2017-01-17, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Fick leta reda på den artikeln då det inte fanns någon länk med till den.
Här är länken. http://www.expressen.se/kvallsposten...slippa-straff/

Sköt ihjäl två – kan slippa straff
Ska den 69-årige mannen gå fri från ansvar, trots att han sköt ihjäl två bröder med sitt hagelgevär?
På tisdagen avslutades det uppmärksammade målet i hovrätten i Malmö.
Åklagarna kräver minst nio års fängelse för dråp. Försvararna anser att det handlade om nödvärn och att 69-åringen ska gå helt fri från straff.

Hoppas på det sista, går helt fri från staff. Väntar med spänning på besked om K-G blir häktad eller inte.

Vi får inte glömma bort att bröderna hade hotat med att sparka ihjäl K-G:s älskade hund.
K-G:s stora skräck var att hans dåliga hjärta skulle lägga av så att det var fritt fram för bröderna att ta sig in och plåga ihjäl hans hund. Hunden var hans enda sällskap och borde räknas som familjemedlem.

Inte den artikel jag läste, men kan vara ändrad
Citera
2017-01-17, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Nej, varför skall ett hem anses vara så "skyddat"?

Därför att det är ens hem.

Citat:
Det är inte en rimlig väg att gå, att tillåta fritt fram att försvara sitt hus med dödligt våld. Mannen hade ingen familj att skydda, och han hade flertalet flyktvägar att ta till.
Visst, flyktvägarna innebär en teoretisk risk för att brottsoffren kunde tagit honom i bakhåll, men det är bättre att gärningsmannen utsätts för en risk att bli dödad, än att han avlivar två stackars brottsoffer.

Du har vänt på GM och BO. Innan han skjuter är det gubben som är utsatt för brott och bröderna som har gjort sig skyldiga till brott.

Citat:
Dessutom är det utrett i fallet att han upptäckte brottsoffren på långt håll och därför kunde ha vänt om och inte äntrat huset. Söker man sig till bråk så är det ju inte rätt att slå tillbaka... Bättre fly än illa fäkta.

Du har missuppfattat ordspråket. Det är då man stannar och blir dödad/nerslagen etc som det är användbart. Om man stannar och "vinner" är det inte användbart (han kunde uppbarligen "fäktas").

Sen kommer du få svårt att övertala någon annan att det är gubben som söker bråk genom att gå hem och inte bröderna som kommer dig och slår sönder fönstret.
Citera
2017-01-17, 20:33
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det tror jag faktiskt inte alls. Den indikation det kan ge är att Hovrätten inte tänker höja straffet - däremot inget annat, eftersom han varit på frifot under lång tid redan och inte betraktats som rymningsbenägen eller att det föreligger hög recidivfara trots ett fyraårigt fängelsestraff hängande över sig. Det har knappast förändrats av Hovrättsförhandlingen.

Klart vi får en bra indikation på hur HR ser på gärningen, ingen häktning tyder ju på att i sämsta fall fastställer HR,s dom på fyra år men i bästa fall frias han för dådet.

Enligt min mening så är det självklart att han ska frias, dessutom borde han få skadestånd för allt djävla omak två galna kärringar har åsamkat honom.
Citera
2017-01-17, 20:35
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Sitter GM kvar i häktet eller är han frihetsberövad på annat sätt ?

Lös och ledig må innebära ett milt straff.

Det har inte framgått att han blivit häktad eller att det ens meddelats beslut i frågan, så jag tror att det är hängande fråga än så länge..
Antagligen händer inget före 1/2.
Citera
2017-01-17, 20:37
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Bla bla bla...

Dessutom är det utrett i fallet att han upptäckte brottsoffren på långt håll och därför kunde ha vänt om och inte äntrat huset. Söker man sig till bråk så är det ju inte rätt att slå tillbaka... Bättre fly än illa fäkta.
Var är den utredningen? Det finns ingen! SLUTA SPRIDA FELAKTIG INFORMATION!
Många här har inte läst fupen men det har jag gjort.

K-G kom hem, bar in grejor från bilen två vändor och hans hund reagerade lite på något som han trodde var ett djur. Han såg inga personer i närheten av huset då. Allt var lugnt.

Inte förän K-G hade kommit in och låst och klätt av sig i källaren gick bröderna till attack.
Det var först när K-G var i källaren han hörde ljud utanför.
Troligen ville dom ha honom inomhus så att varken K-G eller hans hund skulle larma grannarna genom rop och skrik och skällande. Ett hus skärmar av ljud väldigt bra speciellt när det ligger så pass avsides.
Det finns även misstankar om en tredje person som tog sig in/försökte ta sig in källarvägen vilken även nämns i rätten.
Senast redigerad av Timeout 2017-01-17 kl. 20:52.
Citera
2017-01-17, 20:43
Medlem
elbels avatar
Han hade kunnat öppna dörren innan han sköt och påstå att det var dom som öppnade och rusade emot
Citera
2017-01-17, 21:35
Medlem
Continental Ops avatar
Det här är jag jävligt spänd på. Det här är ett principiellt skitviktigt mål eftersom nödvärnshandlingen skedde i den tilltalades hem. Som jag minns det fäste tingsrätten inte någon vikt vid det. Står sig tingsrättens dom eller ännu värre skärper HovR påföljden (jag får intrycket av tråden att åklagarna har anslutningsöverklagat och yrkar strängare påföljd!!!?) så är det ett hån mot hemfriden och egendomsskyddet. Det är mycket som står på spel här, det här är mkt allvarligt!

Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Han hade kunnat öppna dörren innan han sköt och påstå att det var dom som öppnade och rusade emot

Som jag minns det hade gubben lätt kunnat frisera händelseförloppet här, han är förmodligen en uppriktig och genuin person och kanske inte vet hur jävla förmätna såna här bedömningar är.
Citera
2017-01-17, 21:42
Medlem
Skulle vilja veta om någon haft sinnesnärvaro, i hans ålder, hjärtproblem mm. gå ut och öppna dörren och fråga vad i helvete håller ni på med. Ni två drägg har slagit sönder min ytterdörr. Vill ni vara snälla och se till att den blir reparerad och sen ge er iväg är ni snälla.... Nej, den tanken är det nog ingen som skulle ens tänka.. Möjligtvis med svart bälte i karate eller med en högerslägga a la Mike Tyson i fornstora dagar...
Nu hade K-G varken högerslägga eller svart bälte i karate men han hade en hagelbrakare, förmodligen en studsare oxå. Då blev valet självklart.. Jag eller Ni.. Dödshot, kniv o järnrör.. Ser inte riktigt vad de var ute efter, annat än att skada /döda honom. Och hålet i dörren är hyfsat stort så att möjligheten att kasta sig in hade varit ganska så lätt. För de två vandalerna var väl knappast några biffar till kroppsbyggare, inte enligt de rörliga bilder man sett ifrån rulltrappan. Utan mer smala, taniga pundaretyper. Fulla med uppåttjack. Ursinniga med mord i blicken.. Valet blev, Jag eller dem.
Citera
2017-01-17, 22:23
Medlem
Advokat Eriksson nämnde att tingsrätten inte med en enda rad berört det förhållandet att KG var mycket rädd. Tror att just detta kan ha stor betydelse eftersom nu hovrätten med all sannolikhet inte kan blunda för just detta. Detsamma gäller HD, om målet går ända upp.
Citera
2017-01-17, 23:50
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Fick leta reda på den artikeln då det inte fanns någon länk med till den.
Här är länken. http://www.expressen.se/kvallsposten...slippa-straff/

Sköt ihjäl två – kan slippa straff
Ska den 69-årige mannen gå fri från ansvar, trots att han sköt ihjäl två bröder med sitt hagelgevär?
På tisdagen avslutades det uppmärksammade målet i hovrätten i Malmö.
Åklagarna kräver minst nio års fängelse för dråp. Försvararna anser att det handlade om nödvärn och att 69-åringen ska gå helt fri från straff.

Hoppas på det sista, går helt fri från staff. Väntar med spänning på besked om K-G blir häktad eller inte.

Vi får inte glömma bort att bröderna hade hotat med att sparka ihjäl K-G:s älskade hund.
K-G:s stora skräck var att hans dåliga hjärta skulle lägga av så att det var fritt fram för bröderna att ta sig in och plåga ihjäl hans hund. Hunden var hans enda sällskap och borde räknas som familjemedlem.

Det fetade återkommer han till flera gånger under förhören. Som jag tolkar honom innan han bestämde sig för att hålla käften var hans största rädsla att hans hjärta skulle svika honom och att han döende skulle tvingas se på när hans hund plågades ihjäl. Att han själv skulle bli dödad var han övertygad om, det var hunden som upptog hans reptilhjärna.

Det är såklart inte rationellt att tro att man har rätt att skydda sin hund med dödligt våld ifrån mänskligt angrepp men ingen, allra minst en hjärtsjuk pensionär, beter sig helt rationellt i en liknande situation utan åratals av träning och erfarenheter ifrån liknande situationer. Det finns poliser som agerat med instinktivt dödligt våld på mindre hotfulla situationer än vad K-G utsattes för. De hade dessutom beväpnade kollegor i närheten.
Och icke att förglömma, även om hundens öde var det som mest oroade honom i situationen, hade han redan kalkylerat med att han själv skulle dö den kvällen. Att han fruktade för sitt eget liv råder det enligt mig inget som helst tvivel om.

Frånsett det finns det en annan sak som stör mig i det här fallet. K-G fick enligt mig sitta häktad orimligt länge innan åklagaren bemödade sig att lägga fram sitt åtal. Dessutom har tiden fram till hovrättsförhandling dröjt. Jag är benägen att tro att det är medvetet. Av någon för mig okänd anledning.
Citera
2017-01-18, 00:10
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Klart vi får en bra indikation på hur HR ser på gärningen, ingen häktning tyder ju på att i sämsta fall fastställer HR,s dom på fyra år men i bästa fall frias han för dådet.
Vi är överens om det fetade och det var precis vad jag skrev...

Citat:
Enligt min mening så är det självklart att han ska frias, dessutom borde han få skadestånd för allt djävla omak två galna kärringar har åsamkat honom.
Där är vi inte överens även om jag kan anse att fyra år är mycket...
Citera
2017-01-18, 07:10
Medlem
Saxat i ett inlägg strax ovan! Fan i mig det bästa på mkt länge!!

"Det finns poliser som agerat med instinktivt dödligt våld på mindre hotfulla situationer än vad K-G utsattes för. De hade dessutom beväpnade kollegor i närheten."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in