2022-11-08, 18:02
Medlem
unrecognizeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuadraticFormula
Som fråga till tråden, är det kostym, slips och finskor som gäller på intervjun? För myndighet vet jag att det ibland kan vara svårt att skilja personalen från missbrukare, så där gör man nog bäst i att skippa slipsen.
Jag undrar lite samma sak. Ska ha en intervju på stor affärsjuridisk byrå och har tänkt köra kostym i alla fall, men slipsens vara eller icke vara är jag osäker på.
Citera
2022-11-08, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuadraticFormula
Som fråga till tråden, är det kostym, slips och finskor som gäller på intervjun? För myndighet vet jag att det ibland kan vara svårt att skilja personalen från missbrukare, så där gör man nog bäst i att skippa slipsen.

Citat:
Ursprungligen postat av unrecognized
Jag undrar lite samma sak. Ska ha en intervju på stor affärsjuridisk byrå och har tänkt köra kostym i alla fall, men slipsens vara eller icke vara är jag osäker på.

Kostym och finskor - ingen slips. Finns säkert andra alternativ som också funkar, men nämnda kombination kan omöjligen slå fel.
Citera
2022-11-09, 12:33
Medlem
Hej är det någon som kan komma med något tips gällande rättsfilosofi/rättsvetenskapen? Det verkar väldigt förvirrande och allmänt svårt.
Citera
2022-11-09, 17:49
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
Kostym och finskor - ingen slips. Finns säkert andra alternativ som också funkar, men nämnda kombination kan omöjligen slå fel.
Är det någon HR-anställd som sagt att man ska skippa slipsen, eller är det mer din egen feeling?
Citera
2022-11-10, 02:50
Medlem
Ta en titt på de olika byråernas Instagram- eller LinkedIn-konton. Enligt min erfarenhet är det relativt ovanligt med t.ex. sommarnotarier eller uppsatspraktikanter som är uppklädda i full kostym. Kostym utan slips får nog anses vara den gyllene medelvägen.

Slips känns som ett säkrare kort vid intervju för en tjänst som associate eller dylikt.
Senast redigerad av DerBubi 2022-11-10 kl. 02:52.
Citera
2022-11-10, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Är det någon HR-anställd som sagt att man ska skippa slipsen, eller är det mer din egen feeling?

Egen feeling efter att ha varit sommarnotarie på storbyrå i somras.
Citera
2022-11-10, 15:29
Medlem
Bocconis avatar
God dag på er alla jurister och juriststudenter!

Jag har en fråga som är av betydande vikt som jag hoppas och tror att att ni kommer kunna svara på.

Jag är en 29-årig man med en ekonomiekandidat i ryggen som har lett mig in på en väg så att jag idag har ett förhållandevis välbetalt arbete inom bank, så min tillvaro är jag absolut nöjd med. Jag har alltid varit intresserad av juridik, det stod mellan ekonomi och juridik när det var dags för mig att vidareutbilda mig efter gymnasiet.

Jag har bestämt mig för att byta spår och det självklara valet för mig är såklart juristprogrammet, tanken var egentligen att jag skulle söka in tidigare men min arbetssituation gjorde mig lite för bekväm, vilket har resulterat i att det har dragit ut på tiden.

Min tanke är att jag fortsättningsvis efter studierna kommer rikta in mig på bankväsendet, det är som sagt min hemmaplan, jag har dock även ett halvt öga öppet för arbete på en affärsjuridisk byrå. Börjar jag studera kommande vårtermin eller nästkommande hösttermin så kommer jag vara 34 år när jag examineras, vilket inte är en ålder i sig med tanke på hur många år man har kvar.

Den frågan jag har är hur utsikterna ser ut för en man som examineras när han är 34 år? I synnerhet gällande karriär på en affärsjuridisk byrå. Är man helt ute ur leken eller finns det en realistisk chans?

Jag har förstått att det ändå kommer in folk som är strax under eller i tidiga 30-årsåldern, jag har dock inte lyckats hitta något svar för en lite ''äldre'' person.

Jag förstår att goda betyg absolut.

Allt väl!
Citera
2022-11-10, 15:30
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bocconi
God dag på er alla jurister och juriststudenter!

Jag har en fråga som är av betydande vikt som jag hoppas och tror att att ni kommer kunna svara på.

Jag är en 29-årig man med en ekonomiekandidat i ryggen som har lett mig in på en väg så att jag idag har ett förhållandevis välbetalt arbete inom bank, så min tillvaro är jag absolut nöjd med. Jag har alltid varit intresserad av juridik, det stod mellan ekonomi och juridik när det var dags för mig att vidareutbilda mig efter gymnasiet.

Jag har bestämt mig för att byta spår och det självklara valet för mig är såklart juristprogrammet, tanken var egentligen att jag skulle söka in tidigare men min arbetssituation gjorde mig lite för bekväm, vilket har resulterat i att det har dragit ut på tiden.

Min tanke är att jag fortsättningsvis efter studierna kommer rikta in mg på bankväsendet, det är som sagt min hemmaplan, jag har dock även ett halv öga öppet för arbete på en affärsjuridisk byrå. Börjar jag studera kommande vårtermin eller nästkommande hösttermin så kommer jag vara 34 år när jag examineras, vilket inte är en ålder i sig med tanke på hur många år man har kvar.

Den frågan jag har är hur utsikterna ser ut för en man som examineras när han är 34 år? I synnerhet gällande karriär på en affärsjuridisk byrå. Är man helt ute ur leken eller finns det en realistisk chans?

Jag har förstått att det ändå kommer in folk som är strax under eller i tidiga 30-årsåldern, jag har dock inte lyckats hitta något svar för en lite ''äldre'' person.

Jag förstår att goda betyg absolut.

Allt väl!
Vid den åldern är det inga större problem. Du kommer vara 34, inte 64.

(Ja, jag har pratat med HR-folk på byråerna om detta. )
Citera
2022-11-10, 23:58
Medlem
Kycklingtasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Vid den åldern är det inga större problem. Du kommer vara 34, inte 64.

(Ja, jag har pratat med HR-folk på byråerna om detta. )
Var skulle du säga att ålders-glastaket ligger vad gäller att bli anställd som bitis? 40? 45? 50?
Citera
2022-11-11, 00:04
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingtass
Var skulle du säga att ålders-glastaket ligger vad gäller att bli anställd som bitis? 40? 45? 50?
Oj, bra fråga. Exakt var gränsen ligger vet jag faktiskt inte. M*rt*n E*h (Promoe som sjöng låten Svennebanan) var väl närmare 45 när han fick jobb som biträdande jurist, men det verkar vara på en humanjuridisk byrå:
https://hurtigandpartners.se/marten-edh/

Hur det skulle gå för en 45-åring som sökte första jobbet på just en affärsjuridisk byrå (antar att det är du undrar eftersom det är vad de flesta är intresserade av) har jag tyvärr ingen aning om. Kanske någon annan här vet?
Citera
2022-11-11, 12:49
Medlem
Dagens tenta i processrätt på SU. Några synpunkter?
Citera
2022-11-11, 15:55
Medlem
MonacoGuidos avatar
Dispensfråga
Till er som kan SU

Jag kommer av olika skäl omöjligen kunna skriva ordinarie tentan i Civilrätt D nu i december. Omtentan (som jag avser att skriva) är först i januari och resultatet från den kommer först efter att skatterättskursen har startat. För tillträde till skatterätten krävs godkänt resultat i CD. Jag antar därför att jag måste ansöka om dispens.

Jag undrar därför:
1. Måste jag ansöka om dispens?
2. Hur svårt är det att få dispens för att registera sig på skatterätten?

Tack på förhand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in