2014-12-08, 17:07
Medlem
Jag ska öppna ett bankkonto i tyskland och i legitimerings formuläret som min bank har undertecknat så frågar dom vilken plats mitt ID är utfärdat som var mitt körkort då vad menas det med? i och med det står inget vars den är utfärdad bara att den är från transportstyrelsen.
Citera
2014-12-08, 17:36
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morktsvammel
Jag ska öppna ett bankkonto i tyskland och i legitimerings formuläret som min bank har undertecknat så frågar dom vilken plats mitt ID är utfärdat som var mitt körkort då vad menas det med? i och med det står inget vars den är utfärdad bara att den är från transportstyrelsen.

Transportstyrelsen är en central förvaltningsmyndighet. Så det är samma för alla, fyll i Schweden om du måste fylla i något i fältet.
Citera
2015-01-07, 12:38
Medlem
Ska till alperna om någon vecka och har glömt att kontrollera om mitt pass är giltigt. Tyvärr är jag i Stockholm och passet ligger kvar hemma i Skåne.

Finns det något sätt att få reda på passets giltighet utan att ha passet tillhands? Skulle vara skönt att veta nu då jag åker hem igen först om några dagar.
Citera
2015-01-07, 15:13
Medlem
Davids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mootvind
Ska till alperna om någon vecka och har glömt att kontrollera om mitt pass är giltigt. Tyvärr är jag i Stockholm och passet ligger kvar hemma i Skåne.

Finns det något sätt att få reda på passets giltighet utan att ha passet tillhands? Skulle vara skönt att veta nu då jag åker hem igen först om några dagar.

Polisen borde väl kunna se det? Ring 11414 och kolla!
Citera
2015-01-08, 19:32
Medlem
Ringde upp, passet var fortfarande giltigt.
Citera
2015-03-06, 16:35
Medlem
Nytt mellannamn - nytt pass?

Jag har precis lagt till ett nytt mellannamn. Innebär detta att jag måste skaffa ett nytt pass? Mitt nuvarande pass är bara ett år gammalt, så det känns ovärt att skaffa ett nytt, men å andra sidan vill jag ju inte bli nekad att resa utomlands. Hur viktigt är det att skaffa ett nytt pass om man bara har ändrat mellannamnet?
Citera
2015-04-21, 22:04
Medlem
Axells avatar
Hur får jag reda på om mitt pass är klart att uthämtas hos polisen?

Hej!

Tog passfoto hos farbror blå för 2 veckor sedan och de sade att passet skulle vara klart inom 5 arbetsdagar samt att jag skulle få ett sms då. Nu har det gått 2 veckor och jag har inte fått något sms. Kan jag kolla upp någonstans om det är klart via telefon eller datorn? Pallar inte åka ner till station och så är det inte klart. Någon mer som varit med om att det har tagit sådan tid?

Har jag lagt tråden fel så får mod gärna flytta.
Citera
2015-04-21, 22:06
Medlem
ColaKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axell
Hej!

Tog passfoto hos farbror blå för 2 veckor sedan och de sade att passet skulle vara klart inom 5 arbetsdagar samt att jag skulle få ett sms då. Nu har det gått 2 veckor och jag har inte fått något sms. Kan jag kolla upp någonstans om det är klart via telefon eller datorn? Pallar inte åka ner till station och så är det inte klart. Någon mer som varit med om att det har tagit sådan tid?

Har jag lagt tråden fel så får mod gärna flytta.

Det är väl bara att slå en signal och kolla?
Citera
2015-04-21, 22:10
Bannlyst
Ringa och fråga är inget du tänkt på?
Citera
2015-04-21, 22:16
Medlem
wh0res avatar
Trådstarten är, precis som TS antyder, inte juridisk. Visserligen kan TS ha nytta av förvaltningslagens 4 och 5 §, men de besvarar inte frågan i sig utan stadgar bara att aktuella myndigheter skall hjälpa envar vid behov.
Numret till polisen är 114 14.

Juridik --> Sista utvägen - för ämnen som saknar eget forum
/Moderator
Citera
2015-04-21, 22:39
Medlem
Axells avatar
Får slå en signal imorgon, det är alltså 114 14 i denna typen av ärenden också? Har bara ringt det numret för att anmäla cykelstölder tidigare.

Sökte innan jag startade denna tråd och hittade en liknande tråd som jag tänkte bumpa men den låg tyvärr i vardagsbekymmer som nu ligger i arkivet. Men tack mod för flytten, juridik var nog inte helt rätt.
Citera
2015-04-21, 22:55
Medlem
Jag fick ett sms med avsändare 'polisen' när det var klart att hämta ut då jag gjorde pass. Kanske blir så för dig med

Edit: missa att du skrev att de sa att du skulle få sms. Men det kan ändå ta ett tag, bäst att ringa ändå kanske!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in