Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-14, 15:56
  #5185
Medlem
Kommer att bjuda på en 6-rätters meny ikväll på temat Italiensk mat,

Och skulle behöva tips på 1-2 ”gomrensare” mellan förrätt(erna) till huvudrätt samt från huvudrätt till efterrätt(erna).

Listan på grejer jag ska förbereda är redan rätt så lång och gedigen så det får gärna vara lätta och okomplicerade förslag.

Några tankar?
__________________
Senast redigerad av Trolltunga 2018-02-14 kl. 16:12.
Citera
2018-02-25, 16:25
  #5186
Medlem
Har införskaffat mig vildsvinsfärs från en jägare i närheten, vad bör jag tillaga med den? brukar inte gilla smaken av viltkött... har ni några bra tips på vildsvinsfärs?
Citera
2018-02-25, 18:59
  #5187
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refillable
Har införskaffat mig vildsvinsfärs från en jägare i närheten, vad bör jag tillaga med den? brukar inte gilla smaken av viltkött... har ni några bra tips på vildsvinsfärs?
Krydda den med malda enbär, timjan, salt och peppar. Blanda i ett ägg samt mjukstekt finhackad lök och forma till pannbiffar.
Ät biffarna antingen som hamburgare eller ihop med svampsås och något potatistillbehör.

Vildsvin är godis!
__________________
Senast redigerad av Andersdamaan 2018-02-25 kl. 19:14.
Citera
2018-03-01, 09:36
  #5188
Medlem
Har ett gott matförslag som heter Massaman Curry, vilket jag själv ska laga idag. Galet god thaimat som jag inte kunde hitta en enda tråd om på Flashback! Biff, kokosgrädde, jordnöt, paprika, potatis och röd currypasta (bl. a. koriander, fishsauce, kummin, räkpasta, citrongräs, tamarind). Kokas till en gryta och äts med ris. Ska posta en bild i bildtråden här sen!
Citera
2018-03-01, 17:35
  #5189
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HumanMale
Har ett gott matförslag som heter Massaman Curry, vilket jag själv ska laga idag. Galet god thaimat som jag inte kunde hitta en enda tråd om på Flashback! Biff, kokosgrädde, jordnöt, paprika, potatis och röd currypasta (bl. a. koriander, fishsauce, kummin, räkpasta, citrongräs, tamarind). Kokas till en gryta och äts med ris. Ska posta en bild i bildtråden här sen!

Det du beskriver är inte massaman.
Till massan curry använder du inte rödcyrrypasta, utan massamancurrypasta.

Det speciella med just massamancurry är den speciella och för Thailand ovanliga kryddningen med kanel, kardemumma, kummin och gurkmeja.

Pasta för att göra massaman finns på thaibutikerna, hittar du den inte kan du använda röd curry och krydda med ovanstående.

Viktigt är att använda osaltade jordnötter och palmsocker i grytan.
Citera
2018-03-02, 00:04
  #5190
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Det du beskriver är inte massaman.
Till massan curry använder du inte rödcyrrypasta, utan massamancurrypasta.

Det speciella med just massamancurry är den speciella och för Thailand ovanliga kryddningen med kanel, kardemumma, kummin och gurkmeja.

Pasta för att göra massaman finns på thaibutikerna, hittar du den inte kan du använda röd curry och krydda med ovanstående.

Viktigt är att använda osaltade jordnötter och palmsocker i grytan.

Fast nu var ju currypastan röd och jag använde de ingridienser du nämner förutom kanel som man ju inte har i massaman.. följde detta recept och det smakar iaf massaman! https://www.thespruce.com/thai-massa...-curry-3217276
Citera
2018-03-02, 09:49
  #5191
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HumanMale
Fast nu var ju currypastan röd och jag använde de ingridienser du nämner förutom kanel som man ju inte har i massaman.. följde detta recept och det smakar iaf massaman! https://www.thespruce.com/thai-massa...-curry-3217276

Jodå.
Kanel ingår i massaman curry.
Receptet du har hittat är inte helt korrekt.
Massaman smaksättes med kummin, lagerblad, kanel, kryddnejlika, muskot och gurkmeja förrutom dom mer traditionella thaismsakerna.
Självklart finns det varianter, men kryddorna som för tankarna till en västindisk jerk måste vara med.

Detta är kulturhistoriskt betingat.
Citera
2018-03-12, 09:51
  #5192
Medlem
CommonSenses avatar
Middag till min mor och moster

Tänkte göra en middag till min mamma och min moster för att visa att jag uppskattar dom för allt dom har gjort för mig. Båda har ställt upp i svåra tider och nu vill jag ge nått tillbaka ( middag är väl kanske inte så stor grej ) men jag vet att dom kommer uppskatta denna middag väldigt mycke.

Nu är jag ju inte direkt nån mästare i köket men kan endel =) dessa unga damer är 60+ så vad skulle ni rekomendera för typ av middag? vill ju stila lite så dom får känslan av att dom sitter på en fin resturang. Ingen av dom är kräsna så nästan allt funkar ( jag är ganska så kräsen av mig )
Citera
2018-03-12, 09:59
  #5193
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommonSense
Tänkte göra en middag till min mamma och min moster för att visa att jag uppskattar dom för allt dom har gjort för mig. Båda har ställt upp i svåra tider och nu vill jag ge nått tillbaka ( middag är väl kanske inte så stor grej ) men jag vet att dom kommer uppskatta denna middag väldigt mycke.

Nu är jag ju inte direkt nån mästare i köket men kan endel =) dessa unga damer är 60+ så vad skulle ni rekomendera för typ av middag? vill ju stila lite så dom får känslan av att dom sitter på en fin resturang. Ingen av dom är kräsna så nästan allt funkar ( jag är ganska så kräsen av mig )
Rent allmänt bör man inte bjuda på sådant som din mamma och moster är duktiga på att laga själva .

Bjud således inte på husmanskost utan satsa på något som de inte vanligtvis äter.

De flesta "damer" gillar fisk i någon form. Vill du slå på stort så skulle du kunna laga exempelvis inbakad piggvar, potatismos och Beurre Blanc med bryt-/vaxbönor som garnering.

~Paul~
Citera
2018-03-12, 10:08
  #5194
Medlem
Myllimäkis lax pasta. En god sallad med fetaost i och vitlöksbröd till. Voilà!

https://www.koket.se/mitt-kok/tommy-...ed-syrlig-sas/
Citera
2018-03-12, 11:12
  #5195
Medlem
Potatisrosor som man gör i muffinformar😄 med oxfilé? Fläskfilé? Och rödvinssky. Sparris till det, och ungabakade tomathalvor?

Alternativt fisk och smör- och dillslungad potatis? Med lätt kokta primörer eller sparris? Med skirat smör?
Citera
2018-03-12, 17:32
  #5196
Medlem
Rumpnisseiskogens avatar
En riktigt vällagad fiskgratäng med vitvinssås?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback