2017-01-08, 18:58
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarsier
Jag kan köpa det mesta som behövs så länge det inte är svindyrt eller svårt att hitta. Tänkte nämligen handla idag. Men har currypastor, fisksås, soja, koksmjölk, nudlar, sötsur sås just nu.
Vet ej vad goujons är. Mina färdigheter i köket är extremt grundläggande
OK. I så fall skulle du kunna ge dig på den av mig tidigare föreslagna rätten.

Nu har du ju sötsur sås på burk. Min idé var att du skulle laga till den själv eftersom den är ganska lätt att lyckas med och oändligt mycket bättre än köpevarianten.

Goujons är avlånga bitar kött/fisk, ca 2 x 2 x 7 cm oftast skurna tvärs över fibrerna, i formen inte helt olika engelska pommes frites (chips): http://kidrecipes.com.au/images/goujon-chicken-strip-toddler-kid-breadcrumb-panko8.JPG

Goujons antingen paneras och därefter friteras eller doppas i frityrsmet bestående av stärkelse, iskall kolsyrad vätska, samt bakpulver/bikarbonat. Den kinesiska varianten innehåller ej ägg i någon form, således. Oftast använder man en kombination av vetemjöl och maizena, lite kolsyrat vatten eller öl och en tesked bakpulver. Målet är att erhålla en smet som i konsistens liknar pannkaks-dito.

När man har skurit ut goujons så saltas de lätt, doppas i vetemjöl och därefter i frityrsmeten. Därefter skall de genast friteras. Det är inte bra att vänta för länge eftersom de då inte blir lika fluffiga som de annars kan bli. Friteringen sker i neutral olja, upphettad till ca 170 grader.

Till dina goujons serverar du dina nudlar och den sötsura såsen. Om du vill ha recept på någorlunda autentisk sötsur sås så kan du läsa här:

Sötsur sås (klassisk, 4 mindre portioner)

Ingredienser:
• Ca 4 hackade, mellanstora, färska champinjoner (bitarna skall vara ungefär lika stora som gröna ärtor). Egentligen skall det vara en speciell kinesisk svamp som växer på döda stammar och murken ved. Sådan finns att inhandla i vissa specialaffärer i Europa och naturligtvis från Kina. Svampen luktar lite som garvat läder.
• 50 g små, fina, gröna ärtor (frysta är bäst. Inte konserv)
• 2,5 tsk Maizena löst i 2 msk vatten (i originalreceptet anmodas man att använda vattenkastanjemjöl)
• 4 msk ris- eller vitvinsvinäger (återigen - skall egentligen vara kinesisk risvinäger)
• 4 msk strösocker
• 4 msk tomatketchup (helst Heinz. Originalreceptet från ca 2K år tillbaka består av en ingrediens som inte längre finns men som är besläktad med Ketchap Manis)
• 1 tsk salt
• 1½ tsk mörk sojasås
• ½ msk risvin eller torr sherry (Amontilado går bra men ursprungsreceptet innehåller kinesiskt risvin)
• 2,5 dl vatten
• 2,5 msk matolja
• 1 stor, finhackad vitlöksklyfta
• 1 liten, gul lök, skuren i små tärningar
• 50 g tärnade bambuskott (helst hela som man tärnar själv. Man strävar efter att få alla ingredienser lika stora)

Arbetsgång:
1. Blanda ihop Maizena, socker, vinäger, ketchup, salt, sojasås, vin och vatten i en bunke.
2. Hetta upp en stekpanna eller wok tills den ryker. Häll i matoljan och fördela över pannan.
3. Tillsätt vitlök och lök och stek under ständig omröring i 1 minut.
4. Tillsätt champinjoner, ärter och bambuskott.
5. Rör om i vätskeblandningen i bunken ordentligt och häll den i pannan.
6. Låt allt koka upp och rör oavbrutet tills det tjocknar.

~Paul~
Senast redigerad av dePaul 2017-01-08 kl. 19:04.
Citera
2017-01-14, 19:20
Medlem
Servigins avatar
Behöver lite snabb hjälp!

Håller på att flytta ut och hittar en del frusna köttbitar som jag tycker det är synd att slänga. Tanken var väl att jag skulle ta mig tid och försöka lära mig att tillaga dessa bitar men uppenbarligen har det inte blivit av. Har ni enkla förslag på vad jag kan göra? Dessutom har jag skickat iväg det mesta av kökstillbehören så har inte mycket mer än en visp, bunke, (grill)stekpanna, kastrull och en stavmixer till hands. Köttet är:

Rostbiff älgkalv
Stek kalv
Ytterfilé älg

samt älgfärs. Brukar som sagt inte tillaga köttbitar utan blir mest köttfärssås, stroganoff, kycklinggryta osv.
Senast redigerad av Servigin 2017-01-14 kl. 19:41.
Citera
2017-01-16, 01:27
Medlem
Har 4 bitar gris sidfläsk i kylskåpet. Tänkte göra något av det imorgon. Vad skulle ni göra av det?
Citera
2017-01-17, 08:52
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiimaKooma
Har 4 bitar gris sidfläsk i kylskåpet. Tänkte göra något av det imorgon. Vad skulle ni göra av det?

Haha, varför inte Jureskogs tävlingsbidrag till BBQ-VM. Konfiterad grillad fläsksida med vitkål, kummin, dill, ättika, äpplen & katrinplommon

Recept nedskrivet av Cramby, finns här: http://cramby.cafe.se/grillnytt-jureskog-till-bbq-vm/

Johansson har en annan variant, kanske mer lätt att få till hemma: http://www.barariktigmat.se/index.php/kott/flaesk/item/172-sidflask-med-dillmajonas-appelkal-och-potatiskroketter-med-ost
Citera
2017-01-17, 08:57
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Servigin
Behöver lite snabb hjälp!

Håller på att flytta ut och hittar en del frusna köttbitar som jag tycker det är synd att slänga. Tanken var väl att jag skulle ta mig tid och försöka lära mig att tillaga dessa bitar men uppenbarligen har det inte blivit av. Har ni enkla förslag på vad jag kan göra? Dessutom har jag skickat iväg det mesta av kökstillbehören så har inte mycket mer än en visp, bunke, (grill)stekpanna, kastrull och en stavmixer till hands. Köttet är:

Rostbiff älgkalv
Stek kalv
Ytterfilé älg

samt älgfärs. Brukar som sagt inte tillaga köttbitar utan blir mest köttfärssås, stroganoff, kycklinggryta osv.

Det är väl bara att steka på, servera med ris/potatis/pasta och en sås?

Ägfärsen kan du göra spanska köttbullar av. (Lite större köttbullar, kokta i tomatsås)
Citera
2017-01-17, 10:04
Medlem
JustZlatans avatar
Jag har kalkonbröstfilé i kylen. Vad ska jag laga?
Citera
2017-01-17, 18:44
Medlem
Ssadulistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag har kalkonbröstfilé i kylen. Vad ska jag laga?
det du brukar göra med kycklingfile
Citera
2017-01-17, 18:53
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ssadulisten
det du brukar göra med kycklingfile

Det var jättelänge sen jag åt kycklingfilé, då stekte jag den i panna har jag för mig. De senaste 5 åren har jag bara tillagat hela kycklingar.
Citera
2017-01-19, 12:00
Medlem
JustZlatans avatar
Jag har aldrig lagat renskav och jag har ett paket i frysen. Vad ska jag göra med det?

Jag har även hjortgrytbitar i frysen, men det kanske jag inte ska blanda med renskavet?
Citera
2017-01-22, 18:08
Medlem
lugna ner digs avatar
Tränat, är helt slut, har ingen ork kvar i huvud eller mina händer och armar.
Har massor av kryddor och smaksättare men som bas har jag bara typ potatis, vitkål, broccoli, blomkål, morötter, röd/gul/vit lök och det enda köttet jag har är fryst kycklingfilé. Har creme fraiche, grädde, ägg osv.

hjälp
Senast redigerad av lugna ner dig 2017-01-22 kl. 18:19.
Citera
2017-01-22, 18:11
Medlem
kajus333s avatar
Pannkakor. Tre koppar vetemjöl, två ägg, mjölk och två nypor salt. Steks i smör.
Citera
2017-01-22, 18:20
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
Pannkakor. Tre koppar vetemjöl, två ägg, mjölk och två nypor salt. Steks i smör.
Blev bra sugen på det nu men orkar tamigfan inte stå och steka det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in