2017-01-15, 14:49
  #8629
Medlem
Lånar tråden om det är okej?

Såg att någon nämnde karenstid om man säger upp sig från sitt arbete. Ponera att man tecknar en 6 månader lång provanställning och sen väljer att inte förlänga med jobbet, trots att dem erbjuder en förlängning/fast anställning. Gäller karensdagar då också?
Citera
2017-01-15, 14:53
  #8630
Medlem
En annan intressant fråga som dök upp är vad reglerna säger kring erbjudande om arbete.

De gånger som jag har bytt arbete så har det alltid föregåtts av en förhandling om lön och villkor. Har inte företaget erbjudit en väsentligen bättre deal än vad jag redan har så har jag tackat nej (det antar jag att de flesta gör). Strider det mot någon regel om man har A-kassa? Skulle jag vara tvungen att tacka ja till den tjänst jag har idag för 20.000 / mån? Det verkar konstigt för i så fall kan ju en potentiell arbetsgivare utnyttja den positionen till sin fördel om de vet att vederbörande är arbetslös.

Hur fungerar det?

PS
Jag kommer att läsa villkoren i försäkringen och prata med A-kassan direkt. Jag tycker bara att det är bra att få information om hur det fungerar i verkligheten från de som har varit med ett tag och inte bara läsa paragrafer.
DS
Citera
2017-01-15, 14:58
  #8631
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakyoi
En annan intressant fråga som dök upp är vad reglerna säger kring erbjudande om arbete.

De gånger som jag har bytt arbete så har det alltid föregåtts av en förhandling om lön och villkor. Har inte företaget erbjudit en väsentligen bättre deal än vad jag redan har så har jag tackat nej (det antar jag att de flesta gör). Strider det mot någon regel om man har A-kassa? Skulle jag vara tvungen att tacka ja till den tjänst jag har idag för 20.000 / mån? Det verkar konstigt för i så fall kan ju en potentiell arbetsgivare utnyttja den positionen till sin fördel om de vet att vederbörande är arbetslös.

Hur fungerar det?

PS
Jag kommer att läsa villkoren i försäkringen och prata med A-kassan direkt. Jag tycker bara att det är bra att få information om hur det fungerar i verkligheten från de som har varit med ett tag och inte bara läsa paragrafer.
DS

Inom Unionen förlorar du rätten till A-kassa helt om du tackar nej till jobb fyra gånger.
Citera
2017-01-15, 15:08
  #8632
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArturoBandini
Inom Unionen förlorar du rätten till A-kassa helt om du tackar nej till jobb fyra gånger.

Tack! Det låter rimligt.
Citera
2017-01-15, 15:16
  #8633
Medlem
Varulvs avatar
Du hade gjort det enklare för dig om du gått med i alfakassan istället för fackets a-kassa, så hade du sluppit läsa dåligt.
Citera
2017-01-15, 15:38
  #8634
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per Vers
Återigen gör du fel. Kan du sluta göra fel?
Felet denna gång är att du förutsätter att folk stör sig eller är emot dig när du inte får medhåll.
Det jag stör mig på i detta fall är att du fått svar på dina frågor och ändå fortsätter du med att argumentera. Hade du bara accepterat de svar du fick hade tråden bara blivit en sida lång.
Sedan är jag tvungen att hålla mig till topic även när jag kritiserar dig så nu kommer även något för topic.
A-kassan är konstruerad på ett sätt som SKA försvåra för curlade personer som du verkar vara. Det är en frivillig försäkring, precis som bilförsäkringen. Har du inte löst en försäkring så får du gråta en skvätt och sedan kan mamma hjälpa dig.
Handlar inte om att jag får medhåll eller ej, jag la ut en fråga och ville ha svar på den. Det jag inte sökte efter var åsikter om huruvida det är rätt eller fel att använda a-kassan utan ser hellre att man håller sig till frågan. Jag bryr mig inte om du och din farfar tycker det är fel att använda A-kassa eller om du blir kränkt för att folk använder a-kassa. Du har inte bidragit med någonting vettigt i tråden och därför får du de svar du får. Att du fortsätter sitta och knorra kan jag inte begripa, men som sagt har man ett intresse av att gnälla så är ju säkert flashback och andra forum ett bra ställe för såna som dig.
__________________
Senast redigerad av doh94 2017-01-15 kl. 15:41.
Citera
2017-01-15, 16:56
  #8635
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varulv
Du hade gjort det enklare för dig om du gått med i alfakassan istället för fackets a-kassa, så hade du sluppit läsa dåligt.
Japp
Citera
2017-01-15, 17:13
  #8636
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doh94
Handlar inte om att jag får medhåll eller ej, jag la ut en fråga och ville ha svar på den. Det jag inte sökte efter var åsikter om huruvida det är rätt eller fel att använda a-kassan utan ser hellre att man håller sig till frågan. Jag bryr mig inte om du och din farfar tycker det är fel att använda A-kassa eller om du blir kränkt för att folk använder a-kassa. Du har inte bidragit med någonting vettigt i tråden och därför får du de svar du får. Att du fortsätter sitta och knorra kan jag inte begripa, men som sagt har man ett intresse av att gnälla så är ju säkert flashback och andra forum ett bra ställe för såna som dig.
Vaddå jag?
Det är du som håller liv i en tråd där du redan fått dina svar. Är knappast jag som då är den kränkta.

Men nu ska du få en chans att rädda ditt skinn och slippa framstå som en söndercurlad snorunge som snart kommer få snyta dig om näsan.
Jag vill att du nu visar exakt vart jag har gnällt på dig angående dina tankar om att utnyttja systemet.
Nu misstänker jag att du inte kommer svara för att du är än mer curlingkränkt när sanningen kommer vara att du inte hittar det utan bara förutsätter saker som passar dig och dina tankar.
Citera
2017-01-15, 17:18
  #8637
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MailmanMalone
Lånar tråden om det är okej?

Såg att någon nämnde karenstid om man säger upp sig från sitt arbete. Ponera att man tecknar en 6 månader lång provanställning och sen väljer att inte förlänga med jobbet, trots att dem erbjuder en förlängning/fast anställning. Gäller karensdagar då också?
Beror på. Jag svarar med en fråga. Samma fråga som tidigare fast lite omgjord.
På vilket sätt står du till arbetsmarknadens förfogande om du tackar nej till arbete?
I detta fall väljer du även att säga upp dig själv då provanställningen är en del av en tillsvidareanställning.
Citera
2017-01-15, 17:41
  #8638
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per Vers
Beror på. Jag svarar med en fråga. Samma fråga som tidigare fast lite omgjord.
På vilket sätt står du till arbetsmarknadens förfogande om du tackar nej till arbete?
I detta fall väljer du även att säga upp dig själv då provanställningen är en del av en tillsvidareanställning.

Bra fråga. Jag kommer ju givetvis att skriva in mig på arbetsförmedlingen och börja söka nya jobb direkt. Så min fråga är väl hur det tolkas egentligen. Ska även sägas att det är en tillsvidareanställning, skrev/tänkte fel i första inlägget.
Citera
2017-01-15, 18:38
  #8639
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per Vers
Vaddå jag?
Det är du som håller liv i en tråd där du redan fått dina svar. Är knappast jag som då är den kränkta.

Men nu ska du få en chans att rädda ditt skinn och slippa framstå som en söndercurlad snorunge som snart kommer få snyta dig om näsan.
Jag vill att du nu visar exakt vart jag har gnällt på dig angående dina tankar om att utnyttja systemet.
Nu misstänker jag att du inte kommer svara för att du är än mer curlingkränkt när sanningen kommer vara att du inte hittar det utan bara förutsätter saker som passar dig och dina tankar.
Haha så löjlig du är, det är ju du som gång på gång kommenterar i MIN tråd utan att bidra till frågan jag ställde, du behöver inte fortsätta sitta och knorra men det är uppenbart att du gillar det, ditt ego kan helt enkelt inte hantera att bara lämna tråden. Ingen bryr sig om dina tankar kring a-kassa det är inget vi är intresserade av och därför kan du lämna tråden. Så schas på dig gubbe!
Citera
2017-01-15, 18:46
  #8640
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doh94
Haha så löjlig du är, det är ju du som gång på gång kommenterar i MIN tråd utan att bidra till frågan jag ställde, du behöver inte fortsätta sitta och knorra men det är uppenbart att du gillar det, ditt ego kan helt enkelt inte hantera att bara lämna tråden. Ingen bryr sig om dina tankar kring a-kassa det är inget vi är intresserade av och därför kan du lämna tråden. Så schas på dig gubbe!
Svaret på frågan du ställde i en tråd som tillhör Fb och inte dig är, Nej det kan du inte.
Så nu fick du samma svar som du fått på första sidan.
Jag ser även att du inte kunde stå för dina påståenden om mig. Måste vara jobbigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in