2016-10-19, 17:39
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollebollesolle
http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/inte-nattsvart-f%C3%B6r-alla-medier-1.3883932

Den svenska dagspressen är under hård ekonomisk press, men för mediebranschen som helhet ser det ljust ut.
Det är ju fantastiskt goda nyheter. Alltså behöver mediebranschen inte några ekonomiska stöd utan bara justera sina affärsmodeller så blir allt finfint.
Citera
2016-10-19, 17:54
Medlem
Detta gjorde hela min dag. (läsarkommentar från blogg och chefredaktörens kommentar.

En läsare P-O Lundh skriver:
"Jag har en länk till statistik (KIA-index) i min kommentar här:
http://blogg.mittmedia.se/nordstrom/2016/10/10/robotar-frigor-journalistiska-resurser/#comment-3631

När artikelkommentarerna stängdes av i mitten av april (vecka 15) hade vlt.se omkring 90 000 unika besökare per vecka enligt KIA-index (plats 91 i listan). I mätningen i slutet av september (vecka 39) är det 65 774 unika besökare (plats 114 i listan). Vecka 14 var det 790 342 sidvisningar, vecka 39 var det bara 558 353.

Antalet besökare och antalet sidvisningar hade i slutet av september minskat med cirka 30 procent sedan artikelkommentarerna stängdes av i mitten av april.

Även om siffrorna går lite upp och ner vecka för vecka så är minskningen mycket tydlig. Det är en tydlig signal att läsarnas intresse för vlt.se har minskat efter att kommentarerna togs bort."

Daniel Nordström svarar:
Faktum är att vi inte minskat mycket på grund av de avstängda artikelkommentarerna. Där trodde jag att vi skulle tappa mer. När det gäller antalet sidvisningar brukar det finnas normala variationer där, inte minst på grund av hur nyhetsläget har sett ut den senaste tiden. Antalet sidvisningar är viktiga, men det är också viktigt att mäta lojaliteten hos läsarna. Där kan vi notera att våra läsare genererar fler sidvisningar per person än hur det är på många andra nyhetssajter. Det ser jag som ett tecken på att vi har lojala läsare. När vi tog bort artikelkommentarerna anade vi att sidvisningarna skulle sjunka en aning. Det är det definitivt värt. Som jag sagt tidigare är det viktigt att ta ansvar för publiceringarna. Det gör vi, även när det gäller artikelkommentarer.

P-O Lundh replikerar:
"Jag noterar att du inte tycker att en minskning av sidvisningarna med bortåt 30 procent är mycket. Men allt är ju relativt.

Sidvisningar per person (besök) som du tar upp går också att utläsa i KIA-index. Här har vlt.se minskat med cirka 10 procent sedan kommentarerna stängdes av. Nu ligger vlt.se ganska stabilt på 3,0 sidvisningar per besök.

Det finns tidningar som är både bättre och sämre när det gäller sidvisningar per besök men vlt.se ligger i den undre delen för lokal dagspress. Det finns flera tidningar som har över fyra sidvisningar per besök.

Sammantaget vill jag nog säga att vlt.se borde vara väsentligt större med tanke på det geografiska området och att Västerås är Sveriges femte största tätort."

Jag kan verkligen rekommendera er ett besök på chefredaktörens blogg. Stor humor och läsa vilken skev och förljugen verklighetsbild han har.
Citera
2016-10-19, 18:54
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Detta gjorde hela min dag. (läsarkommentar från blogg och chefredaktörens kommentar.

http://blogg.mittmedia.se/nordstrom/2016/10/10/robotar-frigor-journalistiska-resurser/#comment-3631

När artikelkommentarerna stängdes av i mitten av april (vecka 15) hade vlt.se omkring 90 000 unika besökare per vecka enligt KIA-index (plats 91 i listan). I mätningen i slutet av september (vecka 39) är det 65 774 unika besökare (plats 114 i listan). Vecka 14 var det 790 342 sidvisningar, vecka 39 var det bara 558 353.

Antalet besökare och antalet sidvisningar hade i slutet av september minskat med cirka 30 procent sedan artikelkommentarerna stängdes av i mitten av april.

Även om siffrorna går lite upp och ner vecka för vecka så är minskningen mycket tydlig. Det är en tydlig signal att läsarnas intresse för vlt.se har minskat efter att kommentarerna togs bort."
Det räcker ju att gå till sig själv. När min lokalblaska hade kommentarsfält så gick man ibland till samma artikel 20 gånger för att läsa & kommentera. Nu går man aldrig till en artikel mer än en gång & oftast inte ens det, för man vet redan vilket propaganda-trams som står där när man ser rubrikerna.
Citera
2016-10-19, 21:28
Medlem
Mess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det räcker ju att gå till sig själv. När min lokalblaska hade kommentarsfält så gick man ibland till samma artikel 20 gånger för att läsa & kommentera. Nu går man aldrig till en artikel mer än en gång & oftast inte ens det, för man vet redan vilket propaganda-trams som står där när man ser rubrikerna.

Kunde inte sagt det bättre själv !.

Har tidigare läst allt som t.ex DN, DI, aftonbladet och expressen publicerat i sina dagsnyheter.
När man allt mer insåg att det mesta av värde som man kunde få information om var infekterat och besudlat med vänsterpropaganda så har jag nu succesivt avvant mig och går nu på sin höjd in en gång i veckan för att läsa av hur propaganda-hysterin utvecklat sig?.

Man får hoppas allt fler tappar respekten för våra MSM dagstidningar som verkligen förtjänar "döden" allt enligt trådskaparens trådstart.
Senast redigerad av Mes 2016-10-19 kl. 21:30.
Citera
2016-10-20, 13:46
Medlem
Citat:

Daniel Nordström svarar:
Faktum är att vi inte minskat mycket på grund av de avstängda artikelkommentarerna. Där trodde jag att vi skulle tappa mer. När det gäller antalet sidvisningar brukar det finnas normala variationer där, inte minst på grund av hur nyhetsläget har sett ut den senaste tiden. Antalet sidvisningar är viktiga, men det är också viktigt att mäta lojaliteten hos läsarna. Där kan vi notera att våra läsare genererar fler sidvisningar per person än hur det är på många andra nyhetssajter. Det ser jag som ett tecken på att vi har lojala läsare. När vi tog bort artikelkommentarerna anade vi att sidvisningarna skulle sjunka en aning. Det är det definitivt värt. Som jag sagt tidigare är det viktigt att ta ansvar för publiceringarna. Det gör vi, även när det gäller artikelkommentarer.

P-O Lundh replikerar:
"Jag noterar att du inte tycker att en minskning av sidvisningarna med bortåt 30 procent är mycket. Men allt är ju relativt.

Sidvisningar per person (besök) som du tar upp går också att utläsa i KIA-index. Här har vlt.se minskat med cirka 10 procent sedan kommentarerna stängdes av. Nu ligger vlt.se ganska stabilt på 3,0 sidvisningar per besök.

Det finns tidningar som är både bättre och sämre när det gäller sidvisningar per besök men vlt.se ligger i den undre delen för lokal dagspress. Det finns flera tidningar som har över fyra sidvisningar per besök.

Sammantaget vill jag nog säga att vlt.se borde vara väsentligt större med tanke på det geografiska området och att Västerås är Sveriges femte största tätort."

Jag kan verkligen rekommendera er ett besök på chefredaktörens blogg. Stor humor och läsa vilken skev och förljugen verklighetsbild han har.

Daniel Nordströms bild av verkligheten är lite som Bagdad-Bobs. Vem är det som har anställt stollen Nordström? Maken på inkompetens!
Citera
2016-10-21, 15:35
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Nedskärningar på Aller Media.

En AD-tjänst försvinner, Magasinet Solo läggs ned i pappersform och Frida får minskad utgivning – från tolv till fyra nummer per år.

http://journalisten.se/nyheter/solo-laggs-ner
Citera
2016-10-22, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kj66
Läsarkommentarerna och framför allt Nordströms svar på bloggen, måste väl vara en av de tydligaste koncentraten av denna tråd.
Nordström får konkreta, seriösa kommentarer men avfärdar, håller inte med, vill inte förstå, och är arrogant på gränsen till direkt otrevlig. Flera av kommentatorerna använder uttryck som "sitta på höga hästar" och om "högmod" vilket sannerligen Nordström är som en stereotyp av.
Det är ärligt talat svårt att inte helt låta hatet ta överhanden och önska Nordström en rejäl insikt i arbetslöshetens vedermödor då den nya betalmodellen havererat.

Daniel Nordström är tuffare än många andra. Han tar strider åt alla håll. Han har namngett misstänkta, med utländskt utseende till och med innan de har varit dömda och angett skäl till det.
Fånigt att ge er på honom. VLT har varit mjäkig i så många år, han vill ha granskning och nyheter.
Att stänga ett kommentarsfält är väl inget att bråka om när det inte tillförde något mer än ett var ett utlopp för bittra människor. Vem trodde kommentatorerna att de kunde omvända?
Bättre är ju att kommentera artiklarna på facebook där betydligt fler läser.

Jag tycker det är bra att lite norrländska krafter har spridit sig söderut. Han var bra här förr, han är bra där nu!
Citera
2016-10-22, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tartanen
Daniel Nordström är tuffare än många andra. Han tar strider åt alla håll. Han har namngett misstänkta, med utländskt utseende till och med innan de har varit dömda och angett skäl till det.
Fånigt att ge er på honom. VLT har varit mjäkig i så många år, han vill ha granskning och nyheter.
Att stänga ett kommentarsfält är väl inget att bråka om när det inte tillförde något mer än ett var ett utlopp för bittra människor. Vem trodde kommentatorerna att de kunde omvända?

Jag tycker det är bra att lite norrländska krafter har spridit sig söderut. Han var bra här förr, han är bra där nu!

Buhuhu! Bittra människor i kommentarsfälten som inte tillför något.. Cry me a fuckin' river!

Han får tidigare ha varit hur tuff som helst, men bland läsarkommentarerna står han sig slätt. Kan han inte bemöta seriösa invändningar och kommentarer på ett hyfsat sätt så återstår väl bara att utöva paradgrenen - stänga kommentarsfält, blocka, och mästra medelst envägskommunikation.
Det Flashbackdasen tidigare postade visar väl tydligt på vilken humor som då uppstår.

Återstår sen att se hur lång tid en allt otåligare Mittmediastyrelse ger honom, att låsa in material har ju hittills varit en framgångssaga - Not!
Citera
2016-10-22, 05:29
Medlem
Jonassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tartanen

Att kontroversiella artiklar som tillåter oregistrerade kommentarer får många oseriösa svar är oundvikligt. Men titta på faktatidningar som IDG som huvudsakligen besöks av ultranördar som kommenterade minsta lila fel. Det är tydligt att borttagandet av kommentarsfälten hos faktatidningar handlade om att wannabees inte tålde att få brallorna neddragna gång på gång. Samma sak på Newsmill där proffstyckare blev motsagda av välskrivna inlägg av allmänheten. När de krävde att få stå oemotsagda försvann besökarna och Newsmill las ned.

Sen finns det inget modigt i att hänga ut brottslingar i jakten på klick. Slutade läsa Göteborgs-Posten när en person greps för mordet på Anna Lindh och tidningen publicerade en bild på hans gamla mammas hus. Det blev inte bättre av att polisen släppte honom.

Det finns heller inget modigt i att skriva negativt om invandrare när den politiska vinden har vänt. Tvivlar på att svenska tidningar på 1930-talet tog in så många insändare som sågade rasbiologi och tvångssterilisering.

Skillnaden mellan 1930-talet och nu är att ingen proffstyckare längre oemotsagd kan nå ut till en bredare publik.
Senast redigerad av Jonasson 2016-10-22 kl. 05:33.
Citera
2016-10-24, 08:39
Medlem
Readyfreddies avatar
Aftonbladet försöker sig ju på att sända sin morgon-tv även på TV3 sedan en tid tillbaka och tittarsiffrorna är en ren fröjd. I onsdags hade man 4 000 tittare, jämförelsevis sågs Al Bundys äventyr i Våra värsta år klockan 04:40 på TV6 samma morgon av 10 000.

Jag tippar snar nedläggning av detta försök, inte lika kul när man inte kan blåsa upp siffrorna.

http://hottoptv.mms.se/hottop.asp
Citera
2016-10-24, 15:02
Medlem
Expressen krisar... finns artikel på någon av de vanliga källorna men minns inte vilken det var. Även Skånemedia visar dåliga siffror och kan gå ned i utgivningstakt.
Citera
2016-10-24, 16:36
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Expressen krisar... finns artikel på någon av de vanliga källorna men minns inte vilken det var. Även Skånemedia visar dåliga siffror och kan gå ned i utgivningstakt.
Det är på Resume. I stort så tappar de i upplaga, blöder pengar och fortsätter ändå att kasta pengar på digitalt och rörligt.
Citat:
Expressen hårdsparar för att undgå förlust. Papperstidningarna tappar i år närmare 100 miljoner i intäkter. Tidningen upphör som kvällstidning och pressläggs redan vid midnatt. I första hand minskas inhyrd personal.
Citat:
Expressen fortsätter att tappa i upplaga och har slutat redovisa siffror, men den samlade upplagan för GT, Kvällsposten och Expressen uppges ligga kring 125 000 ex. I senaste Orvesto hade titlarna 527 000 läsare på vardagar, hälften över 55 år.
/T
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in