2017-01-18, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Spekulerar du bara hejvilt nu eller har du något faktiskt belägg för dina påståenden?

Ren spekulation!

Hoppas det är tillåtet enligt Flashbacks regler?
Citera
2017-01-18, 20:36
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Ren spekulation!

Hoppas det är tillåtet enligt Flashbacks regler?

Såklart, tråden är fylld av spekulationer om hur nyhetsförmedlingen kommer att se ut efter att gammelmedias dagar är räknade. Det är inte alls omöjligt att det blir någon slags respiratorverksamhet i statlig regi "för att värna demokratin".
Citera
2017-01-18, 21:07
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ledsen att behöva regna på er parad. Men det kan säkert komma ett förslag där staten tar över ägandet i ett antal tidningar, för att citat "värna åsiktsmångfalden i landet".

Presstödet görs om på ett sätt där en riktad nyemission görs till staten, som sedan förvärvar alla aktier. De gamla ägarna blir bara glada att slippa ha kvar skiten. Sedan får vi skattebetalare bidra till driften av ett antal utslätade propagandaorgan.
Staten är tillräckligt smart för att inte förvärva en massa tidningar som ingen kommer att läsa.
Citera
2017-01-18, 21:28
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ledsen att behöva regna på er parad. Men det kan säkert komma ett förslag där staten tar över ägandet i ett antal tidningar, för att citat "värna åsiktsmångfalden i landet".

Presstödet görs om på ett sätt där en riktad nyemission görs till staten, som sedan förvärvar alla aktier. De gamla ägarna blir bara glada att slippa ha kvar skiten. Sedan får vi skattebetalare bidra till driften av ett antal utslätade propagandaorgan.
MP har ju sedan länge förespråkat en Public Service-tidning.
Citera
2017-01-18, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Åtgärden omfattar summa 86 prenumeranter, av totalt 12.000 boende i området.
Av de 86 prenumeranterna återfinns 53 på ett äldreboende i området.

I och för sig är jag förvånade över att det går att skrapa ihop 33 läskunniga svenska hushåll i området, som annars totalt domineras av somalier.

http://www.dalademokraten.se/dalarna/borlange/tidningsbud-hotat-pa-tjarna-angar-senare-tidningsutdelning-framover
Säger en hel del om hur otroligt svårt journalisterna kommer att ha det i det mångkulturella Sverige. De gamla tidningsläsarna dör ut och mycket kan man säga om Somalia och Afghanistan, men att prenumerera på tidningen är ingen tradition i dessa länder. De kollar via parabolen och kabel-tv på hemlandets kanaler.

Det är onekligen svårt att se medias vurm för folkutbytet. Men man räknar kanske med att skattebetalarna skall finansiera journalistiken framöver.
Citera
2017-01-18, 21:44
Medlem
Till er ovanstående: ja, det kan tyckas som en fantasifull spekulation, men varför inte?

Staten är redan idag "helägare" i ett mediaföretag: SvT. Sedan kan man också lite vinklat och populistiskt se presstödet som ett slags minoritetsägande i vissa tidningar. Det kan diskuteras om det inte påverkar dessa publikationers självständighet.

Att staten skulle pröjsa upp för en massa gamla dinosaurier är givetvis otänkbart. Men jag kan ändå inte tycka att steget är så långt till att man går in som något slags "passiv" majoritetsägare i ett antal publikationer.

För att framstå som "mångfaldsvänlig" så sprider man givetvis ut det på ett par vänsterpopulistiska, ett par sosseorgan, tre-fyra socialliberala och ett par nyliberala. Man ser till att ge dem lite geografisk spridning för att ha kvar lite lokala nyheter och förankra den nya skattepålagan hos alla invånare i landet.

Sedan skapar man ett statligt verk med en välbetald GD som fördelar driftsstödet, under överseende att publikationerna följer värdegrunden och stoppar krönikörer med s.k. populistiska åsikter.
Citera
2017-01-18, 21:55
Medlem
Jag vill märkligt nog slå ett slag för expressen. Tidningen har den sista tiden faktiskt publicerat sån information som de tidigare ansett att vanliga medborgare inte skulle klara av. Typ etnicitet, tolkbehov och krav på utvisning. Jag är småchockad.

Så är det någon vanlig tidning man skall stödja är det expressen - för att visa att sanningen ger klick.

OBS! Gäller ej krönikor av Lars Lindström och Jonas Gardell. Klicka inte!
Citera
2017-01-19, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Underbara nyheter! Det ser inte ljust ut för de anställda på Mittmedia.

Mittmedia hårdbantar tryck och distribution

"Om tre år ska koncernens fasta kostnader för tryck och distribution halveras från dagens nivå på omkring 700 miljoner kronor. För att nå dit krävs både att antalet tryckerier minskas och att det genomförs frekvensförändringar över hela koncernen."

https://www.medievarlden.se/2017/01/mittmedia-hardbantar-tryck-och-distribution/

Jag kan förstå att många i den här tråden ogillar journalister - hela kåren faktiskt, alla över en kam. Men tryckare och tidningsbud? Är ni på riktigt?
Citera
2017-01-19, 01:23
Medlem
Repatrieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Jag kan förstå att många i den här tråden ogillar journalister - hela kåren faktiskt, alla över en kam. Men tryckare och tidningsbud? Är ni på riktigt?
Jag avskyr de flesta journalister, inte alla, undantag som jag faktiskt starkt gillar är Marika Formgren och Per Gudmundsson, sådana som jag ofta sympatiserar med är t ex Alice Teodorescu och Paulina Neuding. Till tryckare och tidningsbud förhåller jag mig neutral.
Citera
2017-01-19, 05:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Spekulerar du bara hejvilt nu eller har du något faktiskt belägg för dina påståenden?

Mediautredningen av Novak pekar mycket åt det hållet tyvärr; att presstödet kommer att förändras; och att staten ska in och sponsra en mängd medier/tidningar för att "värna demokratin".
I höst kommer förslag till en ny mediepolitik; och som sagt, mycket pekar på att skattemedel kommer plöjas in i alla PK-tidningar. Tyvärr.

Sök på medieutredningen.
Citera
2017-01-19, 05:32
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Jag vill märkligt nog slå ett slag för expressen. Tidningen har den sista tiden faktiskt publicerat sån information som de tidigare ansett att vanliga medborgare inte skulle klara av. Typ etnicitet, tolkbehov och krav på utvisning.
Expressens drive kan bara beskrivas som, too late, too little.

En lögnblaska som börjar försöka säga sanningen, skulle inte tro att det övertygar någon i långa loppet.
Citera
2017-01-19, 07:40
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar

Det är väl ingen som har något emot tryckare och tidningsbud, det är tråkigt att de blir av med sina jobb men det är ändå en trevlig indikator på att det går utför med ljugmedia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in