2017-01-08, 21:42
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vardagsfilosof
Avtalslagen 2010 känner jag är ett bra alternativ/komplement till AvtL.

Säkert ett självklart påpekande, men den är inget alternativ om du menar som i en alternativ lag (namnet till trots). Hänvisa till den som du hänvisar till doktrin, inte som lagrum.

ed: se också inlägget nedan.
Senast redigerad av Sobofied 2017-01-08 kl. 21:45.
Citera
2017-01-08, 21:45
Medlem
Citat:

Jag avråder dig från att använda den under T1; den styckar upp avtalslagens bestämmelser och insorterar dem i andra grupper. Dessutom kodifierar den i mångt och mycket praxis och i viss mån doktrin. Således blir den svår att koppla till den faktiska lagen och kommer eventuellt åsamka dig eventuella problem när du ska underbygga dina tentasvar. Ramberg har uttalat att den främst riktar sig mot praktiserande jurister.

Mitt tips till dig är att istället nyttja kurslitteraturen liksom de databaser ni ges tillgång till och därigenom skapa dig en förståelse för avtalslagen. Stort fokus läggs på hur ni källhänvisar och använder lagrummen.
Citera
2017-01-08, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SeabornLyman2k16
Tips inför CA:n? Vilka områden och böcker förtjänar mer respektive mindre uppmärksamhet? Vanliga fallgropar? Omfånget på kursen gör mig nervös.

Tack, och lycka till med era förestående tentor!

Allt förtjänar uppmärksamhet och är det någon kurs du verkligen ska plugga ijhäl dig på så är det CA.
Något jag verkligen skulle trycka extra på är dock att förbereda dig väl (extremt väl) till seminarierna och ta seriöst på både RFK och PM. Bara där har du nästan grejat ett AB om du är normalbegåvad.
Citera
2017-01-08, 22:02
Medlem
(Är ny här, fick inte riktigt kläm på hur man svarar och citerar) Tack iallafall för bra svar, känns ändå lite lugnande! Efter att ha gått igenom tentan kan jag ändå se vissa likheter med uppgifter vi haft under gymnasietiden även om de såklart är betydligt med komplexa. Nu är det bara plugg till högskoleprovet som gäller.
Citera
2017-01-08, 23:41
Medlem
CaveatLectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeabornLyman2k16
AvtL är verkligen oläslig.

Detta är ju hädelse. Det är få förunnat att njuta av sådan skön arkaisk svenska i en tid då gemene man inte kan skilja på var och vart.

En kvinna är blott en kvinna, men AvtL, ah, AvtL
Citera
2017-01-08, 23:43
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaveatLector
Detta är ju hädelse. Det är få förunnat att njuta av sådan skön arkaisk svenska i en tid då gemene man inte kan skilja på var och vart.

En kvinna är blott en kvinna, men AvtL, ah, AvtL

Särskilt gillar jag 3 § 2 st. På den tiden var minsann lagstiftaren mer bestämd. Lite hårt mot mottagaren kanske.
Citera
2017-01-09, 01:50
Medlem
alesislokes avatar
Citat:

Fast nja. Christina Ramberg är erkänd för att hävda sina personliga åsikter som gällande rätt lite väl ofta och i synnerhet på hennes webbsida från 2010. Givetvis kan den fungera som ett pedagogiskt hjälpmedel, men eftersom Allmän Avtalsrätt redan är skriven på en språklig nivå motsvarande andra ring borde litteraturen vara tillräcklig.
Citera
2017-01-09, 03:04
Medlem
fonders avatar
Blir så imponerad när jag hör kända advokater som Thomas Olsson och andra som berättar att de jobbar 60 timmar i veckan. Hur kan ens vardag se ut när man jobbar eller under studietiden lägger ner 60 timmar i veckan på böcker? Mycket nyfiken och undrar om ni har tankar kring detta.
Citera
2017-01-09, 10:19
Medlem
CaveatLectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Särskilt gillar jag 3 § 2 st. På den tiden var minsann lagstiftaren mer bestämd. Lite hårt mot mottagaren kanske.

3 § 2 st. för tankarna till ambulerande försäljare i tredje världen. "Great quality, cheap price, you buy, mister?!" Inte mycket chans att göra informerade köp i de situationerna

Citat:
Ursprungligen postat av fonder
Blir så imponerad när jag hör kända advokater som Thomas Olsson och andra som berättar att de jobbar 60 timmar i veckan. Hur kan ens vardag se ut när man jobbar eller under studietiden lägger ner 60 timmar i veckan på böcker? Mycket nyfiken och undrar om ni har tankar kring detta.

Med ett ord: strukturerad. Tveksamt hur många studenter som faktiskt läser 60+ timmar i veckan dock; den ende jag vet gör det bland mina bekanta dubbelläser, och han är lite av ett neurotiskt vrak som blir helt till sig om han inte känner att han lagt ned x antal timmar på studierna på en vecka. Några sessioner hos någon vettig psykolog och han skulle troligtvis klara sig bra med på sin höjd 40 timmar -- ekonomi är ju vad det är.
Citera
2017-01-09, 11:37
Medlem
Vardagsfilosofs avatar
Dags och inhandla lite litteratur inför ujiken, en av de obligatoriska är Avtalsrätten - en introduktion. Vet att den rosa finns, sedan kommer det ut en ny (idag?) -> http://www.bokus.com/bok/97891392080...-introduktion/

Det står "Ej utkommen", såg dock någonstans att det skulle komma ut 9/1-17. Ska också inhandla en lagbok, den gröna.

Ska jag vänta och köpa den nyare upplagan av avtalsrätten, eller funkar den rosa?

Funkar lagboken 2016, eller skulle ni verkligen rekommendera 2017 om den ska köpas nu? (2017 kommer ut vecka 5)

Blev lite rörligt, hoppas ni förstår!
Citera
2017-01-09, 13:09
Medlem
CaveatLectors avatar
Citat:
Dags och inhandla lite litteratur inför ujiken, en av de obligatoriska är Avtalsrätten - en introduktion. Vet att den rosa finns, sedan kommer det ut en ny (idag?) -> http://www.bokus.com/bok/97891392080...-introduktion/

Det står "Ej utkommen", såg dock någonstans att det skulle komma ut 9/1-17. Ska också inhandla en lagbok, den gröna.

Ska jag vänta och köpa den nyare upplagan av avtalsrätten, eller funkar den rosa?

Funkar lagboken 2016, eller skulle ni verkligen rekommendera 2017 om den ska köpas nu? (2017 kommer ut vecka 5)

Blev lite rörligt, hoppas ni förstår!

Jag har visserligen aldrig läst ujiken, men det är väl tveksamt om man verkligen behöver en rykande färsk bok om avtalsrätt på vad som är en introduktionskurs. Lagbok ska man aldrig köpa ny; det vettiga är att införskaffa en som har ett år eller två på nacken. Billiga lagböcker som inte misshandlats totalt av studenter kan med fördel inhandlas på närmsta domstol.
Senast redigerad av CaveatLector 2017-01-09 kl. 13:12.
Citera
2017-01-09, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonder

Jag gör det i perioder när jag pluggar, några veckor per termin. Annars pluggar jag runt 40 timmar men jobbar extra så med plugg och jobb är 50-60 timmar på en vecka inte ovanligt. Även när jag jobbade innan jag började plugga så var 50-60 timmars veckor mer regel än undantag. Det är inte så himla mycket? 10 timmar om dagen i 6 dagar i veckan. Vardagen ser helt normal ut, inte att man sitter och glor på teven 18-22 varje dag men jag hinner med en hel del annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in