Citat:
Ursprungligen postat av
enondgris
Exakt. Efter allt som framkommit i trden angende hur likt sprkbruket r Ganmans eget, hur vl allt stmmer med Ganmans tidigare sikter och framfrda exempel (jag menar bara som ett exempel: hur mnga har idag Pascalidouhistorien s frskt i minnet att det spontant dyker upp som exempel?) och hur Ganman sjlv i inledningen synbarligen medvetet resonerar kring hur man kan fejka en intervju s r det fr mig sjlvklart att intervjun inte r korrekt. Det finns inte en chans att samtalet frlpte exakt s som det framstlls. Sannolikheten fr detta r i det nrmsta obefintlig.
Frgan r huruvida den r helt phittad eller huruvida den bara r bedrgligt presenterad. Det skulle kunna vara s att ngon egentlig intervju inte genomfrts, men att tskilliga samtal i telefon och via sociala medier hllits mellan Ganman och journalisten och att Ganman i efterhand har nedtecknat syntesen av dessa samtal i en litterr intervjuform. Det skulle frklara bde att sprkbruket r likt Ganmans eget och att sikter och exempel r gemensamma eftersom Ganman kan ha tagit upp exempel som journalisten hllit med om.
Frgestllningarna i intervjun r fortfarande intressanta men jag tycker det hade varit kldsamt om Ganman tminstone i efterhand tydligt frklarar vad som gller. Fr nu fr det bara den effekten p mig att jag avskriver hans vktarreportage som oplitligt ocks. Men jag tror att han har ngon slags syfte med detta. Kanske vill han f till stnd en debatt om just journalistiken genom att gra en lika tendentis tveksamhet som vi sett hr och dr hos etablerade medier eller hoppas bli kontaktad av (fler eller autentiska beroende p vilken niv av sanning som ligger bakom tilltaget) journalister fr att kunna gra riktiga intervjuer eller locka fram nya dissidenter inom media.
Jag gissar att nr vktaren gr sina filosofiska utlggningar s r det Ganman som talar. Alla ordfyndigheter tror jag ocks man kan tillskriva Ganman.
Jag har lst tskilliga phittade filosofiska diskussioner, t.ex. i Tao enligt Puh, Tro och vetande 2.0 och Shantaram, och de har samma stil. Man fyller i varandras meningar med med tomma ord som man inte sger i verkligheten, ssom "s du menar att..." och sen "exakt". (Nu blir jag skert missfrstdd av de flesta men jag hinner inte beskriva mer utfrligt. Kanske frstr du vad jag menar.)
Citat:
Ursprungligen postat av
BigFatCone
Det kan ju vara s att det r p grund av att journalisten delar Gamans tankar som gjorde att dom hittade varandra och intervjun kom till skott. Det kan omjligen vara s att det inte finns en enda journalist som har en sn hr upplevelse av sitt jobb.
Nu gr du misstaget att se det som en dikotomi mellan sant och falskt.
Jag ska ta och g genom blogginlgget och rkna fram hur mnga meningar som r relaterade till journalistik (och som en journalist p en ledarredaktion kan tnkas ha) och hur mycket som r fritt filosoferande, frvnansvrt identiskt med Ganmans egna sikter. Jag gissar att ca 75% r Ganman, men vi fr se. Det kommer ta ngon dag pga det r en s lng "intervju".
Finns en kommentar till bloggen frn ngon som sger att de kanske knner "journalisten " och r irriterade ver alla phitt som lagts i deras mun. Journalisten har frsts ingen mjlighet att komma ut och avslja sig sjlv.