2017-01-05, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solros1
Privatpersoner som tex brottsoffer kan jag förstå, men inte att man hakar upp sig på inkassoskulder osv!??

Förmodligen för att CH uttryckligen sagt att hon inte tänker ta tag i sina skadestånd själv, utan att "myndigheter" får fixa det. Vilket betyder att företag kommer förmodligen vara de enda som får pengar, och brottsoffer blir antingen utan eller får vänta bra länge.

Hon har inte vart ekonomiassistent, hon pluggar till det just nu, påstår hon. Vilket jag kan tycka är ett jäkla dumt försök till karriär (just nu ialllafall) , ungefär som om en pedofil försökte få jobb på förskola.

Tvivlar på att jobbet på tatueringsstudion var vitt, CH påstod att de visste allt om hennes dom och anställde henne ändå, men ändå fick hon gå, lägligt nog efter folk började fråga om Skatteverket och om hennes tjänst var vit..

Nog för att folk vill att hon ska ha ett arbete och betala tillbaka, men ni är väl inte så naiva så ni tror hon skulle göra det med en svart-lön?
Citera
2017-01-05, 14:25
Medlem
Citat:
Privatpersoner som tex brottsoffer kan jag förstå, men inte att man hakar upp sig på inkassoskulder osv!??

Kallas "kreditförluster" för de drabbade företagen och som dess kunder, dvs vi får betala. Ja en kriminell person som CH kostar samhället massor av pengar. Både för skattebetalare, företag, myndigheter och privatpersoner. Visst låter det hemskt med kastrering, men vore ett sätt att dra ner samhällets utgifter för dessa personer. Eller du tycker det är okej att vissa skall betala och andra förbruka resurser utan att bidra?? Bland djur kallas dom parasiter.
Citera
2017-01-05, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ventoroso
Kallas "kreditförluster" för de drabbade företagen och som dess kunder, dvs vi får betala. Ja en kriminell person som CH kostar samhället massor av pengar. Både för skattebetalare, företag, myndigheter och privatpersoner. Visst låter det hemskt med kastrering, men vore ett sätt att dra ner samhällets utgifter för dessa personer. Eller du tycker det är okej att vissa skall betala och andra förbruka resurser utan att bidra?? Bland djur kallas dom parasiter.

Finns folk som gjort värre saker än Catrin och du snyftar över att hon har skulder till kreditbolag? Släpp det, fokusera på annat än vad kriminella gör/inte gör. Det är Catrin som sitter me skulder inte du! (Eller??)
Citera
2017-01-05, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjarnsubstans
Förmodligen för att CH uttryckligen sagt att hon inte tänker ta tag i sina skadestånd själv, utan att "myndigheter" får fixa det. Vilket betyder att företag kommer förmodligen vara de enda som får pengar, och brottsoffer blir antingen utan eller får vänta bra länge.

Hon har inte vart ekonomiassistent, hon pluggar till det just nu, påstår hon. Vilket jag kan tycka är ett jäkla dumt försök till karriär (just nu ialllafall) , ungefär som om en pedofil försökte få jobb på förskola.

Tvivlar på att jobbet på tatueringsstudion var vitt, CH påstod att de visste allt om hennes dom och anställde henne ändå, men ändå fick hon gå, lägligt nog efter folk började fråga om Skatteverket och om hennes tjänst var vit..

Nog för att folk vill att hon ska ha ett arbete och betala tillbaka, men ni är väl inte så naiva så ni tror hon skulle göra det med en svart-lön?

Var jäkligt dålig jämförelse ang jobb hörru
Citera
2017-01-05, 15:15
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Finns folk som gjort värre saker än Catrin och du snyftar över att hon har skulder till kreditbolag? Släpp det, fokusera på annat än vad kriminella gör/inte gör. Det är Catrin som sitter me skulder inte du! (Eller??)
Om du vill ha trådar om andra personer rekommenderar jag att du startar några. Den här tråden handlar inte om några andra kriminella än CH.
Citera
2017-01-05, 15:47
Medlem
Citat:

Du som tydligen känner till Catrin (genom bekant som du själv har skrivit) och påstår dig ha god insyn i det som berör henne kanske då kan förklara för oss andra exakt vilket/vilka jobb som skribenter i denna tråd har förstört för henne? Det skulle underlätta väldigt mycket och framför allt hjälpa till att föra denna diskussion framåt.

Precis som Hjarnsubstans skrivit så har Catrin inte haft något annat jobb efter domen i maj, som hon själv har skrivit om på sin blogg, än just jobbet på tatueringsstudion. Hon själv var tydlig med på sin blogg att detta jobb och de som anställt henne där var fullt medvetna om hennes bakgrund och att hon tyckte det var skönt att ingen där dömde henne utan gav henne en chans. Trots det jobbar hon inte kvar där. På vilket sätt skulle det vara Flashback-skribenters fel att hon inte jobbar kvar där? Förklara gärna för oss, du som vet.

Hon har även själv tydligt gjort klart för sina läsare på bloggen att hon inte vill och kan jobba just nu pga studier. Så, vilka anställningar har förstörts?

Att hennes tidigare skulder kommer på tal har bla att göra med att sakkunniga i tråden ville förklara i vilken turordning olika skulder hos Kronofogden prioriteras. Detta för att Catrin själv vid flertalet gånger har skrivit i sin blogg om att hon ska ansöka om skuldsanering och överlåter till myndigheterna att driva in skadestånden hon är skyldig. Effekten av att hon skriver detta i sin blogg blir att skribenter på Flashback (vissa är brottsoffer, vissa bekanta till brottsoffer, vissa inte) blir frustrerade över hennes slappa inställning och felaktiga uppfattning om hur skadestånd hanteras.

Och gällande det du skrivit i det citerade här ovan. Du befinner dig just nu på Flashback och här finns en hel drös med olika kategorier och underforum, varav ett heter Aktuella brott och kriminalfall. Här finns tusentals trådar om vad olika kriminella händelser och vad olika kriminella personer har gjort, denna tråd är en av dem. I alla dessa olika trådar gräver skribenter fram uppgifter och information om de olika kriminella och diskuterar omständigheter kring fallen, även om Catrin. Att andra har gjort värre saker än Catrin kan du läsa i andra trådar, denna handlar om vad Catrin har gjort. Vissa trådar handlar om mord, andra om bedrägerier. Och allt däremellan. Anser du alltså att man här på Flashback inte får diskutera olika kriminella händelser och omständigheter kring olika kriminella personer?

Att Catrin dessutom blir ännu mer tacksam att gräva och skriva om är pga hennes egna val att vara offentlig med hela sitt liv i sociala medier. Ett val hon har gjort helt själv. Hade det handlat om en mer anonym person så hade det inte funnits lika mycket att skriva om. Ekvationen är inte svårare än så.
Citera
2017-01-05, 15:54
Medlem
Citat:

Har du kollat vad Catrins försvarare kostar?
Nu, sista svängen med vårdnadstvisten var det över 41.000. (Catrin betalar bara en bråkdel sj)
Har inga exakta siffror just nu (kanske någon annan har koll och kan lägga upp?) Men vi kan väl vara överens om att det är en HEL del som skattebetalarna fått stå för!
Citera
2017-01-05, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasse-liten
Nu, sista svängen med vårdnadstvisten var det över 41.000. (Catrin betalar bara en bråkdel sj)
Har inga exakta siffror just nu (kanske någon annan har koll och kan lägga upp?) Men vi kan väl vara överens om att det är en HEL del som skattebetalarna fått stå för!

Absolut, men jag kan inte tycka det är mer än rätt faktiskt dessvärre
Citera
2017-01-05, 16:07
Medlem
Citat:

Hur då menar du?
Jag tycker självklart alla har rätt till en försvarare. Det tänker jag inte argumentera emot.
Men när du säger "Släpp det, fokusera på annat än vad kriminella gör/inte gör. Det är Catrin som sitter me skulder inte du! (Eller??)" håller jag inte med. Det är mina och andra hederliga människors skattepengar som går till försvarare så tycker jag det känns lite skit.
Även sättet hon hanterar situationen på gör att man inte kan bli annat än irriterad. Det är upprepade bedrägerier och ovilja att göra det bästa av situationen.
Citera
2017-01-05, 16:47
Medlem
Citat:

Det är jättebra att man som privatperson, utan en inkomst som kan täcka sådana utgifter, har möjlighet att få en försvarare som förstår sig på rättsläget.

MEN jag tycker det är synd att det används på ett sådant utdraget sätt. Förhandlingar efter nya förhandlingar för att umgänget till exempel inte fungerat. I såna fall önskar man lite mer samarbete så att det inte blir en rättssak varje gång. Det blir jättedyrt och även om man tror att man har tillgång till dessa personer dygnet runt med "no charge" så kostar allt. Inget är gratis - varje samtal, varje mail, all kontakt kostar och nånstans betalar alla - även CH.

Även om CH ska anses oskyldig tills motsatsen bevisas så kan jag känna att det inte ens borde ha blivit fler misstankar. Hade skyddstillsynen fungerat som den skulle så hade försvarare inte behövts igen. Skyddstillsynen har svikit henne MEN.... CH har även svikit sig själv genom att inte ta chansen till ett laglydigt liv. För jag har mycket svårt att tro att de fall som finns nu är helt grundlösa. Varför anmäla när brott isåfall inte begåtts? För att anmäla utan grund är också brottsligt.

Det finns personer som har gjort långt värre saker än CH men det finns också personer som faktiskt jobbat med sig själva efter det. Som verkligen försökt att komma på rätt spår igen.
Citera
2017-01-05, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasse-liten

Här är ett inlägg jag skrev för en tid sedan där jag går igenom hur det funkar med ersättning enligt rättshjälpslagen (det Catrin har beviljats vid varje umgänges- och/eller vårdnadstvist) och hur stor del av beloppet man betalar själv. Då det senare (avgiften man betalar själv) bland annat utgår från beräknad årsinkomst och jag inte vet vad Catrin har haft för beräknad årsinkomst vid de tillfällen hon beviljats rättshjälp har jag tyvärr inget exakt svar på vad storleken på avgifterna hon fått betala vid respektive tvist är men följande ger åtminstone en fingervisning om vad det rör sig om.

Citat:
Ursprungligen postat av UnicornMeat
För den som kan tänkas vara intresserad av storleken på avgifterna man får betala när man beviljats rättshjälp:

Jag kollade också igenom de inlägg jag skrivit i vilka jag sammanfattar vändorna i rätten mellan Catrin och ML för att se vilka belopp rättshjälpen hon beviljats uppgår till. Det rör sig om följande:

Dom angående vårdnad och umgänge, 28 februari 2012 - 45 188 kronor.
Dom angående vårdnad och umgänge, 5 december 2012 - 15 063 kronor.
Beslut angående verkställighet av den tidigare domen, 8 augusti 2013 - 12 420 kronor.
Dom angående vårdnad och umgänge, 5 december 2013 - 15 525 kronor.
Dom angående vårdnad och umgänge, 28 december 2016 - 41 344 kronor.

Totalt: 129 540 kronor.

Det fattades ett interimistiskt beslut om umgänge den 15 september 2015 som jag inte sett. Jag vet inte om Catrin beviljades rättshjälp i samband med det men skulle gissa det. Det kan även vara så att någon annan dom eller annat beslut saknas i uppräkningen. De fem domar och beslut jag redogör för är de jag fått ut från tingsrätten men det kan hända att de missat någon.

Ser att några refererat till Catrins ombud i vårdnads- och umgängestvisterna som hennes offentliga försvarare och nämnt principen om att man är oskyldig tills motsatsen bevisas. Offentlig försvarare är någonting man kan tilldelas när man står åtalad för brott. I Vårdnads- och umgängestvister står ingen åtalad för brott, det fastställs ingen skuld och det finns således inga offentliga försvarare. (Principen oskyldig tills motsatsen bevis är inte heller tillämplig då det som sagt inte finns något påstående om skuld i straffrättslig mening i den här typen av mål.) Det finns inte ens några försvarare då ingen står anklagad för någonting.

Det man kan ha är ett juridiskt ombud som hjälper en att föra sin talan. Det juridiska ombudet bekostar man som huvudregel själv. Om man har ett tillräckligt litet ekonomiskt underlag kan man beviljas ersättning för ombudskostnaderna i form av rättshjälp men det är ingen rättighet att ha ett juridiskt ombud i den här typen av tvister.

Det kan vara värt att nämna att Catrins motpart i alla mål rörande vårdnad och umgänge (ML) verkar ha fört sin egen talan, utan hjälp av juridiskt ombud, vid alla tvister förutom den allra senaste. ML:s ombudskostnader nu i den senaste tvisten bekostades av ML själv. Det beror med allra största sannolikhet på att hans ekonomiska underlag är för stort för att han ska kvalificera för rättshjälp. (Det krävs inte särskilt mycket för att komma över den gränsen.) Att Catrin har beviljats rättshjälp vid alla tvister beror på att hennes ekonomiska underlag (dvs. det hon redovisat, jag gissar att hon inte redovisat eventuella svarta inkomster eller pengar hon tjänat utomlands) har varit tillräckligt litet för att hon ska kvalificera för rättshjälp.

EDIT: Det jag skrivit här handlar bara om pengarna samhället betalat för Catrins ombudskostnader med anledning av vårdnads- och umgängestvister!

Kostnaderna för hennes försvar i brottmålsrättegången som varit, häktningsförhandling och framtida åtal är alltså inte inräknade. Vid brottmålsrättegången i våras beviljades Catrins offentliga försvarare ersättning med 68 094 kronor. Det fanns dessutom ett målsägandebiträde som beviljades ersättning med 86 485 kronor. Av det här betalade Catrin ingenting. (Citat ur domen: "Med hänsyn till Catrin Hedlunds ekonomiska förhållanden ska kostnaderna för försvaret och målsägandebiträdet stanna på staten.")
Senast redigerad av UnicornMeat 2017-01-05 kl. 19:24.
Citera
2017-01-05, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milajk
Du som tydligen känner till Catrin (genom bekant som du själv har skrivit) och påstår dig ha god insyn i det som berör henne kanske då kan förklara för oss andra exakt vilket/vilka jobb som skribenter i denna tråd har förstört för henne? Det skulle underlätta väldigt mycket och framför allt hjälpa till att föra denna diskussion framåt.

Precis som Hjarnsubstans skrivit så har Catrin inte haft något annat jobb efter domen i maj, som hon själv har skrivit om på sin blogg, än just jobbet på tatueringsstudion. Hon själv var tydlig med på sin blogg att detta jobb och de som anställt henne där var fullt medvetna om hennes bakgrund och att hon tyckte det var skönt att ingen där dömde henne utan gav henne en chans. Trots det jobbar hon inte kvar där. På vilket sätt skulle det vara Flashback-skribenters fel att hon inte jobbar kvar där? Förklara gärna för oss, du som vet.

Hon har även själv tydligt gjort klart för sina läsare på bloggen att hon inte vill och kan jobba just nu pga studier. Så, vilka anställningar har förstörts?

Att hennes tidigare skulder kommer på tal har bla att göra med att sakkunniga i tråden ville förklara i vilken turordning olika skulder hos Kronofogden prioriteras. Detta för att Catrin själv vid flertalet gånger har skrivit i sin blogg om att hon ska ansöka om skuldsanering och överlåter till myndigheterna att driva in skadestånden hon är skyldig. Effekten av att hon skriver detta i sin blogg blir att skribenter på Flashback (vissa är brottsoffer, vissa bekanta till brottsoffer, vissa inte) blir frustrerade över hennes slappa inställning och felaktiga uppfattning om hur skadestånd hanteras.

Och gällande det du skrivit i det citerade här ovan. Du befinner dig just nu på Flashback och här finns en hel drös med olika kategorier och underforum, varav ett heter Aktuella brott och kriminalfall. Här finns tusentals trådar om vad olika kriminella händelser och vad olika kriminella personer har gjort, denna tråd är en av dem. I alla dessa olika trådar gräver skribenter fram uppgifter och information om de olika kriminella och diskuterar omständigheter kring fallen, även om Catrin. Att andra har gjort värre saker än Catrin kan du läsa i andra trådar, denna handlar om vad Catrin har gjort. Vissa trådar handlar om mord, andra om bedrägerier. Och allt däremellan. Anser du alltså att man här på Flashback inte får diskutera olika kriminella händelser och omständigheter kring olika kriminella personer?

Att Catrin dessutom blir ännu mer tacksam att gräva och skriva om är pga hennes egna val att vara offentlig med hela sitt liv i sociala medier. Ett val hon har gjort helt själv. Hade det handlat om en mer anonym person så hade det inte funnits lika mycket att skriva om. Ekvationen är inte svårare än så.

Väldigt bra förklarat av dig till nyreg. Solrosen1,
nu kanske "hen" förstår, om inte så kan man alltid läsa om tråden?

Catrin är inte bara en vanlig bedragare utan hon är ju värre än så, blåser allt å alla
(barn, blinda, pojkvänner, familj etc), hon har försökt blåsa försäkringsbolag på pengar för en påstodd våldtäkt och så vidare...listan över hennes olika brott är låååång och lägg då till att hon konstant ljuger om allt?
Det tar aldrig slut....

Är det någon som hört något nytt om kommande åtal?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in