde till f.d. SDN Tynnered. Men är en egen församling.

I mitt pass står det V. Frölunda. Pga församlingen. Den omfattar ungefär gamla SDN Frölundas område.

Hmm, men låt mig tänka lite här. Västra Frölunda är väl en postort? Dvs ingen stadsdel eller primärområde. Frölunda är väl en stadsdel? Så det är väl två olika saker? Hur bli V. Frölunda en församling då och med gamla Frölunda SDN område men du väl nuvarande också? För gränserna har väl inte förändrats bara för att Frölunda gick tillsammans med Askim och högsbo..

Okej då förstår jag det med Önnered och Näset, synd att man inte kuna ha Näset som födelseort bara. Lika nära som Tynnered.
Citera
2017-01-22, 18:47
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Hmm, men låt mig tänka lite här. Västra Frölunda är väl en postort? Dvs ingen stadsdel eller primärområde. Frölunda är väl en stadsdel? Så det är väl två olika saker? Hur bli V. Frölunda en församling då och med gamla Frölunda SDN område men du väl nuvarande också? För gränserna har väl inte förändrats bara för att Frölunda gick tillsammans med Askim och högsbo..

Okej då förstår jag det med Önnered och Näset, synd att man inte kuna ha Näset som födelseort bara. Lika nära som Tynnered.
Idag är det enbart en postort..Men det finns ju en historia till postortsdistriket. Nämligen att hela nuvarande postortsdistriktet V. Frölunda härstammar från gamla V. Frölunda kommuns område. Innan det inkorporerades i Göteborg alltså. Samma område var för längesen från början en enda församling! V. Frölunda församling. Med V. Frölunda Kyrka som församlingskyrka. Kyrkan och församlingen behöll namnet trots att dess administrativa område blev mindre och mindre genom att dom styckades upp med andra församlingar.
Senast redigerad av Steff83 2017-01-22 kl. 18:50.
Citera
2017-01-22, 19:59
Avslutad
Citat:
Idag är det enbart en postort..Men det finns ju en historia till postortsdistriket. Nämligen att hela nuvarande postortsdistriktet V. Frölunda härstammar från gamla V. Frölunda kommuns område. Innan det inkorporerades i Göteborg alltså. Samma område var för längesen från början en enda församling! V. Frölunda församling. Med V. Frölunda Kyrka som församlingskyrka. Kyrkan och församlingen behöll namnet trots att dess administrativa område blev mindre och mindre genom att dom styckades upp med andra församlingar.

Okej tack för svaret. Västra Frölunda kyrka ligger i Frölunda nu va? Samt bor man i Frölunda vilken församling har man då? Västra Frölunda kyrka? Eller kan man inte ha den församlingen på sitt pass längre?
Citera
2017-01-22, 20:01
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Okej tack för svaret. Västra Frölunda kyrka ligger i Frölunda nu va? Samt bor man i Frölunda vilken församling har man då? Västra Frölunda kyrka? Eller kan man inte ha den församlingen på sitt pass längre?
Jo. Det är riktigt. Det är den som står i passet med.
Citera
2017-01-22, 20:39
Avslutad
Citat:
Jo. Det är riktigt. Det är den som står i passet med.

Okej, så Frölundabor har alltså Västra Frölunda i passet.

Föresten om något helt annat, vet du om Åkered tillhör Näset? För när jag kollar på Näset kartan så är det som att Åkered tillhör Näset. Men om man åker till Åkered så står det Åkered på skyltar m.m. Och det finns även en sportarena och ICA som heter Åkered. Men det kanske tillhör Näset ändå? Dvs Åkered kanske bara är ett primärområde.
Citera
2017-01-22, 21:57
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Okej, så Frölundabor har alltså Västra Frölunda i passet.

Föresten om något helt annat, vet du om Åkered tillhör Näset? För när jag kollar på Näset kartan så är det som att Åkered tillhör Näset. Men om man åker till Åkered så står det Åkered på skyltar m.m. Och det finns även en sportarena och ICA som heter Åkered. Men det kanske tillhör Näset ändå? Dvs Åkered kanske bara är ett primärområde.
Ja. Det hör till Näsets församling. Men är ett eget primärområde.
Citera
2017-01-22, 22:21
Avslutad
Citat:
Ja. Det hör till Näsets församling. Men är ett eget primärområde.

Okej men inte bara att det hör till Näsets församling. Det hör till Näset också eller? Dvs Näset som stadsdel. Eftersom det inte är en egen stadsdel utan ett primärområde så måste det väl höra till något?
Citera
2017-01-23, 08:12
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Okej men inte bara att det hör till Näsets församling. Det hör till Näset också eller? Dvs Näset som stadsdel. Eftersom det inte är en egen stadsdel utan ett primärområde så måste det väl höra till något?
Primärområde är ju närmsta administrativa territorium under SDN. Närmast över är Västra Göteborg. Innan SDN-reformen så var det Tynnered.

Stadsdel är ju ett vitt opolitiskt begrepp. Så det går inte att säga så klart bara. Beror på hur detaljerad man vill vara. Personligen tycker jag inte att det hör till Näset. Men i ett vidare begrepp så är det mer Näset än tex Tynnered.
Citera
2017-01-23, 13:05
Medlem
ChristianXs avatar
Vill minnas att "födelseort" i passet är namnet på församlingen där ens mor var folkbokförd vid födseln. Således en rest från när kyrkan var statlig.
Citera
2017-01-23, 19:14
Avslutad
Citat:
Primärområde är ju närmsta administrativa territorium under SDN. Närmast över är Västra Göteborg. Innan SDN-reformen så var det Tynnered.

Stadsdel är ju ett vitt opolitiskt begrepp. Så det går inte att säga så klart bara. Beror på hur detaljerad man vill vara. Personligen tycker jag inte att det hör till Näset. Men i ett vidare begrepp så är det mer Näset än tex Tynnered.

Aha, trodde Stadsdel var störst under SDN och primärområden fanns i stadsdelar?

Men Åkered måste ju tillhöra några då det inte är ett eget primärområde, basområde tror jag det heter då. Och nej Tynnered hör definitivt Åkered inte till då det i princip ligger i Önnered och Näset. Som är långt ifrån Tynnered.

Här hittade jag en mycket bra länk som är väldigt precis:http://www4.goteborg.se/prod/G-info/statistik.nsf/5b5fb2c31bbffacfc1256ce9002beea8/b6b2e998025d3063c1256d100030111c/$FILE/ATTZ2N1J.pdf/Västra%20Göteborg.pdf

Personligen tycker du inte det och det gör väl inte jag heller men samtidigt så måste det ju tillhöra något då det inte är ett eget primärområde. Och på kartan så är det ganska klart att det tillhör Näset, till och med Rörvik faktisk som jag trodde tillhörde Önnered
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in