2017-01-09, 16:43
Medlem
Karl.Anderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raynewooney
Allt förtjänar uppmärksamhet och är det någon kurs du verkligen ska plugga ijhäl dig på så är det CA.
Något jag verkligen skulle trycka extra på är dock att förbereda dig väl (extremt väl) till seminarierna och ta seriöst på både RFK och PM. Bara där har du nästan grejat ett AB om du är normalbegåvad.

Att döma av ditt inlägg verkar du ha bra koll. Eftersom PM och RFK rättas av läraren antar jag att just valet av grupp och lärare kan spela viss roll. Kan du rekommendera, alternativt avråda från, vissa grupper & lärare? Eller är det ens värt att bemöda sig med "taktiskt" val av grupp utifrån lärare?

Tack
Citera
2017-01-09, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonder
Blir så imponerad när jag hör kända advokater som Thomas Olsson och andra som berättar att de jobbar 60 timmar i veckan. Hur kan ens vardag se ut när man jobbar eller under studietiden lägger ner 60 timmar i veckan på böcker? Mycket nyfiken och undrar om ni har tankar kring detta.

08-18 veckodagar och så lite kvälls/helgpill nån gång ibland och du når ganska enkelt upp till 60h/vecka. Att plugga 60 h/vecka tycker jag är mer krävande och gör en tröttare än en lika lång arbetsvecka.
Citera
2017-01-10, 00:56
Medlem
Några tips inför T5 i Lund? Tycks ha varit rätt hårda med betygen, iaf förra terminen.
Citera
2017-01-10, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karl.Andersson
Att döma av ditt inlägg verkar du ha bra koll. Eftersom PM och RFK rättas av läraren antar jag att just valet av grupp och lärare kan spela viss roll. Kan du rekommendera, alternativt avråda från, vissa grupper & lärare? Eller är det ens värt att bemöda sig med "taktiskt" val av grupp utifrån lärare?

Tack

Välj en seminariegrupp som passar dig bara, med dina studiekamrater eller bara den med bäst schema för dig. Det kommer troligtvis påverka mer än någon enstaka lärare. Under CA kommer du dessutom ha fler än en lärare.
Lärarna har en rättningsmall och känner du dig felfördelad får du isåfall påpeka det.
Lite kuriost är ju dock att det nästan uteslutande är de sämre studenterna som klagar på att lärare rättar orättvist.
Citera
2017-01-10, 08:48
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Välj en seminariegrupp som passar dig bara, med dina studiekamrater eller bara den med bäst schema för dig. Det kommer troligtvis påverka mer än någon enstaka lärare. Under CA kommer du dessutom ha fler än en lärare.
Lärarna har en rättningsmall och känner du dig felfördelad får du isåfall påpeka det.
Lite kuriost är ju dock att det nästan uteslutande är de sämre studenterna som klagar på att lärare rättar orättvist.

De sämre studenterna för att de på ngt sätt skulle vara objektivt sämre (typ av historik, empiri, mm) eller de sämre studenterna för att de just fick sämre betyg som de sedan klagar på? Om du syftar på det sistnämnda så är det ju inte lite av ett moment 22.
Citera
2017-01-10, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
De sämre studenterna för att de på ngt sätt skulle vara objektivt sämre (typ av historik, empiri, mm) eller de sämre studenterna för att de just fick sämre betyg som de sedan klagar på? Om du syftar på det sistnämnda så är det ju inte lite av ett moment 22.

Skulle givetvis varit mer precis. Med de sämre studenterna syftar jag på något närmast alternativ ett. Finns som jag ser det två typer av studenter i denna kategori, ena är de som kanske inte pluggar tillräckligt, och det andra de som pluggar tillräckligt men kanske inte riktigt har kapaciteten eller förståelsen som krävs. Oftast är det studenter tillhörande det senare av dessa som klagar på rättningen.
Att påpeka att de missat det väsentliga i rättsfallet samt skriver osammanhängande är lönlöst då deras världbild är förvriden från gymnasiets glädjedans.
Citera
2017-01-10, 09:24
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Skulle givetvis varit mer precis. Med de sämre studenterna syftar jag på något närmast alternativ ett. Finns som jag ser det två typer av studenter i denna kategori, ena är de som kanske inte pluggar tillräckligt, och det andra de som pluggar tillräckligt men kanske inte riktigt har kapaciteten eller förståelsen som krävs. Oftast är det studenter tillhörande det senare av dessa som klagar på rättningen.
Att påpeka att de missat det väsentliga i rättsfallet samt skriver osammanhängande är lönlöst då deras världbild är förvriden från gymnasiets glädjedans.

Jag skulle kanske försökt förstå också.
Jag förstår, och även om jag inte upplevt det från juristprogrammet så känner jag igen mig från andra forum.
Citera
2017-01-10, 10:18
Medlem
Karl.Anderssons avatar
Citat:

Noterat.
Citera
2017-01-10, 10:46
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:

Går inte omprövningen igenom kan ju alltid pappa/mamma(som oftast är jurister) ringa upp läraren och hota med JO, enl. devisen "jag är jurist, jag kan det här".
Citera
2017-01-10, 12:44
Medlem
Kallebrogens avatar
HAHAHA! Jag har aldrig tidigare märkt/tänkt på hur den är skriven. Glöm juridiken, jag ska börja med affärer och ge muntliga anbud.

Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Särskilt gillar jag 3 § 2 st. På den tiden var minsann lagstiftaren mer bestämd. Lite hårt mot mottagaren kanske.
Citera
2017-01-10, 19:23
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaveatLector
Detta är ju hädelse. Det är få förunnat att njuta av sådan skön arkaisk svenska i en tid då gemene man inte kan skilja på var och vart.

En kvinna är blott en kvinna, men AvtL, ah, AvtL

+1. Avtalslagen är förvisso blott en avtalslag, men i ett större perspektiv är den ett konstverk.
Citera
2017-01-10, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 7kthemlig
Några tips inför T5 i Lund? Tycks ha varit rätt hårda med betygen, iaf förra terminen.

Om det var de senaste fyra åren eller så skulle det ju kunna förklara mina resultat där. Civilprocessen är som jag minns det inte så annorlunda än andra kurser (Bortsett från att ämnet i mitt tycke är dötrist), så det är väl mest att köra på som vanligt. Straffrätten är mer udda, både vad gäller upplägg och tentamen, men jag vet inte riktigt om det är något särskilt man bör tänka på.

Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
+1. Avtalslagen är förvisso blott en avtalslag, men i ett större perspektiv är den ett konstverk.

Jag har bestämt för mig att vår föreläsare kallade avtalslagen "min Shakespeare".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in