2017-01-13, 12:41
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enondgris
Jag tycker det är fult att presentera det som ett komplett och ordagrant citat med här och där han till och med behållit "eh..." och att de avbryter varandra mitt i en mening vid något tillfälle om det är så att det inte är ordagrant utan att Ganman gått in och ändrat språkbruket till sitt eget genom att skriva om saker. Det är fel även om man i sak håller med om åsikterna som framförs. Men jag tror att det är just denna poäng han vill åt. Så beter sig många journalister idag, och nu gör han likadant för att få fram budskapet och få igång diskussionen. Därför hoppas jag att han så småningom avslöjar detta. För jag kan köpa om det är ett trick som avslöjas inom relativt kort tid. Annars är han faktiskt inte bättre än de han kritiserar.

För övrigt är språkbruket bara en många indicier på att det inte är den regelrätta (eller ens den) intervju det framställs som. Det andra är att åsikterna är i princip identiska med Ganmans egna inte bara i stort utan även i detaljer. Att exemplen som ska illustrera åsikterna är exempel som Ganman själv använt tidigare inklusive en del ganska obskyra och idag relativt bortglömda (som Pasca-affären).

Texten i sig är inte ointressant och har lett till en god diskussion. Och det är förvisso bra. Men det är inte oproblematiskt att göra sig till en del av problemet med journalistiken idag genom att utnyttja problemen med journalistiken av idag även om syftet lär vara att sätta fokus på just dessa problem.

Har du något mot att jag "citerar" dig (ärligt talar copy + paste) på Ganmans blogg?
Citera
2017-01-13, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av William Haines
Har du något mot att jag "citerar" dig (ärligt talar copy + paste) på Ganmans blogg?

Nej, det står dig naturligtvis fritt att skriva att någon skrev följande på Flashback om egentligen vad som helst som någon skrivit här.
Citera
2017-01-13, 16:16
Medlem
BigFatCones avatar
Det kan ju vara så att det är på grund av att journalisten delar Gamans tankar som gjorde att dom hittade varandra och intervjun kom till skott. Det kan omöjligen vara så att det inte finns en enda journalist som har en sån här upplevelse av sitt jobb.
Citera
2017-01-13, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enondgris
Exakt. Efter allt som framkommit i tråden angående hur likt språkbruket är Ganmans eget, hur väl allt stämmer med Ganmans tidigare åsikter och framförda exempel (jag menar bara som ett exempel: hur många har idag Pascalidouhistorien så färskt i minnet att det spontant dyker upp som exempel?) och hur Ganman själv i inledningen synbarligen medvetet resonerar kring hur man kan fejka en intervju så är det för mig självklart att intervjun inte är korrekt. Det finns inte en chans att samtalet förlöpte exakt så som det framställs. Sannolikheten för detta är i det närmsta obefintlig.

Frågan är huruvida den är helt påhittad eller huruvida den bara är bedrägligt presenterad. Det skulle kunna vara så att någon egentlig intervju inte genomförts, men att åtskilliga samtal i telefon och via sociala medier hållits mellan Ganman och journalisten och att Ganman i efterhand har nedtecknat syntesen av dessa samtal i en litterär intervjuform. Det skulle förklara både att språkbruket är likt Ganmans eget och att åsikter och exempel är gemensamma eftersom Ganman kan ha tagit upp exempel som journalisten hållit med om.

Frågeställningarna i intervjun är fortfarande intressanta men jag tycker det hade varit klädsamt om Ganman åtminstone i efterhand tydligt förklarar vad som gäller. För nu får det bara den effekten på mig att jag avskriver hans väktarreportage som opålitligt också. Men jag tror att han har någon slags syfte med detta. Kanske vill han få till stånd en debatt om just journalistiken genom att göra en lika tendentiös tveksamhet som vi sett här och där hos etablerade medier eller hoppas bli kontaktad av (fler eller autentiska beroende på vilken nivå av sanning som ligger bakom tilltaget) journalister för att kunna göra riktiga intervjuer eller locka fram nya dissidenter inom media.

Jag gissar att när väktaren gör sina filosofiska utläggningar så är det Ganman som talar. Alla ordfyndigheter tror jag också man kan tillskriva Ganman.

Jag har läst åtskilliga påhittade filosofiska diskussioner, t.ex. i Tao enligt Puh, Tro och vetande 2.0 och Shantaram, och de har samma stil. Man fyller i varandras meningar med med tomma ord som man inte säger i verkligheten, såsom "så du menar att..." och sen "exakt". (Nu blir jag säkert missförstådd av de flesta men jag hinner inte beskriva mer utförligt. Kanske förstår du vad jag menar.)

Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det kan ju vara så att det är på grund av att journalisten delar Gamans tankar som gjorde att dom hittade varandra och intervjun kom till skott. Det kan omöjligen vara så att det inte finns en enda journalist som har en sån här upplevelse av sitt jobb.

Nu gör du misstaget att se det som en dikotomi mellan sant och falskt.

Jag ska ta och gå genom blogginlägget och räkna fram hur många meningar som är relaterade till journalistik (och som en journalist på en ledarredaktion kan tänkas ha) och hur mycket som är fritt filosoferande, förvånansvärt identiskt med Ganmans egna åsikter. Jag gissar att ca 75% är Ganman, men vi får se. Det kommer ta någon dag pga det är en så lång "intervju".

Finns en kommentar till bloggen från någon som säger att de kanske känner "journalisten " och är irriterade över alla påhitt som lagts i deras mun. Journalisten har förstås ingen möjlighet att komma ut och avslöja sig själv.
Senast redigerad av grelin1999 2017-01-13 kl. 18:35.
Citera
2017-01-13, 18:34
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Nu gör du misstaget att se det som en dikotomi mellan sant och falskt.

Jag ska ta och gå genom blogginlägget och räkna fram hur många meningar som är relaterade till journalistik (och som en journalist på en ledarredaktion kan tänkas ha) och hur mycket som är fritt filosoferande, förvånansvärt identiskt med Ganmans egna åsikter. Jag gissar att ca 75% är Ganman, men vi får se. Det kommer ta någon dag pga det är en så lång "intervju".

Finns en kommentar till bloggen från någon som säger att de kanske känner "journalisten " och är irriterade över alla påhitt som lagts i deras mun. Journalisten har förstås ingen möjlighet att komma ut och avslöja sig själv.
Njae, det ser ut som jag gör det. Personligen så tror jag att det är en kombination av en faktisk intervju och en skrönika. På samma sätt som du verkar göra faktiskt.

Grejen är att mitt uttalande mest är till dom som hävdar att det är falskt för att ingen minsann skulle kunna ha likadana åsikter, det är ju bara trams och det förstår vem som helst.
Citera
2017-01-13, 19:08
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Njae, det ser ut som jag gör det. Personligen så tror jag att det är en kombination av en faktisk intervju och en skrönika. På samma sätt som du verkar göra faktiskt.

Grejen är att mitt uttalande mest är till dom som hävdar att det är falskt för att ingen minsann skulle kunna ha likadana åsikter, det är ju bara trams och det förstår vem som helst.

Jag håller med, och det är inte en fråga om sant eller falskt. Journalisten kan existera utan att texten därför är något exakt ur verkligheten.

Om jag kommer ihåg rätt skrev Ganman att journalisten kontaktade honom. Det kan öppna för att dennes tankar är rätt lika Ganmans.
Citera
2017-01-13, 20:10
Medlem
William Hainess avatar
Jag har bestämt mig för att intervjun på Ganmans blogg är 100% sant.
Citera
2017-01-13, 20:20
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Jag håller med, och det är inte en fråga om sant eller falskt. Journalisten kan existera utan att texten därför är något exakt ur verkligheten.

Om jag kommer ihåg rätt skrev Ganman att journalisten kontaktade honom. Det kan öppna för att dennes tankar är rätt lika Ganmans.
Ja, det ligger ju lite i det outandes natur att man gör det för någon som sympatiserar med en.
Citera
2017-01-13, 20:46
Medlem
orrtupps avatar
Efter att ha hört Ganman i denna intervju om reportaget så har jag ytterst svårt att tro att det är fejk, mitt intryck är att han drivs av att söka sanningen så jag har svårt att tro att han skulle ljuga lyssnarna rätt upp i ansiktet.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6607948

I intervjun dras den fejkade Avpixlat-intervjun upp som argument och då förklarar Ganman skillnaden på den här intervjun och den med Avpixlat nämligen att han själv då skrev att det var påhittat vilket han inte gjorde i den här.
Citera
2017-01-13, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Han har lagt ut länken till intervjun på sin FB-sida där 157 personer för närvarande har kommenterat, Ganman har besvarat dem alla(nästan). Jag har väldigt svårt att se att han sitter och blåljuger dem alla rakt upp i ansiktet, inklusive vänner och bekanta.

Det finns ingen anledning till att tro att detta är fejk, det mesta tyder faktiskt på att det går till precis såsom intervjuobjektet beskriver det på landets stora media-redaktioner, det låter överdrivet och extremt men det är också precis vad Sverige har blivit beträffande "åsiktskorridorer" och annat - ordet "extremt" räcker nog inte till för att beskriva den svenska sjukdomen vid närmare eftertanke.

De facto att han fejkat artiklar förut talar emot.
Citera
2017-01-13, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Efter att ha hört Ganman i denna intervju om reportaget så har jag ytterst svårt att tro att det är fejk, mitt intryck är att han drivs av att söka sanningen så jag har svårt att tro att han skulle ljuga lyssnarna rätt upp i ansiktet.

Folk har gjort det förr. Joey Skaggs avslöjade inte sin bluff om att han drev en bordell för hundar förrän han hotades av åtal på grund av vad han påstått sig driva. Flera media gick på hans bluff och rapporterade.
http://www.joeyskaggs.com/html/cat.html

Alan Abel lyckades 1979 nästintill lura media, FBI och CIA att Idi Amin köpte sig amerikanskt medborgarskap genom att betala en familj pengar för dotterns hand. Det var länge sedan jag läste om det nu men som jag minns det avslöjades det av en vaken journalist mitt under det pågående fejkade bröllopet i USA komplett med mängder av skådespelare inklusive en Idi Amin-lookalike.
http://abelraisescain.com/alan_abel_...n_fake_wedding

Från lite senare tid har vi Yes Men som lyckades utge sig för att vara representanter från WTO. Minns inte detaljerna, det var länge sedan jag såg dokumentären men dom höll på att driva med WTO under ganska lång tid och höll helt vansinniga föredrag i flera världsdelar innan de avslöjade sig. I ett annat politiskt skämt (eller vad man ska kalla deras metod) deltog dom i minst en tv-debatt (på BBC) med satiriska versioner av någon annan organisation utan att vare sig bli avslöjade eller avslöja sig själva.
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Yes_Men#WTO

Kort sagt - det har funnits flera exempel på personer som använt satir som vapen mot stora företag och media och som dragit det ganska långt innan de avslöjat. Jag har inga problem att tänka mig att Ganman gillar dessa personer och kan ha inspirerats av dom för att satirisera över media. Egentligen är ju en intervju i SR guld om han fejkat allt. Då har han planterat "fake news" i public service.

Men jag är fortfarande öppen för att det kan vara så att hans intervju är någon slags i efterhand skriven syntes i påhittad intervjuform, men som egentligen är baserad på Ganmans och en verklig journalist genuina samtal men där deras åsikter och erfarenheter blandas samman.

Den som lever får se. Eller inte?
Citera
2017-01-14, 00:13
Medlem
Kaitas avatar
Spelar mindre roll faktiskt om Ganman skarvar eller är 100%sann. Det är hans egna kommentarer som är bäst och som ger läsvärdet.
Uppmanar alla att följa hans Facebook-sida!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in