2017-01-02, 19:49
Medlem
Softis...s avatar
Jag kan tipsa om att blåbärssoppa även är bra att äta när en har åkt på en redig julförkylning och knappt kommer upp ur sängen. Kylskåpskall ska den vara så att den såriga halsen får lite svalka. Glassen vände sig i magen, men blåbärssoppan får vara kvar.
Citera
2017-01-07, 02:59
Medlem
Några favoriter just nu:

Parmesankyckling med klyftpotatis
Spaghetti med chilimarinerade skaldjur
Hamburgare med ordentliga medium rare biffar + bacon, getost och någon riktigt smaskig bbq sås. Biffen går även att ersätta med pulled pork.
Senast redigerad av KiimaKooma 2017-01-07 kl. 03:03.
Citera
2017-01-07, 03:57
Medlem
Tips på hur man kan variera prinskorven?

Åt en del prinskorv på julafton, i kombination med övrig julmat. Har en del prinskorv kvar i frysen, som jag ska äta upp förr eller senare. I vanliga fall steker jag bara korven och serverar till potatis (antingen stekt, kokt eller potatismos) eller kokt pasta eller stuvade makaroner.

Skulle vilja variera det mer. Men prinskorv är inte direkt mitt första alternativ när jag vill laga korvgryta, makaronipudding, korv stroganoff och liknande rätter. Det beror nog på gammal vana, då jag är van vid att använda andra korvar istället. Det kanske funkar lika bra med prinskorv, trots allt? Tips på andra rätter?
Citera
2017-01-07, 09:54
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Tips på hur man kan variera prinskorven?

Åt en del prinskorv på julafton, i kombination med övrig julmat. Har en del prinskorv kvar i frysen, som jag ska äta upp förr eller senare. I vanliga fall steker jag bara korven och serverar till potatis (antingen stekt, kokt eller potatismos) eller kokt pasta eller stuvade makaroner.

Skulle vilja variera det mer. Men prinskorv är inte direkt mitt första alternativ när jag vill laga korvgryta, makaronipudding, korv stroganoff och liknande rätter. Det beror nog på gammal vana, då jag är van vid att använda andra korvar istället. Det kanske funkar lika bra med prinskorv, trots allt? Tips på andra rätter?

Du gör givetvis en äkta finsk "nakkikastike" d.v.s. en korvsås som avnjutes med potatismos.

(FB) Genuina recept på finsk mat?

Glömde visst bort att det även ska vara vitpeppar i. Försiktigt med kryddpeppar.
Senast redigerad av JerryCotton 2017-01-07 kl. 10:01.
Citera
2017-01-07, 17:44
Medlem
trattfans avatar
Har haft en 2kg kalvfärs liggandes i frysen i ett halvår, aldrig kommit på vad jag skall göra med den.
Nu orkar jag inte ha kvar den längre så tänkte tillaga något imorgon. Men vad?

Funkar det att göra en köttfärssås men med kalv? Något man bör tänka på isåfall? Brukar göra min köttfärssås spicy med massa sambal och chili osv.. funkar det med kalv tror ni?

Jag orkar inte göra köttbullar/biffar osv på 2kg, blir för mycket jobb.
Citera
2017-01-07, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Har haft en 2kg kalvfärs liggandes i frysen i ett halvår, aldrig kommit på vad jag skall göra med den.

Funkar det att göra en köttfärssås men med kalv? Något man bör tänka på isåfall? Brukar göra min köttfärssås spicy med massa sambal och chili osv.. funkar det med kalv tror ni?

Vet inte hur du normalt brukar tillaga köttbullar/biffar men kör du dom i ugnen brukar det inte bli så jobbigt tycker jag.
Annars kanske köttfärslimpa är ett alternativ?
Citera
2017-01-07, 18:38
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo01
Vet inte hur du normalt brukar tillaga köttbullar/biffar men kör du dom i ugnen brukar det inte bli så jobbigt tycker jag.
Annars kanske köttfärslimpa är ett alternativ?

Är väl mer att behöva rulla och greja runt. Brukar tröttna på att göra köttbullar när jag har lagat det och då gör jag ju 500g köttfärs ungefär.

Köttfärslimpa har jag aldrig gjort, känns svårt.

Men tar det som att kalvfärssås inte är någon hit då.
Citera
2017-01-07, 19:28
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan

Fyllda paprikor/tomater/auberginer/zucchini/svamp
Piroger
Frikadeller/järpar/köttbullar/pannbiffar/burgare/sliders/cevapcici/Biff a la Lindström
Moussaka
Lasagne
Köttfärslimpa
Kofta
Tordelli
Ravioli
Gulaschsoppa
Köttfärssås
Chili con Carne
Kålpudding/kåldolmar
Vårrullar
Wok
Tacos
Pajer (t ex Cottage)
Gratänger
Smördegsinbakat (typ Wellington)
Pizza
Roulade
Grytor (många olika, t ex m svamp)

Bara några förslag, det finns som vanligt inga gränser för hur många rätter man kan laga på färs.

~Paul~
Citera
2017-01-07, 20:18
Medlem
trattfans avatar
Blir köttfärsås då!
Blir enklast tror jag.
Citera
2017-01-08, 11:26
Medlem
tarsiers avatar
Har en massa nudlar hemma och vill passa på att göra någon sås/gryta, gärna med grönsaker och/eller kyckling i, som man bara kan hälla på nudlarna så blir det smaskigt. Så kan jag göra typ 2L sås och bara ha i kylen. Jag är student. Några tips? Jag tänker mig något med röd eller grön curry, kokosnötsmjölk...
Citera
2017-01-08, 12:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarsier
Har en massa nudlar hemma och vill passa på att göra någon sås/gryta, gärna med grönsaker och/eller kyckling i, som man bara kan hälla på nudlarna så blir det smaskigt. Så kan jag göra typ 2L sås och bara ha i kylen. Jag är student. Några tips? Jag tänker mig något med röd eller grön curry, kokosnötsmjölk...
Svårt att ge råd utan att veta vilka andra ingredienser/råvaror du har till förfogande, samt hur pass kunnig du är i köket?

Skulle du exempelvis klara av att laga tempurafriterade goujons på kycklingbröst/lårfilé med sötsur sås?

~Paul~
Citera
2017-01-08, 18:35
Medlem
tarsiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Svårt att ge råd utan att veta vilka andra ingredienser/råvaror du har till förfogande, samt hur pass kunnig du är i köket?

Skulle du exempelvis klara av att laga tempurafriterade goujons på kycklingbröst/lårfilé med sötsur sås?

~Paul~
Jag kan köpa det mesta som behövs så länge det inte är svindyrt eller svårt att hitta. Tänkte nämligen handla idag. Men har currypastor, fisksås, soja, koksmjölk, nudlar, sötsur sås just nu.
Vet ej vad goujons är. Mina färdigheter i köket är extremt grundläggande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in