2017-01-18, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Men, du förstår väl att det är bekvämt att diskutera fetma........med detta undviker TTSP betydligt svårare ämnen.
Helt enkelt en undanmanöver......egentligen lätt att inse.

Vad tycker du om det här uttalandet:

Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Bland Jehovas vittnen är det "bevisat" att det är farligt att snusa och därmed uteslutningsgrundande, däremot finns inget sådant ståndpunktstagande mot fetma till följd av frosseri.

Stämmer det här eller inte?
Citera
2017-01-18, 17:48
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så du erkänner att du spekulerade, och spekulerade fel?

Nej, dom nämner att det KAN tillhöra frosseri, vilket är något helt annat än ditt påstående att "det måste tillhöra frosseri".

Vad fan snackar du om egentligen? Du, det är DU som inte fattar och jag har redan förklarat mig om och om igen, jag kan inte sitta här och hålla dig i handen medans du försöker få din polett att trilla ner.

Jag säger en sak som jag tror på, helt jävla oberoende av orgens syn på saker och ting. När vi diskuterade kring detta hade vi inte en aning om hur orgen såg på saken, artikeln kom inte in i bilden förrens nu. Tack vare -mig-, det var jag som sökte fram den, inte du!!
Citera
2017-01-18, 17:49
Medlem
Citat:

Egentligen är det en skitfråga du fastnat i......och jag förstår varför men läs påståendet noga: Står det verkligen att ALL fetma vållas av frosseri?

"Bland Jehovas vittnen är det "bevisat" att det är farligt att snusa och därmed uteslutningsgrundande, däremot finns inget sådant ståndpunktstagande mot fetma till följd av frosseri."

Att frosseri KAN leda till fetma är ju en självklarhet.
Senast redigerad av ujhs 2017-01-18 kl. 17:51.
Citera
2017-01-18, 17:52
Medlem
Citat:

Du har inga svar ttsp och då är det helt okej att säga att man inte vet. Du målar in dig i ett hörn och du är överbevisad för länge sen.

Jv är inkonsekventa när de utesluter folk för att de skadar sina kroppar. Så är det. Det retar folk och det får ni leva med tills ni inser att man måste vara ödmjuk och då och då fundera över sina principer.
Citera
2017-01-18, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Det yttre är ju väldigt viktigt för orgen. Medlemmarna måste klä sig fint och propert efter snäva anvisningar. Detsamma måste ju gälla vikten. Nu när jag tänker efter har jag nog aldrig träffat på en extremt överviktig medlem. Nog för att de i styrande kretsen ser ut att smörja kråset och äter lite större portioner än nödvändigt men dom är ju inte "morbidly obese".
Det skulle vara intressant att veta om typ 300 kilos prospects ens får döpa sig, får gå i tjänsten? Om de blir peppade att gå ner i vikt först? Kanske små antydningar under studierna? Dom hintar om att det är viktigt att ta hand om sin kropp och hälsa så pass att rekryten ber till Jehova om hjälp och med hjälp av placeboeffekten tar kraft och stoppar sitt överätande eller tom söker medicinsk hjälp i form av kirurgi?

Min erfarenhet var att det fanns många överviktiga kvinnor inom JV......vissa påfallande överviktiga. Jag är ganska säker på att dessa tröståt.
Citera
2017-01-18, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Egentligen är det en skitfråga du fastnat i......och jag förstår varför men läs påståendet noga: Står det verkligen att ALL fetma vållas av frosseri?

"Bland Jehovas vittnen är det "bevisat" att det är farligt att snusa och därmed uteslutningsgrundande, däremot finns inget sådant ståndpunktstagande mot fetma till följd av frosseri."

Att frosseri KAN leda till fetma är ju en självklarhet.

Ja, men du svarar inte på frågan om Jehovas vittnen utesluter på grund av frosseri.

avfallit, en före detta äldste påstår att det "finns inget sådant ståndpunktstagande mot fetma till följd av frosseri"

Håller du med honom eller inte?
Citera
2017-01-18, 18:14
Medlem
Citat:
När vi diskuterade kring detta hade vi inte en aning om hur orgen såg på saken, artikeln kom inte in i bilden förrens nu.

Så du spekulerade fel när du påstod detta:

Citat:
Fetma måste väl tillhöra "frosseri" om det ska kategoriseras. Och det är ju en biblisk synd.

?
Citera
2017-01-18, 18:20
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Så du spekulerade fel när du påstod detta:

?

Igen; nej.

Nu måste jag fråga dig, hur kommer det sig att du inte förstår?
Citera
2017-01-18, 18:30
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ja, men du svarar inte på frågan om Jehovas vittnen utesluter på grund av frosseri.

avfallit, en före detta äldste påstår att det "finns inget sådant ståndpunktstagande mot fetma till följd av frosseri"

Håller du med honom eller inte?

Vad tror du själv? Tror du alltså att övervikt endast är till följd av fysisk sjukdom/medicinering?

Det finns alltså inte ens utrymme till att tro att överviktiga har överkonsumerat mat? Även fast JV org säger att det visst finns det. Du tror alltså annorlunda än JV org?

Eller du tror att överviktiga har blivit feta till följd av utbudet av skräpmat och endast det? Så de har alltså ätit normala portioner av skräpmat och blivit feta?

Du tror att en viss grupp människor, de feta, inte vet om att det finns hälsosamma alternativ? Att den maten är på något vis gömd för dom?

Anser du att överkonsumtion av mat kan tillhör frosseri?

Det blir nog lättare om du förklarar i detalj hur du tror här, speciellt när vi nu vet JV orgs synpunkt på det hela. Ta ett djupt andetag, sortera alla dina motsägelser och börja nysta.
Citera
2017-01-18, 18:34
Medlem
Snurra inte in er på fetma nu när det finns så många andra JV lögner som avslöjats och som TTSP inte ens vågar bemöta, för de är så körda på de punkterna.

Se bakåt i tråden om de 144 000 och så vidare. TTSP är utklassad på de punkterna, så låt honom inte få detaljsnacka om frosseri och mat, det är det JV vill, flytta fokus från deras irrläror till obetydliga detaljfrågor.

Vem bryr sig om fetma när JV är falska profeter?
Citera
2017-01-18, 18:47
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuna77
Snurra inte in er på fetma nu när det finns så många andra JV lögner som avslöjats och som TTSP inte ens vågar bemöta, för de är så körda på de punkterna.

Se bakåt i tråden om de 144 000 och så vidare. TTSP är utklassad på de punkterna, så låt honom inte få detaljsnacka om frosseri och mat, det är det JV vill, flytta fokus från deras irrläror till obetydliga detaljfrågor.

Vem bryr sig om fetma när JV är falska profeter?

Är det nån här som kommer ihåg/känner igen deras lära att den stora skaran även kallades "the spiritual gentiles", (andliga hedningar)? Att först så sades det att de stod utanför templet (endast den lilla skaran var inne i templet) och den stora skaran var placerad på "förgården", men att det ändrats fram och tillbaka utmed åren.

Denna irrlära var nån gång runt 70-talet. Ska se om jag kan hitta nåt om detta i deras artiklar om jag orkar.
Citera
2017-01-18, 18:48
Medlem
Citat:
Vad tror du själv? Tror du alltså att övervikt endast är till följd av fysisk sjukdom/medicinering?

Nej, det finns även dom som frossar, så som jag från början sade:
Citat:
Jag skulle säga att 90 procent, eller ännu större andel av dom tjocka, frossar inte medvetet så som skriftstället handlar om.

Du läser inte mina inlägg, eller så "missförstår" du medvetet, jag tror på det senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in