Detta gjorde hela min dag.

(läsarkommentar från blogg och chefredaktörens kommentar.
En läsare P-O Lundh skriver:
"Jag har en länk till statistik (KIA-index) i min kommentar här:
http://blogg.mittmedia.se/nordstrom/2016/10/10/robotar-frigor-journalistiska-resurser/#comment-3631
När artikelkommentarerna stängdes av i mitten av april (vecka 15) hade vlt.se omkring 90 000 unika besökare per vecka enligt KIA-index (plats 91 i listan). I mätningen i slutet av september (vecka 39) är det 65 774 unika besökare (plats 114 i listan). Vecka 14 var det 790 342 sidvisningar, vecka 39 var det bara 558 353.
Antalet besökare och antalet sidvisningar hade i slutet av september minskat med cirka 30 procent sedan artikelkommentarerna stängdes av i mitten av april.
Även om siffrorna går lite upp och ner vecka för vecka så är minskningen mycket tydlig. Det är en tydlig signal att läsarnas intresse för vlt.se har minskat efter att kommentarerna togs bort."
Daniel Nordström svarar:
Faktum är att vi inte minskat mycket på grund av de avstängda artikelkommentarerna. Där trodde jag att vi skulle tappa mer. När det gäller antalet sidvisningar brukar det finnas normala variationer där, inte minst på grund av hur nyhetsläget har sett ut den senaste tiden. Antalet sidvisningar är viktiga, men det är också viktigt att mäta lojaliteten hos läsarna. Där kan vi notera att våra läsare genererar fler sidvisningar per person än hur det är på många andra nyhetssajter. Det ser jag som ett tecken på att vi har lojala läsare. När vi tog bort artikelkommentarerna anade vi att sidvisningarna skulle sjunka en aning. Det är det definitivt värt. Som jag sagt tidigare är det viktigt att ta ansvar för publiceringarna. Det gör vi, även när det gäller artikelkommentarer.
P-O Lundh replikerar:
"Jag noterar att du inte tycker att en minskning av sidvisningarna med bortåt 30 procent är mycket. Men allt är ju relativt.
Sidvisningar per person (besök) som du tar upp går också att utläsa i KIA-index. Här har vlt.se minskat med cirka 10 procent sedan kommentarerna stängdes av. Nu ligger vlt.se ganska stabilt på 3,0 sidvisningar per besök.
Det finns tidningar som är både bättre och sämre när det gäller sidvisningar per besök men vlt.se ligger i den undre delen för lokal dagspress. Det finns flera tidningar som har över fyra sidvisningar per besök.
Sammantaget vill jag nog säga att vlt.se borde vara väsentligt större med tanke på det geografiska området och att Västerås är Sveriges femte största tätort."
Jag kan verkligen rekommendera er ett besök på chefredaktörens blogg. Stor humor och läsa vilken skev och förljugen verklighetsbild han har.