2010-01-23, 09:17
Medlem
blotarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrstrvs
Jo, men som jag sa så får man dessutom köra bil.
Bara tattare är över 18 utan att ha körkort.

Klockan är strax över 9 på morgonen och jag har redan hört dagens dummaste sak. Tack för den.
Ett ID-kort kostar 400kr vare sig du vill eller inte. Kostade 350 på posten förut...
Citera
2010-01-23, 09:27
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:

Det har aldrig slagit dig att det finns de som kanske inte är sugna på att lägga 3000+ kr på ett körkort, när de varken har eller behöver någon bil?
Fan, lär dig tänka längre än näsan räcker, ditt spån.
Skulle inte förvåna mig om du är 90-talist.
Citera
2010-01-27, 14:42
Medlem
audios avatar
Citat:
Jävla -09:a
Citera
2010-01-27, 14:59
Medlem
putteputte88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
400kr verkar vara något av ett standardpris för idkort oavsett om man skaffar det på banken, skatteverket eller polisen.
Fördelen med nationellt ID (från polisen) är att det är giltigt istället för pass inom schengen så man sipper släpa med sig passet.

Har inte sett bank/konti-kort med "inbyggt" id på i Sverige, däremot finns det i Norge men det hjälper nog inte dig...

Jag såg faktiskt ett bank/konto -kort med inbyggt ID förra veckan, så jag tar tillbaka min tidigare post om att det verkade konstigt
Var foto och sånt på baksidan har jag för mig, eller om det tom var på framsidan. Kommer dock inte ihåg vilken bank det var ifrån, då det var lite mörkt på krogen jag var på vid det tillfället.

Citat:

Är du dum på riktigt eller spelar du bara duktigt? Rikspucko.
Citera
2010-01-27, 15:13
Medlem
SilentVictorys avatar
http://joann.se/annika/wp-content/uploads/2009/09/prov-nationellt-idkort.jpg

http://www.polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/Fragor-kring-pass--och-id-kort/Fakta-om-ID-kort/
Det nationella id-kortet kostar 400 kronor och gäller i fem år.
Med det nationella id-kortet kan man resa till och vistas i följande länder utan att medföra pass:

Belgien, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Island, Italien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Schweiz, Slovakien, Slovenien, Spanien, Tjeckien, Tyskland, Ungern och Österrike.

Äger själv ett sånt kort
Citera
2010-01-27, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
http://joann.se/annika/wp-content/uploads/2009/09/prov-nationellt-idkort.jpg

http://www.polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/Fragor-kring-pass--och-id-kort/Fakta-om-ID-kort/
Det nationella id-kortet kostar 400 kronor och gäller i fem år.
Med det nationella id-kortet kan man resa till och vistas i följande länder utan att medföra pass:

Belgien, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Island, Italien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Schweiz, Slovakien, Slovenien, Spanien, Tjeckien, Tyskland, Ungern och Österrike.

Äger själv ett sånt kort
har varit i norge utan nån id-handling öht
Citera
2010-01-27, 15:43
Medlem
Är det fortfarande 5 års giltighetstid på ett SIS-godkändt ID-kort ifrån exempelvis Swedbank?

Undviker helst snuten nu när jag ska skaffa nytt ID-kort.
Senast redigerad av DickPitt 2010-01-27 kl. 15:47.
Citera
2010-01-27, 15:48
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martin312
har varit i norge utan nån id-handling öht
Oj då, vilket brott du har begått :O
Vad har det med tråden att göra förresten?
Citera
2010-01-27, 15:50
Medlem
Citat:
Oj då, vilket brott du har begått :O
Vad har det med tråden att göra förresten?
du sa att man med det kortet slapp ha med sig pass in i norge. du behöver inte ha pass med dig även om du inte har det kortet
Citera
2010-01-27, 15:52
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
du sa att man med det kortet slapp ha med sig pass in i norge. du behöver inte ha pass med dig även om du inte har det kortet
Sa jag?
Det enda jag gjorde var att kopiera in texten som står på polisens hemsida gällande id-kortet.

Att det nationella id-kortet gäller som legitimation i schengen länderna.
Citera
2010-01-27, 15:55
Medlem
Citat:
Sa jag?
Det enda jag gjorde var att kopiera in texten som står på polisens hemsida gällande id-kortet.

Att det nationella id-kortet gäller som legitimation i schengen länderna.
tja. kolla igenom vad du saxar. slipper du framgå som en idiot;

Belgien, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Island, Italien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Norge,

Citera
2010-01-27, 17:33
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
tja. kolla igenom vad du saxar. slipper du framgå som en idiot;

Belgien, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Island, Italien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Norge,

Men vad fan är ditt problem?
Jag kopierade in det som stod på polisens hemsida.
Är det svårt att förstår att det är schengen länderna som står med i listan där?

Spelar roll om Norge är med eller inte, det är fortfarande ett land som ingår i schengen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in