Citat:
1: Varför tror du då polisen kommer undan med att ha "gissat" i en nödvärnssituation? Jo just för att de kan visa på varför. De kan motivera detta, de har både spaningsuppgifter och inringda uppgifter att luta sig på, de kan t.ex. se i registret att t.ex. någon som ska gripas har tidigare haft kniv på sig eller liknande. För en civilperson så blir det bara tomma ord... "jag TRODDE han hade pistol" men när det kommer till kritan så har han varken pistol eller pistolatrapp på sig.
I det något specifikt fall du åsyftar på eller vad?
Sen om du går runt och blir tagen med kniv några ggr och vid en situation senare så misstänker polisen det och handlar därefter. Det kallas karma, vill du inte hamna i den situationen så gå inte runt med kniv då. Ser inte problemmet.
Citat:
Men att regelmässigt hävda att "de kunnat vara tre stycken" eller "de kunnat ha en pistol i fickan" går inte.
Det är därför jag misstänker att surpuppegärningsmannens "försvar" inte kommer hålla en millimeter i hovrätten heller. Man kan inte säga att man trodde att det var 3 stycken om man bevisligen bara såg 2.
Det är därför jag misstänker att surpuppegärningsmannens "försvar" inte kommer hålla en millimeter i hovrätten heller. Man kan inte säga att man trodde att det var 3 stycken om man bevisligen bara såg 2.
Har inte läst så noga i detta fall. Har dock svårt att se relevansen. Man har rätt att fösvara sig emot 1, så om det är 2 eller 3 gör varken av eller till.
Har svårt att hänga med i din tankebana öht. Ibland handlar det om detta fall, ibland om polisen, ibland om lagen... Sen att du skiter i att citera gör det än svårare att veta vad du har i åtanke.