Citat:
Jag tycker det är fult att presentera det som ett komplett och ordagrant citat med här och där han till och med behållit "eh..." och att de avbryter varandra mitt i en mening vid något tillfälle om det är så att det inte är ordagrant utan att Ganman gått in och ändrat språkbruket till sitt eget genom att skriva om saker. Det är fel även om man i sak håller med om åsikterna som framförs. Men jag tror att det är just denna poäng han vill åt. Så beter sig många journalister idag, och nu gör han likadant för att få fram budskapet och få igång diskussionen. Därför hoppas jag att han så småningom avslöjar detta. För jag kan köpa om det är ett trick som avslöjas inom relativt kort tid. Annars är han faktiskt inte bättre än de han kritiserar.
För övrigt är språkbruket bara en många indicier på att det inte är den regelrätta (eller ens den) intervju det framställs som. Det andra är att åsikterna är i princip identiska med Ganmans egna inte bara i stort utan även i detaljer. Att exemplen som ska illustrera åsikterna är exempel som Ganman själv använt tidigare inklusive en del ganska obskyra och idag relativt bortglömda (som Pasca-affären).
Texten i sig är inte ointressant och har lett till en god diskussion. Och det är förvisso bra. Men det är inte oproblematiskt att göra sig till en del av problemet med journalistiken idag genom att utnyttja problemen med journalistiken av idag även om syftet lär vara att sätta fokus på just dessa problem.
För övrigt är språkbruket bara en många indicier på att det inte är den regelrätta (eller ens den) intervju det framställs som. Det andra är att åsikterna är i princip identiska med Ganmans egna inte bara i stort utan även i detaljer. Att exemplen som ska illustrera åsikterna är exempel som Ganman själv använt tidigare inklusive en del ganska obskyra och idag relativt bortglömda (som Pasca-affären).
Texten i sig är inte ointressant och har lett till en god diskussion. Och det är förvisso bra. Men det är inte oproblematiskt att göra sig till en del av problemet med journalistiken idag genom att utnyttja problemen med journalistiken av idag även om syftet lär vara att sätta fokus på just dessa problem.
Har du något mot att jag "citerar" dig (ärligt talar copy + paste) på Ganmans blogg?