2017-01-09, 11:30
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Jens Ganman intervjuar en anonym journalist:

https://jensganman.wordpress.com/201...-vid-min-barm/

Här kan vi se den exakta statusen på mediakriget idag. En intressant ögonblicksbild.
Citera
2017-01-09, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III

Här kan vi se den exakta statusen på mediakriget idag. En intressant ögonblicksbild.

Konstigt nog upplever jag detta som en hoppfull artikel. Trots dess slutsats. Det verkar finnas flera journalister som är genuint trötta på det egna skråets faktaresistens nu. Frågan är bara hur dom kan förmås att våga stå på egna ben?
Citera
2017-01-09, 14:21
Medlem
flugrekorders avatar
Jens Ganman intervjuar en Stockholmsjournalist

Jag tänkte jag skulle vilja puffa lite för nedanstående artikel. Det är en intervju med en Stockholmsjournalist som arbetar på en av de fyra stora tidningarna. Han eller hon är dessvärre helt anonym i intervjun, då för att personen i fråga har barn, huslån och en karriär att sköta och är rädd för följdverkningar.

Citat:
I maj 2016 blir jag kontaktad av en journalist på en av våra största dagstidningar. Hen har sett mina skriverier på nätet och vill uttrycka sitt stöd, framför allt när det gäller mina teser kring media (galna rants skulle vissa kalla det). Personen ifråga känner sig uppgiven över tillståndet på sin egen arbetsplats och över svensk media i allmänhet; hen kallar det ett ‘intellektuellt och moraliskt haveri’.

Jag och journalisten har därefter regelbunden kontakt via sociala medier och pratas vid i telefon vid ett antal tillfällen. Ju mer vi diskuterar desto mer känner jag att jag skulle vilja intervjua den här personen på djupet. Hen har många års erfarenhet av svensk dagspress och god insyn i hur den svenska mediaeliten resonerar och tänker (eller snarare – inte tänker) – en ‘confidant’ på insidan av systemet.

”Det går absolut inte”, blir svaret när jag för ämnet på tal första gången ”Jag skulle få sparken direkt. Jag skulle aldrig få jobba i Stockholm igen.”

Jag frågar om jag får göra intervjun anonymt och efter mycket tjat går journalisten med på detta

Så till frågeställningen. Är det bara jag som snappat upp en artikel som bekräftar min världsbild eller är det verkligen så här illa ställt med vårat svenska journalistväsende?
Citera
2017-01-09, 15:04
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flugrekorder
Jag tänkte jag skulle vilja puffa lite för nedanstående artikel. Det är en intervju med en Stockholmsjournalist som arbetar på en av de fyra stora tidningarna. Han eller hon är dessvärre helt anonym i intervjun, då för att personen i fråga har barn, huslån och en karriär att sköta och är rädd för följdverkningar.

Så till frågeställningen. Är det bara jag som snappat upp en artikel som bekräftar min världsbild eller är det verkligen så här illa ställt med vårat svenska journalistväsende?
Nu var du snabb. Jag passar ändå på att pusha jag med. En måste-läsning helt enkelt.

Min fråga: Tror ni att de blir fler journalister som "kommer ut" framledes?
Citera
2017-01-09, 15:36
Medlem
ChristianXs avatar
Det finns ju också en stor tråd om Littorin-fallet som nämns i texten:
(FB) Finns "Anna"? (Littorinaffären)

Den är ju läsvärd i sammanhanget.
Citera
2017-01-09, 15:49
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enondgris
Konstigt nog upplever jag detta som en hoppfull artikel. Trots dess slutsats. Det verkar finnas flera journalister som är genuint trötta på det egna skråets faktaresistens nu. Frågan är bara hur dom kan förmås att våga stå på egna ben?

Jag blev inte alls hoppfull men intervjun är mycket viktig eftersom den beskriver de mekanismer som vi försöker gissa oss till. Särskilt viktig tror jag att etablissemangets fullständiga hat mot SD är i allt detta.

På mobilen nu, men alla tråddeltagare rekommenderas läsa och diskutera artikeln.
Citera
2017-01-09, 15:57
Medlem
Att journalister börjar komma ur garderoben är ingen ny företeelse. Ett bra exempel på det är Maria-Pia Boëthius som redan 2001 beskrev den förvandlingen i Mediernas svarta bok. Tyvärr är sådana journalister alldeles för få och de har ingen effekt alls på åsiktsförvandlingar och strömningar i större skala i samhället.
Men sådana som Jens Ganman behövs. Mycket intressant bloggartikel, faktiskt!
Citera
2017-01-09, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enondgris

Instämmer. Troligen DN journalist som tröttnat. Modigt även om anonymt.
Citera
2017-01-09, 16:18
Medlem
TheOldGimps avatar
Någon som kan berätta vem denne Jens Ganman är?

Läste hans inlägg och det tar inte lång tid innan man ser det röda tråden.

1. Syriska rebeller är terrorister.
2. Misstänkliggör MSM
3. Förneka betydelsen av fejknyheter.
4. Prisa SD.
5. Prisa Trump, dissa Clinton.
6. Så splitt

Tydligt exempel på rysspropaganda.
Citera
2017-01-09, 16:31
Medlem
Repatrieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III

Mycket intressant. Skulle vara intressant att veta var den anonyme journalisten jobbar. Han beskriver sin arbetsplats som väldigt extrem och hans chefredaktör som tidningens chefsideolog. Detta luktar DN eller AB. Eftersom Helin är borta och Sofia OO ännu inte är varm i Gestapokläderna torde chefredaktören vara Wolodarski.
Citera
2017-01-09, 16:49
Bannlyst
Men... är den på riktigt?
Satirironiker Herr Ganman har skojat till det förr.
Denna artikel liknar upplägget för Avpixlat-intervjun:
https://jensganman.wordpress.com/201...xlatintervjun/

Citat:
Ursprungligen postat av Repatriera
Mycket intressant. Skulle vara intressant att veta var den anonyme journalisten jobbar. Han beskriver sin arbetsplats som väldigt extrem och hans chefredaktör som tidningens chefsideolog. Detta luktar DN eller AB. Eftersom Helin är borta och Sofia OO ännu inte är varm i Gestapokläderna torde chefredaktören vara Wolodarski.
Citera
2017-01-09, 16:54
Medlem
Repatrieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiveinchboots
Men... är den på riktigt?
Satirironiker Herr Ganman har skojat till det förr.
Denna artikel liknar upplägget för Avpixlat-intervjun:
https://jensganman.wordpress.com/201...xlatintervjun/
Ja, den är nog på riktigt, tonläget i Avpixlat-intervjun var helt annorlunda, här kändes det alldeles äkta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in