2016-08-20, 18:06
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chugi
Kallrökt lax passar ju perfekt att ha i sallad men det kanske du också redan hunnit äta?
Nej, men det var ju en bra idé. Jag har med mycket möda och stort besvär lyckats gnaga i mig laxen redan.

Om jag så får gravad lax gratis just nu så skulle jag inte ta emot den...
Citera
2016-08-20, 18:08
Medlem
Imbazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Du kan ju laga i princip allt men frågan är om det är så klokt att offra en så pass fin köttbit på att göra gryta eller bräsera detsamma. Saken framstår förstås i annan dager om köttet håller låg kvalitet. I det fallet föreslår jag den nämnda bräseringen.

Gör i så fall så här:

1. Skiva dina tämligen tjocka skivor tunnare. Lägg dem platt på brädan och skär därefter på längden. Du bör minst få fram sex tunna skivor allt som allt.

2. Salta och peppra skivorna, samt vänd dem i vetemjöl.

3. Hetta upp en stekgryta eller stekpanna (gärna teflonbelagd), klicka i lite smör och låt tysta. Lägg sedan i köttet utan att skivorna täcker varandra.

4. Ge köttbitarna en fin yta runtom och klicka sedan i 2 tsk neutral senap (ej söt!).

5. Gå genast i med 1 dl vitt vin ifall du har hemma. Reducera sedan vinet till hälften.

6. Gå i med ca 2 dl vatten så att det nätt och jämnt täcker köttet.

7. Sänk värmen, lägg på locket och bräsera tills köttet är genommjukt.

8. När tillagningen närmar sig slutet så kan du addera ca 1 dl petit pois (små gröna ärter).

9. Avsluta med att omplacera köttbitarna till ett serveringsfat och toppa rätten med färsk persilja.

Observera, du blir tvungen att med jämna mellanrum dutta i mer vatten. Köttet får under inga omständigheter steka fast!! Vattennivån skall under hela tillganingen vara konstant. Dock bör du heller inte överdriva mängden! Poängen är att det skall bildas en tämligen tjock sås/sky när rätten är färdig.

Fall inte för frestelsen att tillsätta grädde på slutet. Det blir inte bättre av det!

Servera med kokt potatis/potatismos/pressad potatis eller ris.

~Paul~

Tack!! Men jag kommer nog satsa på att äta det en annan dag, har färdigskivade entrecote a 400kr/kg

Därav undrade jag om man kanske kunde göra nått annat rolig som ex Tartar kanske ? Men det är nog inte rätt styckdel för det.
Citera
2016-08-20, 20:37
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imbaz
Tack!! Men jag kommer nog satsa på att äta det en annan dag, har färdigskivade entrecote a 400kr/kg

Därav undrade jag om man kanske kunde göra nått annat rolig som ex Tartar kanske ? Men det är nog inte rätt styckdel för det.
Hm, nej inte tartar. Det finns bättre styckningsdetaljer därtill.

Du kan ju alltid köra på mindre bitar på spett tillsammans med valda grönsaker, svamp, lök och rökt späck .

~Paul~
Citera
2016-08-20, 21:47
Medlem
Imbazs avatar
Citat:
Hm, nej inte tartar. Det finns bättre styckningsdetaljer därtill.

Du kan ju alltid köra på mindre bitar på spett tillsammans med valda grönsaker, svamp, lök och rökt späck .

~Paul~

Härlig idé! Får bli de imorn, så på grillen.

Tycker det är så jäkla standard att man bara lägger på grillen/pannan och äter som den e, nu i slutet på sommaren så är man lite trött på samma visa
Citera
2016-08-20, 21:56
Medlem
christerys avatar
Citat:
Härlig idé! Får bli de imorn, så på grillen.

Tycker det är så jäkla standard att man bara lägger på grillen/pannan och äter som den e, nu i slutet på sommaren så är man lite trött på samma visa
Sätt inte kött och grönsaker/svamp osv på samma spett dock, det brukar vara lite olika tillagningstider på dom rackarna. Men det ser snyggt ut iofs.

Men som sagt för finliret så är det bättre att hålla isär saker med lite olika grilltider.
Citera
2016-08-20, 22:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Sätt inte kött och grönsaker/svamp osv på samma spett dock, det brukar vara lite olika tillagningstider på dom rackarna. Men det ser snyggt ut iofs.

Men som sagt för finliret så är det bättre att hålla isär saker med lite olika grilltider.
Fast i det här fallet handlar det om entrecote. Så en kort tillagning kommer inte att förstöra kvaliteten på köttet.

Med andra ord, köttet och grönsakerna borde vara rätt nära varandra i fråga om tidsåtgången.

~Paul~
Citera
2016-08-20, 22:24
Medlem
christerys avatar
Citat:
Fast i det här fallet handlar det om entrecote. Så en kort tillagning kommer inte att förstöra kvaliteten på köttet.

Med andra ord, köttet och grönsakerna borde vara rätt nära varandra i fråga om tidsåtgången.

~Paul~
Det var nog mer ett generellt tips, jag separerar numera alltid olika saker på olika spett så jag kan ta ut dom när dom är färdiga eller om jag är riktigt finurlig så lägger jag i dom vid olika tidpunkter och så blir dom förhoppningsvis klara samtidigt.

Sen vill jag ju låta köttet vila en liten stund, men jag vill inte att grönsakerna kallnar så jag ser inte vitsen (förutom att det är snyggt) med att ha allt på samma spett.
Citera
2016-08-20, 22:34
Medlem
Imbazs avatar
Citat:

Bra ide !

Tips på marinad? Eller kanske förstör ett bra kött mer än höjer det?

Salt & peppar kanske räcker..
Citera
2016-08-20, 22:40
Medlem
dePauls avatar
Citat:
1. Det var nog mer ett generellt tips

2. Sen vill jag ju låta köttet vila en liten stund, men jag vill inte att grönsakerna kallnar så jag ser inte vitsen (förutom att det är snyggt) med att ha allt på samma spett.
1. Förstår och håller med.

2. I det aktuella fallet så är dock köttet i så pass små bitar att detta inte har en praktisk betydelse. En vilotid på ca 1-2 minuter kommer inte att göra någon större skillnad i temperatur. Med andra ord så är det storleken på köttbitarna som avgör hur länge köttet och därmed grönsakerna bör vila.

~Paul~
Citera
2016-08-20, 22:43
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Bra ide !

Om köttet är av fin kvalitet, vilket man får förmoda med tanke på inköpspriset så behöver du inte göra annat än salta och peppra.

~Paul~

PS Ber om ursäkt för svar på en fråga som var ställd till en annan inläggare
Citera
2016-08-20, 22:54
Medlem
christerys avatar
Citat:
Bra ide !

Serverar du med svamp så kan soja/soya istället för salt vara kul att ha på köttet. Nam plah (fisksås thaistyle) har jag kört när jag wookar men faktiskt inte testat det på grillspett.

Skulle vara lite försiktig med köttet och istället servera en sås vid sidan om faktiskt. Jag skulle inte röra köttet mer än nödvändigt, lite S&P och sen en god sås till vid sidan av.

Skulle jag göra den nu, direkt, idag, på stubben så skulle jag gjort en väldigt mild sås på lite vitlök, cf och paprika (och kanske lite cayenne eller paprikapulver rostat) som fått gå på ett spett det åxå. Tja inte crème fraichen eller kryddorna dock, men en klyfta vitlök och lite paprika som får gå med på grillen binder liksom ihop rätten. Men ta inte för mycket av vitlöken - den blir mildare då man grillar den men börja med halva och smaka av.

Fundera själv, det är din gom som bestämmer.
Citera
2016-08-20, 23:03
Medlem
christerys avatar
Citat:
1. Förstår och håller med.

2. I det aktuella fallet så är dock köttet i så pass små bitar att detta inte har en praktisk betydelse. En vilotid på ca 1-2 minuter kommer inte att göra någon större skillnad i temperatur. Med andra ord så är det storleken på köttbitarna som avgör hur länge köttet och därmed grönsakerna bör vila.

~Paul~
ang 2, så blir det en vilotid då jag gärna lägger upp istället för att servera direkt från spettet. Har inte märkt att det blivit sämre i alla fall, blir naturligt en vilotid för köttet då allt skall placeras på en tallrik och det kanske är några till som käkar.

Finns det inte nån tumregel som säger att vila lika länge som du lagar (tja om det nu inte är julskinka vi pratar om). Så nån minut på grillen och sen innan det förtärs så går det nån minut. Spetten går ju runt 3-4 minuter per sida och ibland inte ens det. Jag har faktiskt inte alls koll på klockan, känner när dom är färdiga eller så mäter jag men just spett mäter jag inte. Det verkar omöjligt att mäta rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in