Citat:
Ursprungligen postat av
Timeout
Fick leta reda på den artikeln då det inte fanns någon länk med till den.
Här är länken.
http://www.expressen.se/kvallsposten...slippa-straff/
Sköt ihjäl två – kan slippa straff
Ska den 69-årige mannen gå fri från ansvar, trots att han sköt ihjäl två bröder med sitt hagelgevär?
På tisdagen avslutades det uppmärksammade målet i hovrätten i Malmö.
Åklagarna kräver minst nio års fängelse för dråp. Försvararna anser att det handlade om nödvärn och att 69-åringen ska gå helt fri från straff.
Hoppas på det sista, går helt fri från staff. Väntar med spänning på besked om K-G blir häktad eller inte.
Vi får inte glömma bort att bröderna hade hotat med att sparka ihjäl K-G:s älskade hund.
K-G:s stora skräck var att hans dåliga hjärta skulle lägga av så att det var fritt fram för bröderna att ta sig in och plåga ihjäl hans hund. Hunden var hans enda sällskap och borde räknas som familjemedlem.
Det fetade återkommer han till flera gånger under förhören. Som jag tolkar honom innan han bestämde sig för att hålla käften var hans största rädsla att hans hjärta skulle svika honom och att han döende skulle tvingas se på när hans hund plågades ihjäl. Att han själv skulle bli dödad var han övertygad om, det var hunden som upptog hans reptilhjärna.
Det är såklart inte rationellt att tro att man har rätt att skydda sin hund med dödligt våld ifrån mänskligt angrepp men ingen, allra minst en hjärtsjuk pensionär, beter sig helt rationellt i en liknande situation utan åratals av träning och erfarenheter ifrån liknande situationer. Det finns poliser som agerat med instinktivt dödligt våld på mindre hotfulla situationer än vad K-G utsattes för. De hade dessutom beväpnade kollegor i närheten.
Och icke att förglömma, även om hundens öde var det som mest oroade honom i situationen, hade han redan kalkylerat med att han själv skulle dö den kvällen. Att han fruktade för sitt eget liv råder det enligt mig inget som helst tvivel om.
Frånsett det finns det en annan sak som stör mig i det här fallet. K-G fick enligt mig sitta häktad orimligt länge innan åklagaren bemödade sig att lägga fram sitt åtal. Dessutom har tiden fram till hovrättsförhandling dröjt. Jag är benägen att tro att det är medvetet. Av någon för mig okänd anledning.