2017-01-14, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Du har ju helt klart rätt i att a-kassan är en omställningsförsäkring om man riskerar att bli uppsagd. Däremot är det ingen "semester"-kassa.
Det är rätt tråkigt att se hur dagens ungdomar ser på försäkringssystem.
Ärligt tycker jag att det är bra att a-kassan är på hugget och fångar upp sådana här ärenden.
Som du resonerar borde det ju gå att teckna en försäkring på kåken efter att den brunnit upp. Det är samma sak, och nej det spelar ingen som helst roll att du "glömde" skriva under ett papper. A-kassan jobbar enligt grundkrav och dessa har du ej uppfyllt och får således ingen ersättning därifrån. Det är alltså lagen och inget de själva bestämmer över.

Ja det är endast dagens ungdomar som går på A-kassa, det vet ju alla. Är väl Snarare att folk kanske inte säger att dom TÄNKT använda a-kassan 1 månad eller 2 men det gör många ändå... Dom fångade inte direkt upp något, men tanken var att jag blev medlem i juni, tydligen inte. Därav tråden, här söker jag inte åsikter från folk som dig huruvida det är rätt att använda a-kassan som semester 1-2 månader efter man fått sluta.
Senast redigerad av doh94 2017-01-14 kl. 20:24.
Citera
2017-01-14, 20:24
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doh94
Hej, behöver hjälp vad jag kan göra!
Jag ringde till facket angående medlemskap och a-kassa i Juni, dom kunde ej göra detta över telefon så fick en medlemsenkät hem. Vi är redan mycket anställda så lär förmodligen inte jobba kvar länge till. Förra veckan började jag och en kollega prata utgifter och då visade det sig att han betalade ~100kr mer än mig för facket-avgiften så jag ringde upp och frågade vad det berodde på och tydligen är jag enbart medlem i facket och INTE a-kassan. Förklarade min avsikt och att anledningen till medlemskapet var främst, nästan enbart för a-kassan. Enligt henne har jag missat att skriva under på raden med
a-kassa på pappret isåfall, jag har med andra ord läst väldigt dåligt.
Fick ringa upp a-kassan. Frågade om jag kunde få en klumpsumma att betala nu direkt men hon verkade ej kunna avgöra det och tvekade fram & tillbaka men tillslut gav hon mig ett nej. Går det att lösa? Vem ringer jag för att få hjälp med detta, vad säger lagen om att få retroaktivt medlemskap eller varför kunde hon inte bara fixa det? Jag menar det är ju inte som att jag glider in från ingenstans och ber om retroaktivt medlemskap, dom kan ju tydligt se datumet jag blev medlem (i facket) och hört min avsikt med medlemskapet.

Nej dom har inte blåst mig utan jag har gjort en miss när jag fyllt i papper men bör det inte ändå gå att lösa?
Varför borde det gå att lösa? Du har inte sökt medlemskap i a-kassan från datumet X. Alltså är du inte medlem från datumet X. Att du från datumet X sökt medlemskap i en annan organisation och eventuellt även haft intentionen att söka medlemskap i a-kassan förändrar inte på något sätt förutsättningarna.
Citera
2017-01-14, 20:24
Medlem
Men du missar det viktiga... Fackets roll är att se till att du inte blir av med jobbet..
Säger du upp dig får du inget, blir du uppsagd skall dom kämpa för att du får behålla jobbet.. För i Sverige är det svårt att sparka/säga upp folk..
Och detta gör dom av 2 anledningar.
1. Göra sitt jobb som fackhoror.
2. Inte bli lurade av lata slynglar som dig.

Citat:
Ja det är endast dagens ungdomar som går på "A-kassa". Är väl Snarare att folk kanske inte säger att dom TÄNKT använda a-kassan 1 månad eller 2 men det gör dom ändå... Dom fångade inte direkt upp något?
Citera
2017-01-14, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Varför borde det gå att lösa? Du har inte sökt medlemskap i a-kassan från datumet X. Alltså är du inte medlem från datumet X. Att du från datumet X sökt medlemskap i en annan organisation och eventuellt även haft intentionen att söka medlemskap i a-kassan förändrar inte på något sätt förutsättningarna.

Nej jag antar att det inte spelar någon roll. Verkar dock som att vissa fått göra så.

Citat:
Ursprungligen postat av Grenar
Men du missar det viktiga... Fackets roll är att se till att du inte blir av med jobbet..
Säger du upp dig får du inget, blir du uppsagd skall dom kämpa för att du får behålla jobbet.. För i Sverige är det svårt att sparka/säga upp folk..
Och detta gör dom av 2 anledningar.
1. Göra sitt jobb som fackhoror.
2. Inte bli lurade av lata slynglar som dig.

Haha. Även om jag hade varit med i A-kassan från juni som tanken var hade jag ju ändå använt mig av a-kassa en kort period före jag börjar på annat jobb såvida jag inte skulle hitta något intressant jobb. Sen om du tycker det är slött skiter jag fullständigt i.
Citera
2017-01-14, 20:37
Medlem
Så du skulle alltså blåsa A-kassan men blev istället medlem i facket. Du borde döpa om tråden till: Skulle blåsa A-kassan men glömde bli medlem. Sedan försökte du använda ditt medlemskap i facket för att ändå få a-kassa. Ytterligare en som blir kränkt när den inte får göra som den själva vill och att alla andra fogar sig i detta. Karma när den fungerar som bäst!
Citera
2017-01-14, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Så du skulle alltså blåsa A-kassan men blev istället medlem i facket. Du borde döpa om tråden till: Skulle blåsa A-kassan men glömde bli medlem. Sedan försökte du använda ditt medlemskap i facket för att ändå få a-kassa. Ytterligare en som blir kränkt när den inte får göra som den själva vill och att alla andra fogar sig i detta. Karma när den fungerar som bäst!

Glömde inte bli medlem utan missade att fylla i. Frågar kunniga om det går att lösa i efterhand alltså få retroaktivt medlemskap i a-kassan. Jag är alltså helt ointresserad av din åsikt huruvida det är rätt att använda sig av a-kassa.
Gissar att du känner dig kränkt då du är här och kommenterar. Måste vara jobbigt för dig med vetskapen om hur många det är som använder sig av a-kassa.
Citera
2017-01-14, 21:01
Medlem
Citat:
Frågar kunniga om det går att lösa i efterhand alltså få retroaktivt medlemskap i a-kassan.
Nä, det går inte.
Citera
2017-01-14, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Nä, det går inte.

Frågar kunniga om det går att lösa i efterhand alltså få retroaktivt medlemskap i a-kassan.
Citera
2017-01-14, 21:17
Medlem
Men har du fortfarande inte fattat.

Det är en försäkring, det är väl solklart att du inte kan teckna den retroaktivt.. Som du själv säger missbrukas systemet, och det är ju en stor anledning till varför dom inte kan tumma på reglerna. Hur tror du A-kassan får sina pengar? Det är ju medlemmarna som betalar in, dvs din jobb kompis med många andra. Om du inte betalar får du inte skydd, och vill du försöka betala retroaktivt, vilka varningsflaggor tror du det skapar?

Dom är inte korkade, du som blivande medlem borde vara tacksam för det.
Du däremot är inte särskilt smart.

Vill du luras, se då för bövelen till att lära dig reglerna, de är inte svåra, för det andra. Lär dig fylla i en enkel blankett.

Förstod jag din trådstart korrekt, berättade du verkligen för administratören på Akassan varför du ville betala retroaktivt?

Citat:
Senast redigerad av Grenar 2017-01-14 kl. 21:31.
Citera
2017-01-14, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grenar
Men har du fortfarande inte fattat.

Det är en försäkring, det är väl solklart att du inte kan teckna den retroaktivt.. Som du själv säger missbrukas systemet, och det är ju en stor anledning till varför dom inte kan tumma på reglerna. Hur tror du A-kassan får sina pengar? Det är ju medlemmarna som betalar in, dvs din jobb kompis med många andra. Om du inte betalar får du inte skydd, och vill du försöka betala retroaktivt, vilka varningsflaggor tror du det skapar?

Dom är inte korkade, du som blivande medlem borde vara tacksam för det.
Du däremot är inte särskillt smart.

Vill du luras, se då för bövelen till att lära dig reglerna, de är inte svåra, för det andra. Lär dig fylla i en enkel blankett.

Förstod jag din trådstart korrekt, berättade du verkligen för administratören på Akassan varför du ville betala retroaktivt?

Har hycklaren bara ätit för lite kolhydrater ikväll eller lyckades han inte undvika reavinstskatten på fastigheten?

Nu var det en klumpsumma som jag ville betala för de månader jag blev medlem, i tron om att jag hade a-kassa från det. Nej därför jag startade en tråd här för att få svar av någon som har bra koll då jag tidigare läst att folk lyckats få retroaktivt medlemskap. Givetvis berättade jag inte för administratören att jag hade tänkt använda mig av a-kassan en kort period innan jag går över till nytt jobb. Skrev redan från början att det var klantigt att missa raden i blanketten så det är inget jag försöker dölja.
Citera
2017-01-14, 21:51
Medlem
Citat:

Nix dessvärre ser det mörkt ut:

http://arbetsloshetskassa.nu/fraga/gar-det-att-plocka-ut-a-kassa-retroaktivt

Men tror du har en poäng i att ganska många missar att anmäla sig till a-kassa när man går med i ett fackförbund och tror då att detta ingår i medlemskapet.
Citera
2017-01-14, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alltidmusik
Nix dessvärre ser det mörkt ut:

http://arbetsloshetskassa.nu/fraga/gar-det-att-plocka-ut-a-kassa-retroaktivt

Men tror du har en poäng i att ganska många missar att anmäla sig till a-kassa när man går med i ett fackförbund och tror då att detta ingår i medlemskapet.

Okej, tack för svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in